Förlåt för WallOfText.
TL;DR: jag håller inte med dig, och det är fine. Vi har olika tolkningar av vad en utmärkelse betyder. Kanske behöver redaktionen refresha oss över hur de tänker och vad de är menade att betyda?
—————————
Utmärkta produkter utmärker sig över andra.
Jag håller inte med om det du säger men det är helt okej för mig...
Det finns inget som är märkbart fel med kortet, möjligen att det är lite dyrt för sin prestanda, men är istället ovanligt tyst. Hur är inte det bra? Jag fattar inte vad du menar uppenbarligen, men kortet är ju bra...
Jag tycker alla kort i en serie kan vara bra produkter om de är bra (presterar som förväntat i de flesta kategorierna) och inte är helt orimligt prissatta.
Saker som inte ska få en utmärkelse är de som inte är bra eller som inte kan rekommenderas alls av någon anledning.
Får något inte bra produkt så ska man haja till tycker jag.
Får något utmärkt är det något utöver det vanliga och bättre än den direkta konkurrensen.
Toppklass är som utmärkt men har vissa egenskaper som sticker ut extremt (och vanligen en matchande prislapp)
Jag ser inte allt det som fel om de flesta produkterna får utmärkelser, det betyder ju bara att det är mindre skit på marknaden?
Alla får såklart ha sin bild av vad de tolkar in i en utmärkelse och allting befinner sig på ett spektrum. Kanske detta kort är på lägre halvan av utmärkelsen och TUF är på högre halvan (tills nästa vecka när det glider ner igen)?
Om man bara kollar utmärkelser missar man ju hela grejen. Bra Produkt betyder för mig ’inte skit’, absolut inte att det ska vara avsevärt bättre än andra kort med samma gpu och pris.
Vad kan ett kort skilja ut sig på förresten? Alla har såklart olika vikt vid olika mätvärden, men en hyfsad lista är:
Energiförbrukning (brukar inte skilja mycket, oftast inte ett problem alls med några watt hut eller dit)
Prestanda (brukar skilja långt mindre än manuell överklockning kan öka så länge det är samma gpu)
Temperatur (vem bryr sig helt ärligt?)
Ljudnivå (något som många bryr sig om)
Pris (det kan skilja mycket)
Utseende (extremt subjektivt)
Garanti (olika hur mycket vikt man lägger på det)
Byggkvalitet (svårt mäta, hållbarhet över tid nästan omöjligt)
Att detta kort utmärker sig som riktigt tyst ser jag alltså som en ganska starkt utmärkande egenskap. Du gör din värdering och håller säkert inte med om den listan jag skrev ovan och kanske vill lägga till andra parametrar som jag inte ens prioriterar nog för att ens komma ihåg (möjlighet till vattenkylning?, antal kortplatser?, längd/bredd?)
Alla väger saker saker olika och kortet i artikeln behöver inte vara för alla, men vill man ha ett tyst kort är det ju ett bra köp eftersom inget av de övriga sakerna är dåliga och man får den prestandan och det andra som förväntas...
Ingenstans (för min del) betyder bra produkt ’köp mig oavsett vad du behöver för jag är bättre än andra’. Det betyder ’inte kasst’ och ’läs iaf sammanfattningen om kortets prioriteringar är relevanta för mig’. Men det verkar som att vi har lite olika syn där...