väldigt konstigt fel??
Har haft problem med min gaming burk ett tag och fick äntligen ut tummarna ur röven o börja felsöka min dator.
Maskinen blåskärmar samt att spel kraschar, kollar man loggarna på dessa krascher så pekar det på ram minne. Kört memtest86 Windows egna minnes test. hittar inget fel. Testat minnena i båda kanalerna inget fel. var för sej. Inget fel. ändrat minnes hastigheten från 3200 till 2133, hjälpte lite. Fick något mindre bsod och krascher. körde gfx och cpu stress test och fick inget fel.
Installerat om datorn ingen skillnad. Ringer återförsälja av mina komponenter för att göra en felanmälan och se vad dom vill göra med delarna som fortfarande har garanti. de vill ta in sakerna för o testa.
Nu till det konstiga. Fick för mej att bara testa att ett annat grafikkort innan jag skickar in delarna till återförsäljan, så åkte och hämtade ett p4000 som jag har liggandes på jobbet och satte i i burken. Är som dag och natt. Bara fått en krasch i ett spel på 4 dagar (troligen addon som gjorde det) när jag brukade få minst 3 per dag och inga blåskärmar.
har jobbat med datorer och reparationer i 10 år och lärt mej att man aldrig ska bli förvånas över fel i en dator men detta får jag inte ihop. Kan verkligen gpu göra bsods o krascher som pekar på ram?! eller har turen bara varit framme för mej nu när jag testat med ett annat gfx att de inte har kraschat?
MSI X570 MPG GAMING PLUS
AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB
x2 Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance
Sapphire rx 480 8gb
3x 512 nvme disk
1x 256 nvme disk
Quadro p4000