Rykte: Uppdaterad Nintendo Switch med 4K-upplösning på ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Hoppas verkligen att switchen fått lite extra prestanda inför nästa generation. Den har kännts riktigt vek vid tredjeparts-spel sedan förevigt. Men som förväntat så lirar förstås nintendospelet fantastiskt.

Har inte Zelda fortfarande på 1.6 rickigt finna dippar till runt 20fps. Har delade känslor om det men klart 4/5. Men då spekade jag inte på release date.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Är ju dock i stort sett bara svenskar som drar dessa paralleller.

Och vi är...?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Har inte Zelda fortfarande på 1.6 rickigt finna dippar till runt 20fps. Har delade känslor om det men klart 4/5. Men då spekade jag inte på release date.

Fanns några ställen med tunga fpsdoppar. Men spelet var fortfarande snyggt och ivarjefall jag är betydligt mindre känslig för låg fps med handkontroll. Det jämnförbart med typ wolfenstein som hade en fov på 3 grader och upplösning som troligen var lägre än nes. Nej det var hemskt att försöka spela på toan.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Anhjo:

Den kör ju 1080 i dockat.

900p uppskalat till 1080p med traditionell ”dum” uppskalning så det är inte allt för hett

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Och vi är...?

Off:
paralleller?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

15'e Nyheten om en 4K Switch

Och 15'e anledningen till att jag än inte köpt mig en Switch.

Värt väntan på 4 år snart som Switch har funnits ute.

Under tiden du väntar sitter jag och spelar fantastiska förstapartsspel och indiespel, dockat och bärbart..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Och vi är...?

En droppe i havet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

900p uppskalat till 1080p med traditionell ”dum” uppskalning så det är inte allt för hett

Tydligen smart nog för att lura mig Något de däremot får se till att fixa nån gång är ju spaken på joycon. Inte sådär supersvårt att byta men ändå liksom, för vad de kostar borde inte problemet finnas.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

900p uppskalat till 1080p med traditionell ”dum” uppskalning så det är inte allt för hett

Nu kommer vi in på samma gamla diskussion som kommit de senaste sjuttioelva gångerna ett lösryckt rykte förärats med en onödig artikel - BOTW må spelas i 720/900/1080p, men i slutändan så är det en stil som inte drabbas lika hårt som 'fotorealistisk' grafik som oftast pushas på xbox/ps/pc.

Permalänk
Medlem

4k är ju betydligt bättre om man skall spela och skala upp gamla 8 bits spel iaf.
Kanske var priset ungefär detsamma?
Kanske kommer det finnas en netflixapp eller liknande?

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dumbullen:

Nu kommer vi in på samma gamla diskussion som kommit de senaste sjuttioelva gångerna ett lösryckt rykte förärats med en onödig artikel - BOTW må spelas i 720/900/1080p, men i slutändan så är det en stil som inte drabbas lika hårt som 'fotorealistisk' grafik som oftast pushas på xbox/ps/pc.

Ja alltså det är ett fantastiskt spel och det har en artstyle som inte kräver hög upplösning på samma sätt som många andra titlar: Men det är ju fortfarande inte trevligt att titta på om man kör det på en stor TV.

För min del är det mest vara störigt att det är så förbannat suddigt. Föredrog helt klart att spela det i handheld.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Många spel till Switch är 60 fps.
I princip alla spel till PS5/Series är 60 fps.

Så du behöver nog damma av din insikt en smula...

Sen så är det så att fps i första hand ett mjukvaru-beslut, inte nått som hårdvaran "byggs" efter.

Zelda BotW körs definitivt inte i 60FPS, och det spelet om något hade mått mycket bra av att göra det.
Det är ett helt fantastiskt spel i 4K60FPS som blir rentav lite dassigt när man kör det på ett switch igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ja alltså det är ett fantastiskt spel och det har en artstyle som inte kräver hög upplösning på samma sätt som många andra titlar: Men det är ju fortfarande inte trevligt att titta på om man kör det på en stor TV.

För min del är det mest vara störigt att det är så förbannat suddigt. Föredrog helt klart att spela det i handheld.

Eh, jag har inget problem att titta på det på både 55a och 65a, från normalt avstånd. Tyckte tvärtom det var trevligare att se än t.ex Cyberpunk. Med BOTW vet jag vad jag får och stilen ger utrymme för toppar och dalar. Med fotorealistiska spel så blir alla detaljer som inte håller samma standard som resten en riktig nagel i ögat och förstör.

Däremot föredrog jag handhållet bara för att det var bekvämt.

För min del så ser jag gärna att dom vid en eventuell framtida uppdatering håller kvar exakt samma upplösningsmål, dvs 720p, 900p och 1080p. Extra krut på att bara se till att målet nås stabilt och all annan extra prestandaförbättring utnyttjas för bättre batteritid och annat QoL
Ser noll värde i en hybridkonsol som ska kompromissa och försöka pusha upplösningar den inte klarar.
Kompromisslösningar har vi redan två på marknaden som sköter, xbox och ps.

Permalänk

Själv hoppas jag på att det blir en mer traditionell stationär konsol. Får typ göra en Switch Lite Pro för att ha de handhållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Zelda BotW körs definitivt inte i 60FPS, och det spelet om något hade mått mycket bra av att göra det.

Ja, jag skrev ju många och inte alla...

Är förövrigt rätt säker på att BotW inte hade mått bra av att köras i 60 fps på Switch hårdvara så de gjorde nog rätt val

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt poängen tbh.. om det är för 4k video så verkar ju nintendo inte vilja ha appar som netflix på sin plattform. Känns mer som ett fall av att nya soc'en råkar ha stöd för det.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Under tiden du väntar sitter jag och spelar fantastiska förstapartsspel och indiespel, dockat och bärbart..

mmmfh...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

15'e Nyheten om en 4K Switch

Och 15'e anledningen till att jag än inte köpt mig en Switch.

Värt väntan på 4 år snart som Switch har funnits ute.

Switch är den enda konsol jag ansett värd att köpa på väldigt länge (N64/PS1). Varför ska jag spela spel med undermålig prestanda på en PS/XBOX istället för PC? Att de har ett par få exclusives, må så vara men de kan jag vara utan då de hämmar spelmarknaden. Nintendo försöker inte vara något det inte är, till skillnad från Sony/Microsoft. Nintendo gör optimerade spel med sämre grafik och bra gameplay, istället för att pusha undermålig hårdvara till gränsen (bortsett från BoTW då). Det är min åsikt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk

ha ha jag gillar switchen med 720p och hori handkontroller men om dom ska köra 4k så kommer vi behöva ha en batterimössa på huvudet och en fläkt i switchen som får den att flyga som en drönare om vi inte håller hårt och väger nog mycket.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

1080p räcker bra för en konsoll som Switch men däremot en BÄTTRE skärm skadar inte, varje bild jag ser av Switch tänker jag på hur skärmen påminner mig om gamla LCD skärmar med typ 750:1 speccad kontrast ratio, håller inte måttet och Nintendo har alltid snålat lite väl mycket på hårdvara fronten. Bättre skärm, bättre batteritid, det skulle gå långa vägar redan att förbättra konsollen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Nu kommer vi in på samma gamla diskussion som kommit de senaste sjuttioelva gångerna ett lösryckt rykte förärats med en onödig artikel - BOTW må spelas i 720/900/1080p, men i slutändan så är det en stil som inte drabbas lika hårt som 'fotorealistisk' grafik som oftast pushas på xbox/ps/pc.

I handhållet läge möjligen, men efter att ha spelat det på emulator håller jag inte med, den grafiska stilen ser fantastiskt ut i högre upplösning och det känns extremt dassigt att gå tillbaka till switchen. Generellt har jag inget emot uppskalning osv, men just botw ser inte bra ut på en stor skärm.

Skrivet av hACmAn:

Vi hittade samma men det intressant är "H.264 1080P 60fps encoder"

Edit:
Men denna bit
"ARM® Cortex-A53 quad-core CPU
ARM® Mali-470 MP4 GPU"

Skulle de ha två separata soc? En från nvidia och en från realtek. Möjligt men ja???
Vill också veta specen. Tillhör dem som undrade varför nintendo inte tog nvidias bättre cpuer redan vid lansering av systemet.

Varför är encodern intressant? Tegra x1 har väl redan en nvenc som stödjer h264? Det är just detta som är det märkliga, samma tegra soc sitter ju i shielden så det chippet har ju redan ganska kapabla mediaegenskaper.

Just därför jag ser det som typ enda förklaringen att det sitter i dockan för stand alone användning (eller kanske moln spelning?)

Permalänk
Medlem

Grov uppskalning eller 10fps.. Ta en titt på hur stora nya konsolerna är som lovar 4k är så förstår du att det är något lurt med detta.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Är ju dock i stort sett bara svenskar som drar dessa paralleller.

Även tysk- och spansktalande lär dra parralleller till skolan om du nämner aula.

Permalänk
Medlem

Tegra X1+ är väl samma chip som i Nvidia Shield Pro som släpptes 2019 och har för 4k(uppskalning)? Känns ju ändå som en stor uppgradering från det gamla chip:et i Switch. Hoppas nu Nintendo släpper detta under 2021 och behåller fördelarna med Switch, dvs portabelt och dockat läge. Min kropp är redo!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Tegra X1+ är väl samma chip som i Nvidia Shield Pro som släpptes 2019 och har för 4k(uppskalning)? Känns ju ändå som en stor uppgradering från det gamla chip:et i Switch. Hoppas nu Nintendo släpper detta under 2021 och behåller fördelarna med Switch, dvs portabelt och dockat läge. Min kropp är redo!

Tegra X1+ sitter redan i den uppdaterade switchen som kom 2019. Är ju dock fortfarande en väldigt gamla arm kärnor och maxwell grafik.

För mig så hade det vart bland det mest spännande i hela branchen att se en spelmaskin med en top-modern arm SoC, med tanke på vad Nintento lyckas åstakomma på nuvarande switch och prestandan apple lyckas få ut från deras arm-designer så hade det vart sjukt intressant att se. Lägg på DLSS på detta så hade nog detta fått microsofts & Sonys stora åbäken att skämmas. Inte för att det kommer vara mer kraftfull, men 1080p60 uppskalat till 4k på typ 15w med en nintendokatalog av spel? Jatack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tegra X1+ sitter redan i den uppdaterade switchen som kom 2019. Är ju dock fortfarande en väldigt gamla arm kärnor och maxwell grafik.

För mig så hade det vart bland det mest spännande i hela branchen att se en spelmaskin med en top-modern arm SoC, med tanke på vad Nintento lyckas åstakomma på nuvarande switch och prestandan apple lyckas få ut från deras arm-designer så hade det vart sjukt intressant att se. Lägg på DLSS på detta så hade nog detta fått microsofts & Sonys stora åbäken att skämmas. Inte för att det kommer vara mer kraftfull, men 1080p60 uppskalat till 4k på typ 15w med en nintendokatalog av spel? Jatack!

Håller helt med! Tänk M1 i ett chassi som switch, kanske lite lägre klockad. Skulle troligen klara samma nivå som den utgående generationens konsoler utan problem

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att Switch Pro är en docka som går att spela på fristående av en Switch.
Om man har en switch och dockar den så får man utöver laddning att den synkar switch profilen med Switch Pro.
Jag tänker inte att den ska använda GPU/CPU resurser från switchen utan endast en synkning av data.

Utöver detta hoppas jag på intern Hårddisk stöd, typ som playstation 4, PCI-E SSD är nog overkill just nu.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker hela den här 4k grejen till konsoler är lite överhypad? Inte ens senaste PS5 och Xbox Series X orkar driva spelen i 4k 60fps (Doom Eternal körs i ca 1800p och Steampunk 2077 kör under 4k) ... vilken kinda make sense för oss som läser benchmarks på nya grafikkort.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

4K-output a la Xbox One S låter inte överdrivet spännande.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

I handhållet läge möjligen, men efter att ha spelat det på emulator håller jag inte med, den grafiska stilen ser fantastiskt ut i högre upplösning och det känns extremt dassigt att gå tillbaka till switchen. Generellt har jag inget emot uppskalning osv, men just botw ser inte bra ut på en stor skärm.

Varför är encodern intressant? Tegra x1 har väl redan en nvenc som stödjer h264? Det är just detta som är det märkliga, samma tegra soc sitter ju i shielden så det chippet har ju redan ganska kapabla mediaegenskaper.

Just därför jag ser det som typ enda förklaringen att det sitter i dockan för stand alone användning (eller kanske moln spelning?)

Twitch till exempel.

Det var ju det jag påpekat tidigare. Encoding är intressent om det skulle vara en co cpu för streaming. De andra bitarna för moln spel som jag nämnt tidigare. Fast det kanske var i PM.

Något annat intressant om de nu skulle. hypotetiskt ha RTD1395 som grund är att den har 4st ARM Cortex-A53.
Texra x1 enligt wiki ska ha ARM 4 Cortex-A57 + ARM 4 Cortex-A53.

Låter som en docka eller något med att Nvidia köpte hela ARM.

Om du kollar på https://wccftech.com/nintendo-switch-new-revision-aula-4k/
Så nämner de "This new model won't be a docked only one, as Aula does support handheld mode."
"Aula has firmware support some Realtek chip that advertises itself as a "4K UHD multimedia SoC", too, hence my belief it's 4K."
Det är en intervju. I forum kommentarerna kommer det med decoding mm up då realteks normala "4K UHD multimedia SoC" är byggda för det bland annat. Men inte i artikeln.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.