Permalänk

Kylning till Intel core i7-4790K

Hej.

Letar ny kylare (heter det så) till min Intel core i7-4790k processor. Just nu använder jag dess stock cooler vilket har blivit ett problem då processorns temperatur har börjat gå upp till närmre 100c när jag spelar (datorn stänger då av sig --> jag kan inte spela nuförtiden). Idle ligger runt 40-45c.

Har ni några tips? Kanske jag inte ens behöver köpa ny kylare, då jag i 5 år fram tills nu klarat mig fint på stock coolern (är det något annat fel än kylaren?).

God snus.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Rengör kylaren på damm och byt kylpasta, de bör ha fastnat en del damm med 5 år i drift.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Är kylaren full av damm har du bytt kylpasta?

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Rengör kylaren på damm och byt kylpasta, de bör ha fastnat en del damm med 5 år i drift.

Alright, tack!

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

Är kylaren full av damm har du bytt kylpasta?

Försökte rensa bort damm med tryckluft igår, gick inte så bra då jag knappt hade luft kvar. Men när det gäller byte av kylpasta kan väl detta knappt hjälpa med mer än några få grader?

Permalänk
Medlem

Vilken kylaren som helst utan stock-kylaren är att rekommendera med ny kylpasta. Det kommer göra susen.
Noctua är alltid bra. Har själv kört deras nh-d14 till min 4790k i 5 års tid (ny kylpasta har applicerats 2ggr). D14 finns dock inte längre, ersatt av d15. Kanske är overkill men noctua har mindre o billigare kylare oxå.

Visa signatur

AMD 5600X | Gigabyte Aorus Pro (v2) | Asus 970 Strix | G-skill Trident Z 2x8GB @ 3600Mhz | Corsair RM750x | Corsair MP510 480GB | O11 Dynamic (PCMR) | AOC G2460PG | Intel NUC i5 (5th Gen) | Intel NUC i3 (8th Gen) |

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D14 eller Noctua NH-D15.

Allt du behöver.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

rengöra kylaren är definitivt det billigaste alternativet

fast vill du byta kylare till något större/tystare kan jag rekommendera be quiet! Pure Rock
prisvärd kylare för runt 350:- istället Noctua som är i en annan prisklass

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av xanoi:

Vilken kylaren som helst utan stock-kylaren är att rekommendera med ny kylpasta. Det kommer göra susen.
Noctua är alltid bra. Har själv kört deras nh-d14 till min 4790k i 5 års tid (ny kylpasta har applicerats 2ggr). D14 finns dock inte längre, ersatt av d15. Kanske är overkill men noctua har mindre o billigare kylare oxå.

Ska kika på den, tack.

Permalänk
Skrivet av erieri02:

rengöra kylaren är definitivt det billigaste alternativet

fast vill du byta kylare till något större/tystare kan jag rekommendera be quiet! Pure Rock
prisvärd kylare för runt 350:- istället Noctua som är i en annan prisklass

Tack king.

Permalänk
Medlem

Tänk på att de flesta kylare som rekommenderas måste ha tillgång till baksidan av moderkortet ifall ditt chassi inte har det så är den bästa kylare förmodligen en Cooler Master TX3 använder push pin bara ställa in fästen för LGA 1155 och tryck in som en vanlig Intel stock kylare.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av junkysailor:

Försökte rensa bort damm med tryckluft igår, gick inte så bra då jag knappt hade luft kvar. Men när det gäller byte av kylpasta kan väl detta knappt hjälpa med mer än några få grader?

Kan vara så att kylpasta har torkat