RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Menar som i att Inet inte tar in just Sapphire eller så utan från exempelvis Asus som inte exklusivt gör AMD gpuer. Som jag förstått det kommer det vara XFX, Powercolor och Sapphire som finns att köpa idag. Det är dock bara spekulation.

Snabb sökning visar att:

Komplett säljer Sapphire och XFX.

Webhallen säljer Sapphire, XFX och Powercolor.

Proshop säljer Sapphire, XFX och Powercolor (om de får några kort).

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Snabb sökning visar att:

Komplett säljer Sapphire och XFX.

Webhallen säljer Sapphire, XFX och Powercolor.

Proshop säljer Sapphire, XFX och Powercolor (om de får några kort).

Men om detta gäller release är ju fortfarande okänt. Vore mycket konstigt om det bara är Inet som sitter utan kort idag.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Vet någon ur minnet bara vilket av Sapphire, XFX och Powercolor gör de tystaste GPUn? Eller vilket märke man ska undvika om man vill ha ett tyst kort?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Vet någon ur minnet bara vilket av Sapphire, XFX och Powercolor gör de tystaste GPUn? Eller vilket märke man ska undvika om man vill ha ett tyst kort?

Sapphire har ju traditionellt gjort väldigt bra kort men något exakt svar är det ingen som har än, alla tillverkare kan göra vurpor oavsett hur bra det gått tidigare.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Jag tycker det är fett orimligt. Kortet är lika snabbt och i 4k slöare än 3080. 3080 har dlss och otroligt mycket bättre RTX prestanda. Varför skulle man välja ett lika dyrt kort med mindre och sämre saker på även fast man kanske inte använder rtx? Hade köpt att 3080 kostade 10.000 och AMD körde sina på 8000-8500 för att konkurrera

Så länge det är sådan enorm bristvara skulle de kunna ta ännu högre pris. Det är först när marknaden börjar bli mättad som priset blir av större vikt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ja men just till release? Har sett att utbudet skiftar och att det har gjort det tidigare mellan återförsäljare. För Ampere har komplett Palit men inte Inet medan Inet har EVGA men komplett inte t.ex.

Tror det handlar i vad butikerna lyckas få tag på, men det är ju en ren gissning av mig

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är fett orimligt. Kortet är lika snabbt och i 4k slöare än 3080. 3080 har dlss och otroligt mycket bättre RTX prestanda. Varför skulle man välja ett lika dyrt kort med mindre och sämre saker på även fast man kanske inte använder rtx? Hade köpt att 3080 kostade 10.000 och AMD körde sina på 8000-8500 för att konkurrera

Jag spekulerar i att det kan bero på att väldigt få som spelar/tävlar i snabba FPS spel är föga eller inte alls intresserade av RTX och DLSS. N.I.P T.ex skall ju gå över helt till AMD nu enligt dem själva. De är ju endast intresserade av snabba fps utan en massa bling, som typ uppskattningsvis 80% av de flesta som spelar faktiskt.
Lägg där till att drivrutinerna brukar bli bättre med tiden, SAM kanske inte är optimerat än och att RTX på Radeonkorten inte heller visar sin riktiga potential än. Allt är spekulationer såklart.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Tror det handlar i vad butikerna lyckas få tag på, men det är ju en ren gissning av mig

Ja, självklart men det är ju fortfarande mycket underligt att Inet inte har fått in några kort?!?

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Krillec:

Är förra veckans klarnabugg åtgärdad? @webhallen

Efter lite efterforskning i det hela så verkade det vara "fullbokad" statusen som klippte alla aktiva sessioner. Då dessa referenskort är speciella på det sättet att de ej kommer säljas mer så kommer detta fenomen förhoppningsvis inte hända igen (isåfall väljer jag en annan status tillfälligt)

Skrivet av mastrovious:

@webhallen

har ni också tomt på hyllorna vad gäller partnerkorten?

Det gapar tomt tyvärr!
Kommer gå ut information strax om vår launch på facebook.

Då vi ej kommer ha lager vid launch och vi har i princip INGEN koll på när var hur vi får nästkommande batcher så kan vi inte ta bokningar förens vi har mer koll på läget. Det känns inte rätt för mig att boka upp er på något jag inte har koll på och avvaktar med att öppna bokningar vid launch, kommer uppdatera er här i tråden när jag vet mer helt enkelt

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Efter lite efterforskning i det hela så verkade det vara "fullbokad" statusen som klippte alla aktiva sessioner. Då dessa referenskort är speciella på det sättet att de ej kommer säljas mer så kommer detta fenomen förhoppningsvis inte hända igen (isåfall väljer jag en annan status tillfälligt)

Det gapar tomt tyvärr!

Då vi ej kommer ha lager vid launch och vi har i princip INGEN koll på när var hur vi får nästkommande batcher så kan vi inte ta bokningar förens vi har mer koll på läget. Det känns inte rätt för mig att boka upp er på något jag inte har koll på och avvaktar med att öppna bokningar vid launch, kommer uppdatera er här i tråden när jag vet mer helt enkelt

/Patrik

Hur gick det med den där batchen av 3080-kort som skulle komma i veckan?
Får vi information om det snart?

Permalänk
Medlem

Har i och för sig enbart testat Metro Exodus på min 6800XT med Raytracing. Min 3080 har inte kommit än så kan inte jämföra direkt i just min dator, men prestandan med Raytracing tycker jag ändå är helt okej. Har inte sett den dippa under 60 FPS med 1440p Ultra + Raytracing. I många ställen är den uppe i 80-100 FPS. Utan blir det 140+ FPS men men xD

Ska testa den inbyggda benchmark med båda när mitt 3080 kommer och se om det blir en stor skillnad, men som jag förstår det är 6800XT sämst på 100% raytraced spel som Minecraft RTX som dessutom är EXTREMT väl optimerad för just nvidia.

Vi vet ej hur ett liknande spel som är optimerade för RDNA2 kommer att se ut, hittils har vi enbart Dirt 5 som tappar mindre frames när DXR är på med 6800XT än 3080. Kan se en Minecraft DXR optimerad för RDNA2 som ser lika bra ut och presterar i princip samma som Minecraft RTX.

Och ifall det visar sig vara så, helt plötsligt verkar 6800XT nästan det bästa kortet ty du har också 6 GB extra VRAM. Redan idag kan du få en 2080 Ti att prestera bättre än 3070 på 4K Ultra Nightmare i Doom Eternal (högsta inställningar och texturer) eftersom de tar slut på de 8 GB VRAM. Hur länge tills spel använder 10GB och 3080n också börjar choke:a lite?

Att sätta på högre upplösningstexturer brukar inte kräva extra prestanda utan använder sig bara av mer VRAM. Därför har jag haft det svårt att bestämma vilket kort jag eventuellt ska behålla

Permalänk
Medlem

jahapp blir inga kort idag då..

"Viktig info inför dagens release av tredjepartsmodeller av AMD Radeon RX 6800 och 6800XT.

Tyvärr har vi inte fått ett enda kort till release och efter att ha pratat med alla våra tillverkare, distributörer och AMD själva ser det ut som att det inte kommer komma fler än några enstaka exemplar i år.

Därför vill vi vara väldigt tydliga med att väntetiden på de nya korten kommer vara lång. Hur lång vågar vi ännu inte säga, men även de som kniper de första förbokningsplatserna behöver vara inställda på att vänta en bit in på nästa år.

Av den anledningen kommer vi inte ha något särskilt upplägg på releasen, utan bara ta förbokningar av de som vill ställa sig i kö."

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

/Patrik

Det här är ju super, behöver man inte stressa vid embargo release att försöka förboka whatever kort man gissar är bäst.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Konstigt att ingen pratar om hur orimligt det är att 6800xt prissätts i samma nivå som 3080. Blir det så pass dyra partnerkort väntar även jag åtminstone tills det att det korrigeras.

Precis, tog upp ett exempel i https://www.sweclockers.com/forum/trad/1615737-6800-serien-pa....

Där har ni lite data hur det kan se ut för en inköpare (data jag själv hittat).
Rätt orimligt att korten ska kosta det vs. 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Det gapar tomt tyvärr!

/Patrik

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Det gapar tomt tyvärr!

/Patrik

Ingen skugga över er, ni gör säkert allt ni kan men jag vill bara få sagt on record att detta kan vara den sämsta hårdvarureleasen jag sett under mina 25 år som datorbyggare. Vilken jävla parodi. Man skäms ju å AMD's vägnar.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Skrivet av Halogen:

Ingen skugga över er, ni gör säkert allt ni kan men jag vill bara få sagt on record att detta kan vara den sämsta hårdvarureleasen jag sett under mina 25 år som datorbyggare. Vilken jävla parodi. Man skäms ju å AMD's vägnar.

Det är också en pandemi i världen, med det sagt är allt jag beställt till min nästkommande dator ej i lager. Incl. 5600X och annat smått och gott.

Permalänk
Medlem

Ja man kan bara skratta åt det här skit året, får väl hoppas att allt släpper lite efter jul

Visa signatur

Varför spela när det inte är kul?

Permalänk
Medlem

Är det någon som har ett rx 6800 referens över köper jag det direkt. Inte XT nu utan non XT modellen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

ja detta året har verkligen varit ett "skulle stannat hemma med flaskan" år.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Är det någon som har ett rx 6800 referens över köper jag det direkt. Inte XT nu utan non XT modellen.

hehe tror att alla sitter och håller kvar på dom nu

Jag är också ute efter ett men har inte hittat något.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

hehe tror att alla sitter och håller kvar på dom nu

Jag är också ute efter ett men har inte hittat något.

Helt galet.

Visa signatur

Permalänk

Ingen återförsäljare har fått kort verkar det som. Totalt fiasko

Permalänk
Medlem

Är det ens någon mening att förboka då? Eller kanske borde försöka med 6900xt istället🤔

Permalänk
Medlem

Jävla synd att man inte fick tag på en ny GPU inför Cyberpunk 2077 release, men om det fortsätter som det var vart så kommer förmodligen grafikkorten och spelet komma in samtidigt ca 2023

Permalänk
Medlem

totalt fiasko med samtliga releaser senaste tiden, ens lönt dom släpper nåt när det finns 2 kort i hela världen.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkkkken:

Jävla synd att man inte fick tag på en ny GPU inför Cyberpunk 2077 release, men om det fortsätter som det var vart så kommer förmodligen grafikkorten och spelet komma in samtidigt ca 2023

Precis det jag tänker också, till en början med Cyberpunks förseningar så verkade ju timingen helt perfekt för uppgradering innan man börjar spela. Nu får man istället vänta med att köra igång Cyberpunk tills man fått tag på de nya komponenterna och det verkar ju som att det kommer ta tid. Riktigt trist

Permalänk
Medlem

Lungt grabbar. Elgiganten har säkert 100+ grafikkort i sina lager kl. 15 🤣🤣🤣

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varken Inet eller Webhallen har kort till launch? Nej usch vad tråkigt. Då får bokningen på 3080 ligga kvar och skickas när den nu skickas.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000