Asus gör skräddarsytt Radeon RX 6900 XT – kostar över 15 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Förstår vad du menar, men att säga att vi _vet_ är kanske att tag i tills det finns ett test.

Men med största sannolikhet är det nog så ja. Jag hoppas på att med drivrutiner och speloptimeringar att AMD kommer lite närmare.

fast när det gäller både 6800 och 6800 XT så kommer det att gälla 6900 XT också däremot så kan vi alltid hoppas som du säger att med drivrutiner och optimeringar i spel så kommer nog AMD's RT prestanda bara bli bättre med tiden speciellt då det använts i både ps5 och Series X

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Undrar hur lång tid det kommer ta innan det blir lite mer humana priser på dessa.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Vad jag har läst på internet, (så det behöver inte vara sant) så blev det en förlustaffär för de partners som hakade på det erbjudandet.

Ah ok, ja då kanske dem borde tackat nej isåfall.

Att sälja produkt N till förlust och produkt A till vinst för att få igen pengarna man förlorade på produkt N kan man väl ändå inte beskylla någon annan än företaget som säljer produkten.

Tror inte dem hade kniven mot strupen, jag hoppas det inte var fallet iallafall.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Skräddarsytt för stora plånböcker?

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Vad jag har läst på internet, (så det behöver inte vara sant) så blev det en förlustaffär för de partners som hakade på det erbjudandet.

Frågan är väl om de korten någonsin kommer levereras, är ju ingen förlust förräns man faktiskt realiserat kostnaden...

Permalänk
Medlem

Det här kommer ju vara prestandakungen (överklockad åtminstone) så är väl inte så farligt med 50% överpris? Nvidia kommer ju undan med det...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Men det är väll nästan inga spel som supportar crossfire och sli längre. Så det finns ingen mening med att ha två kort i ett

Jag pratar inte om crossfire eller sli, i visa modeller så var det dubbla GPU på samma kort.

Skrivet av Überklass:

Min magkänsla säger att du är rätt ensam om den saknaden. Jag saknar den i alla fall inte det minsta.

Frågan är om du har läs rätt, kolla ovanför.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nefrums:

Asus måste väll kompensera för att de sålde vissa 30xx för med förlust i ett par veckor innan de höjde priserna?

Men jag förväntade mig inte att AMD skulle kunna överträffa Nvidia, med tanke alla på rekommenderade låtsas priser och papper lanseringar Nvidia kom med för 3000 serien. Anmärkningsvärt att AMD faktiskt lyckas göra det ännu värre.

Skrivet av jeppe109:

Ah ok, ja då kanske dem borde tackat nej isåfall.

Att sälja produkt N till förlust och produkt A till vinst för att få igen pengarna man förlorade på produkt N kan man väl ändå inte beskylla någon annan än företaget som säljer produkten.

Tror inte dem hade kniven mot strupen, jag hoppas det inte var fallet iallafall.

Bara för att vara övertydlig här:
Ingen tar överpriser på AMDs produkter för att kompensera att de tagit underpriser på Nvidias.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Japp, även fast jag inte ska uppgradera nu så är det ändå ett dåligt läge för väldigt många känns det som.
När jag läser sånt här tänker jag snarare Nej, mitt GTX970 får allt hänga kvar ett tag till...

Har själv två vattenkylda GTX970 kort dom rockar bra än i full HD 😃 är inga dåliga kort

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av hejo:

Detta är väl ändå sista kortet ut nu i år får man hoppas. Så vi kan ta lite paus från denna GPU-hysteri innan 3080 Ti ska papperslanseras.

Och frågan är hur man skall få tag på ett 3080Ti FE kort över huvud taget

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av superegg:

Jag pratar inte om crossfire eller sli, i visa modeller så var det dubbla GPU på samma kort.

Även kort med två GPUer kör dessa GPUer i Crossfire/SLI. Så i slutändan är det samma sak
De kan ha små prestandafördelar fördelar av att sitta på samma PCB, men det är fortfarande en teknik som gått i graven så utan drivrutinsstöd hade ett sådant kort inte haft stöd för att använda den "andra" GPUn i några nya spel.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Då landar väl 3080ti på ungefär detsamma då...

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Har själv två vattenkylda GTX970 kort dom rockar bra än i full HD 😃 är inga dåliga kort

Fast jag har bara 1, icke H2O

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

De nya tiderna i grafikkortsvärlden...... Highend kostar 10.000+ Midrange kostar 6.000+ Lowend kostar 3.000+.. Och folk börjar snart tycka 10.000 för ett grafikkort är billigt.... suck...
Är rent idiotiskt. Man försöker verkligen suuuuuuga varenda $ från konsumenter nu när det är massa lockdowns osv... Jag hoppas verkligen det kommer slå tillbaka rejält på de där &¤%(/%/& rövarbolagen Nvidia o AMD.. nå.. Intel är inte nå bättre.
Bestämt mig o lägga ner byggandet o moddandet med datorer. Köpte ett 3070 nyss o det får vara det sista.
Blir o skaffa konsoll ifall jag vill spela i framtiden när jag kastat ut den stationära :).

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Skrivet av EvonS:

De nya tiderna i grafikkortsvärlden...... Highend kostar 10.000+ Midrange kostar 6.000+ Lowend kostar 3.000+.. Och folk börjar snart tycka 10.000 för ett grafikkort är billigt.... suck...
Är rent idiotiskt. Man försöker verkligen suuuuuuga varenda $ från konsumenter nu när det är massa lockdowns osv... Jag hoppas verkligen det kommer slå tillbaka rejält på de där &¤%(/%/& rövarbolagen Nvidia o AMD.. nå.. Intel är inte nå bättre.
Bestämt mig o lägga ner byggandet o moddandet med datorer. Köpte ett 3070 nyss o det får vara det sista.
Blir o skaffa konsoll ifall jag vill spela i framtiden när jag kastat ut den stationära :).

Spela i framtiden blir det ju, PS5 i april för min del och om du inte har beställt än så....

Permalänk
Medlem

Antar att RX 6900 XT presterar någonstans mellan 3090 och 3080 (närmare 3090) så då låter 15.ooo SEK "rimligt".

Om 2 timmar får vi se.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Jo men dubbelmackor fungerade på samma sätt som om du körde i SLI eller Crossfire och minst lika dåligt. Om inte sämre pga värmen. Inget jag saknar det minsta och då har jag kört 4870x2, 3x 580, 2x 580, 2x 980 och 2x Titan X.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrisj:

Microstutter och mjukvara som ofta inte kan nyttja båda delarna fullt ut. Menar du att du inte saknar hårdvarustrul? Vad är du för entusiast egentligen!?!

En som blivit gammal och lat? Förlåt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag hoppas det utmanar nvidia på toppen när det gäller RT också.

Det gör det dock inte kan jag säga med 100% säkerhet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Bah. Både 6900 och 3090 kostar för mycket i dagsläget, och om ska jag handla i prisrymden 15-20k så tar jag i så fall det bästa kortet, vilket med all sannolikhet förblir 3090.

Och i förlängningen innebär det att det inte är nån idé för min del att vänta på 3080 Ti heller, för den kommer självklart hamna i samma prisrymd, där 3090 fortsatt vinner.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Inet skrev nyss ut på FB att dom får "en handfull" med kort i dag och kommer inte att sälja något löst, utan bara i deras egna datorer.

Edit: Och nu skrev Komplett att dom inte heller lägger ut några referenskort kl.15 till försäljning.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Börjar bli aningens trött på dessa 10.000:- + priser.

AMD har ju lovat kort för deras riktpris i januari, vi får väl se hur det blir med det dock.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

AMD har ju lovat kort för deras riktpris i januari, vi får väl se hur det blir med det dock.

Jaaa, vår ju bara hoppas att det stämmer...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Japp, även fast jag inte ska uppgradera nu så är det ändå ett dåligt läge för väldigt många känns det som.
När jag läser sånt här tänker jag snarare Nej, mitt GTX970 får allt hänga kvar ett tag till...

Samma här med mitt GTX 1070 och även Ryzen 1800X. Väntar med att uppgradera tills dessa tokerier upphört och det är företagen som slåss om kunder, istället för kunderna som slåss om de få exemplar som kommer ut på marknaden...

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Från komplett.se facebook post

I dag lanseras AMDs toppgrafikkort Radeon RX 6900XT.
Dessvärre visar sig tillgången vara extremt låg och därför kommer vi inte att lägga ut den sk. referensmodellen av AMD RX 6900XT till försäljning från 15:00. Vi hänvisar istället till de tredjepartskort från b.la. Asus, Sapphire och XFX som blir tillgängliga för köp vid ett senare tillfälle.
Du kan vara säker på att vi gör allt vi kan för att få tag på så många kort som möjligt och levererar dom så snabbt vi kan. Vi ber alla att ha tålamod kring leveranserna av de nylanserade korten som kommer under December.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av masmat:

999 USD är idag 8492 SEK. 8492*1,25=10615 ~ 10500

Och jag har i min bransch där jag ibland handlar varor i olika valutor aldrig någonsin köpt varor från leverantörer på dagskursen i dollar eller euro. Utan valutan låses vid beställning vilket kan vara upp till ett år innan leverans.
I elektronikbranshen har (nu säger jag HAR och inte ÄR då min info är 4 till år gammal) standard varit med valutalåsning vid nytt år. Vilket i år sätter dollar priset på 9.5 sek. Om det nu har slutat med det (vilket inte låter troligt) förblir osagt då jag inte jobbar med elektronikbranshen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Samma här med mitt GTX 1070 och även Ryzen 1800X. Väntar med att uppgradera tills dessa tokerier upphört och det är företagen som slåss om kunder, istället för kunderna som slåss om de få exemplar som kommer ut på marknaden...

Verkligen, kunde inte sagt det bättre själv.
Jag gav 3000:- för mitt 970, visserligen vid nån julkalenders-erbjudande från NoN, så normalpris kanske var runt 4000:- eller nåt?
Nu känns det svårt att hitta ett kort för dom summorna ur den nya generationen för samma pris, närmast är väl 3060 eller vilken modell det är? Ska väl finnas för runt 5, närmare 6000:- om jag inte är helt ute och cyklar.

Visa signatur

🎧 SONY WH-1000XM3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Och jag har i min bransch där jag ibland handlar varor i olika valutor aldrig någonsin köpt varor från leverantörer på dagskursen i dollar eller euro. Utan valutan låses vid beställning vilket kan vara upp till ett år innan leverans.
I elektronikbranshen har (nu säger jag HAR och inte ÄR då min info är 4 till år gammal) standard varit med valutalåsning vid nytt år. Vilket i år sätter dollar priset på 9.5 sek. Om det nu har slutat med det (vilket inte låter troligt) förblir osagt då jag inte jobbar med elektronikbranshen.

Och när jag var inom stålbranshcen så skrev man alltid in en valutaklausul i avtalet som gjorde att diffade det mer än ett givet värde så justerades ordern därefter.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Hej!

Det kommer inte finnas tillgängligt vad jag ser här,
Man kan endast förhandsboka, vi har inte fått in några alls än.

---

Från dustin på frågan om antal 6900xt som finns vid release. Ser bra ut det här...

Permalänk
Medlem

Det gäller ju att ha störst spade i sandlådan. Utifall nån tycker nått.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077