CD Projekt Red stäms för att ha "vilselett investerare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag försökte, men tydligen finns inga seeders för time-capsule :c

Skämt åsido
Jag hade planerat att köpa spelet dag 1. Men valde att testa spelet genom alternativa vägar först, och är väldigt glad att jag tog det beslutet, för som det ser ut just nu blir det inget köp alls eller plockar kanske upp GOTY-Edition med alla DLC's och när patch "1.2.244531" är live - när det droppar till 50% off på Steam eller något.

Edit: Fotnot.
Jag gjorde samma sak med Witcher 3 (testade spelet genom alternativa vägar). Det spelet kom ut så pass bra efter ett tag (Läs: över ett år senare med patcher för PC) att jag köpt spelet med alla DLC's både genom GOG och Steam för att visa mitt stöd för det spelet och CDPR (kan skicka prints om "bevis" efterfrågas). Får se om studion kan hämta sig från denna katastrof till release gällande CP77 eller inte, men i dagsläget så är dom inte förtjänta av en uns av 'goodwill' eller ett enda öre från min plånbok - År av rep-uppbyggnad genom Witcher-serien och GOG bortblåst över natten för mig.

Det blir lite motsägelsefullt att både påstå att rep-uppbyggnaden skulle spela någon roll när du i slutändan ändå piratatade spelet. Att du köpte något annat spel för att stila ditt samvetskval... ok?
Du verkar ju ändå lagt ner en hel del tid på 2077, som du vill få tillbaka?!

Du måste ju bott under en sten om du förväntar dig buggfria releaser. Det är ju självplågeri att starta ett nysläppt spel med den inställningen.

Jag menar att det är orealistisk förväntan att 2077 skulle lyckas producera mer bil customizations än NFSUG2. Mer weapon mods än random weapon-mod spel.
Mer X än spel Y.
O s v

Jag har försökt att inte konsumera så mycket reklam kring spelet, eftersom inte ett enda spel någonsin lever upp till hypen av sig själv.

Jag hade planerat att köpa spelet eftersom jag gillar genren, men väntade på reviews. Efter ett fåtal av dessa kände jag mig ändå säker och plockade hem det från gog några dagar efter release. Har inte ångrat mig om det inte är uppenbart.

Har CDPR lovat features som inte finns är det givetvis svindåligt, men jag tycker en del av "kritiken" som dyker upp här är obefogad och utan nyans.

Klickbaitiga Youtube videos kan man ju se för humorns skull. Har sett exempel där det jämfördes hur GTA3 var bättre än 5an när den släpptes. Ja... humor.
Man får ju ha i åtanke att provokationer är ett billigt sätt att få views.

Hur många timmar ska ett spel få ta innan det är värt att köpa det? Oavsett om man blir provocerad av stt det inte överträffar ens förväntningar.

Men vill man bara uppleva färdigpolerade spel visa lite karaktär och vänta på GOTY.

Mina åsikter år givetvis 100% baserade på min upplevelse av PC versionen.
Last gen konsolsläppet är verkar vara ett totalfiasko.

§7 /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Fattar inte hur folk kan försvara detta spel med "jag förstår inte kritiken. mitt har fungerat i x-antal timmar så det måste vara fel på alla andra." Jag älskade Skyrim, FO4 och BF4 och upplevede dem utan större problem. Dock så skulle jag aldrig försvara de brister som de led av som många gör här inne.

CDPR har visat att de är precis som många andra utvecklare med downgrades, tomma löften, lögner, crunch, fulspel med recensioner osv. Spelet är ett AAA-early access i sitt nuvarande skick.

Jag förstår kritiken, jag försvarar inte spelet. Men din negativa åsikt drabbar inte min spelglädje + ja jag har mött på buggar.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Har lagt över 50 timmar utan några nämnvärda buggar.

PC, GOG release.

Låter som att du måste ha spelat med skygglappar i såna fall

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Är glad för din skull om du inte stött på buggarna jag nämnde! Ärligt. För spelet har en fantastisk potential grund att stå på.

Men är inte ensam om dessa problem då jag har vänner som köpt spelet, som upplevt flertalet- om inte alla problem jag nämnde. För att inte nämna dom tusentals videos på YT eller kommentarer man kan hitta på Reddit med folk som har samma problem eller fler ändå.

Och oavsett om man har ett buggfritt spel (med 'guds vilja'), så tar det inte iväg från faktorerna av sakerna som jag nämnde saknades, utöver det som visats upp/pratats om/lovats av CDPR själv sedan 2018. Det är inte bara investerare man har ljugit i ansiktet med detta släpp, om man säger så.

EDIT:
Liten samlingslista på källor av saker som saknas, som har nämnts i officiell kapacitet - Promised but missing features.
Ännu en lista på QoL-saker från Communityn - Compiled list of missing features (Quality of Life)

Om sakerna som tagits bort kan jag inte säga nått
Jag har inte följt "hype tåget" om spelet men jag tycker det är ganska likt the witcher 3 i hur mycket fungerar.
Det enda jag saknar är väll customization av karaktär och kanske fordon men jag tror det är nått som kommer läggas till.
Oavsett om saker tagits bort eller inte så vill jag påstå att det är ett av årets bästa spel jag spelat iaf.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem

Har spelat en hel del timmar och har inte heller stött på några större allvarligare problem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Carliz:

Förstår inte argumentet, går du smakar på allt i affären innan du köper för "visa stöd"?

Hade jag kunnat göra det så hade jag gjort det.
Men annars så köper jag sällan ny produkt från känt som okänt varumärke om det inte kommer rekommenderat från någon jag känner som har testat - Kört samma skivbara leverpastej i säkert 10+ år nu utan att ens kolla på andra alternativ.
"Enda" gången jag 'bryter detta mönster' är om jag käkar på restaurang och ber om kockens rekommendation

Skrivet av Spawnbadboy:

Ugh sluta jämnföra spelet med gta.. det börjar bli tröttsamt från er..

Fan va sämst gta 5 är.. är inte som god of war där man kan svinga yxa och döda gudar. Japp detta var lika intelligent diskussion som du precis hade

Bara lämna tillbaka spelet för det verkar inte vara ett typ av spel du gillar och vänta på gta 6

Fast det är ytterst relevant att jämföra CP77 med GTA(V) - Likaså Mass Effect också egentligen om man vill dra det steget längre.
För det är målgrupperna som CDPR siktar på med CP77. Och jag ska försöka utveckla svaret åtminstone lite nedanför;

- Du har dialogval i CP77 likt Mass Effect-spelen, men som har betydligt mindre påverkan i slutändan. Dina Life-path dialogval har ingen direkt påverkan mer än ett par nya scriptade dialoger möjligen, men slutresultaten är densamma för hur eventet(en) kommer spela ut sig (långt ifrån ME's Paragon/Renegade system eller andra aktiva val som ändrar utgången markant för en playthrough). Finns självfallet vissa saker du kan säga/göra som ändrar vissa saker, men dom är få och långt i mellan.

- Du har open-world freestyle gameplay'en likt GTA eller Watch Dogs, men som igen faller platt här i jämförelse och här är varför;
AI'n är katastrofal i CP77, även jämställt med den 7+ år gamla AI'n i GTAV eller 6+ år gamla i första Watch Dogs (allt ifrån interaktion med spelare, till hur NPC's reagerar på sin omgivning och till hur gäng/polisen engagerar sig i dina aktiviteter och uppföljningar).
Physics när det kommer till interaktion med omgivande värld är också sämre, allt ifrån hur kulor lämnar (eller i CP77's fall inte lämnar) markeringar, hur material reagerar på eld/explosioner, fysik för vatten och sist men inte minst ragdolls - Allt detta gör GTAV bättre och även Watch Dogs i större utsträckning.

Det är enkelt att dra paralleller mellan just GTAV (+ Watch Dogs) och CP77. För i slutändan är spelen densamma när det kommer till spelarens förväntade interaktion med den designade världen.
Du har en Freestyle Open-World, du har side-quests, du har en main mission line och det enda som särskiljer dom mer än 3rd person/fps, är hur dom väljer att hantera vissa små minutiösa detaljer i form av bland annat vapenhantering och "abilities". Men kollar man med en "hawks eye view", så är det enkelt att se inspirationer, paralleller och likheter mellan spelen - Då det är helt enkelt samma genre.

Var det smart nog diskussion för dig?

Skrivet av Molotov:

Om sakerna som tagits bort kan jag inte säga nått
Jag har inte följt "hype tåget" om spelet men jag tycker det är ganska likt the witcher 3 i hur mycket fungerar.
Det enda jag saknar är väll customization av karaktär och kanske fordon men jag tror det är nått som kommer läggas till.
Oavsett om saker tagits bort eller inte så vill jag påstå att det är ett av årets bästa spel jag spelat iaf.

Kan inte påstå att jag har följt 'hype-tåget' heller faktiskt.
Men jag har kollat på CDPR's egna saker så som gameplay demos, Night City Wire och andra småsaker här o där. Har försökt undvika så mycket spoilers som möjligt men samtidigt försöka hänga med lite vad som händer.

Men med det sagt så är spelet undermåligt för mig personligen, trots att jag gick in utan några 'större' förväntningar. Tror största problemet för mig är att jag saknar basläggande RPG-funktionalitet, och att CDPR har helt enkelt strippat saker som snackats om sedan år tillbaka nu.
Värsta är väl egentligen denna tanke; Om spelet ser ut såhär nu, hur såg det ut inför det planerade släppet i våras?

Men ja, tänker inte ta ifrån någons (dig i detta fall) lycka. Är Ni nöjd med spelet så är det bara bra, egentligen. Tyvärr så är spelet för mig en stor besvikelse och jag hoppas dom kan reda ut dom många problem som jag och många andra upplever - För spelet har en fantastisk värld att bygga på, rent visuellt åtminstone

Skrivet av henkiii:

*Det blir lite motsägelsefullt att både påstå att rep-uppbyggnaden skulle spela någon roll när du i slutändan... massa text.

**Hur många timmar ska ett spel få ta innan det är värt att köpa det? Oavsett om man blir provocerad av stt det inte överträffar ens förväntningar.

***Gälland pirata med gott samvete. Det kunde man kanske påstå under studenttiden, men arbetar man så får man... text.

Mina åsikter år givetvis 100% baserade på min upplevelse av PC versionen.
Last gen konsolsläppet är verkar vara ett totalfiasko.

Okej ska beta igenom detta så punktligt och sakligt som möjligt;

1. Finns det inga demos som är längre än första 45min av spelet, och spelet inte har utomordentligt strålande reviews från användare - Då går jag helt enkelt till en källa som tillåter mig att testa spelet på eget bevåg i fullo innan jag gör ett köp bildat på egen uppfattning (skiter i vad PCGamer, GamesN eller liknande träkols-tablåer tycker, menar... Ger man Cuphead ett dåligt omdöme för att skrivande journalist är för dålig för att komma vidare i spelet, då finns det inte någon journalistisk integritet att lita på där heller).

2. Jag förväntar mig inte 'buggfria' spelsläpp. Men jag förväntar mig att spelet flyter efter en viss mån av förväntan. Spelet ser inte bra ut för att rättfärdiga dippar söder om 40fps på medium/high med RTX-30 serie kort. Nu har det åtgärdats en hel del i och med 1.04 genom 1.06 Hotfixes, men både jag och många andra på framförallt RTX-korten upplever problem med dålig GPU Utilization och dippar i FPS oberoende av inställningar. Och vad gäller T-pose modeller, Save-file korruption (som fixades i 1.06), svävande bilar/människor eller snubbla och dö på trottoarkanter stup i kvarten? Det är sådant som ska ha fångats upp i QA och åtgärdats redan i en pre-beta build eller tidig beta och inte något som bör finnas i en skeppad slutprodukt från en av industrins största AAA-studios (sådan skit kan vi lämna åt Early Access titlar).

3. Vad gäller customization av bilar, vapen o.s.v. så kan jag hänvisa till ett svar ovan detta i samma inlägg gällande paralleller mellan CP77 och Mass Effect/GTAV/WatchDogs. Faller lite inom samma kategori i detta fallet då spelen är på samma spelplan i form av genre. Det minsta man kan förvänta sig av ett OPEN WORLD RPG, det är en åtminstone en Barbershop eller förmågan att sätta på sig kläder man tycker är snygga (läs: Transmogrification).

4. Antalet timmar är egentligen irrelevant. Är spelet det roligaste jag någonsin lirat, men är endast 30-40 timmar långt? Då är det värt mina pengar. Är spelet 400 timmar långt, men jag har halvsovit igenom spelet? Kanske kan vara värt det om man plockat upp det på en rea. Men har man spelat 50+ timmar och mer än hälften av den tiden var frustrerat och/eller suttit o önskat att spelet var så mycket mer än vad det är? Nej, inte värt det alls i mina ögon. Och det är just fallet för mig med CP77 i dagsläget.

6. Mjo konsolversionerna ska man nog inte ens gå in på... Finns inte mycket diskussionsvärde eller saker som är upp för dispyt där hehe.

§7 /Mod
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

"Ouroboros eller Uroborus är den omättlige ormen eller bevingade reptilen som äter sin egen svans."
Ovan citerat kommer från Wikipedia och är det närmsta som beskriver känslan jag får av artikeln.

Att spelet släpptes i det skick som det gjorde anser jag kunna bero på just utomstående investerare. Investerare som inte ville se ytterligare försening utav släppet. Att få ut spelet till julhandeln var av större vikt än att släppa ett polerat spel utan några buggar.

Om Schall och Rosen kan få med sig dessa investerare i en grupptalan ska bli intressant att följa.

*Redigering/Uppdatering

Första som inträffade när jag testade 1.06 patchen var en T-pose gubbe i en fight.
Game breaking? Nah, men visst finns det buggar i spelet.

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Låter som att du måste ha spelat med skygglappar i såna fall

Ofan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Hade jag kunnat göra det så hade jag gjort det.
Men annars så köper jag sällan ny produkt från känt som okänt varumärke om det inte kommer rekommenderat från någon jag känner som har testat - Kört samma skivbara leverpastej i säkert 10+ år nu utan att ens kolla på andra alternativ.
"Enda" gången jag 'bryter detta mönster' är om jag käkar på restaurang och ber om kockens rekommendation
Fast det är ytterst relevant att jämföra CP77 med GTA(V) - Likaså Mass Effect också egentligen om man vill dra det steget längre.
För det är målgrupperna som CDPR siktar på med CP77. Och jag ska försöka utveckla svaret åtminstone lite nedanför;

- Du har dialogval i CP77 likt Mass Effect-spelen, men som har betydligt mindre påverkan i slutändan. Dina Life-path dialogval har ingen direkt påverkan mer än ett par nya scriptade dialoger möjligen, men slutresultaten är densamma för hur eventet(en) kommer spela ut sig (långt ifrån ME's Paragon/Renegade system eller andra aktiva val som ändrar utgången markant för en playthrough). Finns självfallet vissa saker du kan säga/göra som ändrar vissa saker, men dom är få och långt i mellan.

- Du har open-world freestyle gameplay'en likt GTA eller Watch Dogs, men som igen faller platt här i jämförelse och här är varför;
AI'n är katastrofal i CP77, även jämställt med den 7+ år gamla AI'n i GTAV eller 6+ år gamla i första Watch Dogs (allt ifrån interaktion med spelare, till hur NPC's reagerar på sin omgivning och till hur gäng/polisen engagerar sig i dina aktiviteter och uppföljningar).
Physics när det kommer till interaktion med omgivande värld är också sämre, allt ifrån hur kulor lämnar (eller i CP77's fall inte lämnar) markeringar, hur material reagerar på eld/explosioner, fysik för vatten och sist men inte minst ragdolls - Allt detta gör GTAV bättre och även Watch Dogs i större utsträckning.

Det är enkelt att dra paralleller mellan just GTAV (+ Watch Dogs) och CP77. För i slutändan är spelen densamma när det kommer till spelarens förväntade interaktion med den designade världen.
Du har en Freestyle Open-World, du har side-quests, du har en main mission line och det enda som särskiljer dom mer än 3rd person/fps, är hur dom väljer att hantera vissa små minutiösa detaljer i form av bland annat vapenhantering och "abilities". Men kollar man med en "hawks eye view", så är det enkelt att se inspirationer, paralleller och likheter mellan spelen - Då det är helt enkelt samma genre.

Var det smart nog diskussion för dig?

Detta är inte "open-world freestyle" spel som gta och watch dogs. Där har du redan fel och förväntar dig något annat än spelet är
Spelet är ett story spel som utspelar sig i en öppen miljö exakt samma som witcher spelen är

Finns hur många som helst val som påverkar vad som händer. Har du ens spelat spelet?
Finns massa tillvägagångssätt att göra saker

Du vill ha något från spelet som spelet inte är
Samma som mitt klagomål på gta att det inte har yxor och gudar som god of war

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Spawnbadboy:

Detta är inte "open-world freestyle" spel som gta och watch dogs. Där har du redan fel och förväntar dig något annat än spelet är
Spelet är ett story spel som utspelar sig i en öppen miljö exakt samma som witcher spelen är

Finns hur många som helst val som påverkar vad som händer. Har du ens spelat spelet?
Finns massa tillvägagångssätt att göra saker

Du vill ha något från spelet som spelet inte är
Samma som mitt klagomål på gta att det inte har yxor och gudar som god of war

Om du inte ser det så vet jag inte vad jag ska säga, egentligen.
Verkar inte finnas något sätt att nå fram rent objektivt till folk som vägrar "öppna ögon o öron" för att faktiskt ta till sig eller försöka att opartiskt analysera upplägget.

Jag har över 50h+ i CP77, vad jag har hållt räkning på åtminstone. Så nog har jag spelat spelet alltid. Anser mig ha spelat spelet tillräckligt för att kunna se skillnaderna, likheterna och dra parallellerna som är solklara som dagen mellan just CP77 och GTA(V)/WatchDogs/Mass Effect-serien. Något som borde vara uppenbart för alla som spelat nämnda spel, om man väljer att inte vända blind-ögat till det vill säga.

Utöver dom druvklase-mängder med "Fixer" quest's som poppar upp titt som tätt vid sida om din Street Cred, så har du en kampanj som man bränner igenom på knappa 20h (snabbare om du verkligen vill). Resten av aktiviteterna består av att glida runt i världen och utforska eller slå sönder små-gäng som dyker upp som illegala aktiviteter på kartan med jämna mellanrum - Ringer det någon klocka här med parallellerna?

Vad gäller med meningsfulla beslut som påverkar spelet så kan jag säga att under mina timmar jag spelat, så har jag sprungit på ett gäng sådana (inne på 3.e Life-path'en och 5.e nya sparfilen överlag med olika builds). Men 9 av 10 gånger du får t.ex. ett dialogval som Corpo kontra som t.ex. Street Kid, så är utgången exakt densamma sånär som på lite ändring/tillägg i dialogen fram till den oundvikliga återföreningen av dialog-trädet (oberoende egentligen av tidigare handlingar dessutom).

Sedan tillvägagångsmetoderna för att klara vissa quest kan diskuteras i slutändan också. Stealth är mer ofta än sällan meningslöst om du inte är riktigt högt level'ad och kan slå ut multipla kameror mm. tack vare hög Ram Stack. I slutändan är det effektivaste metoden för att klara av ett givet uppdrag att bara dra fram sina tok-toppade vapen och gå "John Wick" på det hela - Snabbare, effektivare och i min mening det enda roliga alternativet kontra att smyga sig igenom ett rum i evigheter med ytterst begränsade rörelsemöjligheter.

Lägger lite av en spoilertagg här då det kan förstöra för vissa som inte spelat i större utsträckning:

Eller så kan vi snacka om Fixer-questen och deras urusla kontinuum; Du kan totalt blåsa skallen av en person du är menad att rädda, få höra av 'Fixern' att du är en typical Merc.. bla bla.. För att sedan 10min senare klara ett annat uppdrag för samma Fixer och få höra hur du är det bästa som hänt Night City-mercs sedan skivat bröd - Finns absolut 0 system på plats för att upprätthålla någon form av karaktärsuppbyggnad för ditt "story drivna spel" utöver dom räls som lagts väldigt tydligt från första början (main-storyn får knappt 6/10 från min sida i detta perspektiv, slutet(en?) gick att se från mil innan dom hände, i min mening).

Dold text

Cyberpunk är mer GTA/WatchDogs än Witcher som spel.
Du skulle kunna slå på co-op läge med 20-30 'pers' per session och 'slita ut' main storyn i CP77, så har du en sjabbig GTA-klon i fårskinn, om än så med ett mycket snyggt sminkjobb. Kanske lite överdrift, men det är inte långt på överkant om man analyserar spelets uppsättning mer objektivt och vad det har att erbjuda efter man börjat kolla in bakom kulisserna och ny-sensationen har lagt sig.

Ändrade tonläge till något mer trevligt. Samt putsade grammatiken lite snabbt & la till spoiler-tagg..
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om du inte ser det så vet jag inte vad jag ska säga, egentligen.
Verkar inte finnas något sätt att nå fram rent objektivt till folk som vägrar "öppna ögon o öron" för att faktiskt ta till sig eller försöka att opartiskt analysera upplägget.

Jag har över 50h+ i CP77, vad jag har hållt räkning på åtminstone. Så nog har jag spelat spelet alltid. Anser mig ha spelat spelet tillräckligt för att kunna se skillnaderna, likheterna och dra parallellerna som är solklara som dagen mellan just CP77 och GTA(V)/WatchDogs/Mass Effect-serien. Något som borde vara uppenbart för alla som spelat nämnda spel, om man väljer att inte vända blind-ögat till det vill säga.

Utöver dom druvklase-mängder med "Fixer" quest's som poppar upp titt som tätt vid sida om din Street Cred, så har du en kampanj som man bränner igenom på knappa 20h (snabbare om du verkligen vill). Resten av aktiviteterna består av att glida runt i världen och utforska eller slå sönder små-gäng som dyker upp som illegala aktiviteter på kartan med jämna mellanrum - Ringer det någon klocka här med parallellerna?

Vad gäller med meningsfulla beslut som påverkar spelet så kan jag säga att under mina timmar jag spelat, så har jag sprungit på ett gäng sådana (inne på 3.e Life-path'en och 5.e nya sparfilen överlag med olika builds). Men 9 av 10 gånger du får t.ex. ett dialogval som Corpo kontra som t.ex. Street Kid, så är utgången exakt densamma sånär som på lite ändring/tillägg i dialogen fram till den oundvikliga återföreningen av dialog-trädet (oberoende egentligen av tidigare handlingar dessutom).

Eller så kan vi snacka om Fixer-questen och deras urusla kontinuum; Du kan totalt blåsa skallen av en person du är menad att rädda, få höra av 'Fixern' att du är en typical Merc.. bla bla.. För att sedan 10min senare klara ett annat uppdrag för samma Fixer och få höra hur du är det bästa som hänt Night City-mercs sedan skivat bröd - Finns absolut 0 system på plats för att upprätthålla någon form av karaktärsuppbyggnad för ditt "story drivna spel".

Cyberpunk är mer GTA/WatchDogs än Witcher som spel.
Du skulle kunna slå på co-op läge med 20-30 'pers' per session och 'slita ut' main storyn, så har du en sjabbig GTA-klon i fårskin, om än så med ett mycket snyggt sminkjobb. Kanske lite överdrift, men det är inte långt på överkant om man analyserar spelets uppsättning mer objektivt.

Kan säga samma sak till dig.. om du inte ser skillnaden så vet jag inte då kan jag inte hjälpa dig. Du vill ha något som detta spelet inte är och säger att det är dåligt pga det.

Om du bara bränt igenom main kampanjen så tycker jag synd att spela på det viset, missar mycket nyanser och känslor och inlevelse i hela storyn som är uppbyggd kring hela världen.

Det tog mig ca 80 timmar tills jag till sist klara main questen

De enda likheterna Cyberpunk har med gta är att det är open world. Ingenting annat.

Jag kunde inte spela gta/watch dogs i mer än ca 10 timmar för det var sjukt tråkiga spel för min del och ingen känsla i dom. För min del gillar jag inte den speltypen och det vet jag, är inte dåliga spel för de som älskar den typen av spel som du verkar göra och miljontals andra.

Det är samma här med cyberpunk. Det är inte eran typ av spel men det är typ av spel för miljontals andra spelar som gillar den här speltypen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Spawnbadboy:

Kan säga samma sak till dig.. om du inte ser skillnaden så vet jag inte då kan jag inte hjälpa dig. Du vill ha något som detta spelet inte är och säger att det är dåligt pga det.

Om du bara bränt igenom main kampanjen så tycker jag synd att spela på det viset, missar mycket nyanser och känslor och inlevelse i hela storyn som är uppbyggd kring hela världen.

Det tog mig ca 80 timmar tills jag till sist klara main questen

De enda likheterna Cyberpunk har med gta är att det är open world. Ingenting annat.

Jag kunde inte spela gta/watch dogs i mer än ca 10 timmar för det var sjukt tråkiga spel för min del och ingen känsla i dom. För min del gillar jag inte den speltypen och det vet jag, är inte dåliga spel för de som älskar den typen av spel som du verkar göra och miljontals andra.

Det är samma här med cyberpunk. Det är inte eran typ av spel men det är typ av spel för miljontals andra spelar som gillar den här speltypen.

Det är som att prata med en vägg detta känner jag... Förlåt, men ärligt talat.

Det jag har argumenterat för har inget att göra med min preferens av denna typ av spel i slutändan, speciellt då CP77 hoppar halvhjärtat mellan flera genre/sub-genres och har en identitetskris värre än en 40-åring som jobbat '9-17' i 16 år. Jag har 0 problem med att spela tungdrivna story-baserade spel, snarare tvärtom. Uppskattar och föredrar sådana typer av spel mestadels faktiskt. Witcher 3 är detta årtiondets spel i min bok (2010-2020 räknat), av en myriad av anledningar.
Men CP77 lever inte ens nära upp till det spelet - I Witcher 3 är side-quests såpass välskrivna att man knappt kan urskilja dom från huvuduppdragen många gånger, det finns en tydlig identitet vad det försöker vara kontra CDPR's senaste titel och den allmänna poleringen kring system är betydligt mer genomtänkt även för flera spel-sessioner trots avsaknaden i större utsträckning av en massa 'arching-quests'.

Att du inte gillar GTA eller Watch Dogs och deras story, det är en smaksak (egentligen som min nyansering av CP77's main story, som är en "meh, 6/10" som bäst enligt mig). Men att inte kunna se likheterna mellan spelen och deras uppbyggnad är inget annat än ignorans eller okunskap i spelens funktionalitet och grundläggande utbud (du sa det själv, du har knappt, om ens, 10h i dom andra spelen - Är det tillräckligt för att totalt förkasta potentiella paralleller, inspirationer eller överlappande likheter?).

Sa det tidigare, men säger det igen;
Tar du bort main-storyn, "slänger på" ett co-op/multiplayer läge och bara sjösätter spelet igen - Då har du praktiskt taget ett 'poor-mans' GTA Online.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Spelar på pc. Buggarna för min del har varit mest av komisk karaktär. Den allvarligaste har varit att jag kastades ut 200m ut i öknen när jag skulle klättra in genom ett fönster. Detta skedde två gånger i rad. Löste det genom att skjuta sönder alla delar av fönstret. Så det har väl
med kollisionssystemet att göra.

Annars så är spelet lite av en blandad känsla. Grafiken är väldigt fin. Många uppdrag är rätt tråkiga. Dialogerna är onödigt långa ibland och alla dessa ”cutscenes” tar upp 40% av speltiden.

Så för min del så spelar jag någon timme sedan tröttnar jag. Sen gör jag likadant nästa dag eller några timmar senare.

Jag kanske har dålig attentionspan.

Första uppdraget där man räddar kvinnan va roligast. Efter det släppte wow-upplevelsen.

Stort plus för att man inte censurerat de lite mer vuxna aspekten av spelet. Det gör mycket för känslan.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det är som att prata med en vägg detta känner jag... Förlåt, men ärligt talat.

Det jag har argumenterat för har inget att göra med min preferens av denna typ av spel i slutändan, speciellt då CP77 hoppar halvhjärtat mellan flera genre/sub-genres och har en identitetskris värre än en 40-åring som jobbat '9-17' i 16 år. Jag har 0 problem med att spela tungdrivna story-baserade spel, snarare tvärtom. Uppskattar och föredrar sådana typer av spel mestadels faktiskt. Witcher 3 är detta årtiondets spel i min bok (2010-2020 räknat), av en myriad av anledningar.
Men CP77 lever inte ens nära upp till det spelet - I Witcher 3 är side-quests såpass välskrivna att man knappt kan urskilja dom från huvuduppdragen många gånger, det finns en tydlig identitet vad det försöker vara kontra CDPR's senaste titel och den allmänna poleringen kring system är betydligt mer genomtänkt även för flera spel-sessioner trots avsaknaden i större utsträckning av en massa 'arching-quests'.

Att du inte gillar GTA eller Watch Dogs och deras story, det är en smaksak (egentligen som min nyansering av CP77's main story, som är en "meh, 6/10" som bäst enligt mig). Men att inte kunna se likheterna mellan spelen och deras uppbyggnad är inget annat än ignorans eller okunskap i spelens funktionalitet och grundläggande utbud (du sa det själv, du har knappt, om ens, 10h i dom andra spelen - Är det tillräckligt för att totalt förkasta potentiella paralleller, inspirationer eller överlappande likheter?).

Så du gillar story spel men gillar inte cyberpunk som många klassar som ett av det bästa någonsin?
Du ser inte hur du kanske har missat något? Eller du kanske inte gillar cybepunk miljön
Jag förstår då inte varför du vill få in allt från gta typ av spelen om du gillar mer story spel?

Du säger emot dig själv hela tiden. Vad öär det egentligen du vill ha? Vet du ens det själv?

Det känns som du klankar ner på cyberpunk för det är inne att göra det och de som säger de hörs mest

Ne jag ser inte parallellerna för jag ser inte det spelet som gta genre. Du drar paralleller till de minsta sakerna och studerar genom ett förstoringsglas istället för att se hur det passar in i det hela.
Allt i cyberpunk är uppbyggt kring berättelsen som den försöker leverera kring människorna, företagen, livet där.
Inte alls samma uppbyggnad som gta typen där storyn är bara sido sak och du ska istället göra vad du vill.
De sakerna i cyberpunk är där för berättelsen skull inte för att du ska åka runt som i gta och göra vad du vill

Cyberpunk har en tydlig identitet mn du verkar missa den genom ditt förstoringsglas

För min del är cyberpunk storyn det bästa som någonsin har skapats inom spelvärlden. Har aldrig spelat något bättre sen jag börja spela nintendo för ca 30 år sen

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Spawnbadboy:

Så du gillar story spel men gillar inte cyberpunk som många klassar som ett av det bästa någonsin?
Du ser inte hur du kanske har missat något? Eller du kanske inte gillar cybepunk miljön
Jag förstår då inte varför du vill få in allt från gta typ av spelen om du gillar mer story spel?

Du säger emot dig själv hela tiden. Vad öär det egentligen du vill ha? Vet du ens det själv?

Det känns som du klankar ner på cyberpunk för det är inne att göra det och de som säger de hörs mest

Ne jag ser inte parallellerna för jag ser inte det spelet som gta genre. Du drar paralleller till de minsta sakerna och studerar genom ett förstoringsglas istället för att se hur det passar in i det hela.
Allt i cyberpunk är uppbyggt kring berättelsen som den försöker leverera kring människorna, företagen, livet där.
Inte alls samma uppbyggnad som gta typen där storyn är bara sido sak och du ska istället göra vad du vill.
De sakerna i cyberpunk är där för berättelsen skull inte för att du ska åka runt som i gta och göra vad du vill

Cyberpunk har en tydlig identitet mn du verkar missa den genom ditt förstoringsglas

Kan konstatera redan här och nu;
Har absolut inget "emot Cyberpunk miljön". Jag är relativt agnostisk när det kommer till miljön. Så länge spelet (eller annan media) kan få mig intresserad och emotionellt engagerad i sitt skrivande och sin uppbyggnad, så spelar det ingen roll om det är baserat i verkligheten, framtiden, dåtiden eller en fantasy värld. Om något är Sci-Fi mitt föredragna medium, tätt följt av High-Fantasy.

"Ne jag ser inte parallellerna för jag ser inte det spelet som gta genre", och redan där är diskussion rent tekniskt sett över egentligen. Du väljer att direkt inte se potentialen av överlappande genre ens - Då är ju självklart resultatet att du omöjligen kan se likheterna med, när du totalt väljer att aktivt utesluta eventuella överlappningar oavsett hur stor halten är.

- "Inte alls samma uppbyggnad som gta typen där storyn är bara sido sak" - Sedan att hävda att GTA (framförallt 5.an) inte skulle ha någon story är bara bisarrt och påvisar en extrem tydlighet på att du inte ens försökt anamma spelet, än mindre faktiskt spelat igenom det längre än "tutorial-delen". GTAV är mer än bara sitt online-läge, om du inte missat det helt.
Tolka mig inte fel nu, GTAV har sina egna problem med sin story, men det är en helt annan diskussion.

- "Allt i cyberpunk är uppbyggt kring berättelsen som den försöker leverera kring människorna, företagen, livet där."
Synd att det inte finns något direkt liv i spelet utanför main-storyn... Sedan hur mycket av det kan attribueras till subjektiv åsikt om kvalitén på side-stories eller den urkassa AI'n - Det kan bara tiden utvisa, om dom lyckas fixa det sistnämnda först och främst.

Så... Vad anser jag vara problematiskt med CP77's story?
Kommer lägga allt relaterat till CP77's story nedanför inom spoiler-tagg, för det kommer bli en del sånt.. Men kommer fortfarande att utelämna eventuella slut för den som kanske råkar klicka in.

Tänker nämna några få, men starka exempel på problem med hur CP77 hanterar sin story och några av sina större karaktärer och handlingar ämnade för att investera spelaren i världen;

Jackie; Den första svaga länken som blir handikappad av ett rätt så underlevererande intro.
Corpo: Du kastas i den grymma affärsvärlden av Cyberpunk, kallt, analytiskt och defacto hardcore kapitalism. Efter dryga 5-7 minuter av dialog och lite vandrande så ska du möta upp Jackie på en klubb. Ni är gamla vänner trots era olika värderingar och synsätt på livet. Hopsie dopsie, du har knappt hunnit lämna byggnaden och åskådat en vista av staden från din flygande bil innan det kommer några Corpo-thugs som rippar dig från allt du äger och har.
Nu spenderar du 2-3min av att sitta och stirra på hur event som du har 0 aktiv delaktighet utspela sig framför dina ögon för att sedan droppas rakt in i spelet igen och ska utföra din karriärs största heist. Jackie dör här, en karaktär du förväntas ha någon form av emotionellt band med, efter knappt några minuter av dialog och in-game cutsceenes - VEKT.

Street Kid: Kort introduktion här med. Du ska fixa en skuld åt någon (du har egentligen inte någon aning vem denna "kompis" är eller lånehajen framför dig). Det slutar upp med att du ska stjäla en bil, som går lite snett efter att Jackie har under pistolhot tvingat dig att sluta med det du gör och några ruttna poliser dyker upp för att sätta stopp för partyt - Inte så illa än så länge, egentligen. Men här kommer problematiken... Du och Jackie, samma Jackie som höll dig vid 'gunpoint', är nu plötsligt skitbra kamrater och bestämmer er för att ta en fika. CUT.
Nu spenderar du 2-3min av att sitta och stirra på hur event som du har 0 aktiv delaktighet utspela sig framför dina ögon för att sedan droppas rakt in i spelet igen och ska utföra din karriärs största heist. Jackie dör här, en karaktär du förväntas ha någon form av emotionellt band med, efter knappt några minuter av dialog och in-game cutsceenes- IGEN, VEKT.

--------------------------

Silverhand; Spelets egna vandrande, utvattnade bipolära sjukdom.
Introduceras som en rå-hård artist med starka ideal och en grej för att detonera bomber i stora hus - Iskall terrorist. Han hatar allt du står för (oavsett life-path.. okej). Han försöker göra allt i sin makt som din lilla mentala side-kick för att döda dig och ta över din kropp - Rätt så ballt, framförandet var trevligt än så länge vid denna punkten.
Men efter några teenie-whiney quests så får han helt plötsligt en attitydändring som motsvarar skiftningarna av Fredrik Schiller i serien solsidan. Nu vill han hjälpa dig att överleva - för någon timme sedan vill han inget annat än att ta ditt liv. Något rushad 'plot' i min mening.
Sedan har vi det 'världsbyggande' kontinuumet alá Silverhand-special: Trots att ni nu har blivit åtminstone inte otrevliga mot varandra, så är han en blandning av pacifist och som bäst en tvivelaktig anarkist under din resa i den öppna världen. Hans ställningstagande och agerande utanför den lilla main-story sfären känns knappt - om än alls - i 'free roaming'. Och nästan all uns av "kallblodig terrorist" som försöker störta imperiet är numera utvattnat också, heeela vägen ut härifrån sånär som på några 'hickor'.

--------------------------

Fixers som 'quest givers' är ett 'tack-job' som bäst, i alla fall när det kommer till 'narrative' och 'story-telling'.
Deras story's har varit så veka att jag knappt kommer ihåg namnen på dom flesta av dem, än mindre deras jobb. Jag kan inte ens komma ihåg varför jag skulle göra det, eller om det var Regina Jones eller Dakota Smith som utfärdade att dom ville ha Psycho exemplar tagna levande - Trots att jag gått den vägen 2 gånger redan. "Noll" effektiv påverkan på omgivande värld har dom också....
Det är inte direkt någon "Cerys" från Witcher 3, om man säger så.

Kan fortsätta här men känns rätt meningslöst och förhoppningsvis har min poäng kommit fram...

Dold text

Och jag ser inte hur att studera spelets detaljer i huvud taget kan anses negativt, eller att du ens försöker vrida det till något sådant.
Det kallas att vara kritiskt inställd, något jag är till alla spel eller andra saker i vardagen. Något som tyvärr det verkar vara total avsaknad av i samhället många gånger, inklusive här på SweClockers emellertid. Och det krävs inte något förstoringsglas för att se dom gapande hålen och urholkade aspekterna i Cyberpunk 2077 - Det tar bara att man tar ett steg tillbaka och kollar vad konkurrenterna har gjort dom senaste 10 åren, som CP77 helt enkelt gör sämre. Vare sig det är story, 'world building' eller andra aspekter.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kan konstatera redan här och nu;
Har absolut inget "emot Cyberpunk miljön". Jag är relativt agnostisk när det kommer till miljön. Så länge spelet (eller annan media) kan få mig intresserad och emotionellt engagerad i sitt skrivande och sin uppbyggnad, så spelar det ingen roll om det är baserat i verkligheten, framtiden, dåtiden eller en fantasy värld. Om något är Sci-Fi mitt föredragna medium, tätt följt av High-Fantasy.

"Ne jag ser inte parallellerna för jag ser inte det spelet som gta genre", och redan där är diskussion rent tekniskt sett över egentligen. Du väljer att direkt inte se potentialen av överlappande genre ens - Då är ju självklart resultatet att du omöjligen kan se likheterna med, när du totalt väljer att aktivt utesluta eventuella överlappningar oavsett hur stor halten är.

- "Inte alls samma uppbyggnad som gta typen där storyn är bara sido sak" - Sedan att hävda att GTA (framförallt 5.an) inte skulle ha någon story är bara bisarrt och påvisar en extrem tydlighet på att du inte ens försökt anamma spelet, än mindre faktiskt spelat igenom det längre än "tutorial-delen". GTAV är mer än bara sitt online-läge, om du inte missat det helt.
Tolka mig inte fel nu, GTAV har sina egna problem med sin story, men det är en helt annan diskussion.

- "Allt i cyberpunk är uppbyggt kring berättelsen som den försöker leverera kring människorna, företagen, livet där."
Synd att det inte finns något direkt liv i spelet utanför main-storyn... Sedan hur mycket av det kan attribueras till subjektiv åsikt om kvalitén på side-stories eller den urkassa AI'n - Det kan bara tiden utvisa, om dom lyckas fixa det sistnämnda först och främst.

Så... Vad anser jag vara problematiskt med CP77's story?
Kommer lägga allt relaterat till CP77's story nedanför inom spoiler-tagg, för det kommer bli en del sånt.. Men kommer fortfarande att utelämna eventuella slut för den som kanske råkar klicka in.

Tänker nämna några få, men starka exempel på problem med hur CP77 hanterar sin story och några av sina större karaktärer och handlingar ämnade för att investera spelaren i världen;

Jackie; Den första svaga länken som blir handikappad av ett rätt så underlevererande intro.
Corpo: Du kastas i den grymma affärsvärlden av Cyberpunk, kallt, analytiskt och defacto hardcore kapitalism. Efter dryga 5-7 minuter av dialog och lite vandrande så ska du möta upp Jackie på en klubb. Ni är gamla vänner trots era olika värderingar och synsätt på livet. Hopsie dopsie, du har knappt hunnit lämna byggnaden och åskådat en vista av staden från din flygande bil innan det kommer några Corpo-thugs som rippar dig från allt du äger och har.
Nu spenderar du 2-3min av att sitta och stirra på hur event som du har 0 aktiv delaktighet utspela sig framför dina ögon för att sedan droppas rakt in i spelet igen och ska utföra din karriärs största heist. Jackie dör här, en karaktär du förväntas ha någon form av emotionellt band med, efter knappt några minuter av dialog och in-game cutsceenes - VEKT.

Street Kid: Kort introduktion här med. Du ska fixa en skuld åt någon (du har egentligen inte någon aning vem denna "kompis" är eller lånehajen framför dig). Det slutar upp med att du ska stjäla en bil, som går lite snett efter att Jackie har under pistolhot tvingat dig att sluta med det du gör och några ruttna poliser dyker upp för att sätta stopp för partyt - Inte så illa än så länge, egentligen. Men här kommer problematiken... Du och Jackie, samma Jackie som höll dig vid 'gunpoint', är nu plötsligt skitbra kamrater och bestämmer er för att ta en fika. CUT.
Nu spenderar du 2-3min av att sitta och stirra på hur event som du har 0 aktiv delaktighet utspela sig framför dina ögon för att sedan droppas rakt in i spelet igen och ska utföra din karriärs största heist. Jackie dör här, en karaktär du förväntas ha någon form av emotionellt band med, efter knappt några minuter av dialog och in-game cutsceenes- IGEN, VEKT.

--------------------------

Silverhand; Spelets egna vandrande, utvattnade bipolära sjukdom.
Introduceras som en rå-hård artist med starka ideal och en grej för att detonera bomber i stora hus - Iskall terrorist. Han hatar allt du står för (oavsett life-path.. okej). Han försöker göra allt i sin makt som din lilla mentala side-kick för att döda dig och ta över din kropp - Rätt så ballt, framförandet var trevligt än så länge vid denna punkten.
Men efter några teenie-whiney quests så får han helt plötsligt en attitydändring som motsvarar skiftningarna av Fredrik Schiller i serien solsidan. Nu vill han hjälpa dig att överleva - för någon timme sedan vill han inget annat än att ta ditt liv. Något rushad 'plot' i min mening.
Sedan har vi det 'världsbyggande' kontinuumet alá Silverhand-special: Trots att ni nu har blivit åtminstone inte otrevliga mot varandra, så är han en blandning av pacifist och som bäst en tvivelaktig anarkist under din resa i den öppna världen. Hans ställningstagande och agerande utanför den lilla main-story sfären känns knappt - om än alls - i 'free roaming'. Och nästan all uns av "kallblodig terrorist" som försöker störta imperiet är numera utvattnat också, heeela vägen ut härifrån sånär som på några 'hickor'.

--------------------------

Fixers som 'quest givers' är ett 'tack-job' som bäst, i alla fall när det kommer till 'narrative' och 'story-telling'.
Deras story's har varit så veka att jag knappt kommer ihåg namnen på dom flesta av dem, än mindre deras jobb. Jag kan inte ens komma ihåg varför jag skulle göra det, eller om det var Regina Jones eller Dakota Smith som utfärdade att dom ville ha Psycho exemplar tagna levande - Trots att jag gått den vägen 2 gånger redan. "Noll" effektiv påverkan på omgivande värld har dom också....
Det är inte direkt någon "Cerys" från Witcher 3, om man säger så.

Kan fortsätta här men känns rätt meningslöst och förhoppningsvis har min poäng kommit fram...

Dold text

Och jag ser inte hur att studera spelets detaljer i huvud taget kan anses negativt, eller att du ens försöker vrida det till något sådant.
Det kallas att vara kritiskt inställd, något jag är till alla spel eller andra saker i vardagen. Något som tyvärr det verkar vara total avsaknad av i samhället många gånger, inklusive här på SweClockers emellertid. Och det krävs inte något förstoringsglas för att se dom gapande hålen och urholkade aspekterna i Cyberpunk 2077 - Det tar bara att man tar ett steg tillbaka och kollar vad konkurrenterna har gjort dom senaste 10 åren, som CP77 helt enkelt gör sämre. Vare sig det är story, 'world building' eller andra aspekter.

Så du gillar inte spelet, okej gå vidare med ditt liv istället för att klaga på saker för "andra" spel har det.

Det finns överlappnande i alla spel då menar du att alla spel är samma spel egentligen?
Jag kan skjuta i gta, jag kan skjuta i doom. Varför har inte gta monster då, doom har det. Varför kan de inte ha fixat in monster i gta, fan vilken kass frihet...
Jag kan köra bil i gta, jag kan köra bil i formula 1, varför finns det inte ett helt tävlingsläge med formula 1 och allt som hör till i minsta detalj i gta? Riktigt kasst av rockstar att inte utveckla det.
Du ser hur dina överlappnande och likheter som du kör med ett förstoringsglas är dumt?

Har inte sagt att gta inte har någon story? Jag sa att det var en sidodel i det stora hela
I Cyberpunk är det hela spelet. Du vägrar se skillnad på det för du ville ha gta innan cyberpunk ens släpptes och fastnat på det synsättet och allt annat suger. Som många andra som klagar över spelet idag.
Du har all rätt att inte gilla spelet och alla gillar olika men att jämnföra det med ett helt annat spel och säga att detta gör denna saken bättre eller denna har detta är något helt annat. Då vill du ha ett annat sorts spel och detta är inte för dig och kommer aldrig vara för dig.

Finns hur mycket liv som helst genom main, sido och extrauppdragen. Det är det mest äkta levande spelet jag och många andra har spelat. För jag inte kan raka mig i spelet har 0 betydelse, eller att normala npc inte gör något speciellt. Livet och berättelsen är via karaktärerna i uppdragen, dialogerna man har, hur staden ser ut äkta i minsta detalj, det man läser på data diskarna.
Igen här påvisar du att du vill ha något annat typ av spel. Om och om påvisar du detta.

Jag ser inga problem med de berättelserna du nämnde där. Det är de sättet de har valt att berätta historien och jag gillar det.
Om du inte knöt band med jackie så visar du igen att du bara sprang igenom spelet eller du gillar inte denna typ av historia och det är okej. Jag fick en stor grop i halsen och nära tårar när han dog. Och sen på begravningen kändes det som jag var på en IRL väns begravning

Såg inga problem i silverhands karaktär heller. Han kändes som en äkta människa och hur en sådan människa som han skulle bete sig i de situationerna. Och jag har väldigt väldigt bra öga för sånt. Klarar inte av när folk i filmer eller spelkaraktärer inte beter sig som en människa skulle bete sig i vissa situationer. En av anledningar varför jag hatar de flesta skräckfilmer

Dold text

Fixers uppdrag är som sidouppdrag i spel. Det är en liten ministory i varje, några bra andra inte. De ska inte vara mer eller mindre. Då och då hänger de ihopa med något i "main" storyn som spelet har delat upp i main och sido fast båda är "main"
Och igen hänger du upp dig på småsakerna.
Skulle du gått igenom varenda spel på detta visat så tror jag du inte gillar något spel som någonsin har skapats

Tycker CP2077 gör mycket saker bättre. Story, animationerna, karaktärerna, grafiken, inlevelsen, olika sätt att ta sig igenom uppdrag, olika sätt att sköta combat på, enda spelet till idag som har gjort en sådan storstad med sådan detalj utan en enda laddningstid.

Permalänk
Medlem

Borde stämmas för att 2020 släppt ett first-person view med 90-tals teknik.

I verkligheten så ser man toppen på fötterna och huvud och ögon rörs hela tiden, så axlar och mycket annat kommer i ens vy.

Klarar inte av spel där man bara ser ett fönster framför sig.

Permalänk
Medlem

Jag framstod som vanligt som en cynisk jävel när jag sågade det här spelet långt innan release. Kände på mig att det skulle bli en kalkonlansering. Nu var jag positivt överraskad en liten stund trots ful grafik sett till hur tungdrivet spelet var. Renderingen av hår såg förjävlig ut. Men att spawna i öknen bland kaktusar efter att ha fått valt kukstorlek gjorde mig hoppfull. Men var allt nu står och haltar är ju det faktum att NPCs är lika dumma i huvudet idag som för 20 år sen?! Den här typen av storspel tar längre och längre tid att utveckla, samtidigt som spel blir billigare och billigare snabbare och snabbare för att sen skänkas bort av epic efter något/några år. Cyberpunk crackades redan på releasedagen. Förstår inte hur allt ska kunna gå ihop. Att allt säljer på hype för att sen glömmas bort av nästa kommande stortitel är inte förvånande.
Det är för komplext att bygga den här typen av storspel. Rockstar har klarat av det, men det är få förunnat. Bara ett spel som final fantasy 15 som inte var jättestort kändes lite mycket "copy/paste" på sina håll. Inte minst NPCs. Open world rent generellt skulle behöva AI som kan utveckla sig själv typ. Nya flight simulator är på rätt väg. Men det är nåt som idag bara funkar från luften. Det finns så mycket spel idag att jag själv alltid bara faller tillbaka till att spela ett enda spel... Quake Champions. Mångfalden gör mig såpass selektiv att jag bara vill ha ett spel för att slippa välja. Då krävs typ stortitlar som cyberpunk för att pocka på uppmärksamheten, med stor risk för att bara vara en ihålig fassad när det väl kommer till kritan.
Buggarna är nog inte cyberpunks största problem utan snarare att världen är livlös med en massa scriptade NPCs som bara står och dräller eller planlöst driver runt. Det känns inte så mycket framtid över det direkt?! Där föredrar jag en spelserie som yakuza exempelvis. Mindre värld, men staden känns levande och nästan allt går att interagera med.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Håll er till ämnet nu

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Själv så håller jag mig borta från spelet tills de fått in RT med AMD. Sen är jag rätt nöjd då spelkrasher är bland det tråkigaste jag vet. Metro exodus crashade under tutorial efter jag köpt det på halloween rean och jag blev så less att jag inte startade det igen. "Jaha, är det så här det ska vara..."
Och i ett rpg som crashar så tar det ju bort en från inlevelsen. Så jag väntar på patch 2.0 eller nått så att jag inte hamnar i samma sits som metro exodus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Själv så håller jag mig borta från spelet tills de fått in RT med AMD. Sen är jag rätt nöjd då spelkrasher är bland det tråkigaste jag vet. Metro exodus crashade under tutorial efter jag köpt det på halloween rean och jag blev så less att jag inte startade det igen. "Jaha, är det så här det ska vara..."
Och i ett rpg som crashar så tar det ju bort en från inlevelsen. Så jag väntar på patch 2.0 eller nått så att jag inte hamnar i samma sits som metro exodus.

Cyberpunk 2077 är definitivt inte ett RPG utan mer en action shooter likt Far Cry.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Cyberpunk 2077 är definitivt inte ett RPG utan mer en action shooter likt Far Cry.

Nu har jag inte kört de sista far cry spelen men som jag ser det är cyberpunk i princip witcher fast i annan miljö. Ja, det är en first person shooter I formatet, men det är bara ett av tre övergripande combatelement varav de andra två är stealth och hacking, och skjutande egentligen får dela plats med melee (vilket varit hur jag tagit ner ca 90% av alla fiender).

Dessa är bara för combat dock, vilket i sig enbart är en del av spelet. Sett mycket artiklar som tycker att det är för lite rollspelande och att ens val inte spelar någon roll och jag undrar om folk bara missar saker för att det inte tydligt säger "this will end [x] quest line" eller något. Saker som att välja/inte välja att gå till begravning påverkar vilka man får connections med vilket I sin tur påverkar annat senare. Att säga fel sak till en NPC i en intensiv konversation kan leda till att man låser ut potentiella lösningar senare, eller om man säger rätt sak kan man få ytterligare saker att hända som andra aldrig får se. Och sedan har du faktorn av hur vad du gör påverkar mainstoryn, hur mycket du är "dig själv" eller hur mycket du börjar blir Johnny om du väljer som han hade vakt.

Det är mycket mer ett rollspel än det är ett spel i stil med GTA/Watchdogs i mina ögon, och det är väldigt långt från ett skjutaspel, även om man givetvis kan spela det så om det är allt man vill, precis som att du kan spela GTA V som ett rent skjutaspel om du verkligen vill.

Tror inte man tekniskt sett kan göra ett fullt pacifist run som det är nu, och definitivt inte med alla buggar, men 99% av alla situationer jag stött på kan hanteras utan att döda folk vilket definitivt är långt från de flesta action shooters.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Känns fortfarande som många förväntade sig ett spel ”to end all games”
Ett spel som har allt. Och lite till.

Spelet är bra. Absolut inte perfekt. Det har buggar. Tål ni inte buggarna så vänta med att lira. Gillar ni inte spelet så spela något annat.

Själv är jag fortfarande helnöjd efter 60h nu. Vill bara lira mer. Och då är jag ändå en rätt kräsen person. GTA V och RDR2 är två spel jag rankar väldigt högt. Ändå nöjd.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Julstämningen är i topp i dubbel bemärkelse när amerikanska advokater i två delstater ser rött.

Läs hela artikeln här

varför skriver ni "vilselett investerare" ? det var ju EXAKT det dom gjorde

Permalänk

140h+ in i spelet, inga typ gamebreaking buggar, men buggar finns det!
Kör en highend PC med allt maxat. (OTROLIGT visuellt fint spel!)

Permalänk
Medlem

Man kanske borde vara tydlig med att det inte är investerarna som efterfrågat detta heller, utan två Amerikanska byråer som ser en chans att tjäna pengar och därmed kastar ut detta så att "folk kan hoppa på tåget i hopp om att få något extra".

Sett många sånna här genom åren, efter flera år av överklaganden fram och tillbaka finns ofta inga större pengar kvar till investerarna då advokaterna ätit sig mätta vilket är själva iden med det, dvs hålla advokaterna/juristerna med jobb/debiterbara timmar, resten är bara snack. Gäller inte bara spelföretag bör tilläggas, sällan investerarna får någon kännbar ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Man kanske borde vara tydlig med att det inte är investerarna som efterfrågat detta heller, utan två Amerikanska byråer som ser en chans att tjäna pengar och därmed kastar ut detta så att "folk kan hoppa på tåget i hopp om att få något extra".

Sett många sånna här genom åren, efter flera år av överklaganden fram och tillbaka finns ofta inga större pengar kvar till investerarna då advokaterna ätit sig mätta vilket är själva iden med det, dvs hålla advokaterna/juristerna med jobb/debiterbara timmar, resten är bara snack. Gäller inte bara spelföretag bör tilläggas, sällan investerarna får någon kännbar ersättning.

Med tanke på att advokaterna representerar investerarna (inte köparna) i detta fall så kommer det nog bli en tidig förlikning. Hade det varit användarna som stämt dem så hade man nog fått vänta 5-10år på eventuell ersättning.

Permalänk
Medlem

256000 user reviews på Steam, 80% positiva reviews, det säger fortfarande det mesta och tåls att upprepas om och om igen...

Hoppas att dessa "investerare" inte vinner, och ifall detta går till domstol, att de kommer få betala dyra kostnader för just detta.

Om något, så kunde de ha stämt dem för de dåliga konsoll portarna isåfall.

Skulle vara väldigt dåligt för branchen ifall dessa "investerare" ens får detta fall till domstol, då skulle vi inte få spela några innovativa samt ambitiösa spel alls i framtiden. Då blir det till att spela "Fall guys" ad nauseum.

Cancell kulturen har gått för långt imo, det är ju tydligt. Som investerare så investerar man givetvis ett risk kapital, då får man räkna med vinst eller förlust, oavsett vad man investerar i. Det är bara att sälja aktierna eller vänta tills de ligger på vinst igen, det är typ det valet de har.

Typiskt USA, där man försöker stämma allt och alla för minsta löjliga omöjliga orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

256000 user reviews på Steam, 80% positiva reviews, det säger fortfarande det mesta och tåls att upprepas om och om igen...

Säger ingenting. Massor av buggiga spel (skyrim, NMS, fo4, AC:O) har väldigt högt eller hade väldigt högt betyg vid släpp. De stäms för att ha ljugit om spelet vilket mna kan bevisa bara genom lite google sökningar.