Asus Geforce RTX 3090 ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FörstaÄrSåJävlaGod:

Man får ju inte glömma bort att det är landet lagom vi bor i där jantelagen råder.

Jag håller helt med dig, det är komiskt. Särskilt på ett forum som på många sätt riktar sig till entusiaster, som du säger.

Håller med! Jäkla konstigt faktiskt. Är motorcykel intresserad och när t.ex ducati släpper sin specialmodell så skriker alla entusiaster villhöver!! På det här forumet gnälls det bara över entusiastprylar 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Seriöst... 470w?! Räcker ens en 1200w PSU för att köra två i SLI? xD

Skrivet av Donnerstal:

Nej, knappt. Det kraschar i alla fall direkt med 1000W. Så kan tänka mig att 1200W skulle vara gränsfall.

Något för sweC att testa nu under julen när det behövs värme. Asus RTX3090Strix i SLI. Make it happen Sweclockers!

Permalänk
Medlem

Jag valde detta kortet - är väldigt nöjd! Hade ett 3090 Eagle innan och båda korten gick tyst men STRIX är tystare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Något för sweC att testa nu under julen när det behövs värme. Asus RTX3090Strix i SLI. Make it happen Sweclockers!

orkar man inte vänta så har Linus tech tips redan testat 2st i sli

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Satariel:

Köpte inte det här kortet för att jag på något sätt trodde det skulle vara revolutionärt snabbare än någon annan modell. Det handlar istället om att Strix OC korten har de bästa komponenterna som går att uppbringa det är det som man betalar extra för inte hastigheten. Sen så kostar det endast ett par tusenlappar mer än resten av fältet så i det stora hela så känns det snarare som en bra affär än en dålig.

Hei H jammen har du helt rett i det du sier, fy fabian som den satt i kassan hehe.Jeg tenkte samme som deg da jeg kjøpte det for to uker siden fra komplett.Hadde veldig lyst å vente på nytt i fra MSI siden jeg hadde rtx 2080 ti lightning z,ja har nå sett at de har lansert SUPRIM X som kan være "istedenfor Lightning Z" , men det toget har gått for meg sorry Msi.

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara för mig vad skillnaden är på:
Asus Geforce RTX 3090 ROG Strix OC (P)
Asus Geforce RTX 3090 ROG Strix OC (Q)

Vad står P respektive Q för ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Kan nån förklara för mig vad skillnaden är på:
Asus Geforce RTX 3090 ROG Strix OC (P)
Asus Geforce RTX 3090 ROG Strix OC (Q)

Vad står P respektive Q för ?

Performance respective Quite.

Permalänk
Medlem

Hoppas ingen köper detta ockerpris kort.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Varför är det synd om dem menar du? Jag förstår inte.

Lite av problemet med Nvidias senaste serier är att partnerkorten inte har något spelrum. Titta bara på AMD 6800XT nu. Vi ser spelrum på flera hundra Hz. När det gäller Nvidia så spelar det i princip ingen roll vilket kort du köper, vilket gör att om du inte extremklockar så är dom tusenlapparna extra ganska onödigt. Men håller givetvis med, har man råd och vill köpa grafikkort för 20 000kr så är det definitivt inte synd om en.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Håller med! Jäkla konstigt faktiskt. Är motorcykel intresserad och när t.ex ducati släpper sin specialmodell så skriker alla entusiaster villhöver!! På det här forumet gnälls det bara över entusiastprylar 😂

Dock lite skillnad på entusiastmotorcyklar och grafikkort. Här betalar du i princip bara för ett utseende om du väljer något annat än FE-korten + mer värme i lådan

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Njaa. Känns som den riktiga fajten kommer att stå mellan 3080Ti och 6900XT, om det förstnämnda nu blir av, dvs.

Jag avvaktar och ser fram emot testerna på 6900XT.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag säger såhär.. den som köper ett 3090 för spel är dum i huvet... Med det sagt så är det självklart vassa kort som klockar noll o inget.. men som tuffar på bra i spel.. men att göda Nvidia med dessa slantar? för nästintill samma prestanda du får för mindre än hälften i pengar är rent korkat.... men klart.. det finns de som vill ha " det bästa " oavset vad det kostar även om det eg är skit

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Lite av problemet med Nvidias senaste serier är att partnerkorten inte har något spelrum. Titta bara på AMD 6800XT nu. Vi ser spelrum på flera hundra Hz. När det gäller Nvidia så spelar det i princip ingen roll vilket kort du köper, vilket gör att om du inte extremklockar så är dom tusenlapparna extra ganska onödigt. Men håller givetvis med, har man råd och vill köpa grafikkort för 20 000kr så är det definitivt inte synd om en.

Det är för att AMD plockar rakt från linjen till sina kort och skickar ut.. dvs det är inte handplockade chip, medans Nvidia väljer ut de absolut bästa chippen och skickar ut några få till "lågt" pris.. och därmed "ljuger" om generella prestandan till "lågt" pris... de tar dessutom hutlöst betalt av "partners" som inte kan sälja korten till MSRP egentligen utan förlust.. därav så höga priser på partnerkort som går att köpa.. finns de till nära msrp.. men de finns inte i lager o finns det så är det sämsta chippen i dem som de måste göra sig av med.
Så ett "toppkort" från partner är ungefär som Nvidia "referens" i prestanda medans ett toppkort från AMD partner är bra mkt starkare än AMD referens. Och AMD referenskylare är bra kylare!
O ja.. båda fulspelar och Nvidia fulspelar lite extra..

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Men att klaga på att det är för dyrt är ju det lilla nöjet man har när man inte har råd att köpa det.

Men skämt och sido är datorer eller teknik mer jämnlikt än bilar. Nästan vem som helst kan köpa nyaste iphone pro eller fetaste grafikkortet, vissa kanske behöver ta från sparkontot eller avbetala men det är tekniskt sett möjligt för de flesta.

En superbil för 10miljoner är dock omöjligt för de allra flesta ens om du sålde allt de hade och avbetalade till år 2100.

Men klart man alltid vill ha bättre priser. När jag betalade 4k för 1070 var det dyrastw grafikkortet jag köpt på de 15 år jag spelat dator. Nu har man köpt 3070 för 7k. Plötsligt var 4k inte alls dyrt.

Så nästa generation kan de lägga på ytterligare 3k så blir korten alltid billiga i efterhand.

Dat logic!

Förr gav man 1000 kr för budget 3000 för mellan och 7-9k för ett entusiastkort och DÅ ansågs de som
köpte entusiast vara galna. med förr menar jag 2000-2009.

Känns som att det blev väldigt dyrt att producera kort efter att alla gick över till TSMC.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Det är för att AMD plockar rakt från linjen till sina kort och skickar ut.. dvs det är inte handplockade chip, medans Nvidia väljer ut de absolut bästa chippen och skickar ut några få till "lågt" pris.. och därmed "ljuger" om generella prestandan till "lågt" pris... de tar dessutom hutlöst betalt av "partners" som inte kan sälja korten till MSRP egentligen utan förlust.. därav så höga priser på partnerkort som går att köpa.. finns de till nära msrp.. men de finns inte i lager o finns det så är det sämsta chippen i dem som de måste göra sig av med.
Så ett "toppkort" från partner är ungefär som Nvidia "referens" i prestanda medans ett toppkort från AMD partner är bra mkt starkare än AMD referens. Och AMD referenskylare är bra kylare!
O ja.. båda fulspelar och Nvidia fulspelar lite extra..

Ja båda fulspelar självklart. AMD gör ju likadant, fanns ju inte ens "ett" kort på marknaden med deras rekommenderade pris.
Hur som helst, det finns knappt någon överklockningsmarginal på Nvidias, oavsett om dom är handplockade eller inte. Titta på i princip vilken recension som helst så ser du detta. På 2080ti fanns två olika binnade chips. Där sålde man de sämre chippen med (om jag förstått det hela rätt) tillsammans med kort som tillverkarna var tvungna att ha en lägre strömbudget på. Med det sagt, så verkar inte dom högre binnade chippen klockat speciellt bra heller, och nu verkar det vara ännu värre med Ampere.

Köper du annat en (Nvidia) FE så är det utseende + eventuellt något bättre kylning du betalar för, ingen överklockningsmarginal.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Jag tillhör då en av de "stackars jävlar" som köpte ett strix oc 3090 och jag jämförde faktiskt det med mitt nvidia 3090RTX FE.
Jag har ju dock en native 8K skärm - Dell UP3218K. Och detta är verkligen det snabbaste 8K kortet för gaming.

Fördelar:
Jag kopplade in 2x2st Be Quiet Silent Wings 3 120mm PWM direkt till strix oc kortet. Det startar bara fläktarna när man kör hög load/spelar. Detta är lysande och ja visst kan du sitta och trimma din fläktkurva från moderkortspaneler/BIOS men det här var bara plugga in - Klart!

Med min direktkylning av PCI platserna 2st uppåtblåsande fläktar (detta körde jag även med 3090 FE kortet) så får jag högre prestanda med strix än med FE(fullt upplåst powerbudget).

Jag tycker även det upplevs som bättre flyt än vad sweclockers 4K benchmarks påvisar. Vissa spel i 8K kändes lite mer stutter i med FE än med stric OC där de flyter bättre.

Jag vill ha det enkelt. Dra upp powerslidern och köra. Strix är mycket tystare under full load fläktmässigt. Coil whine finns men det är tolererbart, med hörlurar på hörs det inte alls förstås.

Vad är skillnaden? Mycket tystare under hög load och bättre flyt i 8K!

Jag sålde mitt 3090 FE till självkostnadspris och är mycket nöjd med mitt strix oc 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Ursäkta om jag säger såhär.. den som köper ett 3090 för spel är dum i huvet... Med det sagt så är det självklart vassa kort som klockar noll o inget.. men som tuffar på bra i spel.. men att göda Nvidia med dessa slantar? för nästintill samma prestanda du får för mindre än hälften i pengar är rent korkat.... men klart.. det finns de som vill ha " det bästa " oavset vad det kostar även om det eg är skit

Gissar att du inte har råd med ett 3090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johisco:

Gissar att du inte har råd med ett 3090?

Behöver nödvändigtvis inte vara att man är fattig som gör att man har den åsikten. Kan inte instämma med ordvalen men att lägga 10kkr på en uppgradering som majoriteten av gamers inte märkt av i ett blindtest får väl anses lite märklig.
Visst finns det folk som 10kkr inte märks av för, men tror inte det är mest den kategorin som är kunder på detta kort. Har jag själv råd, absolut. Men de pengarna måste tas från utlandsresor, bilar, andra datorprylar eller nåt annat intresse.

Nu talar jag om gamers, prosumers och folk som behöver minne för arbete har jag full förståelse för och/eller kan för lite om dessa användningsområden för att bedöma om 3090 är ett bra kort för det.

/M

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johisco:

Gissar att du inte har råd med ett 3090?

Gissar jag har det men är rent slöseri för kanske 5-10% bättre prestanda i spel gentemot 3080 för 20k... Men det är upp till var och en o bestämma självklart om man vill kunna skryta över att man har ett 3090 istället för en big d... i verkligheten.....

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Vilket sexigt bygge! T.o.m. ram-minnet är vattenkylt?
Inte over the top med rgb:n heller. Inspirerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Gissar jag har det men är rent slöseri för kanske 5-10% bättre prestanda i spel gentemot 3080 för 20k... Men det är upp till var och en o bestämma självklart om man vill kunna skryta över att man har ett 3090 istället för en big d... i verkligheten.....

Det låter som om du försöker övertyga dig själv, - även angående size...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Vilket sexigt bygge! T.o.m. ram-minnet är vattenkylt?
Inte over the top med rgb:n heller. Inspirerande.

Tack! Yes VRM, RAM och CPU är kopplade på samma loop.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Johisco:

Det låter som om du försöker övertyga dig själv, - även angående size...

Hahahaha... Tja... vem vet?
Nåja.. vi måste få lite vett o reson i grafikkortsmarknaden. Har spårat ur helt med priser, tillgänglighet, överhyping etc etc..

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Hahahaha... Tja... vem vet?
Nåja.. vi måste få lite vett o reson i grafikkortsmarknaden. Har spårat ur helt med priser, tillgänglighet, överhyping etc etc..

Seriöst, prestandaökningen kan vara upp till 30% mot ett 3080 vilket såklart är jättemycket. Inom VR är 20% ökning som nedan ljusår... nästan