AMD går om Intel i Passmark för första gången sedan år 2006

Permalänk
Melding Plague

AMD går om Intel i Passmark för första gången sedan år 2006

Ryzen-processorer i majoritet för första gången i traditionellt Intel-dominerad resultatdatabas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra jobbat 😊

Permalänk
Medlem

Tror jag använde passmark för typ 10 år sedan, efter det har jag aldrig kört det.
Finns de siffror på hur många användare detta är ifrån?

AMD borde ju ökat då många som köper AMD säkert vill benchmarka, testa överklock osv.

Vänder man på det och sen kollar Steam survey ex så är ju Intel löjligt ledande och även ökar över AMD.

Permalänk

GRATTIS!

Inte för att syntetiska benchmarks betyder något för mig, men ändå.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Sålde mina aktier i AMD för någon månad sedan, ~35% ish vinst blev det med en årslön i insats.

Konkurrensen på kretsar, framförallt serverar och desktop kommer bli stenhård framöver iom att både Microsoft och Apple väntas satsa hårt på kretsar (Apple desktop och Microsoft på serverar).

Ifrån kretsar till elbilar blir det med aktierna framöver

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Skönt att höra!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nivity:

Tror jag använde passmark för typ 10 år sedan, efter det har jag aldrig kört det.
Finns de siffror på hur många användare detta är ifrån?

AMD borde ju ökat då många som köper AMD säkert vill benchmarka, testa överklock osv.

Vänder man på det och sen kollar Steam survey ex så är ju Intel löjligt ledande och även ökar över AMD.
https://i.imgur.com/AFOgpf2.png

Passmark anger bara att det är "tusentals" tester.
Och det är absolut som du säger, och som vi skrev i nyheten, att entusiaster (som mer sannolikt köper Ryzen och än mer sannolikt också bryr sig tillräckligt för att köra benchmarks) gör att det är en ganska skev bild.

Men det är ju ändå intressant data, tycker jag i alla fall
Däremot ska man inte blanda ihop siffrorna med AMDs faktiska marknadsandel så därför valde vi orden i rubrik och text därefter.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ehm... Inte för att vara den som är den, men det är gaaanska långt kvar på Q1. Tittade man på siffrorna 1:a Januari när endast en dags tester gjorts så hade Intel i så fall 99% marknadsandel eller något sådant. Att en så stor tech-publicist kan begå ett så grovt misstag är olyckligt. Vart AMD och intel faktiskt låg Q1 vet vi först när Q1 är slut, då Passmarks data fluktuerar under hela kvartalet. Särskilt de första dagarna på ett kvartal.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Trodde faktisk AMD skulle ha mer i detta test. Passmark förknippar jag ett testprogram som framförallt ungdomar använder på deras nyinköpta speldator. Och just nu så har AMD bra processorer så de säljer mycket.
Marknadsandel totalt vid försäljning är intressant, vad den nu kan vara.

Permalänk
Skrivet av hakd:

Sålde mina aktier i AMD för någon månad sedan, ~35% ish vinst blev det med en årslön i insats.

Konkurrensen på kretsar, framförallt serverar och desktop kommer bli stenhård framöver iom att både Microsoft och Apple väntas satsa hårt på kretsar (Apple desktop och Microsoft på serverar).

Ifrån kretsar till elbilar blir det med aktierna framöver

Sålde för en månad sedan? Visst om du behövde pengarna för husköp eller liknande men du gjorde fel. De kommer fortsätta gå uppåt. Var alltid långtgående i ett företag som växer långsiktigt. Det har de iallafall sedan de släppte Ryzen.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Trodde faktisk AMD skulle ha mer i detta test. Passmark förknippar jag ett testprogram som framförallt ungdomar använder på deras nyinköpta speldator. Och just nu så har AMD bra processorer så de säljer mycket.
Marknadsandel totalt vid försäljning är intressant, vad den nu kan vara.

Varför skulle Passmark vara sämre än Geekbench och Cinebench?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

https://i.imgur.com/AFOgpf2.png

Är nog mycket laptops och OEM system på Steam, nästan bara Intel på den fronten

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Det har jag inte heller påstått. De alla programmen förknippar jag som testprogram som framförallt ungdomar använder på deras nyinköpta speldator. Och resultatet från testerna blir därefter.
Det är då en dålig beskrivning av att analysera vad den totala försäljningen av hårdvara är.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det har jag inte heller påstått. De alla programmen förknippar jag som testprogram som framförallt ungdomar använder på deras nyinköpta speldator.

Och vad skulle de mer erfarna använda för testprogram?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Och vad skulle de mer erfarna använda för testprogram?

Du misstolkar mig. Det jag påstår är vilken grupp som framförallt kör dessa testprogram och när man drar slutsatser från vilken hårdvara de har, så missar man en väldigt massa andra som köper datorer.
Det är lite som att göra en pool här på sweclockers om vilket parti man röstar på och sedan bli förvånad att resultatet inte alls stämmer överens med valresultatet i sverige.

Så jag klankar inte ner på testprogrammen alls. Bara att jag säger att statestik från urvalsgruppen som använder programmen inte är representativt för att dra slutsatser kring försäljning allmänt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dinkefing:

Sålde för en månad sedan? Visst om du behövde pengarna för husköp eller liknande men du gjorde fel. De kommer fortsätta gå uppåt. Var alltid långtgående i ett företag som växer långsiktigt. Det har de iallafall sedan de släppte Ryzen.

Passmark ren skit tbh.

Kör 3dmark, Valley,heaven, spel benchmarks, super pos.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Passmark ren skit tbh.

Kör 3dmark, Valley,heaven, spel benchmarks, super pos.

Haha vet inte om du är ironisk jag tror nästan det.

Förstår inte varför Passmark skulle vara sämre än något annat. Vår egen Yoshman tycker ju att Cinebench är en dålig benchmark för processorer och att Geekbench är mycket mer relevant. Det kanske det är vad vet jag?

Permalänk
Medlem

//applåd

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Musikälskare

Bra jubb AMD

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dinkefing:

Haha vet inte om du är ironisk jag tror nästan det.

Förstår inte varför Passmark skulle vara sämre än något annat. Vår egen Yoshman tycker ju att Cinebench är en dålig benchmark för processorer och att Geekbench är mycket mer relevant. Det kanske det är vad vet jag?

Inte ironisk för 5 öre, ja Geekbench är bra.
Cinebench också skit som yoshman säger.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Kanske ska man omformulera frågan: vilka egenskaper har en bra benchmark?

Absolut viktigast är att testet måste vara reproducerbart, alla tre uppfyller detta!

Det måste framgå vad man faktiskt testar, Geekbench 4/5 är betydligt bättre än de andra två på att beskriva vad som faktiskt testar, Cinebench är OK då det är rätt uppenbart vad man testar. Passmark är faktiskt rätt värdelöst på denna punkt (eller så är min google-fu bristande).

Om målet är att ge någon form av "typisk" prestanda måste testet har en lämplig bredd av saker som testas med lämplig "working-set", Cinebench är direkt värdelöst på denna punkt då det testar en enda sak som också är en allt större nisch (då arbetslasten flyttas allt mer till GPGPU), Geekbench 5 är lysande på denna punkt då man testar flest fall och man testar med "verkliga" bibliotek/program, Passmark verkar väl flyttalstung men man testar nio olika moment (GB5 är åter igen föregångare här då man fattat hur mycket viktigare heltalsprestanda är, GB5 viktar därför flyttal 30 %, heltal 65 % och krypto 5 % dessa viktas från >20 deltester).

Vilket use-case testar man? GB5 är värdelöst för att testa hur systemet klarar tung last under längre tid, detta då man specifikt designat testet för race-to-sleep. Cinebench är det omvända mot GB5 medan Passmark är lite mellanmjölk och därför är den sämsta på denna punkt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tidigt jag vet men detta måste vara en av finalisterna till årets ickenyhet. Vilka CPUs som kört passmark, är det för fyra dagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Är nog mycket laptops och OEM system på Steam, nästan bara Intel på den fronten

Tyvärr är ju Steam Hardware Survey inte vidare tydligt eftersom det inte går att kombinera olika filter. Tag bara en sådan sak som CPU Speed och 3,7 GHz and above. Det kan ju innebära alltifrån gamla AMD A6 till tvåkärniga Pentium Gold till en Threadripper med 32 kärnor.

Permalänk
Medlem

Haha minns hur SweC var när man sa att man gillade AMD för några år sedan. Man fick så mycket skit. Galet många Intel fanboys på forumet, vart e de nu? Omvända?

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Är väl fler AMD användare som testar Passmark, iom att de spöar motsvarande Intel modeller på ett sätt som kanske inte helt och hållet överensstämmer i 'vanliga' program/spel.

Permalänk
Avstängd

fake news!!!

neee bra jobbat

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuZ:

Haha minns hur SweC var när man sa att man gillade AMD för några år sedan. Man fick så mycket skit. Galet många Intel fanboys på forumet, vart e de nu? Omvända?

Nä men så är det ju oftast, kan inte annat än att hålla med. Det är ju likadant nu eller? Jag gillar Intel o kommer alltid göra !

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuZ:

Väldigt mycket amd-fanbois 2001-2008 på swec

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Väldigt mycket amd-fanbois 2001-2008 på swec

Kom inte hit o ha rätt

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

tja, även om testet inte är helt överensstämmande med verkliga marknadsandelar så visar det ju en trend uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Sålde också för några veckor sedan, för att jag helt enkelt tror att amd är övervärderat. Det betyder inte att jag inte tror på deras produkter.