Brist på Geforce RTX 3000-kort kan delvis bero på kryptoförsäljning

Permalänk
Melding Plague

Brist på Geforce RTX 3000-kort kan delvis bero på kryptoförsäljning

Finansanalyser pekar på att kryptoberäkningar är fortsatt populära då en stor del av Nvidias Geforce RTX 3000-försäljning gick till kryptogrävare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är sugen på att slänga in "Oj vilken överraskning"-videon...

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Är sugen på att slänga in "Oj vilken överraskning"-videon...

Tänkte du på denna?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Det är mer än tio år sedan Bitcoin lanserades, och inga av de löften som kom med blockkedjan har förverkligats. Krypto-brytning drar årligen lika mycket el som ett medelstort I-land, och hittills är de enda användingsområdena valuta-spekulation samt betalningsmedel vid utpressning och illegal handel. Samtidigt blir börs efter börs hackad, och det finns inget att göra för den som är drabbad.

Allt eftersom fler och fler inser att blockkedjan inte har någon praktisk användning så antar den grupp som fortfarande klänger sig kvar vid tron på dem allt mer sektarianska kännetecken.

Permalänk
Medlem

Detta visste jag redan då jag är verksam inom kryptomining. RTX 3080 för MSRP (~8000 SEK) var a no-brainer. Vid launch så var den aktuella ROI på grafikkortet cirka 5-6 månader.

Men så även vid RX 6800-launchen, det gräver lite långsammare pga GDDR6-minnet, men till en lägre strömförbrukning.

Att tro att kryptomining är dött är bara naivt, visst alla inkl ens egna pappa håller inte på med det längre. Men det finns väldigt många som har hållit på sedan 2017, och även längre tillbaka.

Permalänk
Medlem

Lyssnat lite runt på tuben och det finns ett par som säger sig ha uppgifter att Nvidia skeppar iväg dryga hälften av sina 3080 gpu rakt till tillverkare av kryptokort. De tjänar bra på dem och håller uppe priserna på konsumentmarknaden.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte svårare än att begära identifiering vid köp, ifall dem verkligen få bort problem scalping och bitcoin.
Då menar jag vid lanseringen av produkter där entusiaster borde prioriteras, ifall man skulle behöva ha konto hos till exempel AMD eller Nvidia för att vara först ut tror jag inte så många skulle protestera över.

Tyvärr så använder väl Nvidia och AMD bitcoin och scalping till att påvisa att försäljning går bra och att priserna anpassas efter dessa målgrupper, priserna kvittar då PGA att miners fortfarande går med vinst....

Permalänk
Medlem

Legitimering med bankID och 1 köp per produkt grupp (t.ex. 3080 oavsett tillverkare).

Då slipper vi de här problemen + ocker/scalping

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Det är mer än tio år sedan Bitcoin lanserades, och inga av de löften som kom med blockkedjan har förverkligats. Krypto-brytning drar årligen lika mycket el som ett medelstort I-land, och hittills är de enda användingsområdena valuta-spekulation samt betalningsmedel vid utpressning och illegal handel. Samtidigt blir börs efter börs hackad, och det finns inget att göra för den som är drabbad.

Allt eftersom fler och fler inser att blockkedjan inte har någon praktisk användning så antar den grupp som fortfarande klänger sig kvar vid tron på dem allt mer sektarianska kännetecken.

Jösses vilken förnekelse av verkligheten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Legitimering med bankID och 1 köp per produkt grupp (t.ex. 3080 oavsett tillverkare).

Då slipper vi de här problemen + ocker/scalping

Det här gäller väll att Nvidia har direktsålt stora mängder till kryptoföretag. Dvs inte via återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Om nu kryptomining är så populärt och det är så lockande att slösa bort datorkraft på detta vis kan väl grafikkortstillverkarna göra specifika kort och marknadsföra dem för kryptomarknaden? Då skulle de som gräver fram kryptovalutor inte behöva köpa upp gamers prylar och därmed skapa en väldigt frustrerad användarbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jösses vilken förnekelse av verkligheten...

Du får gärna komma med några motargument till inlägget. Jag är väldigt intresserad!
Hur ser verkligheten ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Legitimering med bankID och 1 köp per produkt grupp (t.ex. 3080 oavsett tillverkare).

Då slipper vi de här problemen + ocker/scalping

Varför skulle de inte vilja sälja så mycket som möjligt till så högt pris som möjligt? Felet är att de säljer grafikkorten till underpris. Hade priset motsvarat efterfrågan hade kryptogrävare inte ansett dem värda att köpa och de gamers som vill betala hade kunnat köpa. Scalpers hade inte kunnat sälja dem dyrare eftersom priset redan var marknadsmässigt.

Permalänk
Medlem

Tjänar folk fortfarande pengar på att minea kryptovaluta? Jag trodde detta hade minskat rätt så rejält sedan miningbomen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Du får gärna komma med några motargument till inlägget. Jag är väldigt intresserad!
Hur ser verkligheten ut?

https://blog.chainalysis.com/reports/cryptocurrency-crime-202...

"Our analysis shows a total of $11.5 billion USD worth of cryptocurrency transactions last year were associated with criminal activity, representing just 1.1% of total activity."

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jösses vilken förnekelse av verkligheten...

Det stämmer ju? Bara ransomware hackare och kriminella nätverk som använder bitcoin. Vad har man för praktiskt användning för bitcoin? Bitcoin kommer aldrig realiseras som seriös valuta någonsin.

Skrivet av ronnylov:

https://blog.chainalysis.com/reports/cryptocurrency-crime-202...

"Our analysis shows a total of $11.5 billion USD worth of cryptocurrency transactions last year were associated with criminal activity, representing just 1.1% of total activity."

Det behövs många fler mätningar än så. Jag tvivlar starkt på att kriminella endast står för knappt 1% av alla bitcoin överföringar.

Permalänk
Medlem

Speciallösningar kommer allt mer ta över mining marknaden även utanför bitcoin, men har svårt att tro 3080/3090 kort köps för mining även om man tar second hand sälj in i beräkningen.

Största problemet har varit "pappers releaserna", det är företagens som tillverkat för lite som ger liv i scalpers för att få ut produkter före eller nära rivalerna. Amd/Nvidia/Intel, Xboxsx/Ps5, Vr-headsets. Allt är deras fel.

Rejäla Captchas borde bli krav på releaserna om det inte finns tillräckligt av produkten, finns nog många enkla lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är väl inte svårare än att begära identifiering vid köp, ifall dem verkligen få bort problem scalping och bitcoin.
Då menar jag vid lanseringen av produkter där entusiaster borde prioriteras, ifall man skulle behöva ha konto hos till exempel AMD eller Nvidia för att vara först ut tror jag inte så många skulle protestera över.

Scalpers vill de inte ha. De har däremot aldrig påstått att de inte vill ha miners, är ju en enorm inkomstkälla precis som artikeln visar. Det enda de förlorar på miners är gaming marketshare, vilket är ganska irrelevant gentemot ökad försäljning. AMD och Nvidia är företag inte välgörenhetsorganisationer; de är skyldiga till aktieägarna att vinstmaximera och växa, inte säkra att entusiaster som oss kan tillfredställa sin prestandaönskan.

Tråkigt för oss entusiaster? Ja. Men knappast så man kan klandra dem över det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Så detta är en del av anledningen till att Nvidia/AMD har helt dumpat mellan-segmentet, man tjänar helt enkelt mycket mer på att sälja 3080/6800XT till krypto för höga priser. Som någon i den här trådan sa så är det en no-brainer att köpa RTX 3080 till krypto. Då är det inte konstigt att kortet kostar 8000-10 000 kronor istället för 4000-5000 kronor som det var förr i tiden.

Vi är inte målgruppen längre, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det stämmer ju? Bara ransomware hackare och kriminella nätverk som använder bitcoin. Vad har man för praktiskt användning för bitcoin? Bitcoin kommer aldrig realiseras som seriös valuta någonsin.

Det behövs många fler mätningar än så. Jag tvivlar starkt på att kriminella endast står för knappt 1% av alla bitcoin överföringar.

Du är medveten att undersökningen är gjord av en av de största firmorna för att spåra kriminella aktiviteter inom kryptonätverken? De överdriver nog hellre än underdriver problemet för att få fler att anlita dem. Att du tvivlar beror på medias vinklade artiklar som bara visar FUD att det används av kriminella. Javisst men kriminella använder också kontanter och förmodligen till betydligt högre belopp. Varför skulle de använda bitcoin och riskera bli spårade i ett nätverk med öppna transaktioner?

Edit: Här kommer en till källa, några år gammal visserligen.
https://zycrypto.com/criminals-use-usd-illicit-affairs-crypto...

However, Jennifer Fowler, deputy assistant secretary for terrorist financing and financial crimes at the U.S Department of Treasury, firmly believes that the U.S dollar continues to remain the number one currency for illicit commerce and money laundering activities. She declared that:
“Although virtual currencies are used for illicit transactions, the volume is small compared to the volume of illicit activity through traditional financial services.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det stämmer ju? Bara ransomware hackare och kriminella nätverk som använder bitcoin. Vad har man för praktiskt användning för bitcoin? Bitcoin kommer aldrig realiseras som seriös valuta någonsin.

Fast det han refererade till skulle jag gissa är att han som citerades skrev att blockchain i princip är värdelöst.

Skrivet av Dinkefing:

Det behövs många fler mätningar än så. Jag tvivlar starkt på att kriminella endast står för knappt 1% av alla bitcoin överföringar.

Ok, så ditt svar på länk till en källa är "jag tvivlar". Kan du utveckla varför du tvivlar, baserat på vad?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Du är medveten att undersökningen är gjord av en av de största firmorna för att spåra kriminella aktiviteter inom kryptonätverken? De överdriver nog hellre än underdriver problemet för att få fler att anlita dem. Att du tvivlar beror på medias vinklade artiklar som bara visar FUD att det används av kriminella. Javisst men kriminella använder också kontanter och förmodligen till betydligt högre belopp. Varför skulle de använda bitcoin och riskera bli spårade i ett nätverk med öppna transaktioner?

Inom vilka sammanhang omsätts övriga 99%? Köper folk bilar eller lägenheter?

Jag förutsätter att man inte räknar in köp/sälj i spekulations/investeringssyfte i denna omsättning.

Permalänk
Inaktiv

Viktigt att ha i åtanke är att även miners är kunder. Upp till köparen om kortet används för att spela eller crytomining. Dock vore det bra med ett produktsegment som är mer anpassat efter dessa kunder för att minska problemen med att de mer resursstarka miners köper upp för mycket spelkort.

Väntade själv länge på ett 3080 (TUF OC) men gav upp. Inväntar troligen 4000-serien som det ser ut nu, såvida vi inte får snabbare och effektivare kort nästa år.

Sedan måste elektronikbranschen lösa scalperproblemet också. Men det är ett ämne jag inte får kommentera så lämnar det där. Vi vet ju alla vilket problem det har blivit, speciellt nu i höst/vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det stämmer ju? Bara ransomware hackare och kriminella nätverk som använder bitcoin. Vad har man för praktiskt användning för bitcoin? Bitcoin kommer aldrig realiseras som seriös valuta någonsin.

Det behövs många fler mätningar än så. Jag tvivlar starkt på att kriminella endast står för knappt 1% av alla bitcoin överföringar.

Bitcoin eller mer allmänt, kryptovalutor är framtiden. Alla pappersvalutor kommer försvinna så småningom (i västvärlden i alla fall), inte för att det på något vis skulle vara bra för den enskilde men "bra" för staten och bankväsendet kontrollera 100% av alla transaktioner som sker och hårt hålla medborgarnas köpvanor och föra data på all flöde i samhället. Vi är väl ett decennium eller så ifrån detta men det accelereras alltmer iom. "covid19" och annan påhitt.

Just Bitcoin har gått upp i värde senaste månaderna och fastän den kommer gå ner kraftigt i framtiden någon gång (som tidigare) kommer den alltid vara relevant då det är ett av de få motkrafterna vi har mot bankirernas monopol med statlig översyn. Folk storsatsar på Bitcoin av den anledningen och i framtiden tror jag knappast att det kommer försvinna av sig självt, snarare utvecklas och integreras alltmer, dessvärre med statlig inblandning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Du är medveten att undersökningen är gjord av en av de största firmorna för att spåra kriminella aktiviteter inom kryptonätverken? De överdriver nog hellre än underdriver problemet för att få fler att anlita dem. Att du tvivlar beror på medias vinklade artiklar som bara visar FUD att det används av kriminella. Javisst men kriminella använder också kontanter och förmodligen till betydligt högre belopp. Varför skulle de använda bitcoin och riskera bli spårade i ett nätverk med öppna transaktioner?

Jag kollade snabbt upp firman på Linkedin. Har du sett vilka personer som startat firman och leder den? Jag tror snarare att de, om datan ens är legit, underdriver för att få fler att använda kryptovalutor. Kolla t.ex. deras sidouppdrag, de har sannolikt investerat fullt ut i sektorn.

Oavsett är jag rätt ointresserad om valutan används av kriminella eller inte. Jag delar uppfattningen som andra har. Kryptovalutor är i huvudsak spekulationsvalutor. Inte mycket mer.

Om kryptovalutor är framtiden kommer det inte ske utan reglering. Ett beslut från EU kan t.ex. göra Bitcoin värdelöst.

Permalänk
Medlem

Största problemet då det gäller mining / dålig tillgång bland spelentusiaster är väl dålig profilering helt enkelt. Nvidia marknadsför korten för gaming endast och nämner inget alls om mining fastän en del av kundbasen köper dem för detta ändamål.

Det vore säkert bättre att Nvidia hade en egen serie för mining intresserade såsom "GeForce" för gaming, "Quadro" för professionellt rendering osv arbete. Borde finnas en egen serie för mining. Däremot så går det väl inte att hitta någon bra grund till varför det ska finnas separat kort för det då det går ju inte att separera dom så mycket hårdvarumässigt att det blir nån "vits" med en helt egen kategori, dessutom använder ju en del av kunderna korten till både ock samtidigt. Sen kan ju alltid Nvidia ifall det skulle vara separat serie justera tillverkningsvolymen efter "demand" så blir det mycket efterfrågan i mining kretsen lider ju "gaming" kundkretsen hursomhelst.

Men förstår att gaming enthusiast kundkretsen är less på det då deras huvudsakliga och marknadsförda use case lider såpass. Alla spelare har inte intresse för mining så det är inte heller så att alla ska behöva "mina" för att få maximal användning utav korten heller.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag håller inte på att mina själv. Ser dock inga som helst problem med att miners köper kort. Snacka om att vissa personer på detta forum måste varit uppväxta i en skyddad verkstad där mamma och pappa gett dem att de pekat på. Att få köpa grafikkort till utsatt pris och på utsatt tid är knappast en mänsklig rättighet. Ni kan lika gärna skylla på SweC för att vara en del av hype-tåget som pressar upp era förväntningar så att ni bara-måste-ha-ett-nytt-kort.

Mitt tips är att ni säljer 4k skärmen och tjackar en billig 1080p, då kan ni vänta med uppgradering av grafikkort ett tag till

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Skrivet av scara:

Bitcoin eller mer allmänt, kryptovalutor är framtiden. Alla pappersvalutor kommer försvinna så småningom (i västvärlden i alla fall), inte för att det på något vis skulle vara bra för den enskilde men "bra" för staten och bankväsendet kontrollera 100% av alla transaktioner som sker och hårt hålla medborgarnas köpvanor och föra data på all flöde i samhället. Vi är väl ett decennium eller så ifrån detta men det accelereras alltmer iom. "covid19" och annan påhitt.

Just Bitcoin har gått upp i värde senaste månaderna och fastän den kommer gå ner kraftigt i framtiden någon gång (som tidigare) kommer den alltid vara relevant då det är ett av de få motkrafterna vi har mot bankirernas monopol med statlig översyn. Folk storsatsar på Bitcoin av den anledningen och i framtiden tror jag knappast att det kommer försvinna av sig självt, snarare utvecklas och integreras alltmer, dessvärre med statlig inblandning.

De aktörer som nu håller den största delen av bitcoin tror jag inte är människor som borde eller ska ha någon kontroll över samhället. Om det någonsin blir en digital valuta som kommer ta över är det inte bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Det är mer än tio år sedan Bitcoin lanserades, och inga av de löften som kom med blockkedjan har förverkligats. Krypto-brytning drar årligen lika mycket el som ett medelstort I-land, och hittills är de enda användingsområdena valuta-spekulation samt betalningsmedel vid utpressning och illegal handel. Samtidigt blir börs efter börs hackad, och det finns inget att göra för den som är drabbad.

Allt eftersom fler och fler inser att blockkedjan inte har någon praktisk användning så antar den grupp som fortfarande klänger sig kvar vid tron på dem allt mer sektarianska kännetecken.

Jag sysslar inte med krypto, men kommer med i mina ögon en hel del nonsens. Bankkort blir skimmade, RFID-taggar kopieras, folk blir rånade på gatan. Vanliga banker blir också hackade med t.ex pistoler och hästar eller maskingevär och bilar. Vanliga pengar har använts för kidnappning, utpressning, drogförsäljning, etc.

Det används mycket el för att skapa dem. Hur mycket el används för annonser eller för katt-tittning på internet. Hur mycket el används för servrar till multiplayerspel, cloudstorage för selfies och frukostbilder från telefoner, lampor, te och kaffe-kokning, etc?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Du är medveten att undersökningen är gjord av en av de största firmorna för att spåra kriminella aktiviteter inom kryptonätverken? De överdriver nog hellre än underdriver problemet för att få fler att anlita dem. Att du tvivlar beror på medias vinklade artiklar som bara visar FUD att det används av kriminella. Javisst men kriminella använder också kontanter och förmodligen till betydligt högre belopp. Varför skulle de använda bitcoin och riskera bli spårade i ett nätverk med öppna transaktioner?

Edit: Här kommer en till källa, några år gammal visserligen.
https://zycrypto.com/criminals-use-usd-illicit-affairs-crypto...

However, Jennifer Fowler, deputy assistant secretary for terrorist financing and financial crimes at the U.S Department of Treasury, firmly believes that the U.S dollar continues to remain the number one currency for illicit commerce and money laundering activities. She declared that:
“Although virtual currencies are used for illicit transactions, the volume is small compared to the volume of illicit activity through traditional financial services.”

Ledsen att förstöra partyt, men argument som "My dudes, här är två källor som visar att jag har rätt" skulle sågas sönder och samman i forskningssammanhang.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC