Permalänk
Medlem

dammsugarfläktar...

har nyligen köpt en ny dator.
amd ryzen 9 3900 xt, 32 gb 3600 minne, asus x570 plus.

allt är nytt, förutom grafikkortet, som är ett begagnat asus strix geforce gtx 1070ti.
jag köpte datorn, med ett krav på att den skulle vara tyst.
problemet är dock att grafikkortets fläktar låter ungefär som en (liten) dammsugare, utan större belastning.
när fläktarna väl har startat, så verkar dom inte gå ner i varv heller, utan även om tempen sjunker, ligger fläktarna kvar på damsugarnivå, ända tills jag stänger av datorn.
väldigt irriterande, när resten av datorn, som sagt är byggd för att vara tyst.

jag har testat msi afterburner och asus gpu tweak 2, men det verkar inte som att fläktarna följer mina inställningar.
kör just nu tweak gpu i silent mode, men det är verkligen inte "silent".
tempen är stabil på 43*.
trodde att problemet var löst igår kväll, när jag körde på silent mode och fläktarna höll sig lugna, men idag är dom tillbaka i "dammsugarläge".
när jag kollar i gpu tweak, så visar gpu fan speed 0%, vilket ju borde innebära att dom inte går alls?
detta får mig att fundera lite på om det skulle kunna vara någon annan fläkt som låter så högt, men det tror jag egentligen inte.
cpu fläktarna är inställda på silent mode i bios.

testade även att göra en egen fläktkurva i msi afterburner, men fläktarna drog igång, innan det var inställt, att dom skulle starta, så fläktarna verkade inte följa min kurva.

vet inte riktigt vad jag ska göra åt detta problemet.
har ni några bra idéer, tips, bra program för att kontrollera och styra fläktar?
kan tillägga att jag inte är särskilt bra på datorer, så hade tex ingen koll alls på programmen jag har nämnt, innan jag youtubade fram dom.

förtydligande av problemet
Visa signatur

[Antec SLK 3000B - Dell 2005FPW - Asus A8N-SLI Premium - AMD Athlon 64 X2 4400 - Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB - XFX GeForce 7800GT - EMU 1212m - Seasonic S12-500 - Western Digital Raptor 74GB - Seagate 200GB/120GB - Nec 3540a - Sunbeam Chromatic Windmill - Saitek Eclipse - Logitech G5 - eXactMat]

Permalänk
Medlem

Afterburner borde kunna hålla gpu fläktarna i styr,använder det programmet själv..
Å andra sidan så stiger gpu,ns temp automatiskt och kickar igång vid x antal grader,tror inte det går att gå runt.

Annars så är det nog troligt att det är nån chassi-fläkt som börjar låta,troligen cpu-kylaren ifall du använder original.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brynte:

har nyligen köpt en ny dator.
amd ryzen 9 3900 xt, 32 gb 3600 minne, asus x570 plus.

allt är nytt, förutom grafikkortet, som är ett begagnat asus strix geforce gtx 1070ti.
jag köpte datorn, med ett krav på att den skulle vara tyst.
problemet är dock att grafikkortets fläktar låter ungefär som en (liten) dammsugare, utan större belastning.
väldigt irriterande, när resten av datorn, som sagt är byggd för att vara tyst.

jag har testat msi afterburner och asus gpu tweak 2, men det verkar inte som att fläktarna följer mina inställningar.
kör just nu tweak gpu i silent mode, men det är verkligen inte "silent".
tempen är stabil på 43*.
trodde att problemet var löst igår kväll, när jag körde på silent mode och fläktarna höll sig lugna, men idag är dom tillbaka i "dammsugarläge".
när jag kollar i gpu tweak, så visar gpu fan speed 0%, vilket ju borde innebära att dom inte går alls?
detta får mig att fundera lite på om det skulle kunna vara någon annan fläkt som låter så högt, men det tror jag egentligen inte.
cpu fläktarna är inställda på silent mode i bios.

testade även att göra en egen fläktkurva i msi afterburner, men fläktarna drog igång, innan det var inställt, att dom skulle starta, så fläktarna verkade inte följa min kurva.

vet inte riktigt vad jag ska göra åt detta problemet.
har ni några bra idéer, tips, bra program för att kontrollera och styra fläktar?
kan tillägga att jag inte är särskilt bra på datorer, så hade tex ingen koll alls på programmen jag har nämnt, innan jag youtubade fram dom.

Vad har du för CPU kylare, Chassi och Nätaggregat?

Ifall du tror att det är GPU som är problemet så är det enkelt att kontrollera ifall GPU är ett problem genom att öppna chassi under drift och titta ifall fläktarna går igång då GTX 1070 Ti ska ha 0 RPM läge.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

datorlåda: fractal design define s
cpu kylning: be quiet! shadow rock tf2
nätaggregat: thermaltake 700w

tackar för tipset, men inte så enkelt som det skulle kunna vara att kolla, eftersom min dator är placerad lite besvärligt och med korta sladdar.
går ju, men undviker det helst.

Visa signatur

[Antec SLK 3000B - Dell 2005FPW - Asus A8N-SLI Premium - AMD Athlon 64 X2 4400 - Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB - XFX GeForce 7800GT - EMU 1212m - Seasonic S12-500 - Western Digital Raptor 74GB - Seagate 200GB/120GB - Nec 3540a - Sunbeam Chromatic Windmill - Saitek Eclipse - Logitech G5 - eXactMat]

Permalänk
Medlem
Skrivet av brynte:

datorlåda: fractal design define s
cpu kylning: be quiet! shadow rock tf2
nätaggregat: thermaltake 700w

tackar för tipset, men inte så enkelt som det skulle kunna vara att kolla, eftersom min dator är placerad lite besvärligt och med korta sladdar.
går ju, men undviker det helst.

Du kan använda BIOS eller ett fläkt kontroll program för att ställa in chassi fläktarna och CPU fläkten ifall det inte hjälper så kan det vara nätaggregatet ifall det är Thermaltake 700W Smart så är den inte speciellt tyst.

Ett annat problem kan helt enkelt att du har placerat datorn där den har för dålig ventilation då kommer fläktarna arbeta i högre hastighet för att kompensera som låter mer.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Spontan tanke: är det chipsetkylaren till X570 som väsnas?

Permalänk
Medlem

jag har precis varit med datorn, till han som byggde den åt mig.
han tror att det är den lilla fläkten på moderkortet.
det är väl den som kallas chipsetkylare, gissar jag?
inget att göra åt då?
förutom att eventuellt byta ut det nya moderkortet?

hade även placerat datorn lite dumt.
den tar luft från sidorna till kylning och båda sidorna var blockade av "väggar" och även nära till en vägg bakom.
har nu flyttat fram den lite, så att sidorna inte längre är blockade, plus att det är längre till den bakre väggen.
hoppas att det blir bättre nu, för annars får jag nog börja leta efter ett nytt moderkort, befarar jag.

Visa signatur

[Antec SLK 3000B - Dell 2005FPW - Asus A8N-SLI Premium - AMD Athlon 64 X2 4400 - Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB - XFX GeForce 7800GT - EMU 1212m - Seasonic S12-500 - Western Digital Raptor 74GB - Seagate 200GB/120GB - Nec 3540a - Sunbeam Chromatic Windmill - Saitek Eclipse - Logitech G5 - eXactMat]