Behålla eller köpa ny dator för gaming?

Permalänk
Medlem

Behålla eller köpa ny dator för gaming?

Jag har tänkt ta upp CS, är usel på hårdvara så har svårt att avgöra hur det kommer fungera.

Jag har nu en Asus ZenBook UX480FD:
Intel Core i5-8265U
GeForce GTX 1050 with Max-Q Design
8 Gb RAM
(https://www.asus.com/se/Laptops/For-Home/ZenBook/ZenBook-Pro-...)

Ska för spelupplevelsens skull köpa en AOC 27G2U. Vill såklart gärna få ut så Hz mycket som möjligt av denna och vet inte hur det går med min Asus, finns bara HDMI-port t.ex. Är det lönt att köpa denna skärm med min nuvarande dator?
Är specsen tillräckligt OK för ändamålet (CS) eller kommer jag få en betydligt bättre upplevelse av att uppgradera? Kan tänka mig något i prisklassen av vad denna låg på som ny (10 - 15 k) om det skulle innebära en klar förbättring. Tyvärr bor jag för trångt för en stationär...

Permalänk
Medlem

håll ögonen öppna nu till mellandags rean 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av osczet:

Tyvärr bor jag för trångt för en stationär...

Om du ändå ska ha en skärm så antar jag att du kommer ha ett bord att ställa den på? En hylla ovanför bakom skärmen för den stationära som du kanske bygger i mITX-format? Blir ju bra mycket mer prestanda för samma peng om du ändå väljer att köpa nytt.

Såg något test där de lyckades få 90 fps avg i 1080p Ultra i CS:GO med samma burk så kör en 1080p low går det väl ev. att komma upp i 144 men det lär variera en del då den inte lär kunna hålla boosten hela tiden.. Men det är väl bara att låsa upp fpsen och testa i 1080p?

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Om du ändå ska ha en skärm så antar jag att du kommer ha ett bord att ställa den på? En hylla ovanför bakom skärmen för den stationära som du kanske bygger i mITX-format? Blir ju bra mycket mer prestanda för samma peng om du ändå väljer att köpa nytt.

Såg något test där de lyckades få 90 fps avg i 1080p Ultra i CS:GO med samma burk så kör en 1080p low går det väl ev. att komma upp i 144 men det lär variera en del då den inte lär kunna hålla boosten hela tiden.. Men det är väl bara att låsa upp fpsen och testa i 1080p?

Nej stationär kommer inte gå in, vet att det blir mer för pengarna så hade det gått på ett bra sätt så hade jag föredragit det...

Funderingen gällande FPS/Hz var mer om huruvida det går att nyttja skärmens kapacitet tillräckligt bra från min nuvarande dator via HDMI, sen vad jag får ut direkt av datorn kan jag experimentera med, men vill ogärna köra på tråkig grafik därav slängde jag in frågan i tråden om tips på bärbara som man kan förvänta sig hög prestanda i CS