Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem

Nybyggd Dator stänger av sig utan BSOD

Hej på er!

Passade på att under BF bygga ny burk. Allt är nytt i Datorn utom PSU (Corsair AX850 Gold) och 2 SSD.Vid 2 tillfällen nu så har datorn stängt av sig TVÄRT, utan varken felmeddelande,artifakter eller annat konstigt. Bara en tväravstängning av systemet. Trycker jag på start igen, så funkar allt som det skall.

Börjar att speca hårdvara för att ni lättare skall kunna hjälpa.

* Moderkort: Gigabyte Auorus PRO B550 (nyaste BIOS)
* Minnen: G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 DC (AMD) - 16GB (XMP aktiverat)
* CPU: AMD Ryzen 5 3600XT 3.8GHz 35MB (Auto Overclock Ryzen Master)
Temp: 100% Load runt 60 Grader.
* GPU: PNY RTX 3070 8GB XLR8 Gaming EPIC-X RGB 3-FAN 2.7Slot (Overclock - Powerlimit:113% -Templimit 90grader (kortet blir typ aldrig mer än 63grader - Core Clock: +80 - Memclock +400
* PSU: Corsair AX850 Gold - Inköpt 2011-2012 nån gång
* NVME SSD: WD Black SSD SN750 1TB

Tillfälle 1: Såg ej avstängningen men körde för tillfället 3Dmark TimeSpy stresstest. Hade klarat ett par vändor med denna clock innan. och har klarat testet fler gånger efter avstängningen, för att jag ville försöka provocera fram felet igen.

Tillfälle 2: Detta var idag. Nystartad dator, klickade på Forza Motorsport 7, då tvärdog datorn.

Har ni någon idé om vad som kan vara galet? Det klickade till när datorn stängde av (skyddsbrytare på psu?). Mellan dessa avstängningar så har jag spelat både CSGO,Sniper Elite 4 i timmar utan fel. Kan det vara så att PSU var good enough för gamla datorn men att åldern visar sig nu när jag belastar det mer? Något annat jag kan testa?

Jättetacksam för hjälp.

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Skulle nog gissa på att ditt nätagg inte kan leverera hela vägen. Du har byggt en strömhungrig maskin & kör med ett gammalt Corsair AX-agg. Köp ett nyare så ska du se att det blir andra bullar.

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordcom:

Tjenare!

Skulle nog gissa på att ditt nätagg inte kan leverera hela vägen. Du har byggt en strömhungrig maskin & kör med ett gammalt Corsair AX-agg. Köp ett nyare så ska du se att det blir andra bullar.

Min spontana känsla också. Men endå lite tvekande då det funkade innan. Men som sagt, förutsättningarna har ju förändrats också. Håller på att köra memtest86+ atm för att ta bort minnena ur felsökningen. Det är ju få rätt få saker som kan stänga av datorn på det viset. Psu, kortis(men då bör det vara kortis hela tiden) och värme?

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Kom att tänka på en annan sak. Är det säkert att mobot stöder grafikkortet? Långsökt, men med dagens snabba utveckling & ibland bristande kvalitetskontroll så!?

Kolla om du kan ställa ner pci-e till lägre version.

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Medlem

AX850 är ju ett riktigt stabilt nätaggregat, undersök i så fall om det skulle vara något fel på det - kanske att det är garanti kvar?
Det ska kunna leverera även till den mest strömhungriga rigg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Pop XL Silent, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

AX850 är ju ett riktigt stabilt nätaggregat, undersök i så fall om det skulle vara något fel på det - kanske att det är garanti kvar?
Det ska kunna leverera även till den mest strömhungriga rigg.

*edit

Nätagget är köpt 2011 och hade 7års garanti. Så det sket sig med garantin

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KruXen:

*edit

Nätagget är köpt 2011 och hade 7års garanti. Så det sket sig med garantin

Synd. Jag hade ett AX850 som fick coilwhine för bara några år sedan, felanmälde det och Corsair skickade ett nytt AX860. Bra grejer i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Pop XL Silent, Sesonic FOCUS PX 650W.