Powercolor Radeon RX 6800 XT Red Devil

Permalänk
Medlem

Jävla tur att man inte väntade på AMDs ockerpriser.
Känns väldigt klumpigt och skapar väldigt dålig "good will", speciellt när Nvidia lämnade öppet mål med sin halvtaskiga lansering.

Permalänk
Medlem

Skulle vara tacksam om ni kunde öppna kortet och kolla noga på komponenter. Ref rx 6800xt är ju redan väldigt maxad kort när det gäller PCB komponenter. Är verkligen intresserad vad man betalar 2500 extra för. För ännu högre PCB komponenter eller för en större kylare med RGB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är bara att kika på Referens 6800xt testet och lägga till några FPS. Skillnaden mellan detta och referens borde väl skala typ linjärt?

Varför gör de ens ett test då? Kunde de väll lika gärna skriva recensionen "lägg på några GPS på alla 6800xt grafer, låg ljudnivå"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Inte för att vara sån. Men ska ett powercolor kort kosta lika mycket som Asus Rog Strix och Evga ftw3? Speciellt när 6800xt har $50 lägre msrp än 3080.

Powercolor har en serie där detta priset vore rimligt. Liquid Devil som kommer med en handplockad processor, rejält fabriksöverklockad och ett förmonterat vattenblock.
Men annars så är Red Devil serien bra. Det är välbyggda kort och det är rimligt med ett visst premium, dock så är detta kortet för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Jävla tur att man inte väntade på AMDs ockerpriser..

Detta är ju Powercolors pris på en påkostad variant jag tror och hoppas att det kommer budget modeller som typ Asus dual och liknande. Det finns RTX 3080 för över 10 000kr också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

7000-7500kr tycker jag känns som en rimlig prissättning för 6800 xt. är det mer än så köper jag hellre 3080.

korten dök ju upp på AMD:s webbshop för €662 (https://www.amd.com/en/direct-buy/5458374100/se) i en kort stund igår. jag hann inte köpa tyvärr, men är osäker på om man ens hade fått köpa som svensk (kanske är låst till tyskarna eller något).

Permalänk
Medlem

@JonasT Priset är ju som du säger väl högt för en produkt som har lite spretig prestanda. Det större problemet är väl när det faktiskt går att betala pengarna för att fysiskt ha det i handen kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Lite dyrare och lite sämre prestanda än jag förväntade mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Varför gör de ens ett test då? Kunde de väll lika gärna skriva recensionen "lägg på några GPS på alla 6800xt grafer, låg ljudnivå"

För att se energiförbrukning, temp och prestanda. Det sparar antagligen rätt mycket tid att inte behöva testa alla modeller i tre upplösningar. Vet man prestandan i en av upplösningarna så är det ganska enkelt att gissa ungefär hur det ligger mot referensmodellen i de andra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Viking
Skrivet av jOnÄTÄn:

Detta är ju Powercolors pris på en påkostad variant jag tror och hoppas att det kommer budget modeller som typ Asus dual och liknande. Det finns RTX 3080 för över 10 000kr också.

Det är nog ÅF som lägger på så stora summor pengar eftersom Dustin har så pass mycket lägre pris.

Som jag skrev här tidigare:

Skrivet av Donnerstal:
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är nog ÅF som lägger på så stora summor pengar eftersom Dustin har så pass mycket lägre pris.

Som jag skrev här tidigare:

Det är ju fortfarande väldigt dyrt för ett 6800xt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Inte för att vara sån. Men ska ett powercolor kort kosta lika mycket som Asus Rog Strix och Evga ftw3? Speciellt när 6800xt har $50 lägre msrp än 3080.

Nä, det skall dom inte. Något är fel. Ser ju fan ut som något från Toys R Us. Pinsamt.

Permalänk
Viking
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju fortfarande väldigt dyrt för ett 6800xt.

Jo, men 700 kr skillnad...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Radeon 6000-serien, måste vara en av de sämsta lanseringarna i modern tid? Nvidia får skit för deras grafer där man förskönade prestandasiffrorna, sen kommer AMD och hånar Nvidia. Nu, med facit i hand så ljög AMD så otroligt så Nvidias fina sliders tas med en axelryckning. Snacka om att gå från att vara så glad åt att AMD går som tåget på CPU-fronten till att invaggas av lögner och falska förhoppningar som raserade precis allt förtroende med den är fiaskolanseringen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CommanderShepard:

Helt galna priser. Men, då kan man blåsa bort tankarna på att eventuellt uppgradera än på ett tag. Vilken tur att man inte sitter i skiten. Mitt Vega 56 tuffar på fint i 1080p

Håller verkligen med dig!

Alternativt köra som mig, köpte ett 2080 ti beg för 4500kr förra veckan. Bra pris och fortfarande grym prestanda.

Har överlägset bang/buck!

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Vem kommer köpa detta kort?
Snacka om bortkastade pengar.
Jag hade större förväntningar men detta skulle jag säga är en flopp när jag såg prislappen.

Permalänk

Om ett halvår är priset betydligt lägre. Lika bra att man håller i plånboken och satsar på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Ska bli spännande att se var priserna hamnar när lagren blivit stabila om en månad eller tre.

Varför skulle det påverka priserna något markant? Du kanske förväntar dig att Nvidia lättar på marginalerna och att de sänker sitt pris när stormen har lugnat sig de med?
Kommer inte hända, this is the hand you've been dealt.

Om de sänker priset så kommer det vara för att ingen vettig person skulle köpa detta kort.

Permalänk
Medlem

Priserna är ju extremt över utlovat.. Som det ser ut nu så är 3070, 1000kr billigare än 6800.
Då det är svårt att motivera 5 - 10% mera prestanda för tusen kronor.

Lutar mot 3070 om inget drastiskt händer.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Om ett halvår är priset betydligt lägre. Lika bra att man håller i plånboken och satsar på annat.

Exakt. Markanden för entusiast PC-gaming har uppenbarligen kollapsat totalt. Bättre köra på det man har eller köpa billiga grejer och återkomma när detta har lugnat ner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Priserna är ju extremt över utlovat.. Som det ser ut nu så är 3070, 1000kr billigare än 6800.
Då det är svårt att motivera 5 - 10% mera prestanda för tusen kronor.

Lutar mot 3070 om inget drastiskt händer.

Ja. Som jag ser det måste man ha en väldigt "konstig" anledning till att köpa AMD istället för Nvidia som det ser ut nu. Av fler anledningar än jag orkar rada upp.

Permalänk
Skrivet av Eken:

Håller verkligen med dig!

Alternativt köra som mig, köpte ett 2080 ti beg för 4500kr förra veckan. Bra pris och fortfarande grym prestanda.

Har överlägset bang/buck!

Absolut, begagnatmarknaden är ju rätt trevlig ur köparens synvinkel just nu Ett 2080ti är ju verkligen ett kort som håller många år framöver. Grattis till ett bra köp!

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Detta är ju Powercolors pris på en påkostad variant jag tror och hoppas att det kommer budget modeller som typ Asus dual och liknande. Det finns RTX 3080 för över 10 000kr också.

Ja, men för oss som inte väntade på AMDs ockerpriser fick ett likvärdigt kort för 2.5k mindre.
Extremt lustig lansering och är deffinitivt ett självmål från AMDs sida, speciellt då Nvidia i princip lämnade öppet mål med sin halvtaskiga lansering.
Jag var påväg att avboka mitt 3080 när AMD släppte sina benchmarks, som sagt en jävla tur att man inte avbokade.

Permalänk
Medlem

Till detta pris har AMD en del mer att bevisa tycker jag, med tanke på förra generationers fiasko med drivare och kontrollpaneler. Är ju dyrare än 3080, som är något snabbare i 1440p.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Detta är ju Powercolors pris på en påkostad variant jag tror och hoppas att det kommer budget modeller som typ Asus dual och liknande. Det finns RTX 3080 för över 10 000kr också.

Jo. men problemet är att RTX 3080 är bättre på så gott som allt. Har flera för många väldigt användbara funktioner som AMD inte ens har eller kommer att ha. Sammantaget blir detta helt orimligt hur man än vänder och vrider på det.

Permalänk
Medlem

Kaxigt av AMD att värdera sina kort högre än Nvidias motsvarighet! Vad baseras detta på månne?

Hade kanske köpt det om tillgång, prestanda, mjukvara med tillhörande funktioner såsom DLSS (och Raytracing) vore likvärdiga eller rent av bräcker konkurrensen... Men detta känns bara konstigt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Har längtat tillbaka till röda laget men de vill inte ens ha mig? Blir att köa för 3080 snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag hade egentligen tänkt att rulla den här recensionen på embargotiden vid 15:00, men valde att vänta in den faktiska prissättningen från återförsäljarna. Det här är verkligen ett helt suveränt kort ur många aspekter, men för 10500 kronor är det på tok för dyrt.

Kommer att följa upp med Sapphires Nitro-kort framöver (har inte landat i labbet än) men det ser inte mycket ljusare ut där på prisfronten...

Är jag blind eller har ni tappat bort 6800 och 6800XT referenskorten i grafen för ljudnivå?

Fint kort men priset är ju verkligen helt åt skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Radeon 6000-serien, måste vara en av de sämsta lanseringarna i modern tid? Nvidia får skit för deras grafer där man förskönade prestandasiffrorna, sen kommer AMD och hånar Nvidia. Nu, med facit i hand så ljög AMD så otroligt så Nvidias fina sliders tas med en axelryckning. Snacka om att gå från att vara så glad åt att AMD går som tåget på CPU-fronten till att invaggas av lögner och falska förhoppningar som raserade precis allt förtroende med den är fiaskolanseringen.

År 2020, det sämsta året i modern tid?

Av tråden att döma låter det som att många helt missat (ignorerat?) vilket år det har varit och fortfarande är...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Ok tror det blir 3060 ti eller 3070 för min del kanske även 3080 detta är för dyrt för mig

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801