11-tums Chromebook
Någon som har tips på en bra 11-tums Chromebook?
Den ska köpas till min mor som endast använder dator för att surfa på nätet (shoppa och kolla Youtube).
Hon sitter nu med en gammal 2in1, 10tums Acer W510P, som har blivit väldigt slö, så jag tänkte att ChromeOS
borde vara perfekt för henne då hon inte behöver en Windows 10 dator.
Jag har ingen erfarenhet av Chromebooks så prestandamässigt vet jag inte riktigt vad som duger. Det närmaste som
jag har kommit till ChromeOS var ett försök att installera Cloudready på min gamla 2in1 Asus T100HA. Men den hade
lite små drivrutinsfel som justering av ljusstyrka fungerade inte, sedan saknar Cloudready Play Store.
Jag provade även att installera olika Linux distros på den och det största problemet då var att viloläge inte riktigt fungerade.
Kraven på Chromebooken är:
upp till 11-12tum, kanske 13.
Pekskärm
Pris: 4 000kr tycker jag är lite väl högt
Sen som sagt, prestandamässigt vet jag inte om 2GB RAM duger på en Chromebook? Jag läste runt lite och fick en uppfattning om att man bör ha 4Gb RAM, som en enkel Windows dator. Men sedan är det processorn som jag är lite tveksam på.
Det verkar vara ett dåligt utbud på Chromebooks, som att nyare modeller är på väg in och dem försöker sälja slut på de första modellerna. Jag har endast hittat denna: Acer Chromebook C731
Men Intel Celeron N3160? Jag har läst runt lite och ser blandade recensioner där det negativa är dålig skärm (Inte så farligt) och att datorn är seg, slö, stannar upp. Det viktigaste är ju just det att den inte ska vara slö och stanna upp, för det är just det problemet som min mamma har nu med sin Intel Atom dator.
Jag har även hittat denna: Lenovo Chromebook
och denna: Dell Chromebook
Lenovon har Intel Celeron N4100 och Dell har N400, men jag har ingen erfarenhet av Intel Celerons så vet inte riktigt ifall de duger för surfa och Youtube.
Därefter hittar jag endast en massa Chromebooks på över 4000kr med flip funktioner som inte är något krav.