2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk

Bästa TV:en 8000 kr

Hej alla,

Jag tänka överraska familjen och köpa en TV till jul under mellandagsrean. Det ska vara helst vara en Smart TV med appar och sånt då syrran gillar att kolla på netflix och minst 55 tum.

Jag vet inget om TV-apparater då vi har haft samma tv i 10år nu. Vilken är den bästa TV:en jag kan få för 8000 kr och helst för mindre under mellandagsrean då jag är en fattig student.

Tack och God jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

Hej alla,

Jag tänka överraska familjen och köpa en TV till jul under mellandagsrean. Det ska vara helst vara en Smart TV med appar och sånt då syrran gillar att kolla på netflix och minst 55 tum.

Jag vet inget om TV-apparater då vi har haft samma tv i 10år nu. Vilken är den bästa TV:en jag kan få för 8000 kr och helst för mindre under mellandagsrean då jag är en fattig student.

Tack och God jul

Jag är långt ifrån en expert på tv-apparater, men en LG Nano86 för 8kkr låter som ett bra val:
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/55-60tum/lg-55nano86...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

Hej alla,

Jag tänka överraska familjen och köpa en TV till jul under mellandagsrean. Det ska vara helst vara en Smart TV med appar och sånt då syrran gillar att kolla på netflix och minst 55 tum.

Jag vet inget om TV-apparater då vi har haft samma tv i 10år nu. Vilken är den bästa TV:en jag kan få för 8000 kr och helst för mindre under mellandagsrean då jag är en fattig student.

Tack och God jul

Den här är tusen över budget men mycket tv för pengarna enligt min egen högst privata åsikt. Android Smart TV funktioner (tex Netflix), chromecast etc fungerar utan problem.

Philips The One 70 tum (8990kr)
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/70tumochstorre/phili...

Via den här länken får ni 10 filmer från Rakuten.
https://www.philips.se/c-w/kampanjer/rakutentv.html

Permalänk

Är det värt att lägga 3000 extra för att gå från Philips The one 58-tummaren till Q80T 55 tum? Runt 10000 så börjar min smärtgräns och jag vill ha cirka 55 tum. Jag spelar inget men bildkvaliteten är viktig för mig. TV:n kommer behållas i antagligen 10 år så jag vill inte göra fel val.

Permalänk
Skrivet av Korverik81512:

Är det värt att lägga 3000 extra för att gå från Philips The one 58-tummaren till Q80T 55 tum? Runt 10000 så börjar min smärtgräns och jag vill ha cirka 55 tum. Jag spelar inget men bildkvaliteten är viktig för mig. TV:n kommer behållas i antagligen 10 år så jag vill inte göra fel val.

Det kan bara du avgöra om det är värt det.. byter du TV var 10e år så kanske du ska ta dig till smärtgränsen? Sony XH95 55" har legat på 9999 kr förr, du kan ju se om den landar där igen. Titta på lista i artikeln efter "enklare toppklass", där Q80T ligger och se om du hittar nåt bra på rean.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Är det värt att lägga 3000 extra för att gå från Philips The one 58-tummaren till Q80T 55 tum? Runt 10000 så börjar min smärtgräns och jag vill ha cirka 55 tum. Jag spelar inget men bildkvaliteten är viktig för mig. TV:n kommer behållas i antagligen 10 år så jag vill inte göra fel val.

Jag vågar inte ge ett bestämt råd men är nöjd med min Philips The One 70 tummare, åtminstone efter lite inställningstips jag fick.

Däremot... skulle jag köpt en mindre TV (runt 50-55 tum) är det mycket möjligt jag skulle gått upp i kvalité en del, i kronor skiljer det då kanske inte lika mycket som att tex köpa en stor oled (65 tum eller större) eller en en stor qled (någon av toppmodellerna). Själv prioriterade jag storlek framför topp kvalité i mitt val kan man säga men är nöjd att jag gjorde så eftersom jag anser att kvalitén jag fick är tillräckligt bra för min egen personliga gräns.

Verkar vara otroligt personligt det här hur nöjd eller icke nöjd man blir över en bild.

Slutsats: Öppna allting försiktigt och var mentalt beredd att nyttja ångerrätt även om det är jobbigt med stora, tunga otympliga TV apparater.

Någon skrev lite skämtsamt här ovan att en TV kan aldrig bli för stor och jag instämmer delvis i det, tycker det är oerhört behagligt med en stor TV även om man vänjer sig snabbt. Självklart spelar det dock stor roll hur nära TVn man sitter, finns en del guider för det på nätet.

Den här rackaren kanske också är trevlig om man inte siktar på en jättestor TV, då får du ett bra ljud "på köpet" också, Bowers & Wilkins kan sin sak. De som skrivit reviews/betyg på webhallen verkar åtminstone smått lyriska.
https://www.webhallen.com/se/product/322264-Philips-2020-55-L...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Håller tummarna att Q80T reas på mellandagsrean😆

Ja den reas ut för 12999. Står i valet att slå till den eller en Q95T.
skillnad i pris 7000 ,svårt att motivera till frugan behöver tips

Permalänk
Medlem

Fan ingen vidare mellandagsrea.. vaknade upp med förhoppning om en oled 65 eller Sony xh9x 75" för runt 15k. Men det är ju knappt någon rea alls 😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1vis:

Fan ingen vidare mellandagsrea.. vaknade upp med förhoppning om en oled 65 eller Sony xh9x 75" för runt 15k. Men det är ju knappt någon rea alls 😭

håller med dig, riktigt dåligt. ville köpa sony 85 9096 tv men ingen rea...

Permalänk
Skrivet av spamb:

Ja den reas ut för 12999. Står i valet att slå till den eller en Q95T.
skillnad i pris 7000 ,svårt att motivera till frugan behöver tips

Komplett har Q90t för 17990kr, samma tv som q95t förutom one connect boxen då. Helt klart värt med mycket ljusstarkare tv, bättre svärta, antireflektionsfilter, bättre betrakningsvinklar än Q80T:) hade själv valt den om jag var ute efter en 65”

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Komplett har Q90t för 17990kr, samma tv som q95t förutom one connect boxen då. Helt klart värt med mycket ljusstarkare tv, bättre svärta, antireflektionsfilter, bättre betrakningsvinklar än Q80T:) hade själv valt den om jag var ute efter en 65”

Ja, fast den är 4000 dyrare än q80t.

Permalänk
Medlem

Philips pus9005 vs Samsung Q70

Hej,

Har precis beställt en 70 tummare från Philips (elgiganten 8990), men efter att ha läst lite här undrar jag om jag har gjort ett misstag och borde har gått för 65" Samsung Q70 (netonnet 9990) istället. Jag är ju sugen på Ambilight, men inte på alltför stor bekostnad på bildkvalitet.

Bild: Samsung (mycket??) bättre
Ljusstyrka:???
Mjukvara: föredrar Google, så Philips bättre
Ambilight: Philips
Pris: Philips 1000 kr billigare
Storlek: Philips större, men kanske nästan blir fööör stort
Ljud:???

Är lite bränd på Samsung eftersom vår nuvarande Samsung brakat efter 5 år. Tycker att det är minst ett par år för kort livstid.

TVn ska hänga i ett ganska ljust rum med dåliga mörkläggningsmöjligheter, så ljusstyrkan är viktig. Endast Nintendo Switch som spelande, annars mest streamad sport/serier/film.

Hjälp?

Permalänk

Q80T

Efter mycket research och velande mellan Samsungs Q80T Och Sony XH95 så bestämde jag mig för XH95. 65” är det som gäller. Blev så besviken då den inte finns på rean nu, och beställde då en Q80T istället. När jag sett unboxing av denna på YT så ingår 2 fjärrkontroller, en ”vanlig” och en minimalistisk (på europeiska Q80T). När jag läser lite omdömen i Sverige nu så låter det som att bara den minimalistiska fjärrkontrollen med få knappar ingår, stämmer det?
Någon här som köpt Q80T och vet?

Permalänk
Medlem

Är ganska besviken på min XG95, har en Sony soundbar med, HT-G700. Kontakten via earc tappas ofta, synkningen liksom försvinner. Har uppdaterat båda till nyaste firmware men är fortfarande problem.. Googlat och provat massa olika inställningar men det är lite knöligt, vid nån ändringen slutade ljudet fungera helt o hållet.

Hade ju tanke om att det skulle vara "bekymmersfritt" när man hade earc men ack så fel jag hade..

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smilla006:

Efter mycket research och velande mellan Samsungs Q80T Och Sony XH95 så bestämde jag mig för XH95. 65” är det som gäller. Blev så besviken då den inte finns på rean nu, och beställde då en Q80T istället. När jag sett unboxing av denna på YT så ingår 2 fjärrkontroller, en ”vanlig” och en minimalistisk (på europeiska Q80T). När jag läser lite omdömen i Sverige nu så låter det som att bara den minimalistiska fjärrkontrollen med få knappar ingår, stämmer det?
Någon här som köpt Q80T och vet?

Vet ej, men den lilla fjärren är fantastisk bra. Har inte saknat något! Supersmidig!

Permalänk
Medlem

Har skummat igenom hela tråden nu och det verkar ju onekligen vara så att Samsungs 80T/90T och Sony XH90/95 nämns allra mest.
Jag är själv på jakt efter en 75" och har idag en LG 55" OLED.

Jag undrar hur LG 75" NANO90 står sig mot ovan? Kanske främst 80T och XH90..
Någon som har någon input här?

Permalänk
Medlem

Verkar även som att Samsung nu lägger ner stor del av sin LCD produktion och går över till OLED under 2021.
Är det klokt att vänta på 2021-modellerna eller hur tänker ni andra som går i köptankar?

Källa:
https://www.sammobile.com/news/samsung-lcd-production-shut-do...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naslin:

Verkar även som att Samsung nu lägger ner stor del av sin LCD produktion och går över till OLED under 2021.
Är det klokt att vänta på 2021-modellerna eller hur tänker ni andra som går i köptankar?

Källa:
https://www.sammobile.com/news/samsung-lcd-production-shut-do...

Inta "samma Samsung" som gör paneler och TV så blir fler QLED eller vad om de hittar på ny marknadsförningsterm.
Om du vill läsa mer om spåkulan för 2021 så finns det här: https://www.avforums.com/news/ces-2021-preview-what-to-expect...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Har precis beställt en 70 tummare från Philips (elgiganten 8990), men efter att ha läst lite här undrar jag om jag har gjort ett misstag och borde har gått för 65" Samsung Q70 (netonnet 9990) istället. Jag är ju sugen på Ambilight, men inte på alltför stor bekostnad på bildkvalitet.

Satt just själv och kollade om jag skulle lämna tillbaka min (65nano86) och ta 70pus9005 tills jag trillade över trådarna på avforums om Philips och deras problem med apparna som inte längre tillåter 4K.

Det är ju inget problem att Disney+, Amazon (fler?) inte kör 4K via apparna så länge man kör med externa stickor, men vill man ha en allt-i-ett så är det ju allvarligt. Det finns info om att Philips nycklar (DRM) kanske är på vift.

Tillräckligt för att jag inte byter iaf. Nu klurar jag på om Q70T är en bättre TV än Nano86. Det verkar så...

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk

Nån som vet ifall Philips kommer släppa någon 85" eller större? Behöver större tv än nuvarande 65" men har nog svårt att släppa ambilighten.

Finns det några alternativ där?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Naslin:

Har skummat igenom hela tråden nu och det verkar ju onekligen vara så att Samsungs 80T/90T och Sony XH90/95 nämns allra mest.
Jag är själv på jakt efter en 75" och har idag en LG 55" OLED.

Jag undrar hur LG 75" NANO90 står sig mot ovan? Kanske främst 80T och XH90..
Någon som har någon input här?

Precis det tar artikeln upp och besvaras även i videon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Precis det tar artikeln upp och besvaras även i videon

Oj, ledsen. Ska kolla 😊👌

Edit: Hade missat hela den delen i artikeln.. Gav mig svaret. Tack och bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naslin:

Verkar även som att Samsung nu lägger ner stor del av sin LCD produktion och går över till OLED under 2021.
Är det klokt att vänta på 2021-modellerna eller hur tänker ni andra som går i köptankar?

Källa:
https://www.sammobile.com/news/samsung-lcd-production-shut-do...

Det har ju nämnts redan av @Ibymafayhas men för att förtydliga så stod det ju till och med en bit ner i nyheten du länkade till:

Citat:

Samsung Visual Display business, which actually sells TVs, will reportedly not launch any QD-OLED TV next year as the idea of OLED has been against the company’s marketing strategy for the past 4-5 years, so the potential customers for Samsung Display’s QD-OLED panels could be Panasonic, Sony, and TCL.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smilla006:

Efter mycket research och velande mellan Samsungs Q80T Och Sony XH95 så bestämde jag mig för XH95. 65” är det som gäller. Blev så besviken då den inte finns på rean nu, och beställde då en Q80T istället. När jag sett unboxing av denna på YT så ingår 2 fjärrkontroller, en ”vanlig” och en minimalistisk (på europeiska Q80T). När jag läser lite omdömen i Sverige nu så låter det som att bara den minimalistiska fjärrkontrollen med få knappar ingår, stämmer det?
Någon här som köpt Q80T och vet?

Köpte en Q80T på BF, fanns bara den minimalistiska fjärren (som hade allt man behöver)... Den var riktigt fräsch, och grym. Bytte dock mot en Sony XH95, som har en tradionell fjärr, med siffror 0-9... Känns lite 1990 faktiskt.... Vem tittar på TV kanaler 2020? Gillade Samsungs fjärr mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoux:

Köpte en Q80T på BF, fanns bara den minimalistiska fjärren (som hade allt man behöver)... Den var riktigt fräsch, och grym. Bytte dock mot en Sony XH95, som har en tradionell fjärr, med siffror 0-9... Känns lite 1990 faktiskt.... Vem tittar på TV kanaler 2020? Gillade Samsungs fjärr mer.

Hur upplever du skillnaderna mellan Xh95 o q80t?

Permalänk
Skrivet av omdull:

Hur upplever du skillnaderna mellan Xh95 o q80t?

Också väldigt nyfiken på det 😁

Permalänk
Skrivet av Niklasjah:

Också väldigt nyfiken på det 😁

Även jag är väldigt nyfiken
Står nu i samma sits antingen köper jag q80t 55tum för 9990kr
Eller så slår jag till på XH95 för 11990kr.

Har läst igenom guiden noga och även kollat klipp där de jämför. Men de flesta är amerikanska och då är det inte samma Q80 modell så kan inte riktigt gå på de testen.
Förmodligen lutar det emot Samsung modellen då jag inte känner att 2000kr skulle ge mig speciellt mkt mer.

Har någon annan medlem något att flika in så jag inte begår en tabbe hade jag gärna uppskattat det.
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av goasmurfen:

Även jag är väldigt nyfiken
Står nu i samma sits antingen köper jag q80t 55tum för 9990kr
Eller så slår jag till på XH90 för 11990kr.

Har läst igenom guiden noga och även kollat klipp där de jämför. Men de flesta är amerikanska och då är det inte samma Q80 modell så kan inte riktigt gå på de testen.
Förmodligen lutar det emot Samsung modellen då jag inte känner att 2000kr skulle ge mig speciellt mkt mer.

Har någon annan medlem något att flika in så jag inte begår en tabbe hade jag gärna uppskattat det.
Tack

xh90 för 11990kr är väl 65 tum?
ser att laxpudding skrivit i guiden att xh90 ska vara mer lik q80t medans xh95 ska vara lite bättre

Permalänk
Skrivet av marukusu:

Är ganska besviken på min XG95, har en Sony soundbar med, HT-G700. Kontakten via earc tappas ofta, synkningen liksom försvinner. Har uppdaterat båda till nyaste firmware men är fortfarande problem.. Googlat och provat massa olika inställningar men det är lite knöligt, vid nån ändringen slutade ljudet fungera helt o hållet.

Hade ju tanke om att det skulle vara "bekymmersfritt" när man hade earc men ack så fel jag hade..

Ja skit tråkigt att det inte funkar köpte också en Sony tv och en Sony soundbar på bf och trodde som du att earc skulle funka bra, men nej det sket sig
Lessnade efter 1 dags pillande och satte dit en optisk kabel istället!

//Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Hur upplever du skillnaderna mellan Xh95 o q80t?

För det första, sök i denna tråd, jag provade, skriv XH95 så kommer alla inlägg upp som nämner Tvn...

Avsaknaden av DV på Samsung blev en deal-breaker.

Skrivet av Niklasjah:

Också väldigt nyfiken på det 😁

Skrivet av goasmurfen:

Även jag är väldigt nyfiken
Står nu i samma sits antingen köper jag q80t 55tum för 9990kr
Eller så slår jag till på XH90 för 11990kr.

Har läst igenom guiden noga och även kollat klipp där de jämför. Men de flesta är amerikanska och då är det inte samma Q80 modell så kan inte riktigt gå på de testen.
Förmodligen lutar det emot Samsung modellen då jag inte känner att 2000kr skulle ge mig speciellt mkt mer.

Har någon annan medlem något att flika in så jag inte begår en tabbe hade jag gärna uppskattat det.
Tack

Köp Sonyn. Du får Dolby Vision och bättre bildhantering.