Nedgradering av BIOS på ASUS PRIME B550-PLUS, problem med storlek på BIOS
Oftast så brukar ju ca 99 av 100 sådana här frågor gå att få besvarade genom att söka på nätet. Någon av alla massvis med miljontals användare brukar ju ha råkat ut för något liknande problem. Men denna gång gick jag faktiskt bet efter drygt fyra timmars sökande och experimenterande.
Till saken. Jag byggde ihop en ny maskin för en månad sedan.

Problemet jag har haft med den, vilket jag gissar beror på moderkortet/UEFI:n, är att ibland vid uppstart så identifieras inga av PCIe-korten. Jag har följande kort anslutna:
Hauppauge ImpactVCB-e (Model 71200) PCIe
Sound Blaster Z PCIe
Vid vissa uppstarter så initieras de inte alls, och hittas inte av Windows överhuvudtaget. Vi andra uppstarter så fungerar det bara. Men antingen så hittar den båda korten, eller så inget av dem.
I början av december så fanns en ny BIOS-uppdatering, med versionsnummer 1401. Jag uppdaterade till den. Jag kan inte med säkerhet säga att det här problemet fanns redan innan uppdateringen, så jag tänkte börja felsökningen där, d.v.s. att utesluta att problemet beror på en bugg i den nyaste BIOS:en. Därför tänkte jag prova att nedgradera till den senaste skarpa versionen före den. Nu har ASUS av någon anledning plockat bort version 1401 från sin hemsida till det här moderkortet. Den senaste skarpa versionen som finns är nu 1202. Utöver det finns även betaversion 1212 och 1216. Nu när version 1401 som jag kör har försvunnit från hemsidan, så blir man ju lite misstänksam att ASUS har upptäckt att något inte funkar som det ska med den versionen.
Nåväl. För att "underlätta" för oss användare, så förbjuder ASUS EZ-update oss att byta ut BIOS till en "felaktig" äldre version... Så den vägen gick det ju inte att nedgradera. Jag har även läst om ett trick som skulle fungera med att döpa om filen till ett högre versionsnummer än den BIOS man för tillfället kör. Det har jag testat och det fungerar vare sig i BIOS-versionen eller Windows-versionen av EZ-update.
Efter lite sökande på nätet så hittar jag en utmärkt YouTube-guide och en uppföljande forumtråd på ASUS-forumet skapad av en engelsktalande snubbe som guidar hur man enkelt gör nedgraderingen med AFUDOS och UEFITool. Där stötte jag på det första problemet med själva nedgraderingen.

ROM file size does not match existing BIOS size.
Sparar jag ner aktuell BIOS, så blir filen bara 16 MB stor. Men den nedladdade BIOS-filen är 32 MB stor.

Det här är den gamla BIOS med version 1202, som jag vill installera:

Det här är den nya BIOS, från den fil jag uppdaterade BIOS sist:

Lika stora som ni ser, och 32 MB. Men trots detta, i AFUwin så anges att BIOS bara är 16 MB stor:

Jag har även provat att stänga av CSM (Compatiblity Support Module) i BIOS, som bl.a. gör att man kan boota FreeDOS. Har sedan provat flasha BIOS i AFUwin, men det blir ett motsvarande felmeddelande där:

Själva minneskretsen som BIOS använder sig av är enligt manualen på 256 MB, så plats finns ju.

Är det möjligen version 1401 som fuckat upp BIOS:en och "formaterat om" minneskretsen från 32 MB till 16 MB? Eller är det någonting annat som jag missar? Nu står hoppet till er gurus här.
Tack på förhand.