Skrivet av Carliz:
Förstår inte argumentet, går du smakar på allt i affären innan du köper för "visa stöd"?
Hade jag kunnat göra det så hade jag gjort det.
Men annars så köper jag sällan ny produkt från känt som okänt varumärke om det inte kommer rekommenderat från någon jag känner som har testat - Kört samma skivbara leverpastej i säkert 10+ år nu utan att ens kolla på andra alternativ.
"Enda" gången jag 'bryter detta mönster' är om jag käkar på restaurang och ber om kockens rekommendation
Skrivet av Spawnbadboy:
Ugh sluta jämnföra spelet med gta.. det börjar bli tröttsamt från er..
Fan va sämst gta 5 är.. är inte som god of war där man kan svinga yxa och döda gudar. Japp detta var lika intelligent diskussion som du precis hade
Bara lämna tillbaka spelet för det verkar inte vara ett typ av spel du gillar och vänta på gta 6
Fast det är ytterst relevant att jämföra CP77 med GTA(V) - Likaså Mass Effect också egentligen om man vill dra det steget längre.
För det är målgrupperna som CDPR siktar på med CP77. Och jag ska försöka utveckla svaret åtminstone lite nedanför;
- Du har dialogval i CP77 likt Mass Effect-spelen, men som har betydligt mindre påverkan i slutändan. Dina Life-path dialogval har ingen direkt påverkan mer än ett par nya scriptade dialoger möjligen, men slutresultaten är densamma för hur eventet(en) kommer spela ut sig (långt ifrån ME's Paragon/Renegade system eller andra aktiva val som ändrar utgången markant för en playthrough). Finns självfallet vissa saker du kan säga/göra som ändrar vissa saker, men dom är få och långt i mellan.
- Du har open-world freestyle gameplay'en likt GTA eller Watch Dogs, men som igen faller platt här i jämförelse och här är varför;
AI'n är katastrofal i CP77, även jämställt med den 7+ år gamla AI'n i GTAV eller 6+ år gamla i första Watch Dogs (allt ifrån interaktion med spelare, till hur NPC's reagerar på sin omgivning och till hur gäng/polisen engagerar sig i dina aktiviteter och uppföljningar).
Physics när det kommer till interaktion med omgivande värld är också sämre, allt ifrån hur kulor lämnar (eller i CP77's fall inte lämnar) markeringar, hur material reagerar på eld/explosioner, fysik för vatten och sist men inte minst ragdolls - Allt detta gör GTAV bättre och även Watch Dogs i större utsträckning.
Det är enkelt att dra paralleller mellan just GTAV (+ Watch Dogs) och CP77. För i slutändan är spelen densamma när det kommer till spelarens förväntade interaktion med den designade världen.
Du har en Freestyle Open-World, du har side-quests, du har en main mission line och det enda som särskiljer dom mer än 3rd person/fps, är hur dom väljer att hantera vissa små minutiösa detaljer i form av bland annat vapenhantering och "abilities". Men kollar man med en "hawks eye view", så är det enkelt att se inspirationer, paralleller och likheter mellan spelen - Då det är helt enkelt samma genre.
Var det smart nog diskussion för dig?
Skrivet av Molotov:
Om sakerna som tagits bort kan jag inte säga nått
Jag har inte följt "hype tåget" om spelet men jag tycker det är ganska likt the witcher 3 i hur mycket fungerar.
Det enda jag saknar är väll customization av karaktär och kanske fordon men jag tror det är nått som kommer läggas till.
Oavsett om saker tagits bort eller inte så vill jag påstå att det är ett av årets bästa spel jag spelat iaf.
Kan inte påstå att jag har följt 'hype-tåget' heller faktiskt.
Men jag har kollat på CDPR's egna saker så som gameplay demos, Night City Wire och andra småsaker här o där. Har försökt undvika så mycket spoilers som möjligt men samtidigt försöka hänga med lite vad som händer.
Men med det sagt så är spelet undermåligt för mig personligen, trots att jag gick in utan några 'större' förväntningar. Tror största problemet för mig är att jag saknar basläggande RPG-funktionalitet, och att CDPR har helt enkelt strippat saker som snackats om sedan år tillbaka nu.
Värsta är väl egentligen denna tanke; Om spelet ser ut såhär nu, hur såg det ut inför det planerade släppet i våras?
Men ja, tänker inte ta ifrån någons (dig i detta fall) lycka. Är Ni nöjd med spelet så är det bara bra, egentligen. Tyvärr så är spelet för mig en stor besvikelse och jag hoppas dom kan reda ut dom många problem som jag och många andra upplever - För spelet har en fantastisk värld att bygga på, rent visuellt åtminstone
Skrivet av henkiii:
*Det blir lite motsägelsefullt att både påstå att rep-uppbyggnaden skulle spela någon roll när du i slutändan... massa text.
**Hur många timmar ska ett spel få ta innan det är värt att köpa det? Oavsett om man blir provocerad av stt det inte överträffar ens förväntningar.
***Gälland pirata med gott samvete. Det kunde man kanske påstå under studenttiden, men arbetar man så får man... text.
Mina åsikter år givetvis 100% baserade på min upplevelse av PC versionen.
Last gen konsolsläppet är verkar vara ett totalfiasko.
Okej ska beta igenom detta så punktligt och sakligt som möjligt;
1. Finns det inga demos som är längre än första 45min av spelet, och spelet inte har utomordentligt strålande reviews från användare - Då går jag helt enkelt till en källa som tillåter mig att testa spelet på eget bevåg i fullo innan jag gör ett köp bildat på egen uppfattning (skiter i vad PCGamer, GamesN eller liknande träkols-tablåer tycker, menar... Ger man Cuphead ett dåligt omdöme för att skrivande journalist är för dålig för att komma vidare i spelet, då finns det inte någon journalistisk integritet att lita på där heller).
2. Jag förväntar mig inte 'buggfria' spelsläpp. Men jag förväntar mig att spelet flyter efter en viss mån av förväntan. Spelet ser inte så bra ut för att rättfärdiga dippar söder om 40fps på medium/high med RTX-30 serie kort. Nu har det åtgärdats en hel del i och med 1.04 genom 1.06 Hotfixes, men både jag och många andra på framförallt RTX-korten upplever problem med dålig GPU Utilization och dippar i FPS oberoende av inställningar. Och vad gäller T-pose modeller, Save-file korruption (som fixades i 1.06), svävande bilar/människor eller snubbla och dö på trottoarkanter stup i kvarten? Det är sådant som ska ha fångats upp i QA och åtgärdats redan i en pre-beta build eller tidig beta och inte något som bör finnas i en skeppad slutprodukt från en av industrins största AAA-studios (sådan skit kan vi lämna åt Early Access titlar).
3. Vad gäller customization av bilar, vapen o.s.v. så kan jag hänvisa till ett svar ovan detta i samma inlägg gällande paralleller mellan CP77 och Mass Effect/GTAV/WatchDogs. Faller lite inom samma kategori i detta fallet då spelen är på samma spelplan i form av genre. Det minsta man kan förvänta sig av ett OPEN WORLD RPG, det är en åtminstone en Barbershop eller förmågan att sätta på sig kläder man tycker är snygga (läs: Transmogrification).
4. Antalet timmar är egentligen irrelevant. Är spelet det roligaste jag någonsin lirat, men är endast 30-40 timmar långt? Då är det värt mina pengar. Är spelet 400 timmar långt, men jag har halvsovit igenom spelet? Kanske kan vara värt det om man plockat upp det på en rea. Men har man spelat 50+ timmar och mer än hälften av den tiden var frustrerat och/eller suttit o önskat att spelet var så mycket mer än vad det är? Nej, inte värt det alls i mina ögon. Och det är just fallet för mig med CP77 i dagsläget.
6. Mjo konsolversionerna ska man nog inte ens gå in på... Finns inte mycket diskussionsvärde eller saker som är upp för dispyt där hehe.