Guide: Dessa proffsfunktioner gömmer sig i enterprise-NAS

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Efter att Synology kom på marknaden och körde om QNap har de väl aldrig riktigt tagit igen "glappet", konstaterar med denna artikel att det inte verkar finnas någon anledning att köpa QNap jämfört med Synology nu heller.

QNAP brukar ju dock ligga före Synology i prestanda och har, dels mer prestanda i grundutförandet men sedan mer uppgraderingsmöjligheter, i en av mina QNAP har jag bytt från i3 till i7, utökat RAM från 4GB till 32GB, satt i 2x M2 SSD direkt på moderkortet, sen satt i ett expansionskort med ytterligare 4st M2 SSD samt 10Gbit nätverk.
men jag föredrar nog ändå mjukvaran med Synology, men det känns lite B att Synology inte visar korrekt processormodell om man byter processorn (om dom inte har fixat detta med en ny uppdatering senaste månaderna)

Skrivet av mrpijey:

Jag har själv både Synology och QNAP-enheter och upplever Synology som det bättre alternativet. Gränssnittet är bättre, hårdvaran känns rappare och kvaliteten likaså. Har fått reparera flera av QNAP-enheterna med Synology bara rullar på. T.om min HP Microserver med XPenology har varit stabilare än två av mina original QNAP-enheter :).

nu har jag inte koll på båda företagens fel% men nästan alla av Synologys modeller ifrån 2015 dog, inte ovanligt precis efter att garantin gått ut, visserligen en ganska så enkel fix med att löda dit ett motstånd på moderkortet.

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mig om Qnap, men eftersom en NAS är ett förhållandevis dyrt köp, om den skall ha lite kapacitet, så skall man fundera noga på det primära användningsområdet.

Du kommer inte att köpa en ny NAS vartannat år.
Du kommer inte att kunna uppgradera CPU, normalt sett.
Du kan i vissa lägen köpa mer/större RAM, men inte alltid.

Min NAS köptes för 6500:- i oktober 2013, har plats för 6 st 3,5" diskar.

Använder min NAS till filbackup. Har uppgraderat RAM en gång, det gick bara att komma upp till 3GB DDR3, det är max. Har uppgraderat diskar i flera omgångar, från ursprungliga 6x1TB till nuvarande 6x4TB. Sedan finns det givetvis en uppsjö appar som man kan använda till diverse, men jag gör inte det, eftersom då tar RAM och CPU troligen slut.

Den funkar till backup, börjar varna ibland för att minne och cpu är ansträngt. Men den har fungerat i stort sett felfritt med löpande uppdateringar från tillverkaren och HDD byten/uppgraderingar, i all dessa år och det infriar mina krav. Jag hade aldrig tänkt använda den till appar eller streaming eller något annat, den är en fileshare på mitt lan dit filer speglas varje dygn.

För att göra något annat tror jag det är vettigare att ha en dedikerad dator där du har större möjligheter att påverka ram/cpu.

Sedan kan man givetvis fundera på om du skall köpa en fabriks/märkes/nas eller köra egen burk. Personligen tycker jag det är betryggande att ha en dedikerad beprövad hårdvarulösning från en känd tillverkare i ryggen. Det är trots allt 30 års filer den hanterar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

För att göra något annat tror jag det är vettigare att ha en dedikerad dator där du har större möjligheter att påverka ram/cpu.

Sedan kan man givetvis fundera på om du skall köpa en fabriks/märkes/nas eller köra egen burk. Personligen tycker jag det är betryggande att ha en dedikerad beprövad hårdvarulösning från en känd tillverkare i ryggen. Det är trots allt 30 års filer den hanterar.

Köper du en server från kända tillverkare som HPE eller Dell så kan du vara helt trygg.

Resten beror på diskarna, och vilka du köper, men det beslutet får du ofta även ta för en NAS.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det enda jag saknar på min Synology DS418 Play är SSD write cache. Tror inte den har det i alla fall. Detta hade definitivt varit ett krav om jag köpt NAS idag. Men när jag köpte den så hade jag ingen som helst tanke på det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det enda jag saknar på min Synology DS418 Play är SSD write cache. Tror inte den har det i alla fall. Detta hade definitivt varit ett krav om jag köpt NAS idag. Men när jag köpte den så hade jag ingen som helst tanke på det.

Förstår det.
Jag stör mig på att min DS1817+ inte har stöd för NVME SSDs. Fick byta till den två månader innan DS1819+ släpptes.... Jag var en bitter gubbe då.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!