Ny burk på g! Zen 3 el. kompromiss före Rocket Lake?

Permalänk
Inaktiv

Ny burk på g! Zen 3 el. kompromiss före Rocket Lake?

Tjena Sweclockers!

Det var nog en 4-5 år sedan jag senast bad om köpråd till en ny dator. Men nu är det dags att höra vad alla kloka medlemmar har att säga!

Min 7700K och Strix 1080 har tjänat mig väl i flera år, men nu är det dags för något nytt.

Det mesta är givet för mig när det kommer till delar. Ampere, schysst AiO och ett fint nätagg från Corsair.

Men trots Intels otroliga förmåga att göra mig besviken sedan 2016 så har jag ändå lite problem att göra ett val mellan en Comet Lake el. Zen 3-processor.

Jag gör allt från ordbehandling till 1440p-gaming till videoredigering med min dator, så en 8C/16T oavsett tillverkare känns som ett bra val.

Problemet kommer när AM4-sockeln har nått sitt slut då Zen 4 inte kommer ha bakåtkompatibilitet. Samtidigt är 1200 relativt ny och fräsch, och kommer tveklöst ha åtminstone en, två generationer kvar i sig.

Skulle ni i min sits köpa en Zen 3 och få det bästa som finns i nuläget, eller köpa en billigare Comet Lake och satsa på Rocket Lake i vår?

Datorn har jag sålt och klarar mig hyfsat väl för tillfället, men att gå några månader utan spelburk blir svårt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Svåra val. Zen 3 är svåra att få tag på just nu (lagerstatus för de svenska ehandlarna verkar vara slutet på Dec, men man vet ju inte hur lång kö de har heller), att köpa Comet lake bara för att byta ut till våren låter onödigt i mina öron iaf, och att vänta utan dator till våren för Rocket lake är ju lite segt. Om det vore mitt beslut hade jag nog köpt en Zen 3 om jag lyckades komma över den modellen jag vill ha, annars väntat till våren trots att det är tråkigt. Du kanske kan fynda något billigt beg. PS4 Pro eller något du kan roa dig med så länge : )

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U