PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av arknvgh:

Anser faktiskt att detta problem skulle kunna hanterats av personer inom EG... Hade informationen varit mer tydlig, enheter skickats i den ordning som beställningarna lagts, eller en förklaring för varför det inte sker. m.m.. då hade denna oro och osäkerhet inte existerat

Fast det står ju egentligen rätt tydligt om man söker upp med sitt unika id. Sen om någon som beställt före/efter får besked någon timme eller dag innan är ju skit samma. Alla lär få konsolerna ungefär samtidigt. Tycker Elgiganten ändå skött det bra. Alla som beställt har fått och eventuellt kommer få.

Att sedan tjata ihjäl dom på kundtjänst flera gånger per dag är ju bara onödigt. Känns som folk är helt rabiata på info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.strato:

Elgiganten 19/11. Kl 13:42 (enligt digitalt kvitto)

Var i kontakt med kundtjänst vid två tillfällen idag. Första vid lunchtid och då skulle leverans ske på måndag. Precis som det står på kvittot. Andra gången var vid strax efter 18.

- Hej! Mitt namn är Evelina, vad kan jag hjälpa dig med idag?
- Hej Evelina. Jag undrar (som många andra) om PS5 leveransen.
- Ni kommer att få denna den 7/12. Varför ni inte fått någon uppdatering än när ni kollar status är för att paketet inte registrerats av transportörerna i er stad som kör ut till er. Men på söndag eller måndag så kommer er produkt att få ett kollinummer och då kommer ni få ett sms om detta. Men allt ser fint ut i er order och ni kommer få er konsol på måndag.

Vet naturligtvis inte om man vågar lita på detta men det låter ju bra. Får verkligen hoppas att detta stämmer !!

Edit: Detta är en Standard Edition.

Men det är det som jag tycker är väldigt konstigt. Första killen sa att mitt system är "under packning". Vet ej hur det fungerar inom den här branschen, men det låter väldigt ologiskt att dem fixar ordern och därefter låter den bara vara? Inte så att den paketeras i en hel dag heller, så den sista killen jag prata med tror jag bara ville bli av med mig, eller är trött på alla som skrivit till dem ang. PS5 idag. Det du säger ger mig hopp nu!

Permalänk
Medlem

Om EG sabbar även denna order tänker jag bli kriminell.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk

Ni som beställt från elgiganten, är det någon som fått uppdatering på sin order nu på kvällen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baseballigan:

Ni som beställt från elgiganten, är det någon som fått uppdatering på sin order nu på kvällen?

Nej inget här. Var bergis i veckan att på fredag händer det grejer! Men inget än. Hoppas det är som det har nämnts att de kommer rasslar till imorgon eller söndag då Elgiganten jobbar 7 dagar i veckan.

Permalänk

Ok people, jag har varit i kontakt mede deras kundtjänst och här är den konversation jag hade. Ställde alla necessary frågor som de flesta här verkar undra. Hoppas detta är något användbart

19:41 -> Support
Produkten levereras den 7.de december.

19:41 -> Jag
så den levereras? inte skickas på måndag?

19:42 -> Support
Den levereras på måndag.

19:42 -> Jag
klarar man det på en dag? har inte fått nån info kring det
eller hanteras ordrarna även under helg?

19:43 -> Support
Den skickas ut på söndag.

19:43 -> Jag
aah ok

19:44 -> Support
Ja, vi hanterar ordrarna i helgen.

19:44 -> Jag
sen tänkte jag, jag hade valt express leverans
hur kommer det sig att de som har valt vanlig frakt få sin på måndag?
finns det någon fördel med express i detta fall?

19:46 -> Support
Kunderna som inte har valt expressleverans får produkten i mitten och slutet av nästa vecka.

19:48 -> Jag
kör ni i tur och ordning eller geografiskt?

19:49 -> Support
geografiskt.

19:50 -> Jag
ok
ifall de skickas ut på söndag, kommer de hinna fram på måndagen?
-> till specifikt Stockholm

19:53 -> Support
Ja det kommer det göra

19:54 -> Jag
härligt! förlåt om jag var jobbig
har säkert varit 1000 pers som frågat samma sak

19:58 -> Support
Det är lungt, alla är oroliga över leveransen. Vi har inte mottagit information om en försening. Allt ska levereras på måndag.

19:58 -> Jag
Oken sista grej var, själv bor jag i stockholm och läst om att andra som bor i stockholm har fått email/notis kollinummer från bring att deras paket är påväg, men inte jag. Vad tror du det kan bero på

19:59 -> Support
Ingen har fått någon kollinummer.
Produkterna har inte skickats ut än.

19:59 -> Jag
menar du att ingen ps5 konsol har lämnat lager?

20:00 -> Support
Nej inte än.
Alla ligger under packning.

20:01 -> Jag
jaha...
kan du nämna hur många ni har fått in i antal ungefär? eller är det classified?
antalet konsoler från Sony menar jag

20:01 -> Support
Jag har hört att vi hade 5000 st .
Men det är inte säkert.
Det kan vara fler.

20:02 -> Jag
vet du när ni får in nästa våg?

20:04 -> Support
Ingen aning, vi har inte fått information om det.

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit så glad över ett mail, leveransbekräftelsen med spårningsnummer trilla in precis! Beställde 12:21, på kvittot 12:24, den 19:e november.

Permalänk
Medlem

Trillade in i Mina Paket-appen nu!
Beställde 19/11 vid 13:40.

Bring "inväntar Status".
Edit: beställde standard då jag inte trodde att DE skulle finnas.

Permalänk

Woho nu dök min upp i Mina paket-appen (utan att jag fått mail).
SE beställd 13.41 den 19/11.

Edit: nu kom mailet också.

Permalänk
Medlem

Trillade in i mina paket appen nu! Tagga!

SE.
Kl 1348 på digitala kvittot.
Vanlig frakt.
Sydöstra Sverige.

Permalänk
Skrivet av SFC1977:

Men det är det som jag tycker är väldigt konstigt. Första killen sa att mitt system är "under packning". Vet ej hur det fungerar inom den här branschen, men det låter väldigt ologiskt att dem fixar ordern och därefter låter den bara vara? Inte så att den paketeras i en hel dag heller, så den sista killen jag prata med tror jag bara ville bli av med mig, eller är trött på alla som skrivit till dem ang. PS5 idag. Det du säger ger mig hopp nu!

Och nu kom leveransbekräftelsen. Nu är det säkrat med en Ps5 på måndag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hpehrsson:

Liten upplysning som var en nyhet för mig. Postnord har börjat med lördagsleveranser till vissa ombud. Min konsol skickades idag och kommer till mitt ombud imorgon lördag.

De gjorde så även förra året denna tid på året. Blev väldigt förvånad när det kom ett meddelande lördagmorgon om ett paket som borde kommit måndag/tisdag gick att hämta omedelbart på morgonen. Vore fint om det är lika nu i år.

Skrivet av woskar:

Jag ser att både SE och DE är helt bortplockade från svenska Amazon nu. Undrar varför?

Amazon döljer produkter som inte går att köpa för tillfället. I Playstation-fallet går sidan komma åt via exempelvis kontrollen som troligen aldrig kommer sälja slut. Eller om man har adressen sparad.

Skrivet av bugulu:

Kan inte vara kul att sitta i kundtjänst nu och svara på samma frågor som också ställs av samma personer flera gånger om dagen när konsolen är på väg. Jag hade sagt upp mig bums.

Förhoppningsvis inser de att det är bättre att ha jobb än inget jobb alls. Speciellt i dessa tider. Vi har alla perioder med betydligt mer ansträngande arbetsuppgifter trots allt.

Skrivet av K-D][Aramis:

Fast det står ju egentligen rätt tydligt om man söker upp med sitt unika id. Sen om någon som beställt före/efter får besked någon timme eller dag innan är ju skit samma. Alla lär få konsolerna ungefär samtidigt. Tycker Elgiganten ändå skött det bra. Alla som beställt har fått och eventuellt kommer få.

Att sedan tjata ihjäl dom på kundtjänst flera gånger per dag är ju bara onödigt. Känns som folk är helt rabiata på info.

Så här långt ser det ut som om Elgiganten sköter sitt bra så jag håller med dig. Måste vara enorma mängder paket att hantera. Nästan så jag kan tycka att de sätter de som verkligen terroriserar kundtjänsten sist i kön som straff. Vad ska de göra istället? Köpa av en scalper? Självsanerande.

Förstår dock att många är otåliga och oroade, speciellt när vi nu är på utlovad leveransdag. Har inget hänt på måndag så kommer jag själv överväga att ta min första kontakt med kundtjänsten i detta ärende. Risken är stor att min PS5 blir liggandes då det ser ut att kollidera med Cyberpunk 2077-lanseringen. Och den kommer självklart spelas på PC.

I övrigt hade mycket underlättats om Elgiganten hade varit lite mer transparenta, vara mer aktiva att meddela och kanske minska slitaget på kundtjänsten. Webhallen skötte rätt bra med 3080-lanseringen men med Playstation 5 verkar de skita helt i att kommentera. I slutändan så kommer trycket vara hårt på de konsoller som dyker upp. Corona, julhandel och lagg av blackfriday (black weeks?) kommer också påverka. Hade varit intressant att se hur många konsoller som redan skeppats, måste redan nu vara brutalt mycket mer än 3080-kort som knappt existerade i 2+ månader.

Permalänk
Skrivet av baseballigan:

Fick leveransbekräftelse på mejlen 19:27 idag. I mejlet stod det ”Produkt/produkterna skickas från vårt lager idag”.

FYI: jag beställde standardversionen klockan 13:44 den 19 november. Bor i Stockholm och valde expressleverans.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara bra om alla skrev vilken version dom köpt, dom som fått leveransbekräftelse. Standard eller Digital

Permalänk
Medlem

Nu kom mailet äntligen!! 20:17 trilla det in

Beställde PS5 SE (skiva) med bekräftelse 13:36 från Elgiganten, expressfrakt, äntligen!

Bor i Gbg

Permalänk

Inte fått något på mailen än. Inte heller är det något nytt när jag spårar med unikt ID på EGs hemsida. Bor i Göteborg, valde expressfrakt, Digital edition, bekräftelsemail 12:06 19/11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.strato:

Och nu kom leveransbekräftelsen. Nu är det säkrat med en Ps5 på måndag.

Siiiiiiiii

beställde Standard edition FYI

Permalänk
Medlem

Standard edition
12.24

Fick leveransbekräftelse ifrån Elgiganten samt sms ifrån Bring nyss

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk

Kl 20:27 blev väldigt många glada.

Permalänk
Medlem

Fick precis nu leveransbekräftelse! Beställt 19/11, 12:19. Standard edition!

Permalänk
Medlem

Alltså vad tror ni det beror på att ordrar lagda tidigare än många andra inte får något leveransbekräftelse?

Lite segt när man var "lovad" bekräftelse från kundtjänst under kvällen men fortfarande inte mottagit något än.

Permalänk
Skrivet av arknvgh:

Alltså vad tror ni det beror på att ordrar lagda tidigare än många andra inte får något leveransbekräftelse?

för att de skickar ut leveransen geografiskt

Permalänk
Skrivet av arknvgh:

I mitt fall är det säkert min sambo som mailat EG och vädjat om att fördröja leveransen.

Permalänk
Skrivet av arknvgh:

Av geografiska skäl. Min gissning är att man hanterar/sorterar beställningarna på geografiska parametrar, eftersom man vet att man har tillräckligt med konsoler för att tillgodose samtliga förbokningar från 19/11. Det hade jag också gjort. Det finns ingen ekonomi att bygga om distributörernas körscheman.

Permalänk

har också fått min leveransbekräftelse i mailen 20:28 nu kan man vara lugn

Permalänk

Inte fått någon leveranbekräftelse ännu.. beställde SE 19/11 klockan 13:41..
Någon mer i Stockholmsområdet som ännu inte fått något mail?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweClockersUser:

Ok people, jag har varit i kontakt mede deras kundtjänst och här är den konversation jag hade. Ställde alla necessary frågor som de flesta här verkar undra. Hoppas detta är något användbart

19:41 -> Support
Produkten levereras den 7.de december.

19:41 -> Jag
så den levereras? inte skickas på måndag?

19:42 -> Support
Den levereras på måndag.

19:42 -> Jag
klarar man det på en dag? har inte fått nån info kring det
eller hanteras ordrarna även under helg?

19:43 -> Support
Den skickas ut på söndag.

19:43 -> Jag
aah ok

19:44 -> Support
Ja, vi hanterar ordrarna i helgen.

19:44 -> Jag
sen tänkte jag, jag hade valt express leverans
hur kommer det sig att de som har valt vanlig frakt få sin på måndag?
finns det någon fördel med express i detta fall?

19:46 -> Support
Kunderna som inte har valt expressleverans får produkten i mitten och slutet av nästa vecka.

19:48 -> Jag
kör ni i tur och ordning eller geografiskt?

19:49 -> Support
geografiskt.

19:50 -> Jag
ok
ifall de skickas ut på söndag, kommer de hinna fram på måndagen?
-> till specifikt Stockholm

19:53 -> Support
Ja det kommer det göra

19:54 -> Jag
härligt! förlåt om jag var jobbig
har säkert varit 1000 pers som frågat samma sak

19:58 -> Support
Det är lungt, alla är oroliga över leveransen. Vi har inte mottagit information om en försening. Allt ska levereras på måndag.

19:58 -> Jag
Oken sista grej var, själv bor jag i stockholm och läst om att andra som bor i stockholm har fått email/notis kollinummer från bring att deras paket är påväg, men inte jag. Vad tror du det kan bero på

19:59 -> Support
Ingen har fått någon kollinummer.
Produkterna har inte skickats ut än.

19:59 -> Jag
menar du att ingen ps5 konsol har lämnat lager?

20:00 -> Support
Nej inte än.
Alla ligger under packning.

20:01 -> Jag
jaha...
kan du nämna hur många ni har fått in i antal ungefär? eller är det classified?
antalet konsoler från Sony menar jag

20:01 -> Support
Jag har hört att vi hade 5000 st .
Men det är inte säkert.
Det kan vara fler.

20:02 -> Jag
vet du när ni får in nästa våg?

20:04 -> Support
Ingen aning, vi har inte fått information om det.

Tack för detta!

Som en side note: har inte fått någon leveransbekräftelse (Stockholm) och inga ändringar när jag kollar det unika ID:t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

Inte fått någon leveranbekräftelse ännu.. beställde SE 19/11 klockan 13:41..
Någon mer i Stockholmsområdet som ännu inte fått något mail?

Ja... 12.25 här. Ingen leveransbek...

Permalänk
Medlem
Skrivet av essemH:

Jag beställde från EG den 19:e klockan 12:34 står det. Fick sms från bring med bekräftelse kl 7 i morses. Söker jag på bring nu står det: Sändningen har levererats till terminal och skickats vidare.
4 december 16:11 - 556 52 JÖNKÖPING

Samma för mig, min är i Jönköping. Bor i Östergötland. Beställde 12:14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4a:

Samma för mig, min är i Jönköping. Bor i Östergötland. Beställde 12:14.

Är också i Östergötland och har inte fått ett jävla piss. Bekräftelsemail 12:14, standardvariant. Så deras snack om att de hanterar ordrarna geogragiskt kan de ju köra upp nånstans.

Litar fortfarande inte ett skavtt på att de kommer leverera till alla som utlovat.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.