Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Skrivet av yestomtom:

Är det kl 15 idag med?

Inet satte precis upp att de inte har fått in några kort till idag.
Börjar luta mot ett RTX 2060 för min del i stället för att försöka ragga tag på ett kort som ändå behöver bytas ut om ett max två år för bättre DXR prestanda.

Börjar känna samma sak. Lägga 10 000 på något som är uråldrigt om ett år. Jag kan vänta. Ett år till..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

börjar känna samma här också 😞

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Känns ju som en riktigt besvikelse detta att korten tar slut direkt Är ju en sak, men får de inte ens in ett kort är ju jobbigare.
Har ju 5700XT får väl duga ett tag till.
Jobbigt är ju när man är sugen på ett kort suget har ju tendens att dö av om man inte kan köpa det.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Är det kl 15 idag med?

Inet satte precis upp att de inte har fått in några kort till idag.
Börjar luta mot ett RTX 2060 för min del i stället för att försöka ragga tag på ett kort som ändå behöver bytas ut om ett max två år för bättre DXR prestanda.

2060 tycker jag är lite i underkant för 2 år, 2070 super eller liknande skulle jag själv ha behållit i väntan på hur nästa generations AMD/Nvidia kommer att utveckla sig.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Skrivet av TM:

2060 tycker jag är lite i underkant för 2 år, 2070 super eller liknande skulle jag själv ha behållit i väntan på hur nästa generations AMD/Nvidia kommer att utveckla sig.

Vi är olika där, för mig känns det obefogat att lägga 5000 - 6000 på ett kort från förra generationen som jag förmodligen ska ha ett eller max två år.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 7900 | Gigabyte B650M Gaming X AX | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengance | Corsair RM850e 850W | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | Lian Li LANCOOL 205M :: Mac Mini - M4 | 16GB | 512GB
Vilken var din första?

Permalänk

PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Devil 10.490 sek 🤣🙈

Visa signatur

AMD Ryzen 9 7900 | Gigabyte B650M Gaming X AX | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengance | Corsair RM850e 850W | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | Lian Li LANCOOL 205M :: Mac Mini - M4 | 16GB | 512GB
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

ingen verka lägga 6800 XT

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=LzjRPbSIW4I

intressant sapphire kortet når 2.6GHZ

I’ve since tested a few more partner card 6800 XT’s and I’ve found some go as high as 2.7 GHz, so I didn’t win the silicon lottery with this Nitro+, but still 2.6 GHz is decent. More reviews coming soon!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

var hittar du priset @yestomtom

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

var hittar du priset @yestomtom

https://www.inet.se/kampanj/6000/amd-radeon-rx-6000-serien

priserna är galna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hujeda hujeda....... Jag är inte i behov som tur är av en uppgradering och med dessa priser så kommer jag vänta i minst 2 år till, grabben får dock sin första dator nu till jul och där kanske det blir en uppgradering nästa år men om priserna inte stagnerat och kommit ner på jorden kommer han få spela minecraft i 5 år till...

Trodde verkligen att AMD skulle sätta bra lägre priser än nVidia och visst går det "sia" om kommande mjukvaru-uppdateringar som får dessa kort att prestera monstruöst men det är mer en illusion än dröm då drömmen känns mer närmare än illusionen.

Dock så är det ett maffigt kort, sitter ju på deras 5700 och är mer än nöjd med det men som du/ni skriver, ska man behöva punga ut dessa priser för att vara med i matchen?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Trôkit att bristen ser ut att fortstå, Kyle Bennett's siande till trots! Får mig att vilja hoppa den här generationen också, hade helst uppgraderat hela datorn med DDR5 och PCIe 5 på samma gång. Får ju inte användning för PCIe 4 på min sletna gamla Intelpropp i vilket fall som helst! Dock skulle Ryzen med ny sockel/DDR5 dröja ända till någon gång under 2022? Kommer fasen att bli bra segt att vänta så länge alltså! AMD vega är ju över tre år gammal redan och inte något prestandamonster längre direkt (som om de någonsin var det... Håhåjaja.)

Så man blir väl så illa tvungen att köpa någonting i det nya året för att hålla ångan uppe, för när GPUer med PCIe 5 väl släpps blir det garanterat samma tjabbel med slutsålda kort och dålig tillgång igen. Detta blir säkerligen vardag framöver spår jag, och något vi får vänja oss vid.

Permalänk
Medlem

Dags att börja resonera kring Navi 22?

Om det nu är en kopia av Navi 10, fast klockar högre och med Infinity Cache istället för bredare buss, så bör man kunna gissa lite om prestandan. Om vi antar att cachen räcker för att ge den tillräckligt med minnesbandbredd (med tanke på att den har 75% av vad Navi 21 har, men bara 50% av shaders, så känns det som ett ganska säkert antagande) så bör den kunna skala mins lika bra som klockfrekvensen. En snabbkoll på Sweclockers prestandaindex visar att det krävs ungefär 40% förbättring från 5700XT för att kunna mäta sig med 3070. Base/boost för 5700 XT är 1605/1905 MHz. Det gör att "6700 XT" behöver gå i 2250/2670 MHz. Det där sista känns... högt? OK att det fanns rykten om att BIOSen maxade vid 2950 MHz, men 2670 MHz är rätt mycket.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag tror att förväntningar om att Navi22 ska tävla med 3070 är lite för optimistiska, dom kommer att hamna på prestanda runt 3050 till 3060ti beroende på modell. Jag har inte hört något om att Navi22 ska vara baserad på Navi10, snarare är det baserat på Navi21 men bara max 40cu istället för t.ex 60cu på RX6800. Om du tar bort en tredjedel på RX6800 benchmarks så kommer du se ungefär vad 6700xt kommer att prestera.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Säg att den är lika stor som Navi 10, då. Jag tror personligen att det är samma floorplan men med nyare funktionella block, för att spara pengar i utvecklingskostnad. Annars hade det varit bättre att sikta på 48 CU eller nåt åt det hållet och att köra en Navi 21 XE på typ 64 CU. Som det är nu blir det lite udda balansering med Navi 21 på 80, Navi 22 på 40 och Navi 23 på 32. Det funkar bara om Navi 23 är HBM2 eller nåt sånt, och då måste man ändå hantera gapet mellan Navi 21 och Navi 22 genom att kapa av en fjärdedel av alla CU. Det är mer än AMD har kapat av något chip sen åtminstone 2012.

Tror inte att vi bara kan ta bort en tredjedel av 6800. AMD har tidigare skalat ganska dåligt upp på de större modellerna. RDNA förbättrade läget något, men rent allmänt är det svårare att hålla många CU fullmatade under spel. Däremot skalar processen perfekt med klockfrekvens, så att använda 5700 XT och skala med klockfrekvens kommer sannolikt att funka bättre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM:

Jag tror att förväntningar om att Navi22 ska tävla med 3070 är lite för optimistiska, dom kommer att hamna på prestanda runt 3050 till 3060ti beroende på modell. Jag har inte hört något om att Navi22 ska vara baserad på Navi10, snarare är det baserat på Navi21 men bara max 40cu istället för t.ex 60cu på RX6800. Om du tar bort en tredjedel på RX6800 benchmarks så kommer du se ungefär vad 6700xt kommer att prestera.

Om du tar bort en tredjedel så hamnar du ganska exakt på samma prestanda som 5700XT baserat på SweC:s prestandaindex. Det förutsätter inga som helst effektiviseringar i arkitekturen. Det är såklart mycket möjligt att så blir fallet då bandbredd till VRAM kommer vara lägre, men det brukar sällan skala helt linjärt med CU:s. Något högre prestanda än så är nog troligt med tanke på cache och andra RDNA2-specifika förbättringar främst klockfrekvenser. Den kommer inte nå 3070 men hamna högre än 5700XT. Mitt emellan ger en prestanda likt 2080S. Kul att spekulera. 😋

Permalänk
Medlem

Bara för att jämföra några kort inom samma arkitektur. Enligt sweclockers prestandaindex.

~2/3 CUs (~samma klockhastighet)
100% ROPS
59% Bandbredd

Resultat i 1440p (för det är marknaden 3070 är menad för): 135/175= 77% av prestandan.
1080p: 130/162= 80% av prestandan.

3070 vs 3080

83% CUs (och lägre klockfrekvens, 2200 mot 2250 verkar det som enligt denna )
75% ROPS
100% Bandbredd
Resultat i 1440p: 146/166 = ~88% av prestandan
1080p: 140/157= ~89% av prestandan

6800 mot 6800XT

2/3 CUs (men högre klockade. Räkna med klockfrekvenser över 6800XT, eftersom effekt/CU är mycket högre än för både 6800 och 6800XT)
75% ROPS(?)
75% bandbredd(?) (I själva verket kanske det inte gör så stor skillnad p.g.a infinity cachen, som är en av 64MB eller 96MB).
Resultat: ???? Men jag skulle räkna någonstans mellan 2080 super och < 3070.

6700XT mot 6800

Det är dock svårt att förutse saker. På pappret (dåligt ordval? ) ska series X klå PS5, men i verkligheten så är de rätt så nära varandra (och ibland vinner t.o.m PS5). De är dock inte helt lika, så svårt att dra några slutsatser om vad som händer på PC.

Permalänk
Medlem

Oraklet redgamingtech har fått info om Navi22.

Sammanfattning: 6700XT 40CU, 196-bitars, 96MB infinity cache. FidelityFX super resolution kan komma samtidigt som Navi22. ~15-20% snabbare än 5700XT i genomsnitt. Detta är alltså för 6700XT. För 6700 så är det ungefär som 5700XT eller lite långsammare med 36CU. Aggressiv prissättning. 6700XT ~50 dollar billigare än 3060ti, så 349 $ MSRP för 6700XT. 6700 runt, kanske 299$.

Men vi alla vet ju att MSRP aldrig kommer hållas. Så det lär väl gå för 350 och 400 i början, vilket bör bli 4000 samt 4500. Om vi har tur...

Permalänk
Skrivet av Radolov:

Oraklet redgamingtech har fått info om Navi22.

Sammanfattning: 6700XT 40CU, 196-bitars, 96MB infinity cache. FidelityFX super resolution kan komma samtidigt som Navi22. ~15-20% snabbare än 5700XT i genomsnitt. Detta är alltså för 6700XT. För 6700 så är det ungefär som 5700XT eller lite långsammare med 36CU. Aggressiv prissättning. 6700XT ~50 dollar billigare än 3060ti, så 349 $ MSRP för 6700XT. 6700 runt, kanske 299$.

Men vi alla vet ju att MSRP aldrig kommer hållas. Så det lär väl gå för 350 och 400 i början, vilket bör bli 4000 samt 4500. Om vi har tur...

Samt att cp2077 knappt kommer vara spelbart.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Klart cp2077 kommer vara spelbart, måste det alltid maxas på allt?

Spelar för tillfället SCUM på absolut lägsta inställningarna och det är fantastiskt snyggt/detaljerat, sätter jag på högsta möjliga ser jag knappt någon skillnad, det behöver inte alltid maxas 👍🏻

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Samt att cp2077 knappt kommer vara spelbart.

Från de som jag sett så är 5700XT ~45FPS på high 1440p. En 6700XT kan nog komma nära 60, men det återstår att se.

De har t.ex FidelityFX CAS med dynamisk upplösning. När FidelityFX Super Resolution släpps så lär de vilja implementera det. Kom ihåg att majoriteten som köper cyberpunk inte har en RTX GPU. Kanske det är en trend att spel som är NVIDIA sponsrade ombeds att implementera CAS också för att digital foundry ska säga att det är mycket sämre än DLSS... eller så vill de helt enkelt genuint stödja mer hårdvara (inklusive GTX-kort). Tror nog på det senare.

Utan att kolla så vet jag att det kommer finnas negativa reviews på steam som säger "runs like crap. Refund!".

NVIDIA är i en riktigt kass situation om CDProject implementerar super resolution och folk börjar säga att man ska använda det för att få bättre FPS... För de lär vilja implementera det på konsolerna iallafall.

Permalänk
Skrivet av Radolov:

Från de som jag sett så är 5700XT ~45FPS på high 1440p. En 6700XT kan nog komma nära 60, men det återstår att se.

De har t.ex FidelityFX CAS med dynamisk upplösning. När FidelityFX Super Resolution släpps så lär de vilja implementera det. Kom ihåg att majoriteten som köper cyberpunk inte har en RTX GPU. Kanske det är en trend att spel som är NVIDIA sponsrade ombeds att implementera CAS också för att digital foundry ska säga att det är mycket sämre än DLSS... eller så vill de helt enkelt genuint stödja mer hårdvara (inklusive GTX-kort). Tror nog på det senare.

Utan att kolla så vet jag att det kommer finnas negativa reviews på steam som säger "runs like crap. Refund!".

NVIDIA är i en riktigt kass situation om CDProject implementerar super resolution och folk börjar säga att man ska använda det för att få bättre FPS... För de lär vilja implementera det på konsolerna iallafall.

Får vänta ett par generationer tills korten orkar med att driva RT utan att driva ned upplösningen/ skala upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Från det ena till det andra.

INET först ut med helrött bygge (som jag sett), flipp eller flopp?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Från det ena till det andra.

INET först ut med helrött bygge (som jag sett), flipp eller flopp?

Komponentvalen känns väl bra och kvalitativa, men priset är ju lite över vad jag skulle ens fundera på. En rimligare prisklass (6800 + 5600X + B550) så kanske?!

Permalänk
Medlem

Får vänta ett par generationer tills korten orkar med att driva RT utan att driva ned upplösningen/ skala upp.

Eller bara skita i RT, och faktiskt spela spelet?

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Eller bara skita i RT, och faktiskt spela spelet?

Kommer aldrig orka investera om de timmarna, när hårdvaran väl finns för att spela det som det är tänkt, så kan lika gärna vänta.
Edit. Det skulle aldrig falla mig in att lägga 8k-15k på ett grafikkort som knappt nästan klarar av att rendera ett spel man vill spela. Men jag köper inte heller pölsa för 8k, för jag gillar inte pölsa. Att köpa ett 3080 eller 6800XT för CP2077 är för mig som att köpa pölsa.

Jag väntar helt enkelt tills det finns hårdvara som faktiskt kan dra av det här snyggt till en rimlig peng, så kan jag spela lite fler 2D-spel ala "Little nightmares" eller "inside" så länge. Har inte tid att lägga 80-180 timmar på ett hackigt spel som inte ser ut som det borde på grund av reglage i botten. Väntade in denna gen GPU för att jag hade förhoppningen om att RT skulle släppa nu, men det verkar som att det fortfarande är en gimmick. Kanske nästa gen? -_-

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig orka investera om de timmarna, när hårdvaran väl finns för att spela det som det är tänkt, så kan lika gärna vänta.
Edit. Det skulle aldrig falla mig in att lägga 8k-15k på ett grafikkort som knappt nästan klarar av att rendera ett spel man vill spela. Men jag köper inte heller pölsa för 8k, för jag gillar inte pölsa. Att köpa ett 3080 eller 6800XT för CP2077 är för mig som att köpa pölsa.

Jag väntar helt enkelt tills det finns hårdvara som faktiskt kan dra av det här snyggt till en rimlig peng, så kan jag spela lite fler 2D-spel ala "Little nightmares" eller "inside" så länge. Har inte tid att lägga 80-180 timmar på ett hackigt spel som inte ser ut som det borde på grund av reglage i botten. Väntade in denna gen GPU för att jag hade förhoppningen om att RT skulle släppa nu, men det verkar som att det fortfarande är en gimmick. Kanske nästa gen? -_-

Jag förstår och sympatiserar till dels - sitter med ett Vega, och tycker inte att det är lönt att uppgradera om inte lyftet blir väsentligt. Och det till en vettig peng, för (och här skiljer vi oss kanske åt) till syvende och sist är spelet det viktiga, inte hur det ser ut om man snurrar på kameran och kikar upp i näsborren på karaktären för att se hur ambient oclusion hanteringen påverkas av path tracing och subsurface scattering genom näsvingen.

Cyberpunk 2077 är för mig ett spel, inte en teknikdemo.

Man behöver inte betrakta det som jag, men jag håller helst mitt tekniknörderi separat från ”att ha kul”. Kan komma tillbaka till spelet om fem år och titta på reflektioner i bilrutor om det skulle vara så.

Permalänk

Hade hoppats på att CES 2021 skulle sätta lite fart på den här tråden. Dock inte på detta viset, känns som man satt och väntade till slutet helt i onödan.

Visa signatur

Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Hade hoppats på att CES 2021 skulle sätta lite fart på den här tråden. Dock inte på detta viset, känns som man satt och väntade till slutet helt i onödan.

De ska (enligt rykten) komma först i Mars, så förvänta dig ingen information förrän tidigast Februari. Med tanke på att i stort sett all produktion går till andra saker , konsoler , Zen3 (cezanne och ryzen 5000) , datacenter (tänk dig alla superdatorer som de MÅSTE leverera), så ser det inte så muntert ut. Möjligtvis kanske det blir bättre när de flesta konsolerna är producerade, men det lär väl inte hända på ett bra tag... Jag har inte direkt mycket hopp för stor tillgänglighet för RDNA2 på PC. När AMD snackade om antalet modeller med cezanne förväntas öka med 50% i år, så lär det ju bli bara mindre och mindre till desktop RDNA2.

RDNA3 verkar mycket roligare. Den ska (enligt rykten) ha mycket bättre RT prestanda, och bättre geometriprestanda. I perf/w ska den vara ett lika stort hopp som från RDNA->RDNA2. Utöver det så verkar det som om det är en chiplet-design, vilket kan öppna upp tillfällen för bättre tillgänglighet och lägre tillverkningskostnader. Alla chiplets behöver ju inte nödvändigtvis vara på samma tillverkningsprocess (därav benämningen "advanced node" i deras roadmap). Någon version av RDNA ska ju även tillverkas hos Samsung i vilket fall som helst för deras smartphones, kanske de kan även göra RDNA3 på Samsungs process? Många frågetecken, vilket gör det allt mer spännande.

Så även om allt ser dåligt ut i många månader framöver, så verkar det finnas åtminstone liiiiite hopp för framtiden. Men det lär ju knappast vara en tröst för personer just nu.

Permalänk
Medlem

Oraklet redgamingtech har uttalat sig igen. Han fick information från en person som haft rätt tidigare.

Sammanfattning: Performance target är 2,5x så snabb som 6900XT. Drastiska IPC-, effektivitets- och klockhastighetsförbättringar.

Han hade även hört (från någon annan? och sa att man bör ta det med en nypa salt) att superresolution tekniken i RDNA3 förväntas vara förbättrad. Den väntas även släppas först nästa år.

Diskussion: Med det sagt. 160CU verkar rätt så troligt för toppmodellen och att förbättringarna väntas bidra till de resterande 0.5x av de 2.5x. Undrar om konfigurationen är två eller fyra fulländade GPU-chiplets (så du kan ha en konfiguration med endast 1 chiplet) eller om det är Zen2-likt med en minneskrets med minneskontroller och infinity-cache (så 3 eller två kretsar totalt). För tidigt att tänka på det egentligen, men jag gör det ändå. ¯\_(ツ)_/¯

Iallafall, väldigt spännande oavsett. Kul att allting går framåt så snabbt nu på prestandafronten. (även om tillgänglighet suger just nu)