Thermaltake smygstartar CES 2021 när vitrinskåp möter litet chassi

Permalänk
Melding Plague

Thermaltake smygstartar CES 2021 när vitrinskåp möter litet chassi

The Tower 100 Mini kombinerar härdat glas, perforerade paneler och ett stående format, för den som vill visa hårdvaran.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej tack

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem

Hur blir det med ”Kenneth gör saker” på extrakaaaaneln nurå?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt att allt fler större tillverkare börjar komma igång på mindre chassi igen!

Permalänk
Medlem

Är det där samma chassi som Gamers Nexus whinade om för ett år sedan?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hur tänkte man när man satt "fläktintaget" bakom moderkortet?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av ronz:

Är det där samma chassi som Gamers Nexus whinade om för ett år sedan?

Jag tyckte att din kommentar lät bekant och hittade precis klippet. Modellen visades under något direktsänt Computex-substitut i somras, men då handlade det om sidopaneler helt i glas. Den variant som nu släpps ser ut att ha lyssnat på kritiken kring ventilation och fläktstorlek: https://youtu.be/vhkYcO1VxOk?t=565

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Hur tänkte man när man satt "fläktintaget" bakom moderkortet?

Håller med!

Också mycket missvisande bild att chassit ser genomsläppligt ut på den bilden som visar det hålet. Alltså det hålet kommer ju till stor del blockeras av moderkortet, men också plåten som moderkortet sitter på (som dock är perforerad)

Nej känns som fel design...

Edit: den ’fläkten’ som visas i det hålet sitter alltså på moderkortsplåten? Annars har de limmat den till glaset på framsidan, för jag kan inte se vart den ska kunna sitta där annars

Permalänk
Medlem

Var rätt tråkig. Kan ingen göra något nytt?
Kan inte tex Asus / MSI / Gigabyte etc som gör både moderkort och grafikkort strunta i gamla standarder och skapa något nytt som är anpassat efter dagens kylbehov och storlek på grafikkort. .

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av medbor:

Håller med!

Också mycket missvisande bild att chassit ser genomsläppligt ut på den bilden som visar det hålet. Alltså det hålet kommer ju till stor del blockeras av moderkortet, men också plåten som moderkortet sitter på (som dock är perforerad)

Nej känns som fel design...

Edit: den ’fläkten’ som visas i det hålet sitter alltså på moderkortsplåten? Annars har de limmat den till glaset på framsidan, för jag kan inte se vart den ska kunna sitta där annars

På produktsidan finns en sprängskiss över chassit, som kanske förklarar aningen bättre hur delarna monteras. Det ser ut som att fläkten i bakkant huserar i en luftspalt bakom moderkortet, men det är nog inte en superbra lösning i jakt på högt luftflöde – något tester får utvisa. Plåten den monteras på, som alltså också kan användas för 3,5-tumsenheter, verkar i alla fall vara perforerad och täckt med ett filter.

Permalänk

Jag föredrar ITX med 200mm fläkt men jag gillar detta. Kylning under moderkortet kanske gör nytta

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Var rätt tråkig. Kan ingen göra något nytt?
Kan inte tex Asus / MSI / Gigabyte etc som gör både moderkort och grafikkort strunta i gamla standarder och skapa något nytt som är anpassat efter dagens kylbehov och storlek på grafikkort. .

Vad är det för någon ändring på moderkorten du tänker dig för att anpassa efter dagens grafikkort?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är det för någon ändring på moderkorten du tänker dig för att anpassa efter dagens grafikkort?

Hade ju varit nice tex om GPU och moderkortstillverkare kunde skicka med en GPU hållare. Dagens grafikkort väger ju kilo och flera gånger mer än en mobo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är det för någon ändring på moderkorten du tänker dig för att anpassa efter dagens grafikkort?

Skulle tycka att grafikkorten borde sitta i underkanten på mini itx moderkorten och parallelt så att det blir ett platt paket. Jag har gör mig att det finns någon chinesisk som gör på detta sätt.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av employed:

Hade ju varit nice tex om GPU och moderkortstillverkare kunde skicka med en GPU hållare. Dagens grafikkort väger ju kilo och flera gånger mer än en mobo.

Det skulle de kunna göra men kräver ju inte en ny standard.

Skrivet av hölmiz:

Skulle tycka att grafikkorten borde sitta i underkanten på mini itx moderkorten och parallelt så att det blir ett platt paket. Jag har gör mig att det finns någon chinesisk som gör på detta sätt.

Borde gå lösa med en PciE extended.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

hoppas det är bättre än det games nexus var och tittade på

https://youtu.be/vhkYcO1VxOk?t=601

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är det för någon ändring på moderkorten du tänker dig för att anpassa efter dagens grafikkort?

Du tycker de är optimala alltså?

Tycker dels att PCIE-kontakten borde kunna göras om, så vi även får strömmatningen via moderkortet, för att slippa sladdarna.

Sedan som redan nämnt då att dagens moderkort som hänger i en 10cm lång kontakt känns inte heller optimalt.
Såg någon video ifrån Linus techtips eller om det var jay2cent där hela kontakten slitits av ifrån moderkortet när grafikkortet suttit i vid skeppning utan någon utfyllnad i chassit

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Påminner mer om ett litet kylskåp typ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Du tycker de är optimala alltså?

Tycker dels att PCIE-kontakten borde kunna göras om, så vi även får strömmatningen via moderkortet, för att slippa sladdarna.

Sedan som redan nämnt då att dagens moderkort som hänger i en 10cm lång kontakt känns inte heller optimalt.
Såg någon video ifrån Linus techtips eller om det var jay2cent där hela kontakten slitits av ifrån moderkortet när grafikkortet suttit i vid skeppning utan någon utfyllnad i chassit

Strömmatning via moderkortet skulle kräva att moderkortet har inbyggt 600W nätagg för varje PCIe-slot. Bara nej tack!

Storleken på sloten är för att få till all bandbredd som krävs, det går att köra på mycket mindre varianter (1x, 4x) om man inte behöver 16x. Finns till och med U.2 som går över kabel om man känner för det.

Den ändringen jag tycker behövs är på grafikkorten istället. Ge mig ett kort med strömkontakterna på samma sida som PCIe-kontakten (där kortet hänger utanför moderkortet) så man slipper fula och långa kablar mitt i ansiktet

Permalänk
Medlem

De borde ta in en designer med god smak.
En set designer som riggar snyggt och inte har en nerkladdad skärm från en snorunge.

Permalänk
Medlem

Hur som helst så är den i alla fall ruskigt ful, på ett nästan komiskt sätt, så den får väl en stjärna i underhållningskategorin om inte annat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Du tycker de är optimala alltså?

Tycker dels att PCIE-kontakten borde kunna göras om, så vi även får strömmatningen via moderkortet, för att slippa sladdarna.

Sedan som redan nämnt då att dagens moderkort som hänger i en 10cm lång kontakt känns inte heller optimalt.
Såg någon video ifrån Linus techtips eller om det var jay2cent där hela kontakten slitits av ifrån moderkortet när grafikkortet suttit i vid skeppning utan någon utfyllnad i chassit

Nej de är inte optimala för allt men de är bra kompromisser som fungerar bra för det mesta.
Ska du mata allt genom moderkortet kommer korten bli dyrare, och i många fall är det helt onödigt bättre då att de som faktiskt använder energitörstiga instickskort kopplar in kablar i sina kort. Blir nog svårt att få med alla på en sådan standard i alla fall. Men om det gick att lösa utan att göra moderkorten mycket dyrare är det ju självklart bra.

Att korten är så tunga att de förstör moderkorten kan man lösa genom att ha uppstöttning eller montera det med riser.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har redan bokat Lian Li 011 D mini fast den har ingen öl låda.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Strömmatning via moderkortet skulle kräva att moderkortet har inbyggt 600W nätagg för varje PCIe-slot. Bara nej tack!

Storleken på sloten är för att få till all bandbredd som krävs, det går att köra på mycket mindre varianter (1x, 4x) om man inte behöver 16x. Finns till och med U.2 som går över kabel om man känner för det.

Den ändringen jag tycker behövs är på grafikkorten istället. Ge mig ett kort med strömkontakterna på samma sida som PCIe-kontakten (där kortet hänger utanför moderkortet) så man slipper fula och långa kablar mitt i ansiktet

Med dagens standard ja.
Men nu var väl önskemålet att frångå standard?

Glömde frågetecknet
Permalänk
Medlem
Skrivet av sombrer0:

Med dagens standard ja.
Men nu var väl önskemålet att frångå standard?

Vad jag vet finns det ingen standard som klarar av det PCIe gör utan att bli mycket dyrare, och strömmatning genom moderkortet är bara inte rätt väg alls. Det har funnits olika expanderade portar förut, men de är ofta one-hit-wonders som dör direkt.

Allting är ju helt okej nu, jag ser inte vad som skulle bli avsevärt bättre av att skapa en ny standard igen. Vad är det som finns att vinna? Ska den vara mindre och smidigare och ha strömmatning, men ändå tåla fraktskador där hela nuvarande kontakten slitits loss från moderkortet så får man nog fundera en del... det kommer alltid komma någon som lyckas ändå

Permalänk
Medlem

Tycker att alla som klagar vilt på att det är fult eller icke-attraktivt ska börja med att lista chassin som de tycker är snyggare i samma stil, istället för att enbart klaga. Och med "i samma stil" menar jag ett chassi som har den här utformningen, där moderkortet sitter i bakkant med uppsidan framåt så att hela moderkortet syns framifrån.

Jag har letat efter något liknande men det finns knappt någonting som ser enkelt och stilrent ut och är litet nog att stå på skrivbordet som det här verkar kunna. Åtminstone om man inte vill punga ut med skrämmande hutlösa priser som Ghost och de där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Tycker att alla som klagar vilt på att det är fult eller icke-attraktivt ska börja med att lista chassin som de tycker är snyggare i samma stil, istället för att enbart klaga. Och med "i samma stil" menar jag ett chassi som har den här utformningen, där moderkortet sitter i bakkant med uppsidan framåt så att hela moderkortet syns framifrån.

Jag har letat efter något liknande men det finns knappt någonting som ser enkelt och stilrent ut och är litet nog att stå på skrivbordet som det här verkar kunna. Åtminstone om man inte vill punga ut med skrämmande hutlösa priser som Ghost och de där.

Jag tycker det är snyggt och bättre än en vanlig glassida att visa upp komponenterna med. Dessutom göms ju kablarna som vanligen är på baksidan av datorn.

Min enda kritik är luftgenomströmning, men det går ju att komma runt med undervoltning eller ljudnivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Strömmatning via moderkortet skulle kräva att moderkortet har inbyggt 600W nätagg för varje PCIe-slot. Bara nej tack!

Storleken på sloten är för att få till all bandbredd som krävs, det går att köra på mycket mindre varianter (1x, 4x) om man inte behöver 16x. Finns till och med U.2 som går över kabel om man känner för det.

Den ändringen jag tycker behövs är på grafikkorten istället. Ge mig ett kort med strömkontakterna på samma sida som PCIe-kontakten (där kortet hänger utanför moderkortet) så man slipper fula och långa kablar mitt i ansiktet

Håller helt med, eller iaf på kortsidan i bakkant på grafikkortet. RTX 3000 FE är ju iaf värst, mitt på långsidan. Har inte sett en kabeldragning där det ser snyggt ut...

Permalänk

Hur är det möjligt att chassit är 33 liter och endast rymmer 2 kortplatser? Samt att grafikkortets fläktar sitter rätt emot en glaspanel? Verkar vara väldigt dåligt planerat. Synd, för tycker det finns plats på marknaden för fler tillverkare av SFF chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlockNoir:

Hur är det möjligt att chassit är 33 liter och endast rymmer 2 kortplatser? Samt att grafikkortets fläktar sitter rätt emot en glaspanel? Verkar vara väldigt dåligt planerat. Synd, för tycker det finns plats på marknaden för fler tillverkare av SFF chassin.

Jag skulle inte kalla detta SFF bara för det är ITX, det är väl till för att visa upp datorn/komponenterna, då står inte kylprestanda i första rummet.

Håller dock med att minst 3 kortplatser hade varit bra