Köpråd video- och ljudinspelning/livestreaming, Budget 25000kr

Permalänk
Medlem

Köpråd video- och ljudinspelning/livestreaming, Budget 25000kr

Hej alla Sweclockers. Jag har fått i uppdrag att börja livestreama och/eller spela in event i kyrkan 2-3 gånger i veckan. Konserter, musikandakter och liknande. Behöver därför köpråd. Fått mig en budget på 25000 vilket är ganska generöst. Att överstiga denna budget är också att föredra, dock inte med mycket.

Ljudkvalité är viktigast, då en hel del musik kommer spelas in, även orgel vilket kan vara överdådigt och skränigt i många inspelningar. Bildkvalité är inte väldigt viktigt, 1080p är mer än tillräckligt. 4k är överdrivet för syftet. Vad gäller redigering och sådant så har jag redan allt jag behöver på den fronten.

Jag har egentligen aldrig hållit på med sådant här och gör detta ideellt, och har därför inte så väldigt bra koll på vart jag bör börja.

Tacksam för all hjälp jag kan få! God Jul på er allihopa.

//Robert.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det en akustisk orgel är det antagligen bäst att ha en fast mikrofon till den för då kan man placera den på rätt ställe en gång och så får den sitta där om man är ute efter bra ljud från den.
Hur ska kamerorna styras, har du funderat på om du ska ha en eller flera kameror och om de ska vara fast monterade eller uppställda på stativ eller om någon person ska manövrera en kamera, kanske ska det vara en fast kamera med vidvinkeloptik som ger en överblick över hela lokalen och en handhållen. När du säger musikandakter är det kanske vettigt att ha en mixer. Eller det kanske finns nått befintligt ljudsystem.
Vore bra om du kunde ange så mycket detaljer du kan för att åtminstone veta ungefär hur mycket utrustning och av vilken typ du behöver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det en akustisk orgel är det antagligen bäst att ha en fast mikrofon till den för då kan man placera den på rätt ställe en gång och så får den sitta där om man är ute efter bra ljud från den.
Hur ska kamerorna styras, har du funderat på om du ska ha en eller flera kameror och om de ska vara fast monterade eller uppställda på stativ eller om någon person ska manövrera en kamera, kanske ska det vara en fast kamera med vidvinkeloptik som ger en överblick över hela lokalen och en handhållen. När du säger musikandakter är det kanske vettigt att ha en mixer. Eller det kanske finns nått befintligt ljudsystem.
Vore bra om du kunde ange så mycket detaljer du kan för att åtminstone veta ungefär hur mycket utrustning och av vilken typ du behöver.

Det räcker nog med en kamera som står fast på ett stativ och/eller manövreras av en person manuellt eller via app(?). Det finns ett befintligt ljudsystem: Högtalare, mikrofon till sagda högtalare och mixerbord. Vet dock inte vilken kapacitet eller funktion den mixern har, generellt verkar det vara ett ganska menlöst ljudsystem men jag kan inte mycket om sådana. Tror inte jag kan använda det systemet för det här syftet. En kamera med vidvinkeloptik är inte en dum idé.

Vad ljudet gäller så bör man försöka få dugligt ljud från hela lokalen, då framme vid altaret kommer körer att hålla till (i den mån man får) och i bakre delen så kommer kyrkorgeln att spela. Däremellan eventuella åskådare, fast sådana får man ju inte ha just nu. Så någon sorts centrerad mikrofon, kameran kommer troligtvis också nästan vara centrerad. Alternativt en kamera med duglig zoom som man kan ställa på läktaren med stativ och filma nedåt mot altaret men då måste det finnas en separat mikrofon som är mer centrerad.

Fokuset från kameran kommer vara framåt, mot altaret i kyrkan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RowBan:

Det räcker nog med en kamera som står fast på ett stativ och/eller manövreras av en person manuellt eller via app(?). Det finns ett befintligt ljudsystem: Högtalare, mikrofon till sagda högtalare och mixerbord. Vet dock inte vilken kapacitet eller funktion den mixern har, generellt verkar det vara ett ganska menlöst ljudsystem men jag kan inte mycket om sådana. Tror inte jag kan använda det systemet för det här syftet. En kamera med vidvinkeloptik är inte en dum idé.

Vad ljudet gäller så bör man försöka få dugligt ljud från hela lokalen, då framme vid altaret kommer körer att hålla till (i den mån man får) och i bakre delen så kommer kyrkorgeln att spela. Däremellan eventuella åskådare, fast sådana får man ju inte ha just nu. Så någon sorts centrerad mikrofon, kameran kommer troligtvis också nästan vara centrerad. Alternativt en kamera med duglig zoom som man kan ställa på läktaren med stativ och filma nedåt mot altaret men då måste det finnas en separat mikrofon som är mer centrerad.

Fokuset från kameran kommer vara framåt, mot altaret i kyrkan.

Jag är inte helt övertygad om att du kan få bra ljud med bara en och samma mikrofon men om du skaffar en rundtagande kondensatormikrofon kan du prova att hänga upp den nånstans och lyssna hur det blir. Har du nått ljudkort som kan hantera kondensatormikrofoner ?
Som kamerahus kanske en Sony A7 skulle passa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är inte helt övertygad om att du kan få bra ljud med bara en och samma mikrofon men om du skaffar en rundtagande kondensatormikrofon kan du prova att hänga upp den nånstans och lyssna hur det blir. Har du nått ljudkort som kan hantera kondensatormikrofoner ?
Som kamerahus kanske en Sony A7 skulle passa.

Ska googla lite på rundtagande kondensatormikrofon, att införskaffa ett ljudkort för detta är inte uteslutet det heller. Kondensatormikrofon, verkar inte extremt dyra heller. Skulle nog assistera mig med fler saker än bara detta (jag spelar en del spel och sådant som jag eventuellt skulle kunna nyttja det för?). Sony A7, en systemkamera? Det fanns en del versioner av den, den för 23000 kanske är lite overkill.

Verkar vara svårt att hitta någon information på rundtagande kondensatormikrofon.

Sony A6600 med 18-135 mm har jag fått mig rekommenderad.
Skulle två matchande mikrofonpar fungera som t.ex. Røde Mikrofon M5? Men då måste jag ha någon mixer antar jag.

Jag gillar dock idén med en mikrofon, om det går att genomföra. Hade gjort inspelning så mycket lättare, tror jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RowBan:

Ska googla lite på rundtagande kondensatormikrofon, att införskaffa ett ljudkort för detta är inte uteslutet det heller. Kondensatormikrofon, verkar inte extremt dyra heller. Skulle nog assistera mig med fler saker än bara detta (jag spelar en del spel och sådant som jag eventuellt skulle kunna nyttja det för?). Sony A7, en systemkamera? Det fanns en del versioner av den, den för 23000 kanske är lite overkill.

Verkar vara svårt att hitta någon information på rundtagande kondensatormikrofon.

Sony A6600 med 18-135 mm har jag fått mig rekommenderad.
Skulle två matchande mikrofonpar fungera som t.ex. Røde Mikrofon M5? Men då måste jag ha någon mixer antar jag.

Jag gillar dock idén med en mikrofon, om det går att genomföra. Hade gjort inspelning så mycket lättare, tror jag.

Røde M5 har Kardioid karaktär de behöver alltså peka någorlunda mot ljudkällan, NT2000 är tex modell som kan ställas in som rundtagande från Röde. Jag vett inte hur lokalen ser ut eller akustiken funkar i den men du verkar ju vilja ta upp "allt" ljud med 1-2 mikrofoner och det kan bli underligt om mikrofonerna är riktade men mycket handlar om hur de kan placeras i förhållande till ljudkällorna men desto mer riktade de är desto svårare är det att klara sig med ett fåtal för det blir svårt att placera dem om de hela tiden ska riktas åt ett håll och inte manövreras aktivt. Det är nog också viktigt att mikrofonen är väldigt lågbrusig och klarar ett ganska stort dynamikområde för annars måste man ha nån som sköter om den (mixar aktivt) eller använda en automatmixer (och då ryker din budget direkt)

Jag tror faktisk att ljudet, mikrofon/er är det svåraste att få till bra för mikrofoner är väldigt dyra om de ska vara bra, en bra kamera kan du få ny för 10 000 kr men det ger knappt en budgetmikrofon av inspelningstyp för det behövs nog verkligen nått bra om du inte ska behöva flera och använda en mixer och nån som kontrollerar mixern och anpassar nivåerna efter situationen för annars får du ofta det usla ljud du klagade på från början.

A 6000 lär också fungera, jag tror inte bild är den svåra biten om det inte är väldigt mörkt utan det är ljudet som är den verkliga utmaningen om det ska fungera "statiskt" och låta bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på är att de flesta systemkameror utom en del få dyrare som är specialinriktade på video har en gräns på 30min inspelning, varefter man får starta en ny inspelning och då blir det ett litet avbrott. Det kan bli ett problem vid en gudstjänst/framförande som är längre än så.

Kan gå att komma runt om kameran kan användas som webbkamera, men då får man köra den kopplad till en dator istället vilket väl ändå är vägen att gå om det är live.
Och sedan finns det då vissa modeller i regel dyrare som inte har 30min spärren. (av EU-skatteskäl så räknas en kamera som videobandspelare och får högre skatt om den spelar in längre videoklipp än 29:59 minuter)

En ren videokamera kan här vara bättre, problemet är att konsumentvideokameror oftast har liten sensor som ger sämre bild, det är därför många på budget kör med systemkameror som har större sensorer och därför bättre bild i speciellt lite sämre ljus som det ofta är i kyrkan.
Finns bättre rena videokameror med större sensorer men de är rätt dyra speciellt med optik och tillbehör så det lär inte gå inom budget.

Ett alternativ till ljudet är att använda en bättre digital portabel ljudinspelare kopplad som usb-mikrofon till datorn om man kör livestreaming, de har ofta omställningsbar karakteristik och låter i regel hyggligt bra.

Visst lösa mikrofoner rätt placerade är bättre men då krävs i praktiken också ett mixerbord och någon som kan sköta det och har kunskap om mikrofonplacering.

Man kan nöja sig med sådana mikrofoner som man sätter på kameran (typ Röde) men det inte är lika flexibelt som den lösa ljudinspelaren som har fördelen av att man både kan ha den i anslutning till kameran eller utplacerad för fristående ljudupptagning där ljudet är bäst.

Är det inte live utan något som ska läggas ut senare så man redigerar först så har ljudinspelaren fördelen att den kan placeras där ljudupptagningen blir bäst och det är ganska enkelt att lägga in det separata ljudspåret i videoredigeringsprogrammet och synka ljudet där. (då kan man med fördel låta kamerans inbyggda mikrofon också spela in så har man ett redan synkat referensljudspår vid redigering att använda när man placerar in ljudspåret från den lösa inspelaren även om man inte ska använda kameraljudet i den färdiga videon)

Man kan också tappa ljud från kyrkans ljudanläggning vilket kan fungera mer eller mindre bra beroende på hur anläggningen fungerar och om någon sköter den. Ibland är sådana anläggningar optimerade för talförståelse och kan då låta mindre bra med musik.

Sedan är det också skillnad om man alltid är i en och samma kyrka, då kan fasta mikrofoner vara bra men om man flyttar runt mellan olika lokaler så är portabel ljudinspelare eller bättre mikrofoner på kameran (typ Röde) det vettigaste.

Ljudinspelaren är även bra om det bara är frågan om ren ljudinspelning av en gudstjänst eller musik utan bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Røde M5 har Kardioid karaktär de behöver alltså peka någorlunda mot ljudkällan, NT2000 är tex modell som kan ställas in som rundtagande från Röde. Jag vett inte hur lokalen ser ut eller akustiken funkar i den men du verkar ju vilja ta upp "allt" ljud med 1-2 mikrofoner och det kan bli underligt om mikrofonerna är riktade men mycket handlar om hur de kan placeras i förhållande till ljudkällorna men desto mer riktade de är desto svårare är det att klara sig med ett fåtal för det blir svårt att placera dem om de hela tiden ska riktas åt ett håll och inte manövreras aktivt. Det är nog också viktigt att mikrofonen är väldigt lågbrusig och klarar ett ganska stort dynamikområde för annars måste man ha nån som sköter om den (mixar aktivt) eller använda en automatmixer (och då ryker din budget direkt)

Jag tror faktisk att ljudet, mikrofon/er är det svåraste att få till bra för mikrofoner är väldigt dyra om de ska vara bra, en bra kamera kan du få ny för 10 000 kr men det ger knappt en budgetmikrofon av inspelningstyp för det behövs nog verkligen nått bra om du inte ska behöva flera och använda en mixer och nån som kontrollerar mixern och anpassar nivåerna efter situationen för annars får du ofta det usla ljud du klagade på från början.

A 6000 lär också fungera, jag tror inte bild är den svåra biten om det inte är väldigt mörkt utan det är ljudet som är den verkliga utmaningen om det ska fungera "statiskt" och låta bra.

Exakt, skulle nog vilja försöka ta upp allt ljud med 1-2 mikrofoner. Kvalitén behöver ju inte vara extremt professionell, men så bra som en amatör kan få till det antar jag. Jag glömde nämna att systemet behöver vara någorlunda mobilt, då vi flyttar lokal rätt ofta. Kan vara inspelning på 3 olika platser under ett dygn.

Skrivet av Airborne:

En sak att tänka på är att de flesta systemkameror utom en del få dyrare som är specialinriktade på video har en gräns på 30min inspelning, varefter man får starta en ny inspelning och då blir det ett litet avbrott. Det kan bli ett problem vid en gudstjänst/framförande som är längre än så.

Kan gå att komma runt om kameran kan användas som webbkamera, men då får man köra den kopplad till en dator istället vilket väl ändå är vägen att gå om det är live.
Och sedan finns det då vissa modeller i regel dyrare som inte har 30min spärren. (av EU-skatteskäl så räknas en kamera som videobandspelare och får högre skatt om den spelar in längre videoklipp än 29:59 minuter)

En ren videokamera kan här vara bättre, problemet är att konsumentvideokameror oftast har liten sensor som ger sämre bild, det är därför många på budget kör med systemkameror som har större sensorer och därför bättre bild i speciellt lite sämre ljus som det ofta är i kyrkan.
Finns bättre rena videokameror med större sensorer men de är rätt dyra speciellt med optik och tillbehör så det lär inte gå inom budget.

Ett alternativ till ljudet är att använda en bättre digital portabel ljudinspelare kopplad som usb-mikrofon till datorn om man kör livestreaming, de har ofta omställningsbar karakteristik och låter i regel hyggligt bra.

Visst lösa mikrofoner rätt placerade är bättre men då krävs i praktiken också ett mixerbord och någon som kan sköta det och har kunskap om mikrofonplacering.

Man kan nöja sig med sådana mikrofoner som man sätter på kameran (typ Röde) men det inte är lika flexibelt som den lösa ljudinspelaren som har fördelen av att man både kan ha den i anslutning till kameran eller utplacerad för fristående ljudupptagning där ljudet är bäst.

Är det inte live utan något som ska läggas ut senare så man redigerar först så har ljudinspelaren fördelen att den kan placeras där ljudupptagningen blir bäst och det är ganska enkelt att lägga in det separata ljudspåret i videoredigeringsprogrammet och synka ljudet där. (då kan man med fördel låta kamerans inbyggda mikrofon också spela in så har man ett redan synkat referensljudspår vid redigering att använda när man placerar in ljudspåret från den lösa inspelaren även om man inte ska använda kameraljudet i den färdiga videon)

Man kan också tappa ljud från kyrkans ljudanläggning vilket kan fungera mer eller mindre bra beroende på hur anläggningen fungerar och om någon sköter den. Ibland är sådana anläggningar optimerade för talförståelse och kan då låta mindre bra med musik.

Sedan är det också skillnad om man alltid är i en och samma kyrka, då kan fasta mikrofoner vara bra men om man flyttar runt mellan olika lokaler så är portabel ljudinspelare eller bättre mikrofoner på kameran (typ Röde) det vettigaste.

Ljudinspelaren är även bra om det bara är frågan om ren ljudinspelning av en gudstjänst eller musik utan bild.

En gräns på 30 minuter skulle absolut inte fungera, och livestreaming fick jag reda på idag att det är uteslutet då det inte går att fixa internet till kyrkorna inom tidsramen. Så inspelning, redigering och uppladdning får bli normen. Precis som du säger så kommer vi inte vara i en enda kyrka utan i flera, en ljudinspelare kanske är bästa alternativet. Sen att synka ljudet tror jag nog att jag kan klara av även om jag är en amatör. En 'ren' videokamera kanske är att föredra i det här fallet.

Tack för att ni hjälper mig spinna på idéer och ger mig en riktning i detta.

Permalänk
Medlem

Vad gäller ljudinspelning så kanske en portabel inspelare typ Zoom H5 eller H6 (eller för den delen den äldre H4(n)) kan vara något att kolla på. Dessa har ganska bra inbyggda mickar (om än inte toppklass) och man kan även koppla in fler mickar (det har rätt bra preamps, om än inte toppklass) om vill "punktmarkera"/närmicka något.
Dessa går även att koppla in till en dator och fungerar då som ljudkort. Jag är dock osäker på om man får ut en stereomix eller om man får ut alla kanaler separat. De har även hörlurs-/linjeutgång så man kan koppla in dem till en kamera som har mickingång.

Beroende på kyrkans storlek och orgelns placering kan det vara värt att tänka på att känliga lyssnare kan uppleva det som otajt om man placerar mickar nära kören och orgeln är placerad bak i kyrkan. Det är en tidsfördröjning mellan dessa och det blir såklart värre ju längre avståndet är. Så man bör ta upp ljud mitt mellan dessa och sedan kan man såklart sätta mickar närmare kören åxå, tex.
Enl. min begränsade erfarenhet behöver orgeln ingen egen mick men det är väl ingen nackdel heller att det finns närmickning, hur man nu närmickar ett instrument som är stort som ett hus (åtminstone i en del fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

En sak att tänka på är att de flesta systemkameror utom en del få dyrare som är specialinriktade på video har en gräns på 30min inspelning, varefter man får starta en ny inspelning och då blir det ett litet avbrott. Det kan bli ett problem vid en gudstjänst/framförande som är längre än så.

Kan gå att komma runt om kameran kan användas som webbkamera, men då får man köra den kopplad till en dator istället vilket väl ändå är vägen att gå om det är live.
Och sedan finns det då vissa modeller i regel dyrare som inte har 30min spärren. (av EU-skatteskäl så räknas en kamera som videobandspelare och får högre skatt om den spelar in längre videoklipp än 29:59 minuter)

En ren videokamera kan här vara bättre, problemet är att konsumentvideokameror oftast har liten sensor som ger sämre bild, det är därför många på budget kör med systemkameror som har större sensorer och därför bättre bild i speciellt lite sämre ljus som det ofta är i kyrkan.
Finns bättre rena videokameror med större sensorer men de är rätt dyra speciellt med optik och tillbehör så det lär inte gå inom budget.

Ett alternativ till ljudet är att använda en bättre digital portabel ljudinspelare kopplad som usb-mikrofon till datorn om man kör livestreaming, de har ofta omställningsbar karakteristik och låter i regel hyggligt bra.

Visst lösa mikrofoner rätt placerade är bättre men då krävs i praktiken också ett mixerbord och någon som kan sköta det och har kunskap om mikrofonplacering.

Man kan nöja sig med sådana mikrofoner som man sätter på kameran (typ Röde) men det inte är lika flexibelt som den lösa ljudinspelaren som har fördelen av att man både kan ha den i anslutning till kameran eller utplacerad för fristående ljudupptagning där ljudet är bäst.

Är det inte live utan något som ska läggas ut senare så man redigerar först så har ljudinspelaren fördelen att den kan placeras där ljudupptagningen blir bäst och det är ganska enkelt att lägga in det separata ljudspåret i videoredigeringsprogrammet och synka ljudet där. (då kan man med fördel låta kamerans inbyggda mikrofon också spela in så har man ett redan synkat referensljudspår vid redigering att använda när man placerar in ljudspåret från den lösa inspelaren även om man inte ska använda kameraljudet i den färdiga videon)

Man kan också tappa ljud från kyrkans ljudanläggning vilket kan fungera mer eller mindre bra beroende på hur anläggningen fungerar och om någon sköter den. Ibland är sådana anläggningar optimerade för talförståelse och kan då låta mindre bra med musik.

Sedan är det också skillnad om man alltid är i en och samma kyrka, då kan fasta mikrofoner vara bra men om man flyttar runt mellan olika lokaler så är portabel ljudinspelare eller bättre mikrofoner på kameran (typ Röde) det vettigaste.

Ljudinspelaren är även bra om det bara är frågan om ren ljudinspelning av en gudstjänst eller musik utan bild.

Har du några exempel på kamerahus som inte har en 30min spärr samt är det enkelt att kringå denna spärr med en dator även om man inte kör livesändning? Tips på bra portabla ljudinspelare?

Skrivet av dumbo:

Vad gäller ljudinspelning så kanske en portabel inspelare typ Zoom H5 eller H6 (eller för den delen den äldre H4(n)) kan vara något att kolla på. Dessa har ganska bra inbyggda mickar (om än inte toppklass) och man kan även koppla in fler mickar (det har rätt bra preamps, om än inte toppklass) om vill "punktmarkera"/närmicka något.
Dessa går även att koppla in till en dator och fungerar då som ljudkort. Jag är dock osäker på om man får ut en stereomix eller om man får ut alla kanaler separat. De har även hörlurs-/linjeutgång så man kan koppla in dem till en kamera som har mickingång.

Beroende på kyrkans storlek och orgelns placering kan det vara värt att tänka på att känliga lyssnare kan uppleva det som otajt om man placerar mickar nära kören och orgeln är placerad bak i kyrkan. Det är en tidsfördröjning mellan dessa och det blir såklart värre ju längre avståndet är. Så man bör ta upp ljud mitt mellan dessa och sedan kan man såklart sätta mickar närmare kören åxå, tex.
Enl. min begränsade erfarenhet behöver orgeln ingen egen mick men det är väl ingen nackdel heller att det finns närmickning, hur man nu närmickar ett instrument som är stort som ett hus (åtminstone i en del fall).

Ska ta och titta på Zoom H5/H6. Kyrkorna är ungefär lika stora (medel) med orgeln placerad längst bak i kyrkan och kören oftast längst fram, ibland på läktaren. Det är normala kyrkorglar, alltså stora som hus. Med fördel tror jag att man kan placera eventuella mikrofoner/ljudinspelare en bit ifrån orgeln, då den verkligen låter en hel del.