Permalänk
Medlem

Cpu fläkt varvar upp och ner hela tiden

Var länge sedan jag byggde dator. Det var säkert 10-15 år sedan sist och känns som mycket har hänt.
Men jag har nu i alla fall fått ihop följande bygge:

Chassi: Fractal Design Define S2
Nätagg: Corsair RM750X V2
Moderkort: Gigabyte x570 Aorus Elite
Cpu: AMD Ryzen 5 3600XT
Ram: G.Skill Trident Z Neo 3600MHz 2x16GB
Grafikkort: Zotac Geforce RTX 3070
CPU fläkt: Aerocool Mirage 5 (för att den ser svincool ut )
SSD: WD Black SN750 NVMe SSD M.2 1TB

På den gamla goda tiden höll sig cpu clocks, Vcore, Multipliers osv på den hastigheten/inställningen man satte det på.
Nu pratas det om turbo frekvenser, XMP profiler, Auto boost, osv och jag känner mig lite lost.

Direkt när jag fick igång alltihop så märkte jag hur cpu fläkten varvade upp och ner, och mestadels höll sig på de övre varvfrekvenserna. Efter windows installation och grafikdrivrutiner var installerade uppdaterade jag till senaste bios.
Sedan gick jag in i bios för att sätta på XMP för att nå korrekt ram speed vilket inte var några som helst problem.
Så allt fungerar precis som det är tänkt, men herregud det måste vara något galet med min cpu kylare?

Bara jag öppnar en webbsida så varvar den upp på 100% och cpu temp går från ca 50gr - 75gr på 1-2 sekunder.
Stänger jag ner allt så går tempen nästan lika snabbt ner igen till 50-55gr.

Laddade ner cpu-z och ser hur och startade stress cpu för att se vad som hände. Då håller den sig runt 80gr konstant och cpu fläkten går på max. Det blir alltså nästan samma temp i ett stresstest som det blir av att bara öppna en webbsida och scrolla runt lite.

Testade sedan att manuellt köra cpu fläkten på 40-50% och köra stress test i cpu-z igen, och då gick den upp några få grader till 83-84gr typ.

Det känns nästan som att cpu kylaren sitter där utan knappt ha någon inverkan över huvud taget.
Är denna kylaren anpassad för leksaks cpu,er eller vad är det frågan om?
Jag har provat att montera loss cpu kylaren, applicera ny kylpasta (Arctic silver 5) och montera dit allt igen.
Absolut ingen skillnad efter detta, det beter sig på samma sätt.
Bara att sitta här och skriva detta inlägget får tempen att hoppa mellan 50-75gr upp och ner hela tiden.
Jag ser också i cpu-z hur core speed konstant hoppar mellan 3767,36 och 4465,95 MHz och multipliern mellan x 37,75 och 44,75.
Men varför? Jag har ju inte igång något krävande över huvud taget? Google Chrome, CPU-Z och Aorus System information viewer, that´s it! Och Cpu load pendlar mellan 2-5%.

Funderar på att montera dit stock kylaren istället och se vad som händer, men känns nästan som det är något annat?
Man är ju också något trött på att skruva i datorn efter en hel dags pillande.
Chipset drivrutiner och annat från Gigabyte är inte nedladdat ännu.

Någon som har en idé om vad det är frågan om?

Permalänk
Medlem

Chipset är viktigt till AMD 3000 serien, då den innehåller Ryzen profiler för power profiles. Har windows på engelska och kommer inte ihåg svenska namnet.

Säger inte att det kommer lösa problemet, men kanske med lite tur.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

3xxx serien har en aggressive uppskalning.
Gå in i bios och ändra din fläktkurva är mitt tips.

Sätt fläktkurvan att börja öka vid typ 50c (innan det typ 40%).
Blir en betydligt behagligare upplevelse.

Personligen så tröttnade jag helt och bytte till vatten med konstant 60% fläkt, inga upp eller nervarvningar alls <3

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ok chipset drivers installerade, men verkar inte ha gjort någon direkt skillnad.

Bara jag rör muspekaren fram och tillbaka får ju cpu tempen att gå från 50-60gr.

Man kan ju typ tro att man har glömt att ta bort plastfilmen på heatsinken till kylaren eller liknande 🤣

Permalänk
Medlem

höj gränserna på fan i bios och ffa maxa step up och step down time

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

3xxx serien har en aggressive uppskalning.
Gå in i bios och ändra din fläktkurva är mitt tips.

Sätt fläktkurvan att börja öka vid typ 50c (innan det typ 40%).
Blir en betydligt behagligare upplevelse.

Personligen så tröttnade jag helt och bytte till vatten med konstant 60% fläkt, inga upp eller nervarvningar alls <3

Ok så det är i alla fall inte jättemärkligt att temps hoppar +-10-15gr vid vanligt slösurfande på dagens cpu,er?
Dock verkar ju kylaren vara ett måndags ex. Idle ligger ju typ runt 52-55gr och flyger rätt upp till 70-75 på några millisekunder så fort man gör något.
Känns ungefär som att heatsinken har noll kontakt med cpu,n men så är inte fallet. Kylpastan hade smetat ut sig fint kunde man se när jag monterade loss allt.

Om ingen annan har någon ide så smäller jag på stock kylarn ikväll istället för att se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

höj gränserna på fan i bios och ffa maxa step up och step down time

"Ffa maxa step up och step down time" ? Där hänger jag inte riktigt med dig. Allt är ju på standard/auto. Inga inställningar är ändrade. Borde väl bete sig någorlunda normalt tänker jag?

Permalänk
Medlem

Tyvärr just därför jag föredrar vattenkylning (AIO) då fläktarna styrs efter vattentemperaturen.

Du får helt enkelt justera fläktkurvan tills du hittar något som funkar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaYFly:

Ok så det är i alla fall inte jättemärkligt att temps hoppar +-10-15gr vid vanligt slösurfande på dagens cpu,er?
Dock verkar ju kylaren vara ett måndags ex. Idle ligger ju typ runt 52-55gr och flyger rätt upp till 70-75 på några millisekunder så fort man gör något.
Känns ungefär som att heatsinken har noll kontakt med cpu,n men så är inte fallet. Kylpastan hade smetat ut sig fint kunde man se när jag monterade loss allt.

Om ingen annan har någon ide så smäller jag på stock kylarn ikväll istället för att se vad som händer.

Det är ganska normalt faktiskt.
30c utan gör något
40-50c Firefox
65c maxat med spel

Och det är med AIO vatten kylning.
Vissa bios har olika inställningar för att göra fläktkurvan "mjukare".

Men som jag skrev innan, enklast är att höja din fläktkurva till runt 50c innan den börjar öka i varv.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ok, så vad jag har kommit fram till än så länge efter att ha läst era svar:

1: Dagens cpu,er går rätt varma, och tål även detta. Idle 50-55gr och full load 80-85gr är inte ovanligt.
2: Standard fläktkurvor är sämst!
3: Cpu temp kan gå från 50-75 på en sek vid minsta belastning, också fullt normalt.

Men vad som fortfarande bekymrar mig:

1: Idle cpu temp ligger inte still, pendlar mellan 50-60gr typ.
2: Cpu kylare på max vs 30% verkningsgrad gör ingen skillnad. Idle cpu temp pendlar fortfarande mellan 50-60gr.
3: Det känns varmt! Allt omkring Ram, Cpu, grafikkort känns varmt när jag håller handen där omkring!
System1 34gr. System2 34gr. Grafikkort 55gr. Cpu pendlar mellan 50-60gr.
4. Luftflödet i chassit känns inget vidare. Sitter just nu 2 x 140mm i fronten och 1 x 140mm som utblås.

Kan chassit vara för stort för det antal fläktar som sitter där i förmonterade? Det är ju klart att finns det bara varm luft att kyla med så blir det ju inte svalare oavsett vilken rpm cpu fläkten går på. Kan det vara något med nätaggregatet? Böjda strömkablar, är det nåt som inte är att rekommendera? Både 24 pin, cpu strömkabeln och strömkabeln till grafikkortet är kraftigt böjda (pga snyggare kabeldragning). Dessutom kör jag grafikkorts strömmen på 1 kabel som splittas till 2st 8 pins. Borde jag ha 2st separata istället?

Permalänk
Medlem

Håller nu på att ladda hem ett spel via steam, cpu temp pendlar numera mellan 65-80gr. Cpu load ca 15%. Fläktkurvan mellan 60-75%.
Det kan väl ändå inte vara normalt med denna höga temp?
Det känns helt fel.

Permalänk
Medlem

Enligt en köpare på inet ska den funka bra. Det kan ha att göra med justeringar för am3/am4. Kylaren kanske inte sitter helt som den ska:

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaYFly:

Var länge sedan jag byggde dator. Det var säkert 10-15 år sedan sist och känns som mycket har hänt.
Men jag har nu i alla fall fått ihop följande bygge:

Chassi: Fractal Design Define S2
Nätagg: Corsair RM750X V2
Moderkort: Gigabyte x570 Aorus Elite
Cpu: AMD Ryzen 5 3600XT
Ram: G.Skill Trident Z Neo 3600MHz 2x16GB
Grafikkort: Zotac Geforce RTX 3070
CPU fläkt: Arecool Mirage 5 (för att den ser svincool ut )
SSD: WD Black SN750 NVMe SSD M.2 1TB

På den gamla goda tiden höll sig cpu clocks, Vcore, Multipliers osv på den hastigheten/inställningen man satte det på.
Nu pratas det om turbo frekvenser, XMP profiler, Auto boost, osv och jag känner mig lite lost.

Direkt när jag fick igång alltihop så märkte jag hur cpu fläkten varvade upp och ner, och mestadels höll sig på de övre varvfrekvenserna. Efter windows installation och grafikdrivrutiner var installerade uppdaterade jag till senaste bios.
Sedan gick jag in i bios för att sätta på XMP för att nå korrekt ram speed vilket inte var några som helst problem.
Så allt fungerar precis som det är tänkt, men herregud det måste vara något galet med min cpu kylare?

Bara jag öppnar en webbsida så varvar den upp på 100% och cpu temp går från ca 50gr - 75gr på 1-2 sekunder.
Stänger jag ner allt så går tempen nästan lika snabbt ner igen till 50-55gr.

Laddade ner cpu-z och ser hur och startade stress cpu för att se vad som hände. Då håller den sig runt 80gr konstant och cpu fläkten går på max. Det blir alltså nästan samma temp i ett stresstest som det blir av att bara öppna en webbsida och scrolla runt lite.

Testade sedan att manuellt köra cpu fläkten på 40-50% och köra stress test i cpu-z igen, och då gick den upp några få grader till 83-84gr typ.

Det känns nästan som att cpu kylaren sitter där utan knappt ha någon inverkan över huvud taget.
Är denna kylaren anpassad för leksaks cpu,er eller vad är det frågan om?
Jag har provat att montera loss cpu kylaren, applicera ny kylpasta (Arctic silver 5) och montera dit allt igen.
Absolut ingen skillnad efter detta, det beter sig på samma sätt.
Bara att sitta här och skriva detta inlägget får tempen att hoppa mellan 50-75gr upp och ner hela tiden.
Jag ser också i cpu-z hur core speed konstant hoppar mellan 3767,36 och 4465,95 MHz och multipliern mellan x 37,75 och 44,75.
Men varför? Jag har ju inte igång något krävande över huvud taget? Google Chrome, CPU-Z och Aorus System information viewer, that´s it! Och Cpu load pendlar mellan 2-5%.

Funderar på att montera dit stock kylaren istället och se vad som händer, men känns nästan som det är något annat?
Man är ju också något trött på att skruva i datorn efter en hel dags pillande.
Chipset drivrutiner och annat från Gigabyte är inte nedladdat ännu.

Någon som har en idé om vad det är frågan om?

Jag har köpt Ryzen sedan första generationen med 1800X och detta har varit och är ett problem Även med en Noctua NH-D15 får du samma beteende när det gäller varvning av fläktar.

Enklaste lösningen är att manuellt klocka den med så låg volt som möjligt, då stabiliserar du temperaturen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Enligt en köpare på inet ska den funka bra. Det kan ha att göra med justeringar för am3/am4. Kylaren kanske inte sitter helt som den ska:
https://i.postimg.cc/yNz9X1DJ/Namnl-s.jpg

Har haft loss den en gång för att kontrollera och den hade helt klart suttit helt emot cpu,n (pastan var utpressad och fördelad över cpu,n). Vad som känns mest märkligt är att idle temp ligger på samma oavsett om fläkten går på max eller på 30%.
Då kan man ju i princip ta bort kylaren och endast köra med kylfläns Något verkar galet. Jag sätter väl in stock kylaren imorgon och ser vad som händer. Är den typ klart bättre så får jag väl titta på en Noctua eller någon annan redan beprövad lösning.
Känner att jag inte riktigt orkar hålla på med vattenkylning. Visar det sig dock att den är sämre så får jag väl smäcka in en 3-4 chassi fans till för att ge bättre allmänna förutsättningar till cpu kylaren.
Det känns som att både ram och gpu går rätt varma, känns varmt när jag håller handen där omkring. Och denna cpu kylaren drar väl in luft från sidorna, eller möjligtvis underifrån. Ram sitter alldeles bredvid och grafikkort under, och där omkring är det varmt känner jag. Kyla med varmluft fungerar naturligtvis inte bra. Men jag vet inte, gissar bara. Dock har jag ju förstått att Ryzen cpuer flaxar rätt mkt i temp även vid mindre loads. Däremot verkar det ju i alla fall 5-10gr varmare för mig än för andra, både vid idle och load.

Grafikkortet är otroligt varmt känner jag. Kan inte hålla handen på det, då bränner jag mig. Är det dumt att köra bara en strömkabel med 2x8 pin till grafikkortet. Borde man fördela det på 2 separata kablar?

Permalänk
Medlem

Att dra två separata kablar från PSUn till grafikkortet kan hjälpa till med energieffektivitet men det är en omdebatterad fråga.
En sak du kan testa är att undervolta grafikkortet och då få ner energiåtgången samt att grafikkortet går något svalare.
2-3 bildrutor per sekund kan man förlora i spel men det är försumbart.
En av flera guider om det på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=ypHw1ZgUOB0
Hur effektiv undervolt som man kan få beror en del på silikonlotteriet.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Det verkar ganska normalt. Upplevde liknande beteende med min nya Ryzen 5900X och noctua-kylare. Steam-installationer t.ex. får processorn att gå upp väldigt varmt i korta stötar för den jobbar intensivt på att packa upp och installera spelet.

Lösningen var helt enkelt fläktkurvor i BIOS. Tycker det är bra att jobba i ett par platåer där istället för en kontinuerlig kurva/linje - då håller den inte på att varva upp och ner hela tiden. Metoden är att först sätta minimum-RPM:en vilket förslagsvis är precis där du inte hör fläkten, kanske 40%. Sen låta den köra på 40% mellan 0->60 grader. 60-75 grader blir hög-belastnings-platån där du kör fasta 55% t.ex. vilket den kommer ligga på i krävande spel med mera. Och sen 75-85 grader så kör du linjärt upp till 100% så får den varva upp så mycket den behöver vid ovanligt hög belastning.

Utöver det behöver du såklart bra genomflöde chassit, prova att låta chassi-fläktarna gå på CPU-temperaturen istället för andra sensorer typ System-temperaturen om det inte redan är inställt så.

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket för alla svar, tips och trix.
Jag jämför ju mkt med när jag höll på med sånt här för kanske 10-15 år sedan. Min senaste jämförelse blir mot en gammal AMD Phenom II X4 955 BE, den var fin att jobba med 😁. Känns som att temp sensorerna då kanske inte var lika känsliga, och att temps då såg stabilare ut än vad de egentligen var? Eller så var det svalare förr i tiden helt enkelt! Min halvpanik känsla är förhoppningsvis obefogad. Oavsett så behöver jag nog mer luft i chassit. 1-2 fläktar som blåser in underifrån hade nog hjälpt både cpu och gpu. Och nåt som blåser ut i toppen hade absolut inte skadat.

Får se vad jag hittar på. Men då vet jag att allt kanske inte är helt galet trots allt!

Jag känner mig lite klokare och tackar så mkt för all hjälp 🙏

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MaYFly:

CPU fläkt: Arecool Mirage 5 (för att den ser svincool ut )
Det känns nästan som att cpu kylaren sitter där utan knappt ha någon inverkan över huvud taget.
Är denna kylaren anpassad för leksaks cpu,er eller vad är det frågan om?

Vad är det där för underlig sak till kylare, ja den ser ut som en leksak där det viktiga är den udda visuella designen. Skaffa en riktig kylare och en bra låda utan glassidor. Kylaren uppför sig definitivt inte som de flesta andra kylare brukar göra, jag kan tänka mig att den funkar rätt dåligt om det inte är bra luftväxling runt den för den vispar ju bara runt luften åt alla håll i stället för att blåsa den i en riktning så den lättare kommer ut ur lådan. Zalman har gjort ungefär samma typ av kylare

men vred fläns/fläkt 90 grader i förhållande till cpun för att få lite kontroll på luftriktningen i lådan när de gjorde kylarna större för att klara högre effekter.

Men den där saken lär behöva öppet runt sig eller bra hjälp av lådfläktar för att funka bra för den lär ju inte bidra det mycket med att få ut varmluft ur lådan med sin egen fläkt om man inte bygger nått som styr luften så att den inte bara vispas runt. Och eftersom den även lär kunna blåsa så att den motarbetar (bromsar) luft som blåser mot den från front och botten så ska man nog fundera noga på hur man styr luften kring den eller se till att det verkligen är "öppet" runt den så det inte finns några lådväggar i närheten inom nån decimeter.

Jag tror alltså den kylaren fungerar dåligt om du inte hjälper den att styra luften i omgivningen men fläktkurvorna brukar också vara ställda irriterade "linjära" på moderkorten när de kommre från fabrik så att göra dem mer trappstegsformade än kilformade ger en trevligare ljudkarraktär där fläktarna inte konstant ändras, däremot bör man själv testa fram var trappstegen bör placeras så att man inte överkyler i början och underkyler i slutet av det tempområde cpun jobbar inom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det där för underlig sak till kylare, ja den ser ut som en leksak där det viktiga är den udda visuella designen. Skaffa en riktig kylare och en bra låda utan glassidor. Kylaren uppför sig definitivt inte som de flesta andra kylare brukar göra, jag kan tänka mig att den funkar rätt dåligt om det inte är bra luftväxling runt den för den vispar ju bara runt luften åt alla håll i stället för att blåsa den i en riktning så den lättare kommer ut ur lådan. Zalman har gjort ungefär samma typ av kylare
https://www.komplett.se/img/p/400/341333.jpg
men vred fläns/fläkt 90 grader i förhållande till cpun för att få lite kontroll på luftriktningen i lådan när de gjorde kylarna större för att klara högre effekter.
https://cdn.alzashop.com/ImgW.ashx?fd=f3&cd=CA062d2
Men den där saken lär behöva öppet runt sig eller bra hjälp av lådfläktar för att funka bra för den lär ju inte bidra det mycket med att få ut varmluft ur lådan med sin egen fläkt om man inte bygger nått som styr luften så att den inte bara vispas runt. Och eftersom den även lär kunna blåsa så att den motarbetar (bromsar) luft som blåser mot den från front och botten så ska man nog fundera noga på hur man styr luften kring den eller se till att det verkligen är "öppet" runt den så det inte finns några lådväggar i närheten inom nån decimeter.

Jag tror alltså den kylaren fungerar dåligt om du inte hjälper den att styra luften i omgivningen men fläktkurvorna brukar också vara ställda irriterade "linjära" på moderkorten när de kommre från fabrik så att göra dem mer trappstegsformade än kilformade ger en trevligare ljudkarraktär där fläktarna inte konstant ändras, däremot bör man själv testa fram var trappstegen bör placeras så att man inte överkyler i början och underkyler i slutet av det tempområde cpun jobbar inom.

Haha jag hade faktiskt den där Zalman kylaren på bild nr 2 i ett bygge för ca 15 år sedan. Den var riktigt bra, men fläkten var ju vridd som du säger så den blåste åt det hållet som utblås chassi fläkten sitter. Det känns ju helt klart mest optimalt.
Men jag ska köra in stock cooler idag så får vi se. Om den fungerar bättre så är ju min Aerocool rena skräpet.
Annars får jag titta på totala luftflödet i burken och addera lite fler chassi fläktar.

Permalänk
Medlem

Ok så den fantastiska AMD Wraith cooler är nu installerad.
Idle: 40-45gr.
Full load: 80-81gr.

Den är ju i alla fall inte sämre, bättre idle temp helt klart. Hade varit intressant att se temps utan någon kylare alls.
Skulle inte förvåna mig om det blir typ samma, men det vågar jag inte testa
Den där jävla Aerocool Mirage 5 åker i papperskorgen i alla fall!
Jag får skaffa mig nåt annat från Noctua, Deepcool eller liknande.

Dock blir jag fortfarande sjukt irriterad på att temp hoppar mellan 45-75gr vid bara vanlig slösurf.
Det går ju inte riktigt att lösa med fläktkurvor heller. Vid 75gr vill man ju ha bra blås i kylaren, så då blir det att den varvar upp och ned hela tiden. Riktigt irriterande.
Dessutom är det alltid för lite "pluppar" i fläktkurvorna så det är svårt att ordna någon smart platå kurva.
Går det att få fram fler "pluppar" för mer finjustering på nåt sätt? I MSI Afterburner går det ju, men verkar inte funka i Aorus System Information Viewer och troligtvis inte i Bios inställningarna heller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MaYFly:

Ok så den fantastiska AMD Wraith cooler är nu installerad.
Idle: 40-45gr.
Full load: 80-81gr.

Den är ju i alla fall inte sämre, bättre idle temp helt klart. Hade varit intressant att se temps utan någon kylare alls.
Skulle inte förvåna mig om det blir typ samma, men det vågar jag inte testa
Den där jävla Aerocool Mirage 5 åker i papperskorgen i alla fall!
Jag får skaffa mig nåt annat från Noctua, Deepcool eller liknande.

Dock blir jag fortfarande sjukt irriterad på att temp hoppar mellan 45-75gr vid bara vanlig slösurf.
Det går ju inte riktigt att lösa med fläktkurvor heller. Vid 75gr vill man ju ha bra blås i kylaren, så då blir det att den varvar upp och ned hela tiden. Riktigt irriterande.
Dessutom är det alltid för lite "pluppar" i fläktkurvorna så det är svårt att ordna någon smart platå kurva.
Går det att få fram fler "pluppar" för mer finjustering på nåt sätt? I MSI Afterburner går det ju, men verkar inte funka i Aorus System Information Viewer och troligtvis inte i Bios inställningarna heller.

Jag har ett par "bra" kylare liggande men har inte brytt mig om att montera dem eftersom originalkylaren funkar så bra och den blev mycket tyst när jag dämpade plastanordningen som fäster fläkten mot flänsen genom att dra ett par gummiband runt den, alla vibrationer i den försvann i princip helt och det var de som hördes, inte några blåsljud.
Det kanske går att göra en bättre energiprofil för cpun också för att däma dess frekvenshopp för de brukar inte påverka prestandan särskilt märkbart, jag brukar strypa mina laptops så att de går passivkylda till jag manuellt väljer hög prestanda för skillnaden i ljud är påtaglig menkdet ger knappt märkbara skillnader i prestanda att klippa de värsta topparna på cpun.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att XT modellerna är extremt aggressiva jämfört med X och vanliga 3600?
Har en 5600X som jag väntar på. Men då det verkar som att de kanske inte kommer in förrän i Januari så skaffade jag en 3600XT så länge.

Annars får jag väl försöka hitta en manuell overclock på cpu,n som håller den mer stabil i temps, om det ens går?

Nu har jag ställt en kurva som håller fan speed på 45% ända upp till 75gr. Det lugnar ju ner det hela en del, men det kommer ju också innebära en förhållandevis låg fan speed även vid spelande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MaYFly:

Det kan inte vara så att XT modellerna är extremt aggressiva jämfört med X och vanliga 3600?
Har en 5600X som jag väntar på. Men då det verkar som att de kanske inte kommer in förrän i Januari så skaffade jag en 3600XT så länge.

Annars får jag väl försöka hitta en manuell overclock på cpu,n som håller den mer stabil i temps, om det ens går?

Nu har jag ställt en kurva som håller fan speed på 45% ända upp till 75gr. Det lugnar ju ner det hela en del, men det kommer ju också innebära en förhållandevis låg fan speed även vid spelande.

Jag brukar prioritera tystnad så jag kör så varmt det går utan att överhetta, en låg platt fläktkurva, brant upprampning runt 10 grader under max till kanske 80 % fläkt och vid 2 grader under maxtemp blir det maxfläkt. Förstår mig inte alls på de som överkyler och bryr sig om att delarna ska vara kalla i stället för tysta, så länge inget överhettar är det alltid tystnad som prioriteras för min del.
Jag kan däremot plocka boret katthåren ut kylaren ibland även om de gör att den blir tystare så kyler den dålig när den är full med kattpäls

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok så jag fick hem min nya Ryzen 5 5600X idag. Herregud vilken skillnad! Med fläktarna på 30-35% är idle temp = 32gr. Full load stress test 10 min i CPU-Z med samma fläkthastighet 67gr. 100% fläkthastighet idle temp 29gr, full load 62gr. Nu har jag visserligen slängt in 9 chassifläktar så det hjälper väl till en del.
Dessutom hoppar den inte 30-40gr i temp bara för man slösurfar lite utan den är mkt lugnare.
Jag kör med Aerocool Mirage 5 fläkten igen, den verkar inte så tokig trots allt. Det verkar helt enkelt vara så att Ryzen 5 3600XT är en oerhört "stressad" cpu där man försökt maxa kapaciteten genom en allmänt aggressiv inställning som standard och därmed också höga och oerhört fluktuerande temperaturer.

Summa summarum, problem solved

Permalänk
Medlem

Mina senaste byggen har jag haft allt fokus på CPU med låg TDP samt en rejäl towerkylare.
Bägge senaste byggena har haft Intel på 65W.
Visst, man får betala lite mer, och man får lite sämre prestanda, men fan så skönt att ha något som är lätt att kyla

Testade öppna några tunga webbsidor såsom beskrivits i tråden, och hos mig ändras CPU också omedelbart, men från 34C till ca 40C, och sen tillbaks ner efter nån sekund

Den dag CPU börjar flaska i spel kanske man får ändra strategi, men för tillfället tycker jag det är en soft lösning att köra på låg TDP
Fast tycker ju inte idle borde kunna skilja så mycket ändå???

EDIT: Aha, såg nu att ny CPU löste problemet

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Japp ny cpu löste problemet.
Visst, med XMP påslaget så hoppade det upp 6-7gr både idle och full load, men fortfarande rätt svalt. Men framförallt är den så mycket lugnare.
Växlar kanske mellan 39-55gr vid vanligt slösurf istället för 45-80gr som 3600xt gjorde. Det var nästan omöjligt att ställa vettiga fläktkurvor med sådan skillnad i temp.
Antar att XT modellerna har aggressiva boost inställningar som standard, i alla fall 3600XT.