Nvidia GeForce 457.51 WHQL

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Nvidia GeForce 457.51 WHQL

Game Ready Drivers provide the best possible gaming experience for all major new releases. Prior to a new title launching, our driver team is working up until the last minute to ensure every performance tweak and bug fix is included for the best gameplay on day-1.

Fixed Issues in this Release

[NVIDIA Ampere architecture GPU]: Blue-screen crash may occur upon waking from sleep.[3173027]
[Freestyle/Ansel]: After launching and then closing Star Wars: Squadrons, Freestyle/Ansel stops working on supported games. [3154362]
[Chrome Browser]: Blue-screen crash may occur while playing or browsing videos from the Chrome browser. [200668076]
[Notebook]: The Lenovo Y740 notebook displays corruption after waking from sleep.[3178279]

Open Issues

[Steam VR game]: Stuttering and lagging occur upon launching a game. [3152190]
[G-SYNC][NVIDIA Ampere GPU architecture]: GPU power consumption may increase in idle mode on systems using certain higher refresh-rate G-SYNC monitors. [200667566]
[Freestyle][Vulkan apps]: With the freestyle filters applied, a blue-screen crash occurs when pressing [Alt+Tab] while running Vulkan applications. [200667477]
[Sunset Overdrive]: The game may display random green corruption if Depth of Field is enabled from in-game settings. [2750770]
[Forza Motorsport 7]: The curb may display a black strip during a race on certain tracks. [2781776]
(YouTube): Video playback stutters while scrolling down the YouTube page. [3129705]
When setting the refresh rate higher than 100Hz, the color format switches from RGB to ycbcr422. [3053990]
[Notebook]: Some Pascal-based notebooks w/ high refresh rate displays may randomly drop to 60Hz during gameplay. [3009452]

Download: https://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/167108/en-...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

ty

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Mjaha, då skulle man bara haft ett grafikkort då...

Permalänk
Medlem

Tycker mitt 3080 går bättre med dessa drivare. Har haft problem med diverse krasher i Ubisoft spel, tex Div 2, Odessy men igår efter dessa drivare så gick det faktiskt stabilt.

Märkte även att mitt kort la sig på en boost clock runt 1930 mot innan 2000+ efter installation av de här drivarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Tycker mitt 3080 går bättre med dessa drivare. Har haft problem med diverse krasher i Ubisoft spel, tex Div 2, Odessy men igår efter dessa drivare så gick det faktiskt stabilt.

Märkte även att mitt kort la sig på en boost clock runt 1930 mot innan 2000+ efter installation av de här drivarna.

Går ditt 3080 i viloläge/fläktar slutar snurra i idle med denna drivern?
Oktobers driver sätter mitt 3080 på 30% usage och fläktarna står på hela tiden. Septembers driver har inte det problemet.

Permalänk

Men..men.. nvidias drivare är ju alltid perfekta? D e ju bara AMD som har problem med sina? /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pillertrillaren:

Men..men.. nvidias drivare är ju alltid perfekta? D e ju bara AMD som har problem med sina? /s

Är väl ingen som på allvar säger det? Däremot har Nvidia haft bättre drivare och funktioner utanför rasterisering som NVenc och Shadowplay som kändes som betan var klar vid release istället för ett år efter release som på AMDs motsvarighet. Vilket också är hur det borde vara eftersom Nvidia lägger mångdubbelt mer pengar på mjukvaruutveckling än AMD gör.

Permalänk
Medlem

Vilken bugg fixas? Den där lagersaldo på RTX 3XXX alltid visas som 0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Går ditt 3080 i viloläge/fläktar slutar snurra i idle med denna drivern?
Oktobers driver sätter mitt 3080 på 30% usage och fläktarna står på hela tiden. Septembers driver har inte det problemet.

Vet faktiskt inte, måste kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pillertrillaren:

Men..men.. nvidias drivare är ju alltid perfekta? D e ju bara AMD som har problem med sina? /s

Skrivet av Chrisj:

Är väl ingen som på allvar säger det? Däremot har Nvidia haft bättre drivare och funktioner utanför rasterisering som NVenc och Shadowplay som kändes som betan var klar vid release istället för ett år efter release som på AMDs motsvarighet. Vilket också är hur det borde vara eftersom Nvidia lägger mångdubbelt mer pengar på mjukvaruutveckling än AMD gör.

Skillnaden är ju också att man kanske får vänta högst några veckor på att något som kraschar systemet helt fixas med Nvidia.
För AMD tog det väl nästan ett år att fixa 5700XT drivarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Går ditt 3080 i viloläge/fläktar slutar snurra i idle med denna drivern?
Oktobers driver sätter mitt 3080 på 30% usage och fläktarna står på hela tiden. Septembers driver har inte det problemet.

Inga problem med viloläge för fläktarna för mig med oktober versionen, inte provat senaste än men lär prova ikväll.

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem

Hade 457.09 och i RDR2 online var min fps 80-90 ultra/1440p
Med 457.51 i RDR2 online är fps 60-80 med en del stuttering var 30:e sekund ca.

Evga 3090 XC3, tycker även att kortet blev aningen varmare med samma inställningar, EKwb block +480+420rad.

457.09 ~49-50c Vattentemp max 35c
457.57 ~53-54c vattentemp max 37c

Permalänk
Medlem

Med 520W kingpin bios så började skärmen flimra med dessa drivrutiner. De innan fungerar som de ska.

Permalänk
Medlem

[Chrome Browser]: Blue-screen crash may occur while playing or browsing videos from the Chrome browser.

Där har vi det. Hände mig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

[Chrome Browser]: Blue-screen crash may occur while playing or browsing videos from the Chrome browser

[NVIDIA Ampere architecture GPU]: Blue-screen crash may occur upon waking from sleep.[3173027]

[G-SYNC][NVIDIA Ampere GPU architecture]: GPU power consumption may increase in idle mode on systems using certain higher refresh-rate G-SYNC monitors. [200667566]

Känns som över hälften av alla problem jag haft med min nya rig har fått en förklaring nu. Det jag undrar är om G-SYNC problemet kan orsaka plötsliga omstarter? Isåfall skulle mina bekymmer lösa sig, komplett med en snygg rosett på såhär inför julen och Cyberpunk 2077.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSV_Official:

[Chrome Browser]: Blue-screen crash may occur while playing or browsing videos from the Chrome browser

[NVIDIA Ampere architecture GPU]: Blue-screen crash may occur upon waking from sleep.[3173027]

[G-SYNC][NVIDIA Ampere GPU architecture]: GPU power consumption may increase in idle mode on systems using certain higher refresh-rate G-SYNC monitors. [200667566]

Känns som över hälften av alla problem jag haft med min nya rig har fått en förklaring nu. Det jag undrar är om G-SYNC problemet kan orsaka plötsliga omstarter? Isåfall skulle mina bekymmer lösa sig, komplett med en snygg rosett på såhär inför julen och Cyberpunk 2077.

Jag har också fått plötsliga omstarter senaste veckorna då och då när jag spelar. Verkar som grafikdrivrutinen kraschar eftersom övriga datorn fungerar korrekt(ljudet fungerar, kan alt+tab etc) men något gör att den inte vill starta igen och går inte heller starta om den manuellt med shortcut(inget händer efter beep) så datorn startar om sig efter en stund istället.

Inget intressant i min event viewer förutom att Ryzen master drivrutin inte kunde laddas(har avinstallerat det) så har tagit bort den regkeyn för att lösa felmeddelandet. Har inte haft problemet sedan jag tog bort den så kan ju vara värt att testa om du har/haft Ryzen master installerat men känns väldigt ologiskt att det skulle lösa det.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Detta blir den första jag står över. Problem med Youtube vill jag inte ha.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Jag har också fått plötsliga omstarter senaste veckorna då och då när jag spelar. Verkar som grafikdrivrutinen kraschar eftersom övriga datorn fungerar korrekt(ljudet fungerar, kan alt+tab etc) men något gör att den inte vill starta igen och går inte heller starta om den manuellt med shortcut(inget händer efter beep) så datorn startar om sig efter en stund istället.

Inget intressant i min event viewer förutom att Ryzen master drivrutin inte kunde laddas(har avinstallerat det) så har tagit bort den regkeyn för att lösa felmeddelandet. Har inte haft problemet sedan jag tog bort den så kan ju vara värt att testa om du har/haft Ryzen master installerat men känns väldigt ologiskt att det skulle lösa det.

Tack för tipset om regkeyn! Jag ska kolla in det så fort jag får tillfälle att sätta mig och felsöka lite.
Som du säger så känns det ologiskt att det skulle vara det som spökar, men i nuläget testar jag allt i min växande desperation av att ha en fungerande dator. Funkar det så dansar jag merengue med hunden, funkar det inte... Då lämnar jag in den på felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSV_Official:

Tack för tipset om regkeyn! Jag ska kolla in det så fort jag får tillfälle att sätta mig och felsöka lite.
Som du säger så känns det ologiskt att det skulle vara det som spökar, men i nuläget testar jag allt i min växande desperation av att ha en fungerande dator. Funkar det så dansar jag merengue med hunden, funkar det inte... Då lämnar jag in den på felsökning.

Det verkar inte ha löst det för fick en omstart igår också(utan senaste GPUdrivrutin). Uppdaterat nu så får se om det löser det. Jobbigt problem i och med att det kan vara vilken komponent/programvara som helst som spökar egentligen. Om du kör XMP på dina minnen kan det vara värt att testa om det löser sig med att öka volten lite, ska testa det om problemet kvarstår efter drivrutinuppdatering. Är det inte minnena så är det bara att börja prova byta ut komponenter tills man hittar problemet :/

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Alla de senaste 457.xx drivarna har jag då och då haft problem med blinkande skärmar (blackscreen 0,5s, igång 0,5s, osv) med mitt 2070s, främst då jag tittat på videos på primära skärmen i chrome så har den sekundära skärmen kunnat börja få spel. Blev inte löst med denna drivaren heller, men gick tillbaka till 456.71 och den har hittills verkat stabil för mig. Min setup har tidigare varit stabil i nästan ett år, så något skumt är det med drivarna just nu.

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Det verkar inte ha löst det för fick en omstart igår också(utan senaste GPUdrivrutin). Uppdaterat nu så får se om det löser det. Jobbigt problem i och med att det kan vara vilken komponent/programvara som helst som spökar egentligen. Om du kör XMP på dina minnen kan det vara värt att testa om det löser sig med att öka volten lite, ska testa det om problemet kvarstår efter drivrutinuppdatering. Är det inte minnena så är det bara att börja prova byta ut komponenter tills man hittar problemet :/

Samma här, har testat hela klabbet under kvällen/natten men inget funkar. Fick tillslut ge upp och lämna in den för felsökning. Knepigt nog funkar den i princip felfritt under alla tester och när jag snackade med snubben som felsöker den idag så har den inte ens suckat hittills. Men för mig är det bluescreens, reboots och vrålande fläktar med 5 minuter till två timmars mellanrum. Om han lyckas få fram en orsak så lägger jag ut den i tråden, hoppas bara det är något simpelt som inte kräver reklamation. Vill inte ens tänka på hur lång väntetid det är på ett 3080 i nuläget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSV_Official:

Samma här, har testat hela klabbet under kvällen/natten men inget funkar. Fick tillslut ge upp och lämna in den för felsökning. Knepigt nog funkar den i princip felfritt under alla tester och när jag snackade med snubben som felsöker den idag så har den inte ens suckat hittills. Men för mig är det bluescreens, reboots och vrålande fläktar med 5 minuter till två timmars mellanrum. Om han lyckas få fram en orsak så lägger jag ut den i tråden, hoppas bara det är något simpelt som inte kräver reklamation. Vill inte ens tänka på hur lång väntetid det är på ett 3080 i nuläget...

Jag har inte 3080 än, inte rört komponenterna i datorn på säkert 6 månader och började få helt random omstarter ganska nyligen så känns som om det borde vara någon programvara. Antingen någon Windowsuppdatering eller drivrutin. Jobbigt att felsöka för jag har inte lyckats orsaka det med stresstest etc så hoppas du får det löst på något sätt.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Jag har inte 3080 än, inte rört komponenterna i datorn på säkert 6 månader och började få helt random omstarter ganska nyligen så känns som om det borde vara någon programvara. Antingen någon Windowsuppdatering eller drivrutin. Jobbigt att felsöka för jag har inte lyckats orsaka det med stresstest etc så hoppas du får det löst på något sätt.

Ja det är ett helsike att felsöka, förstår din frustration då det hänt mig också med förra riggen. Fick aldrig riktigt reda på vad som orsakade det, en dag började den bara starta om utan uppenbar orsak. Men jag hoppas detsamma för dig, lycka till!

Permalänk

Efter många om och men har jag (Min mycket mer tekniskt bevandrade bror) kommit fram till att det är en del olika orsaker. Dels drivrutiner till både windows och gpu:n som spökar, men också RAM som inte vill lira med min R5 3600 och BIOS-uppdateringen inför 5000-serien. Tar en sak i taget och börjar med att byta till rätt RAM efter QVL-listan. Sen tar jag resten som det kommer.

Permalänk

Det förklarar varför jag fick två random omstarter i spel och hittade inget i loggarna.

Men med 460.89 har jag inte haft några problem.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none