Thermaltake smygstartar CES 2021 när vitrinskåp möter litet chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Strömmatning via moderkortet skulle kräva att moderkortet har inbyggt 600W nätagg för varje PCIe-slot. Bara nej tack!

Storleken på sloten är för att få till all bandbredd som krävs, det går att köra på mycket mindre varianter (1x, 4x) om man inte behöver 16x. Finns till och med U.2 som går över kabel om man känner för det.

Den ändringen jag tycker behövs är på grafikkorten istället. Ge mig ett kort med strömkontakterna på samma sida som PCIe-kontakten (där kortet hänger utanför moderkortet) så man slipper fula och långa kablar mitt i ansiktet

Mac Pro har ju löst det på något sätt, för de har ju strömmatningen ifrån moderkortet. (fast via en kabel, men fortfarande ifrån moderkortet)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle inte kalla detta SFF bara för det är ITX, det är väl till för att visa upp datorn/komponenterna, då står inte kylprestanda i första rummet.

Håller dock med att minst 3 kortplatser hade varit bra

Borde det inte var inbyggd kyl i den där? Annars skulle väl tre helrör* (av lyxigare modell då) vara snyggt också.

*Helrör dvs från pumpen till CPU -> GPU - > tillbaka

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Mac Pro har ju löst det på något sätt, för de har ju strömmatningen ifrån moderkortet. (fast via en kabel, men fortfarande ifrån moderkortet)

Tror inte Mac Pro är ett bra exempel på non-custom och en bra standard att ta efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror inte Mac Pro är ett bra exempel på non-custom och en bra standard att ta efter

Vi ska inte ta efter Mac Pro, det var bara ett exempel på att det inte verkar vara några problem att ha strömmen via moderkortet till grafikkortet.
De har tydligen redan en egen standard på moderkortet kallat MPX som kan ge upp till 500W per modul, samt 300W extra via 2st strömkontakter.
Och att ta fram en ny standard innebär ju non-custom mot vad vi har nu

Annars skulle vi ha kvar ISA / AGP och alla andra standarder vi har haft tidigare, om vi inte ibland faktiskt skrotar det gamla och går vidare

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vi ska inte ta efter Mac Pro, det var bara ett exempel på att det inte verkar vara några problem att ha strömmen via moderkortet till grafikkortet.
De har tydligen redan en egen standard på moderkortet kallat MPX som kan ge upp till 500W per modul, samt 300W extra via 2st strömkontakter.
Och att ta fram en ny standard innebär ju non-custom mot vad vi har nu

Annars skulle vi ha kvar ISA / AGP och alla andra standarder vi har haft tidigare, om vi inte ibland faktiskt skrotar det gamla och går vidare

Det var väl främst bandbredden som vi behövde öka, och den ser inget stopp av utveckling hittils. Tycker PCIe är en bra standard och kompatibel bakåt i alla generationer... PCIe 5 och 6 är på gång.

Vad som ersätter PCIe långt fram i tiden vet jag inte, men då skulle jag gissa att desktop-datorer som idag som byggs från lösa komponenter inte är lika vanliga och kraven har ändrats

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är det för någon ändring på moderkorten du tänker dig för att anpassa efter dagens grafikkort?

Tja, under mitten av nollnoll cirkus gjordes ju ett försök med BTX, där tanken var att tydligare standardisera och förbättra placering av komponenter, kontakter, kabeldragning, kylning/luftströmmar med mera. Detta mest då på grund av Pentium4:s otidsenliga strömförbrukning, men som med dagens mått inte var så särskilt ögonbrynshöjande ändå.

Skrivet av CubaCola:

Mac Pro har ju löst det på något sätt, för de har ju strömmatningen ifrån moderkortet. (fast via en kabel, men fortfarande ifrån moderkortet)

Senaste Mac Pro har huvudparten av strömförsörjningen via en tilläggskontakt på Apples egna grafikkort som går rakt i en sockel på moderkortet precis som PCIe gör. Tror inte grafikkorten behöver någon ytterligare kabelanslutning; de kablarna är väl till för instickskort som inte har stöd för Apples special special moderkortsanslutning för strömförsörjningen skulle jag tro.