Design av hemmanätverk (Ubiquiti fan-boy)

Permalänk

Design av hemmanätverk (Ubiquiti fan-boy)

Kommer snart flytta in i vårt "nya" hus och tänkte rådfråga expertisen lite om hur jag bäst kan designa nätverket.

Huset är ett 1,5-plans trähus byggt 1938, som sedan successivt renoverats och byggts ut. I sin nuvarande form är markplan på 60kvm och våningsplanet (med snedtak) 60kvm. Sen finns det ett pannrum på ca: 2-3 kvm där jag tänkte ha ett 19"-skåp med patchpanel osv. då inkommande fiber finns där.

Det finns redan en del fasta dragningar men jag kommer antagligen komplettera det. Kommer antagligen landa på 7-8 fasta uttag.

Markplan har ett sovrum, badrum, kök och vardagsrum.
Våningsplanet har två sovrum och en liten hall med trappa med sovrummen på varsin sida.

Sen finns det ett garage på ca: 47 kvm dit jag kommer dra en fast kabel.
Det finns också en vedbod (typ attefallare) som så småningom ska inredas dit jag också kommer dra en fast kabel.

En del av kraven jag har på nätverket är att det ska stödja så att jag kan VPN:a in till mitt nätverk samt att det ska stödja minst 2st separata VLAN (en av NAS:arna och alla IoT prylar).

Uppkopplingen i dagsläget är 500/500Mbits från Bahnhof med Telia Öppen fiber.

Idag har jag en UniFi AC Pro samt en EdgeRouter X.

Min tanke är följande:

På våningsplanet tänker jag mig en AC Lite eftersom det mest kommer vara telefoner där. Emellanåt kanske en tablet eller laptop med Netflix/Plex.

På markplanet tänker jag mig en AC NanoHD eftersom där kommer det vara flera jobbdatorer (laptops), telefoner och IoT prylar plus att den förhoppningsvis täcker in altanen också.

Min befintliga AC Pro tänkte jag ha i garaget, då den ska klara lite damm/fukt.

När väl attefallaren är klar tror jag det räcker med en AC Lite där.

I vardagsrummet, till de trådade klienterna (se nedan) så behöver jag en switch. Har i dagsläget 2st Netgear GS105, duger en sån till det, eller bör jag ha en UniFi switch där? Dessa klienter kommer ligga på det vanliga nätet och inte på något VLAN.

I serverrummet (pannrummet) kommer resterande hårdvara stå. En fråga är om jag kan fortsätta använda EdgeRouter X:n, eller om jag bör byta ut den mot en USG?

Sen behöver jag en switch där, och då beror ju valet på switch på om jag ska behålla X:n eller ej. Behåller jag den så kan jag ju använda den andra GS105:an, eventuellt komplettera med ytterligare en mtp antalet trådade klienter (inkl. APs). Om inte så antar jag att en PoE switch är rätt väg att gå?

Har säkert missat viktig info, men det är bara att fråga så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Trådade klienter:

Vardagsrummet:

  • Sony "SmartTV"

  • AppleTV

  • Playstation4

Serverrummet (pannrummet i källaren):

  • Mac Mini (Plex etc)

  • QNAP NAS

  • Synology NAS

Trådlösa klienter:

  • 2st MacBooks

  • Samsung tablet

  • 3st iPhones

  • Diverse "smart-home" produkter (lampor, lås osv)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Minst en kabel till varje rum, just in case man vill flytta runt antar jag. Om inte så kan det underlätta i felsökningssyfte eller utöka möjligheter för nätverket överlag.

Medans du håller på med det drar du två kablar till varje rum som definitivt ska vara kablade.
Alltså åtminstone 4 uttag för vardagsrummet.

Du behöver inte byta ut ERX mot en USG men att få ett gränssnitt för all hantering är trevligt.
Alla kablar till pannrummet, in i patchpanel, in i switch (med PoE-stöd) och till router oavsett modell.
i ERX kan du sätta upp antingen PPTP- eller OpenVPN, du kanske vill köra dedikerad server för det? Även VLAN funkar ju.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Minst en kabel till varje rum, just in case man vill flytta runt antar jag. Om inte så kan det underlätta i felsökningssyfte eller utöka möjligheter för nätverket överlag.

Ja, precis, alla sovrum + vardagsrum kommer ha fast kabel. Skippar badrum och kök.

Skrivet av tcntad:

Medans du håller på med det drar du två kablar till varje rum som definitivt ska vara kablade.
Alltså åtminstone 4 uttag för vardagsrummet.

Ok, så dubbeluttag i varje rum? Tror jag skippar två uttag i vardagsrummet dock. Det är relativt litet och kommer ändå köra en switch där.

Skrivet av tcntad:

Du behöver inte byta ut ERX mot en USG men att få ett gränssnitt för all hantering är trevligt.
Alla kablar till pannrummet, in i patchpanel, in i switch (med PoE-stöd) och till router oavsett modell.
i ERX kan du sätta upp antingen PPTP- eller OpenVPN, du kanske vill köra dedikerad server för det? Även VLAN funkar ju.

Är det UniFi gränssnittet du tänker på då? Behöver jag en USG för att kunna använda "mesh" i AC:na eller räcker det med programvaran?

Ok, du rekommenderar en PoE switch alltså, oavsett? Är det bättre än att använda de separata PoE-försörjarna som följer med AC:na?

Precis, har i dagsläget satt up både VPN och VLAN.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Ja, precis, alla sovrum + vardagsrum kommer ha fast kabel. Skippar badrum och kök.

Ok, så dubbeluttag i varje rum? Tror jag skippar två uttag i vardagsrummet dock. Det är relativt litet och kommer ändå köra en switch där.

Är det UniFi gränssnittet du tänker på då? Behöver jag en USG för att kunna använda "mesh" i AC:na eller räcker det med programvaran?

Ok, du rekommenderar en PoE switch alltså, oavsett? Är det bättre än att använda de separata PoE-försörjarna som följer med AC:na?

Precis, har i dagsläget satt up både VPN och VLAN.

Sätter du en switch i Vrummet så är det ju lugnt men det blir ju ett extra uttag du måste ha ledigt.
ja. Du kommer inte direkt använda mesh. Du konfar ju accesspunkterna med samma ID/lösen i Unifi's GUI.
En PoE-switch för att minska på antalet kablar, du behöver inte separata eluttag vid varje AP och istället för att leta upp en gömd AP om du behöver stänga av eller annat så har du en nätverskabel att dra ur.

Permalänk

Så här nånting blir det väl.

Det som inte finns med på bilden är VLAN 2 som är för alla IoT prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Så här nånting blir det väl.

https://i.imgur.com/WvKzTN5.png

Det som inte finns med på bilden är VLAN 2 som är för alla IoT prylar.

Sätt gärna Synology NASet i en vanlig switch. Även om ER X har switch funktion så är det onödigt att belasta den, bättre att låta den sitta på en switch som är bättre lämpad. Plus du tappar inte kontakten med dne om du behöver starta om routern eller dylikt.

Edit: Generellt så gäller dra kablar till allt som du kan ha det till Se wifi som ett bra komplement till enheter som inte har kabel. Minst dubbla uttag till alla ställen om du ska dra kabel eller gärna mer, tänk 5 år framåt. Sen får du säkert komplettera med switchar. Om du vill spara lite pengar så hittade jag någon billig dlink med vlan stöd på kjell.com ( https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/... ) har jag för mig för typ 600 kr, var billigare när jag köpte dem dock. Även om jag skulle föredra unifi för att få ett trevligt ecosystem och eftersom det är ett hus så lär ni väl bo där ett tag.

Vad gäller vpnlösningen så skulle jag kollat på wireguard, installera det på en linuxburk, finns färdiga scripts att köra så du är uppe å rullar på nolltid ev installera enligt deras guide. Väldigt resurssnålt samt enkelt att installera appen på mobilen. Ger väldigt bra genomströmmningshastighet. Om ni har mycket mobila enheter samt har barn i familjen så skulle jag också kolla på pi-hole som dns/filter i nätet, förslagsvis på någon rpi enhet

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Sätt gärna Synology NASet i en vanlig switch. Även om ER X har switch funktion så är det onödigt att belasta den, bättre att låta den sitta på en switch som är bättre lämpad. Plus du tappar inte kontakten med dne om du behöver starta om routern eller dylikt.

Synologyn sitter på ett VLAN och accessas i stort sett uteslutande utifrån. Är belastningen så pass stor att det behövs en switch då tror du? Jag antar att jag isåfall behöver en switch som kan hantera VLAN? Har eventuellt en GS105E (som ska hantera VLAN) liggandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Synologyn sitter på ett VLAN och accessas i stort sett uteslutande utifrån. Är belastningen så pass stor att det behövs en switch då tror du? Jag antar att jag isåfall behöver en switch som kan hantera VLAN? Har eventuellt en GS105E (som ska hantera VLAN) liggandes.

Vet inte hur mycket du kommer använda den Det kan bara du själv svara på, men överlag så är det bättre att ha nätverksenheter på switchar och använd routern för att routa istället.
Ja det är inte fel att ha switchar som kan hantera vlan, försök köra på samma modell rakt igenom.

Ska man komma åt NASet via vpn eller används det någon typ av proxy typ Synologys hemsida?

Edit: Kommer du pilla å mecka med nätverket eller är det bara installera å glöm? Ska du mecka å lära dig så använd gärna unifis switchar så du får enhetligt. Ska du bara installera å glömma bort och så billigt som möjligt så kör på något liknande dlink jag länkade till. Men tips som sagt är att använd samma märke/modell rakt igenom så det är lätt att konfa.

Edit2: Har du pengar så kör på AP pros rakt igenom. Dels för du redan har en samt att den har 100% POE enligt 802.11af standarden. Är lite osäker på om de fixat det på Lite ännu.
Kollade upp det och det verkar som Lite har 802.11af nu på alla enheter så kör lite på alla om du inte behöver ip-ratingen på pro. Den kommer klara av <20 enheter utan problem. Och som sagt du spar en del pengar. Tips är också att börja med kanske 1 mindre ap och se om det räcker innan du köper på dig ett gäng. Kan vara så att det kanske räcker med 3 istället för 4-5 st. Om du inte är 100 på att du måste ha si å så många pga placeringar å väggmaterial etc.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Edit: Generellt så gäller dra kablar till allt som du kan ha det till Se wifi som ett bra komplement till enheter som inte har kabel.

Precis, WiFi't kommer användas av telefoner, tablets, IoT och jobb-laptops.

Skrivet av fragwolf:

Minst dubbla uttag till alla ställen om du ska dra kabel eller gärna mer, tänk 5 år framåt.

Ja, jag får se vad det finns för möjligheter att dra. Måste bli snyggt, hatar synliga kablar (vilket inkluderar kabelkanaler). Vissa delar av huset har moder krypgrund och vissa en oåtkomlig torpargrund, så jag är lite begränsad. Men kommer göra mitt bästa för att dra dubbelt överallt (vissa rum har redan kabel dragen, dock enbart enkel).

Skrivet av fragwolf:

Om du vill spara lite pengar så hittade jag någon billig dlink med vlan stöd på kjell.com ( https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/... ) har jag för mig för typ 600 kr, var billigare när jag köpte dem dock. Även om jag skulle föredra unifi för att få ett trevligt ecosystem och eftersom det är ett hus så lär ni väl bo där ett tag.

Då var netgear:en nästan halva pengen då

Går ju alltid att uppgradera i framtiden också om (när ) behovet uppstår.

Skrivet av fragwolf:

Vad gäller vpnlösningen så skulle jag kollat på wireguard, installera det på en linuxburk, finns färdiga scripts att köra så du är uppe å rullar på nolltid ev installera enligt deras guide. Väldigt resurssnålt samt enkelt att installera appen på mobilen. Ger väldigt bra genomströmmningshastighet.

Använder enbart VPN för att kunna ta mig in på nätverket för att kunna managera och felsöka det. Dvs. det används väldigt sällan. Framförallt mtp. att jag jobbar hemifrån.

Skrivet av fragwolf:

Om ni har mycket mobila enheter samt har barn i familjen så skulle jag också kolla på pi-hole som dns/filter i nätet, förslagsvis på någon rpi enhet

Måste kolla upp pi-hole, har ingen aning om vad det är eller vad nyttan är med det. Har dock en RPI liggandes oanvänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Precis, WiFi't kommer användas av telefoner, tablets, IoT och jobb-laptops.

Ja, jag får se vad det finns för möjligheter att dra. Måste bli snyggt, hatar synliga kablar (vilket inkluderar kabelkanaler). Vissa delar av huset har moder krypgrund och vissa en oåtkomlig torpargrund, så jag är lite begränsad. Men kommer göra mitt bästa för att dra dubbelt överallt (vissa rum har redan kabel dragen, dock enbart enkel).

Då var netgear:en nästan halva pengen då

Går ju alltid att uppgradera i framtiden också om (när ) behovet uppstår.

Använder enbart VPN för att kunna ta mig in på nätverket för att kunna managera och felsöka det. Dvs. det används väldigt sällan. Framförallt mtp. att jag jobbar hemifrån.

Måste kolla upp pi-hole, har ingen aning om vad det är eller vad nyttan är med det. Har dock en RPI liggandes oanvänd.

Okej, om du bara kör vpn för det så kolla på wireguard som sagt, kör det själv av samma orsak men främst för att ha appen i mobilen och kunna surfa "säkert" på officiella platser samt att på dotterns mobil så används det nästan jämt så hon går via vårat nät med pi-hole filtreringen för att slippa all reklam å skit. Hon är inte så gammal så hon trycker annars på allt

Kom ihåg att wifi är som sagt komplement, det är inte gjort för att ladda blueray filmer med
Får du en 8p switch med stöd för vlan för 300 kr så köp några stycken alltid bra att ha

Kolla här också innan du köper: https://www.dustinhome.se/product/5011207600/unifi-6-lite-acc... Verkar inte vara långt kvar innan wifi6 kommer så du kan köpa AP med stöd för det.

"Går ju alltid att uppgradera i framtiden också om (när ) behovet uppstår." - Tips är att köpa rejält direkt så slipper du uppgradera med annat än flera APs om det krävs det blir billigare än att köpa halvdant nu och sen nyare fast halvdant igen.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Vet inte hur mycket du kommer använda den Det kan bara du själv svara på, men överlag så är det bättre att ha nätverksenheter på switchar och använd routern för att routa istället.
Ja det är inte fel att ha switchar som kan hantera vlan, försök köra på samma modell rakt igenom.

Sant, och 350kr är inte så mycket pengar i sammanhanget.

Skrivet av fragwolf:

Ska man komma åt NASet via vpn eller används det någon typ av proxy typ Synologys hemsida?

QNAP:en behöver man ej komma åt utifrån, den är endast content-store till Plex. De gånger jag behöver komma åt den så är det via SSH och det gör jag via VPN:et.

Synologyn access utifrån via deras proxy.

Skrivet av fragwolf:

Edit: Kommer du pilla å mecka med nätverket eller är det bara installera å glöm? Ska du mecka å lära dig så använd gärna unifis switchar så du får enhetligt. Ska du bara installera å glömma bort och så billigt som möjligt så kör på något liknande dlink jag länkade till. Men tips som sagt är att använd samma märke/modell rakt igenom så det är lätt att konfa.

Det ska installeras och sen fungera. Men ska vara hyffsat enkelt att skala. Jag gillar Ubiquiti, men saknar en enkel/dum switch som Netgear:en. Har flera stycken och tycker de är skottsäkra.

Skrivet av fragwolf:

Edit2: Har du pengar så kör på AP pros rakt igenom. Dels för du redan har en samt att den har 100% POE enligt 802.11af standarden. Är lite osäker på om de fixat det på Lite ännu.
Kollade upp det och det verkar som Lite har 802.11af nu på alla enheter så kör lite på alla om du inte behöver ip-ratingen på pro. Den kommer klara av <20 enheter utan problem. Och som sagt du spar en del pengar. Tips är också att börja med kanske 1 mindre ap och se om det räcker innan du köper på dig ett gäng. Kan vara så att det kanske räcker med 3 istället för 4-5 st. Om du inte är 100 på att du måste ha si å så många pga placeringar å väggmaterial etc.

Det är alltså 3 separata byggnader, därav antalet APs. Har redan en Pro sedan tidigare. Den hamnar i garaget då jag kan ha nytta av IP-ratingen där.

I attefallaren sätter jag en Lite (kommer ha ett Guest WiFi för övrigt).

Så frågan är vad som krävs i huset (huvudbyggnaden). Var inne på NanoHD på markplan (kontor/sovrum, kök, badrum och vardagsrum fördelat på 60 kvm) där flest laptopts, telefoner, tablets och IoT prylar kommer trängas. Samt en Lite på våningsplanet (2 sovrum och en hall fördelat på 60kvm med snedtak) där det mest kommer vara telefonerna på kvällen typ.

Men mtp att det är ett trähus kanske det räcker med en NanoHD (eller Lite)? Vart borde jag placera den isåfall?

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Okej, om du bara kör vpn för det så kolla på wireguard som sagt, kör det själv av samma orsak men främst för att ha appen i mobilen och kunna surfa "säkert" på officiella platser samt att på dotterns mobil så används det nästan jämt så hon går via vårat nät med pi-hole filtreringen för att slippa all reklam å skit. Hon är inte så gammal så hon trycker annars på allt

Får isåfall blir ett senare projekt. Barnet är för ungt än så länge så har varken telefon, tablet eller dator. Kör själv NordVPN, men det kostar ju pengar. Så kan ju vara värt att sätta upp något eget.

Skrivet av fragwolf:

Kom ihåg att wifi är som sagt komplement, det är inte gjort för att ladda blueray filmer med
Får du en 8p switch med stöd för vlan för 300 kr så köp några stycken alltid bra att ha

Det är en 5-portars, men om den bara ska köra Synologyn så räcker ju det.

Skrivet av fragwolf:

Kolla här också innan du köper: https://www.dustinhome.se/product/5011207600/unifi-6-lite-acc... Verkar inte vara långt kvar innan wifi6 kommer så du kan köpa AP med stöd för det.

Får kolla.

Skrivet av fragwolf:

"Går ju alltid att uppgradera i framtiden också om (när ) behovet uppstår." - Tips är att köpa rejält direkt så slipper du uppgradera med annat än flera APs om det krävs det blir billigare än att köpa halvdant nu och sen nyare fast halvdant igen.

Jo, så är det. Funderingen är om jag ska satsa på en 16p UniFi switch direkt. Då behöver jag inte Netgear:en och jag har plats för alla dubbeluttag.

Permalänk
Medlem

Slänger in en brasklapp när jag läste lite.

Unifi In-Wall Roaming är inget du funderar på?

Du får ju trådlös AP och ett data uttag, till dator/Tv/YouNameIt samt slipper borra upp en AP i taket (om det nu skulle vara ett problem). Går ju även att köpa Flex Mini, som stödjer PoE som du då kan haka på WallRoaming, som har PoE-passthrough.

WR finns även som Pro-version.

US860W----Wall Roaming i varje rum---Flex Mini i slutet på WR, så du får uttag till dina prylar

Är trött, men har säkert inte tänkt igenom allt men ville iaf bara ge ett tips

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Slänger in en brasklapp när jag läste lite.

Det är alltid välkommet!

Skrivet av EyeNEye:

Unifi In-Wall Roaming är inget du funderar på?

Inte hittills, men jag är som sagt öppen för förslag. Får läsa på lite, men är den rundstrålande eller riktad? Den var ju inte ful, så eventuellt att frugan går med på att slänga upp en sådan. Fördelen med UFO:na är ju att de inte syns lika väl i taket.

Skrivet av EyeNEye:

Du får ju trådlös AP och ett data uttag, till dator/Tv/YouNameIt samt slipper borra upp en AP i taket (om det nu skulle vara ett problem). Går ju även att köpa Flex Mini, som stödjer PoE som du då kan haka på WallRoaming, som har PoE-passthrough.

Aha, sedär! Den var ju helt överkomlig prismässig.

Skrivet av EyeNEye:

US860W----Wall Roaming i varje rum---Flex Mini i slutet på WR, så du får uttag till dina prylar

Puh, låter dyrt.

Skrivet av EyeNEye:

Är trött, men har säkert inte tänkt igenom allt men ville iaf bara ge ett tips

Då är vi två, haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Det är alltid välkommet!

Inte hittills, men jag är som sagt öppen för förslag. Får läsa på lite, men är den rundstrålande eller riktad? Den var ju inte ful, så eventuellt att frugan går med på att slänga upp en sådan. Fördelen med UFO:na är ju att de inte syns lika väl i taket.

Aha, sedär! Den var ju helt överkomlig prismässig.

Puh, låter dyrt.

Då är vi två, haha!

Tanken är nog att de är rundstrålande då de ska sitta vid ett eluttag. Försökt hitta, men hittar ingen info någonstans. Exakt, de var inte så farligt dyra och du kan då bara koppla på kabel till dator/switch.

Tänkte att om du(läs frugan) ville slippa mer elkablar till en switch, så kan du driva Flex Mini via RW som då får ström från din US860W/eller vad du väljer

Skulle själv köra på RW, men de släpptes för sent :/

Fundera du, vore kul att veta hur det blir sen. Nu blir det tamigfan sängen

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Så här nånting blir det väl.

https://i.imgur.com/WvKzTN5.png

Det som inte finns med på bilden är VLAN 2 som är för alla IoT prylar.

Jag hade hållt mig till en enda modell AP. Enklare på alla sätt. Är det inte för dyrt hade jag tagit en Dream Machine Pro som router och controller för hela nätverket. Det finns ju en vägg-ap med inbyggd switch som är grymt nice exempelvis vid TV.
https://inwall-hd.ui.com/

Permalänk
Medlem

Eftersom du kommer köra ett antal Unifi enheter hade jag bytt ut Netgear GS105 mot en Unifi 5p USW Flex Mini, den drivs med PoE samt managerbar.

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Jag hade hållt mig till en enda modell AP. Enklare på alla sätt. Är det inte för dyrt hade jag tagit en Dream Machine Pro som router och controller för hela nätverket. Det finns ju en vägg-ap med inbyggd switch som är grymt nice exempelvis vid TV.
https://inwall-hd.ui.com/

Nu har jag ju redan en Pro, och den är overkill i övrigt, så resterande kommer nog bli Lites (eventuellt WiFi 6).

Tack för tipset om Dream Machine! Mtp. att jag tänker köra kameror också, så känns det nästan givet. Börjar bli dyrt det här, haha.

Synd att inte portarna i DM är POE+, då hade jag kunnat spara några kronor.