Intel Core i9-11900K "Rocket Lake-S" skymtas i prestandatest

Permalänk
Medlem

Härliga nyheter efter att man uppgraderat sin 6 år gamla dator till 10600K och egentligen hade kunnat vänta lite längre. Fast vem lurar jag, jag hade inte orkat vänta. Blir väl en skön uppdatering 2025, ett halvår innan nästa revolutionerande processorfamilj släpps.

Permalänk

Amd kommer hinna släppt ny info om sin nya generation innan intel landat hos folk.
Tycker inte 5000 serien är en schysst jämförelse mot 11000 serien.
5000 bör mötas mot 10th gen intel, inte mot 11th gen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Amd kommer hinna släppt ny info om sin nya generation innan intel landat hos folk.
Tycker inte 5000 serien är en schysst jämförelse mot 11000 serien.
5000 bör mötas mot 10th gen intel, inte mot 11th gen.

Produkter mäts mot vad de konkurrerar mot. När 11 serien är ute så kommer 5000 mätas mot den eftersom det är alternativen som finns. Sedan kommer 6000-serien mätas mot 11 serien eftersom de kommer samexistera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Reagerade också på fraseringen "med god marginal" när det handlar om ett fåtal procent.

Vill inte låta allt för negativ, men många nyheter på Sweclockers nuförtiden verkar bara vara direkta översättningar av saker som postats på annat håll, eller skrivna av någon med hjärnan på auto-pilot.

Extra märkbart på vad jag kommit att kalla "Swengelska". Uppenbara direktöversättningar som låter konstigt, men normaliserats på denna sida specifikt. ("Sällskapas", någon? 😬)

Permalänk
Medlem

spännande, jag har en 5950x max spec'ad just nu och det är rätt nice, men jag är också ute efter att ersätta min threadripper 2 server så kanske jag slår till på denna intel och sätter 5950x i min server istället så jag blir av med det där 180tdp monstret.

amds nya cpu serie har dragit med massor av fel, finns flera trådar (exempel: https://www.overclock.net/threads/replaced-3950x-with-5950x-whea-and-reboots.1774627/) med folk som har fel, detta verkar vara fel på chippen som kommer från fabrik, och väldigt "widespread". Det förvånar mig att ingen reviewer i tech communitiet hade detta fel och ingen från tech communitit har rapporterat det stora problemet med denna nya generation av cpuer.

folk säger att det är ett bios problem men jag vette fan... de som haft felet har nu lyckats köpa en till processor och med samma delar ändast ny cpu så funkar det klockrent med nya cpun. tror amd kört en fuling och helt enkelt inte testat alla processorerer fullt ut, dock testade de alla som de skeppade till reviewers fullt ut och troligtvis gav dem alla golden samples.

min 5950x har funkat bra som tur är, dock har jag också WHEA errors i eventloggen som kommer och går helt random, jag har försökt lista ut vad detta beror på men inte lyckats, det spelar ingen roll om jag kör allt i stock eller om jag överklockar. Det spelar ingen roll om jag belastar datorn med grejer att göra eller idle, det uppstår helt random. För mig är WHEA errors inte relaterade till instabilitet dock, vilket gör att jag inte brytt mig om det så mycket, andra som har problemet får att datorn random rebootar osv vilket gör att datorn blir obrukbar. får se vad de kan göra med bios uppdateringarna, men det känns orimligt att folk som köper en produkt förväntas vänta 2-3 månader på ett bios för att i sin tur få en fungerande produkt, samtidigt som alla reviewers fick en fungerande produkt med gamla biosar, vad är det som pågår egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Zen, Zen+ och Zen2 sög egentligen om vi ska vara ärliga.

Glömde du ett /s eller?

Permalänk
Datavetare

Så detta verkar väl visa rätt mycket vad vi redan vet i nuläget: Cyprus Cove verkar vara en rätt rak port av Sunny Cove (Ice Lake) från 10 nm till 14 nm, prestanda per MHz är rätt exakt vad man kan förvänta sig av Sunny Cove.

Skrivet av kalleteodor:

Amd kommer hinna släppt ny info om sin nya generation innan intel landat hos folk.
Tycker inte 5000 serien är en schysst jämförelse mot 11000 serien.
5000 bör mötas mot 10th gen intel, inte mot 11th gen.

Zen4 väntas ju lanseras 1H 2022 medan 12th gen väntas lanseras 2H 2021.

Givet att Zen3 lanserades rätt nyligen kommer Zen3 och 11th gen vara de som faktiskt har störst överlapp. Men som redan påpekats, enda relevanta jämförelsen är att ställa de modeller som finns ute för tillfället mot varandra, oavsett när nästa generation kan tänkas hitta ut.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Glömde du ett /s eller?

Nej, jag tänkte strikt på spel. Zen och Zen+ kan ju inte beskyllas för att vara bra i spel (jämfört med Intels cpuer).
Zen2 var relativt nära, men inte ändra fram så den kan vi sätta ett /s på.
Zen3 är en helt annan historia däremot där Intel får skämmas lite istället.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Äh, min 486 sx2 50 får allt tuffa på några år till...
Jag skojar. Lol.
Skämt åsido har jag en överklockad 8700k i min burk och tänker uppgradera till 11900k eller 11700k för pci-express 4.0. Intel fangirl som jag är skulle jag aldrig röra amd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nej, jag tänkte strikt på spel. Zen och Zen+ kan ju inte beskyllas för att vara bra i spel (jämfört med Intels cpuer).
Zen2 var relativt nära, men inte ändra fram så den kan vi sätta ett /s på.
Zen3 är en helt annan historia däremot där Intel får skämmas lite istället.

Att vara ~5% bakom konkurrenten i spel och oftast krossade dem i produktivitet och säga att det suger är att ta i. Intel måste då suga ännu mer just nu att alla Intel CPUer suger just nu då de ligger efter med ungefär samma marginaler och betydligt mer i produktivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

amds nya cpu serie har dragit med massor av fel, finns flera trådar (exempel: https://www.overclock.net/threads/replaced-3950x-with-5950x-whea-and-reboots.1774627/) med folk som har fel, detta verkar vara fel på chippen som kommer från fabrik, och väldigt "widespread". Det förvånar mig att ingen reviewer i tech communitiet hade detta fel och ingen från tech communitit har rapporterat det stora problemet med denna nya generation av cpuer.

Men fy! Tack som tusan för informationen, fick bråttom att avboka min 5900x efter att ha läst det där, blir till att vänta på Intel och ALDRIG sätta en AMD-propp i mitt system igen -- hade en för ~20 år sedan, kändes lite "illa" att beställa en där i november, men det här känns bättre att vänta in istället för att potentiellt få alla dessa hemska problem!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KroesusSork:

Men fy! Tack som tusan för informationen, fick bråttom att avboka min 5900x efter att ha läst det där, blir till att vänta på Intel och ALDRIG sätta en AMD-propp i mitt system igen -- hade en för ~20 år sedan, kändes lite "illa" att beställa en där i november, men det här känns bättre att vänta in istället för att potentiellt få alla dessa hemska problem!

Hm, du inser att det är en minoritet som har såna problem? Alla datordelar har en potential att ha "hemska problem", men vi är bra många med 5000-serien som aldrig stött på något sånt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Datavetare
Skrivet av employed:

Att vara ~5% bakom konkurrenten i spel och oftast krossade dem i produktivitet och säga att det suger är att ta i. Intel måste då suga ännu mer just nu att alla Intel CPUer suger just nu då de ligger efter med ungefär samma marginaler och betydligt mer i produktivitet.

Fast det handlade inte riktigt om 5 %, exakt hur stor skillnaden i spelprestanda faktiskt gick inte riktigt in innan Ampere/RDNA2 generationen lanserades.

Tar man SweClockers prestandaresultat från Zen3 testerna och gör ett "prestandaindex" över alla testade spel blir det

10600K är ca 18 % snabbare än 3950X, 10900K är 29 % snabbare.

Zen3 är lite lusig, prestandaökningen i genomsnittlig FPS är långt större än prestandaökningen i lägsta FPS. Zen/Zen+/Zen2/Skylake har relativt snarlik relativ prestandaskillnad oavsett om man tittar på lägsta eller genomsnittlig FPS.

T.ex. så är 5600X 36 % snabbare än 3950X sett till genomsnittlig FPS, men "bara" 29 % snabbare sett till lägsta FPS.

Ställer man Zen3 och Skylake (Comet Lake) mot varandra är det betydligt jämnare än mellan Zen2 och Skylake, men AMD har nu ledartröjan.

5600X är 15 % snabbare i genomsnitt och 9 % snabbare sett till lägsta FPS ställd mot 10600K.
5950X är 5 % snabbare än 10900K sett till genomsnittlig FPS, men det är helt jämt (10900K är 1 % snabbare) sett till lägsta FPS.

Vet inte hur folk riktigt läst graferna tidigare, för Intels försprång i spel har varit betydligt större än förvånansvärt många bestämt hävdat i forum. Innan Ampere/RDNA2 maskades den skillnaden i de flesta fall p.g.a. GPU-flaskhals, men gick ju att se vilken stor skillnad den ändå var i lägre inställningar!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Men fy! Tack som tusan för informationen, fick bråttom att avboka min 5900x efter att ha läst det där, blir till att vänta på Intel och ALDRIG sätta en AMD-propp i mitt system igen -- hade en för ~20 år sedan, kändes lite "illa" att beställa en där i november, men det här känns bättre att vänta in istället för att potentiellt få alla dessa hemska problem!

Min 5900x har inte haft ett enda WHEA error under de två veckorna jag haft den i burken nu, trots att jag kör ett beta bios med PBO aktiverat. Systemet blev endast ostabilt då jag försökte köra minnet över XMP-hastighet (3600 istället för 3200), hade dock samma problem med min r5 3600 så detta beror troligen på mina minnen och/eller moderkort.
Dock känns det lite illa att AMD är inne och pillar så mycket med AGESA efter release, detta borde enligt mig vara i stort sett färdigt innan man släpper en ny serie så att stabila bios med full funktionalitet finns från dag 1.
Undrar dock om vi inte kan få se lite mer problem med även Intel nu med 11th gen då jag antar att den kommer kräva en uppdatering av bios på existerande moderkort.

Permalänk
Medlem

Tänk om produktion i alla världens krets-fabriker kom igång i max kapacitet, då kanske vi så småningom får ett priskrig liknande nVidia och AMD 2012. Halvering av priserna och ändå god tillgång.

RTX 3080 - 3900kr
R7 5900X - 3000kr

Permalänk
Medlem

Som vanligt så får man väl vänta på riktiga siffror!!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Blir klart 11900k och ett fläskigt Asus moderkort.

Jag tänker samma

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jones377:

Jag fick 653,6 single- och 9717,5 multicore (14,87) med min 5900x. DDR4 3600 CL16 om det har betydelse. Oklockat förutom multicore boost eller vad det heter i BIOS.

I got 680 single core with my 5950x and 13k+ multicore( * running in SFF case with 240mm radiator! ) and I pretty sure I haven’t even tried to squeeze the max out of it. End of January we are getting the ClockTuner that will support Zen3 and I am pretty sure people will find AMD as the alternative for now!

In my opinion, next upgrade should be 5nm , DDR5 and PCIe5.0 . Not sure this Intel release is even worth talking about either if you are on 10900k/9900k or Zen3 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, du inser att det är en minoritet som har såna problem? Alla datordelar har en potential att ha "hemska problem", men vi är bra många med 5000-serien som aldrig stött på något sånt.

Jo fast poängen är att det är övervägande stor del av amd 5000 användare som har det här problemet. Så pass många att det är uppenbart att det är problem i tillverkligen av chippen, det är inte bara en batch som är påverkad utan flera olika. Också lustigt att ingen reviewer fick problemet men det är ganska vidsprett bland användare, det ger en dåliga vibbar.

Problemet skylls på bios och därav tystnaden, men faktum är som jag sa många som nu lyckats RMA sin cpu har fått en ny och det funkar, så det är alltså troligtvis inte bios utan quality control hos AMD som fallerar på en stor skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Undrar dock om vi inte kan få se lite mer problem med även Intel nu med 11th gen då jag antar att den kommer kräva en uppdatering av bios på existerande moderkort.

Jag får också en känsla av desto mer dessa 2 sloss om att vara top dog så kommer vi konsumenter få ser större utspridda problem, de optimerar sina boostkurvor så pass aggresivt för att hålla top positionen att det blir svårt att få fram chip som klarar att leverera. Förhoppningsvis har intel bättre QA och inte släpper chip som är helt kassa. Det roliga med att stresstesta dessa moderna chip är att ett av stresstesten är att helt enkelt låta cpun idla. Vissa har suttit och stressat sina cpuer i veckor för att veta att de rullar stabilt bara att få bluescreens och reboots när de börjat använda datorn normalt och låter den idla. Boostkurvan går i taket när processorn idlar och power delivery hänger inte med i alla fallen.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se om den löser Spectr, Meltdown etc hårdvarumässigt för att få upp prestandan igen, och även vilka nya svagheter kommer upptäckas. Det kan ju vara så att en del av dessa rapporterade prestanda "förbättringar" kommer från att man löst dessa buggar.