Permalänk
Medlem

Bra köp? Lämna tillbaka? Tips

Hej,

Behöver ert experternas tips

Jag köpte denna datorn på mellandagsrea från elgiganten dator

Datorn kostade 10900kr. Den har dålig luftflöde (70-80 grader på GPU när jag spelar warzone) så jag köpte nytt chassit och 2st fläktar för ca 800kr.

Är det värt att lämna tillbaka datorn och få pengarna tillbaka för att bygga en egen dator för de pengarna? Isåfall vad kan jag få för dessa pengar dvs ca 12 000kr.

Tack på förhand!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kamun:

Hej,

Behöver ert experternas tips

Jag köpte denna datorn på mellandagsrea från elgiganten dator

Datorn kostade 10900kr. Den har dålig luftflöde (70-80 grader på GPU när jag spelar warzone) så jag köpte nytt chassit och 2st fläktar för ca 800kr.

Är det värt att lämna tillbaka datorn och få pengarna tillbaka för att bygga en egen dator för de pengarna? Isåfall vad kan jag få för dessa pengar dvs ca 12 000kr.

Tack på förhand!

Temperaturmål för GPU under last är 80 °C så även om du kyler kortet mer så kommer inte temperaturerna falla, bara klockfrekvensen stiga.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

70-80 grader på GPU är inte ett problem, så om det är ditt enda problem med datorn så tycker jag du ska sitta lugnt i båten och vara nöjd med din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Temperaturmål för GPU under last är 80 °C så även om du kyler kortet mer så kommer inte temperaturerna falla, bara klockfrekvensen stiga.

Så även om den går över 80 °C ibland är det ändå lugnt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

70-80 grader på GPU är inte ett problem, så om det är ditt enda problem med datorn så tycker jag du ska sitta lugnt i båten och vara nöjd med din dator.

Det är ju det som bekymrat mig mest men om jag kan få bättre dator för +-12k då vill jag gärna lämna tillbaka den jag har köpt och bygga en egen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kamun:

Det är ju det som bekymrat mig mest men om jag kan få bättre dator för +-12k då vill jag gärna lämna tillbaka den jag har köpt och bygga en egen

Frågan är mer om du får några delar alls eller kanske egentligen hur länge du får vänta på delar, grafikkort och cpuer är bristvaror och ska du bygga nått själv ska du kanske lösa de delarna först.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamun:

Som sagt, du kan säkert bygge en bättre dator för de pengarna men du lär inte få tag i delar på ett tag.

Permalänk
Medlem

Okej då vet jag. Tack för infon och hjälpen

Permalänk
Medlem

Är det värt besväret att vara utan dator och vänta på nya delar (som kan dröja)?
Man kan ofta få en bättre dator från delar jämfört med att köpa ett paket direkt - men det blir lätt så då man väljer lite bättre delar och stiger i pris.

Ett tips kan vara att köra överklockning i MSI afterburner med kanske 105 % powerlimit.
Då får du en mer aggressiv klockkurva på ditt grafikkort - dvs den når högre klockning på lägre volt/temperaturer. Glöm inte att spara en profil.
Sedan går du in i kurvan och väljer en maximal volt t.ex 0.970 och trycker Ctrl-l på den punkten, så har du en ny profil att spara som är lite svalare.
Kör MSI after burner vid startup, men undvik att ha fönstret öppet med grafer och statistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Är det värt besväret att vara utan dator och vänta på nya delar (som kan dröja)?
Man kan ofta få en bättre dator från delar jämfört med att köpa ett paket direkt - men det blir lätt så då man väljer lite bättre delar och stiger i pris.

Ett tips kan vara att köra överklockning i MSI afterburner med kanske 105 % powerlimit.
Då får du en mer aggressiv klockkurva på ditt grafikkort - dvs den når högre klockning på lägre volt/temperaturer. Glöm inte att spara en profil.
Sedan går du in i kurvan och väljer en maximal volt t.ex 0.970 och trycker Ctrl-l på den punkten, så har du en ny profil att spara som är lite svalare.
Kör MSI after burner vid startup, men undvik att ha fönstret öppet med grafer och statistik.

Tack. Ska testa göra det

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kamun:

Så även om den går över 80 °C ibland är det ändå lugnt?

Ja, absolut. Du bör vänta dig temperaturer kring 80 °C på grafikkortet. Lite över/under spelar ju ingen roll. Sensorerna är ändå inte så exakta. (Det finns massor av sensorer och det är bra spridning på dessa, du kan ha allt mellan 60-100 °C i kärnan när du läser ut ett enskilt värde från ett program).

Kortet är designat med detta i åttanke så att du ska byta dator för att grafikkortet ligger på 80 °C är lite skevt då även nästa dator kommer ha exakt samma temperaturspann på sitt kort, sedan kan prestandan variera något såklart efter kylningsförmåga i burken.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin