RTX 3090 - Coilwhine, lösbart eller RMA?

Permalänk
Medlem

RTX 3090 - Coilwhine, lösbart eller RMA?

Hallå,

Har haft Asus ROG Strix 3090 Gaming OC hemma ett tag nu. Första testat efter jag fick hem kortet så la jag märke till rätt extrem coil whine, detta var då i min gamla Intelburk där det tidigare suttit 2 x 7970 samt 2 x 1080. Nätagget var ett Corsair AX1200i.

Då whine ibland kan vara relaterat till specifik hårdvara så behöll jag kortet tills nya riggen vart bygg, en AMD-baserad med alla nya komponenter utom nätagget. Dock lät kortet som en stucken gris där med.

När jag ändå behövde ett nätagg för att kunna driva båda datorerna så inhandlade jag för ett par dagar sedan ett Corsair AX1600i och tröck in det i riggen. Med mindre förhoppningar att löse problemet så skruvade jag i agget, och som oväntat lät kortet som en stucken gris, möjligen minimal ändring i ton men samma styrka.

I vilket fall ser det mörkare och mörkare ut, har knappt velat lira något sedan nya bygget och funderar nu på om det är möjligt att lösa detta. Verkar vara rätt vanligt problem på nätet. Ibland så lägger de nagellack eller liknande för att stabilisera komponenterna. En del som nyligen monterat vattenkylning på kortet har fått whine, och då har det oftast berott på spänningar i kortet eller fel tryck på komponenterna. Det de gjort då är att lägga en lagom tjock pad mellan block och kort, för att sedan dra åt skruvarna lagom till det slutar eller minskar i whine. Skulle någon metod vara applicerbart på mitt kort?

@Webhallen, hur ser ni på detta? Måste kortet uppvisa symptom på era burkar? Byter ni ut kortet utan problem? Kortet för 20 papp whinear och överröstar det mesta, redan strax över 60 fps till 144 men även på 3000. Nu är det ju också problemet med tillgång, väntande och åter väntande. Bör man behålla kortet tills det ser ljusare ut? Nu var det ett tag sedan jag mottog kortet, har legat på posten länge, i kartong hemma på golvet länge, och nu på senare tid testats i två helt olika datorer.

Hur har ni andra gjort? RMA direkt eller har ni lyckats lösa det på egen hand?

Jag ser mig inte använda kortet till annat än surf som det är nu, tyvärr.

Permalänk
Viking

Jag fick hem ett 3080 Gaming X Trio för tre veckor sedan. I början hördes mycket coil whine, men det verkar faktiskt som att det börjar lugna sig. Det hörs dock fortfarande en del när man kör en runda 3DMark eller annan benchmark, särskilt vid höga FPS.
Men nu när jag spelar hör jag det knappt längre.

Det som kan lösa det är att undervolta kortet. Så testa göra det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Mitt 3090 Strix OC har inte så mycket whine men däremot så har jag missljud från bakre fläkten vid hög RPM som låter väldigt likt extremt whine, det överröstar allt och hörs tydligt ut ur chassit, har du kollat så det inte är fläktarna som låter, eller kanske whine kombinerat med missljud från fläktarna?

Frågade Inet vad som gäller för missljudet från fläktarna och då sa de att jag skulle få ett nytt kort så fort de verifierat felet, ingen reparation eller liknande. De rekommenderade at vänta tills det finns i lager eller när det passar mig, men inte längre än 3 år.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

har haft ett MSI Ventus 3x 3090 i ca 1.5 mån nu, och har noll coilwhine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Mitt 3090 Strix OC har inte så mycket whine men däremot så har jag missljud från bakre fläkten vid hög RPM som låter väldigt likt extremt whine, det överröstar allt och hörs tydligt ut ur chassit, har du kollat så det inte är fläktarna som låter, eller kanske whine kombinerat med missljud från fläktarna?

Frågade Inet vad som gäller för missljudet från fläktarna och då sa de att jag skulle få ett nytt kort så fort de verifierat felet, ingen reparation eller liknande. De rekommenderade at vänta tills det finns i lager eller när det passar mig, men inte längre än 3 år.

Det är något som vibrerar vid högre RPM (vid ca 85C på Quiet-läget), det är högfrekvent men det är inte samma som whinet. Kanske en fläkt eller kåpa som ger ifrån sig ljud. Det är inte ofta min burk når dessa temperaturer men sås ka det ju inte vara.

Drar man ner power-reglaget till 70% så reduceras det mycket, men inte allt. Ligger dock på 1500 MHz och puttrar och då kunde jag lika gärna suttit kvar på 2 x 1080 OC (som var tysta). 3090 låter mindre runt 200-250w, men över det är det störande. Det går ju inte att lira något utan hörlurar, inte heller på kvällen om någon är i samma eller närliggande rum.

Fan vad trist att hålla på med sånt här, hade ju velat lira hela julhelgen, sen blir det jobba fram till semestern i sommar.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för PCI-e slot voltage samt 8-pin voltages?

GPU-Z (osäker på hur precisa dessa värden är dock):

PCI-e slot voltage = 12.3v
8-pin #1 voltage = 12.1v
8-pin #2 voltage = 12.2v
8-pin #2 voltage = 12.2v

Edit: Kollade Corsair Link och 12v ligger på stabila 12.03v, uppenbarligen är dessa värden inget att lita på.

@Asus.David, kan detta vara en orsak till whine (att kortet får jobba hårdare för att få en jämn strömmatning)?
Vad är lämpliga värden för dessa?
Hur hanterar ni RMA för just coil whine?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boozfob:

Mitt 3090 Strix OC har inte så mycket whine men däremot så har jag missljud från bakre fläkten vid hög RPM som låter väldigt likt extremt whine, det överröstar allt och hörs tydligt ut ur chassit, har du kollat så det inte är fläktarna som låter, eller kanske whine kombinerat med missljud från fläktarna?

Frågade Inet vad som gäller för missljudet från fläktarna och då sa de att jag skulle få ett nytt kort så fort de verifierat felet, ingen reparation eller liknande. De rekommenderade at vänta tills det finns i lager eller när det passar mig, men inte längre än 3 år.

Ja, om det är som du säger med bakre fläkten bör du be om att få det utbytt. Men precis, vänta tills dem har lager igen så du slipper sitta utan kort 3090 har bättre leveranser än 3080 så borde inte dröja så länge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vad har ni för PCI-e slot voltage samt 8-pin voltages?

GPU-Z (osäker på hur precisa dessa värden är dock):

PCI-e slot voltage = 12.3v
8-pin #1 voltage = 12.1v
8-pin #2 voltage = 12.2v
8-pin #2 voltage = 12.2v

Edit: Kollade Corsair Link och 12v ligger på stabila 12.03v, uppenbarligen är dessa värden inget att lita på.

@Asus.David, kan detta vara en orsak till whine (att kortet får jobba hårdare för att få en jämn strömmatning)?
Vad är lämpliga värden för dessa?
Hur hanterar ni RMA för just coil whine?

Tja! Jag får se om jag kan kolla upp vad gäller värden, troligtvis blir det inte innan jul då jag precis gått på julledighet. Coil whine bedömning är individuell, viss coil whine accepteras. Vi rekommderar att våra Återförsäljare/Butiker som säljer korten att försöka avgöra om det är "godtagbart" eller "betraktas som fel" innan det skickas för RMA. För RMA på komponenter är det återförsäljare/distributörerna som hanterar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Mitt 3090 Strix OC har inte så mycket whine men däremot så har jag missljud från bakre fläkten vid hög RPM som låter väldigt likt extremt whine, det överröstar allt och hörs tydligt ut ur chassit, har du kollat så det inte är fläktarna som låter, eller kanske whine kombinerat med missljud från fläktarna?

Frågade Inet vad som gäller för missljudet från fläktarna och då sa de att jag skulle få ett nytt kort så fort de verifierat felet, ingen reparation eller liknande. De rekommenderade at vänta tills det finns i lager eller när det passar mig, men inte längre än 3 år.

Rasslar det hela tiden eller endast under ett specifikt spann? Mitt kort har inte rassel mer än ett mindre span på högre RPM (dock inte på 100% fan speed), ska kolla mer specifikt när det händer. Det låter verkligen jättehögt precis i det intervallet!

Skrivet av Asus.David:

Tja! Jag får se om jag kan kolla upp vad gäller värden, troligtvis blir det inte innan jul då jag precis gått på julledighet. Coil whine bedömning är individuell, viss coil whine accepteras. Vi rekommderar att våra Återförsäljare/Butiker som säljer korten att försöka avgöra om det är "godtagbart" eller "betraktas som fel" innan det skickas för RMA. För RMA på komponenter är det återförsäljare/distributörerna som hanterar det.

Tack för svar! Iom fläktrassel/vibrationer så går nog RMA igenom ändå. Men vem vet vad som uppstår på Webhallens testmaskiner. Har skickat till Webhallen och inväntar nu svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Rasslar det hela tiden eller endast under ett specifikt spann? Mitt kort har inte rassel mer än ett mindre span på högre RPM (dock inte på 100% fan speed), ska kolla mer specifikt när det händer. Det låter verkligen jättehögt precis i det intervallet!

Jag gjorde en liten video för att kunna visa Inet när jag frågade vad som gällde, det var väldigt svårt att få det att höras bra i inspelningen men det börjar vid 2214RPM (0:53 i videon) https://www.youtube.com/watch?v=9-5Dgqa0B98

Ljudet börjar dock inte alltid vid samma RPM, i videon var det 2214 men när jag först märkte det så var det vid 2100RPMm, testade precis nu och nu började det på 2100..

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag gjorde en liten video för att kunna visa Inet när jag frågade vad som gällde, det var väldigt svårt att få det att höras bra i inspelningen men det börjar vid 2214RPM (0:53 i videon) https://www.youtube.com/watch?v=9-5Dgqa0B98

Ljudet börjar dock inte alltid vid samma RPM, i videon var det 2214 men när jag först märkte det så var det vid 2100RPMm, testade precis nu och nu började det på 2100..

Verkar vara lite variation i det hela, ett par minuter på 1750 rpm (ca 71%) så lät det som en skördetröska, sedan normalt. Sedan lät det ett tag på 2150 men sedan återigen tyst. Verkar bero på hur fort kortet närmar sig vissa RPM samt från vilket håll. Det tyder på en ostabil fläkt eller att det bildas drag/sug/virvlar. Ljudet låter som om man skulle peta in exempelvis ett buntband i fläkten när den spinner.

@Asus.David, har du mer detaljer om detta? Vi ser ut att ha råkat ut för samma problem, samt en hel del andra på nätet, är det en designmiss i kylarlösningen? Om vi skulle få nya kort, hur stor är sannolikheten att vi får samma problem? (vill inte hålla på med RMA till Juni nästa år)

Permalänk
Medlem

Har läst att coil whine kan försvinna om man pressar kortet några timmar med tex benchmarks.
Testat att trycka lite lätt på fläkten när den inte snurrar?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Uppdatera gärna löpande hur det går för dig hos webhallen. Har liknande problem i mitt 3080. Mitt är dock solklart coil whine och inte fläktljud då det ändras om jag byter vad jag kollar på i spel och försvinner direkt vid alt f4.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dalton Sleeper:

Verkar vara lite variation i det hela, ett par minuter på 1750 rpm (ca 71%) så lät det som en skördetröska, sedan normalt. Sedan lät det ett tag på 2150 men sedan återigen tyst. Verkar bero på hur fort kortet närmar sig vissa RPM samt från vilket håll. Det tyder på en ostabil fläkt eller att det bildas drag/sug/virvlar. Ljudet låter som om man skulle peta in exempelvis ett buntband i fläkten när den spinner.

@Asus.David, har du mer detaljer om detta? Vi ser ut att ha råkat ut för samma problem, samt en hel del andra på nätet, är det en designmiss i kylarlösningen? Om vi skulle få nya kort, hur stor är sannolikheten att vi får samma problem? (vill inte hålla på med RMA till Juni nästa år)

Hej!

Vi hörde talas om detta tidigare och alla kort som skeppades ut sedan cirka ~2-3 veckor sen har testats en extra gång. Även i dem tidigare leveranserna verkar det endast drabbat ett fåtal kort då vi gjort stickprov som inte haft problem. Är det missljud på fläktarna så ska det inte vara något problem att få RMA på det. Rekomenderar att höra med vår officiella kundtjänst (rma.asus.se) eller återförsäljaren i första hand. (Då jag inte är officiell kundtjänst 😉)

Permalänk
Medlem

@Asus.David, förstår att du inte är officiell kundtjänst, jag tänkte bara höra ifall du hört något då du verkar väl informerad Grymt att du hänger här på Swec och kan svara på frågor!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Asus.David, förstår att du inte är officiell kundtjänst, jag tänkte bara höra ifall du hört något då du verkar väl informerad Grymt att du hänger här på Swec och kan svara på frågor!

Ja, det är inge problem alls. Förstod vad du menade. Jag menade egentligen bara att min åsikt eller information nödvändigtvis inte är den officiella för Asus kundtjänst 😉
Hoppas det löser sig!
Tack själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vad har ni för PCI-e slot voltage samt 8-pin voltages?

GPU-Z (osäker på hur precisa dessa värden är dock):

PCI-e slot voltage = 12.3v
8-pin #1 voltage = 12.1v
8-pin #2 voltage = 12.2v
8-pin #2 voltage = 12.2v

Edit: Kollade Corsair Link och 12v ligger på stabila 12.03v, uppenbarligen är dessa värden inget att lita på.

@Asus.David, kan detta vara en orsak till whine (att kortet får jobba hårdare för att få en jämn strömmatning)?
Vad är lämpliga värden för dessa?
Hur hanterar ni RMA för just coil whine?

vad har du för värden där under load?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200