Svenska polisen lockar programmerings trainees med hemsk kodstandard och syntax errors

Permalänk
Medlem

Svenska polisen lockar programmerings trainees med hemsk kodstandard och syntax errors

Scrollade genom LinkedIn under lunchen och såg den här annonsen från Svenska Polisen:

Är det så svårt för HR/Kommunikatörer att kolla med någon kunnig för input?
Ta inte detta på fel sätt, gjort på rätt sätt så är det ett kul initiativ av en annars utifrån sett stel organisation men detta gör mig orolig över rikets säkerhet.

Kodstandard?
Programmerar de på svenska?
Vad gör en if-case i en class deklaration?
Vem är deras målgrupp för denna annonsen, kommunikatörer, LinkedIn-likes eller faktiska programmerare?

Här är min snabba version på den, behöll funktion/variabel namn för att behålla lite av originalets identitet.

Är jag bara en tråkig människa eller känner ni samma sak? Jag blev triggad.

Permalänk
Medlem

Spontant tänker jag att de kanske vill hålla koden så kärnfull som möjligt vad gäller själva budskapet. Men visst i och med att de riktar sig till de som rimligen kan den korrekta koden så är det kanske lite udda.

Permalänk
Medlem

Om jag vore programmerare hade jag inte velat jobba hos en arbetsgivare som inte verkar ha kompetenta programmerare redan idag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allther:

Scrollade genom LinkedIn under lunchen och såg den här annonsen från Svenska Polisen:

https://i.imgur.com/ozEi2Ce.jpg

Är det så svårt för HR/Kommunikatörer att kolla med någon kunnig för input?
Ta inte detta på fel sätt, gjort på rätt sätt så är det ett kul initiativ av en annars utifrån sett stel organisation men detta gör mig orolig över rikets säkerhet.

Kodstandard?
Programmerar de på svenska?
Vad gör en if-case i en class deklaration?
Vem är deras målgrupp för denna annonsen, kommunikatörer, LinkedIn-likes eller faktiska programmerare?

Här är min snabba version på den, behöll funktion/variabel namn för att behålla lite av originalets identitet.
https://i.imgur.com/xE6Es9J.png

Är jag bara en tråkig människa eller känner ni samma sak? Jag blev triggad.

..triggad nog att skicka in en patch? Tänk så mycket uppmärksamhet de fick nu..

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Håller med. Fy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Spontant tänker jag att de kanske vill hålla koden så kärnfull som möjligt vad gäller själva budskapet. Men visst i och med att de riktar sig till de som rimligen kan den korrekta koden så är det kanske lite udda.

Jo det är ju sant, men mängden fel ändrar ju också budskapet. "Kom hit och skriv kod på ditt sätt, det behöver inte ens kompilera!"

Skrivet av Aphex:

..triggad nog att skicka in en patch? Tänk så mycket uppmärksamhet de fick nu..

Arbetsskada, kanske ska se om polisens HR har en github

Permalänk
Medlem

Annars är det väl bara att söka jobbet.
Är de faktiskt okunniga kommer ju personen som söker att verka vara expert, och inte ha några problem på lönesamtalen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Annars är det väl bara att söka jobbet.
Är de faktiskt okunniga kommer ju personen som söker att verka vara expert, och inte ha några problem på lönesamtalen.

Enda problemet med detta blir ju att lönesamtalen sker med polisen. M.ao får du kanske 30k om du förhandlar bra

Permalänk
Sötast

Deras annons var ungefär 85 gånger lättare att läsa än din och annonser är gjorda för att läsas...
Antar att de ville få så många träffar som möjligt och rimligtvis får de det också. Både genom direkta träffar samt genom folk som inte förstår ett dyft av kod men tycker annonsen är häftig och delar den med vänner/kollegor.

Om jag hade försökt nå ut till många hade jag gått med deras annons.

Hade du dessutom tagit med all deras text så hade din varit vad.... 5? gånger längre.

Permalänk
Medlem

Smart och genomtänkt annons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Det är ju trainees som de riktar sig till vad jag kunde se i annonsen, så det är väl inte alls säkert att de kan den korrekta syntaxen... Än så länge..

Skrivet av Allther:

Jo det är ju sant, men mängden fel ändrar ju också budskapet. "Kom hit och skriv kod på ditt sätt, det behöver inte ens kompilera!"

Arbetsskada, kanske ska se om polisens HR har en github

Din nya annons som du utformade är ju mycket jobbigare att läsa, antagligen är det enda de vill få ut budskapet om att söka trainee-programmet och den annonsen var väldigt lättläst. Det är inte första gången jag ser såna här annonser och det är sällan de är korrekt utformade oavsett företag / organisation / myndighet. En annons är en annons och det är nog lite naivt att oroa sig över rikets säkerhet för en liten annons som någon PR-byrå kanske gjort. Tror du att en annons speglar en hel organisation? En annons enda syfte är ju att fånga uppmärksamhet och den fångade absolut din och du spred även den vidare vilket ger den mer uppmärksamhet. Kanske ytterligare några sökande p.g.a det?

Skrivet av jamalya:

Enda problemet med detta blir ju att lönesamtalen sker med polisen. M.ao får du kanske 30k om du förhandlar bra

Hmm, nu ska vi se här. Det är ett trainee-program som riktar sig till sådana som precis gått ut skolan och vill söka jobb. Hur lätt brukar det vara att vara helt ny på arbetsmarknade? Många företag söker mest seniora utvecklare. Tycker det är ett utmärkt initiativ för nyexade att ta sig in på arbetsmarknaden och samtidigt få en lön. Jag har svårt att tro att ett privat företag skulle betala mer för en trainee än vad en myndighet gör. Tror du? Eller du kanske bara försökte vara rolig.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Det är en annons, den ska vara enkel, lättläst och fånga blicken hos människor som känner igen syntax, det räcker, den behöver inte kompilera. Hade dom postad din version hade folk blivit uttråkade och scrollat förbi den efter dom har läst includes. Bara tråkiga människor blir "oroliga över rikets säkerhet" pga en LinkedIn annons

Visa signatur

Ryzen 5950X | 32GB DDR4 | Sapphire RX 9070 XT | LG OLED C2 42" | Arch BTW

Permalänk
Medlem

Såg Polisens och räddningstjänstens julhälsning på Linkedin också, vilken jag tycker var häftig precis som annonsen. Hoppas det inte oroar vissa här inne för mycket. Se filmen här:

https://www.linkedin.com/posts/polismyndigheten_god-jul-och-g...

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |