Whatsapp delar data med Facebook från och med februari månad

Permalänk
Medlem

Otroligt mycket hyckleri kring detta (inte riktat mot någon specifik person, utan en allmän iakttagelse).

Folk hojtar om integritet och att man nu minsann ska visa att samla data (även om det bara är meta-data) inte är ok, så man slutar med WhatsApp.

Samtidigt sitter många av dessa personer och kör Facebook, Instagram, Googles tjänster etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Otroligt mycket hyckleri kring detta (inte riktat mot någon specifik person, utan en allmän iakttagelse).

Folk hojtar om integritet och att man nu minsann ska visa att samla data (även om det bara är meta-data) inte är ok, så man slutar med WhatsApp.

Samtidigt sitter många av dessa personer och kör Facebook, Instagram, Googles tjänster etc..

Att markera är också viktigt. Annars fortsätter bigtech att behandla dig som boskap. Det ända de förstår är att rösta med fötterna...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Otroligt mycket hyckleri kring detta (inte riktat mot någon specifik person, utan en allmän iakttagelse).

Folk hojtar om integritet och att man nu minsann ska visa att samla data (även om det bara är meta-data) inte är ok, så man slutar med WhatsApp.

Samtidigt sitter många av dessa personer och kör Facebook, Instagram, Googles tjänster etc..

Problemet är ju att det inte går att undvika. I stort sett alla använder Facebook, Instagram, m.fl. Helt omöjligt att föra över gemene man till t.ex Signal eller Telegram istället. Vill du ha kontakt med en vanlig äldre familjemedlem så blir det antagligen Facebook.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

Fast Facebook eller Instagram, dom slangar väl lika mkt data från din enhet?
Att välja bort FB och bara köra Insta för att minska data som man delar med sig av känns inte logiskt.
Sen kan jag ju förstå att man väljer bort FB av andra skäl.

Har noll bilder upplagda på mitt konto, följer familj och kompisar, men man får otroligt mycket tjejer som vill följa en, men man lär sig fort att de är något som är galet, en supersnygg tjej följer en och dom har 2-5 bilder på sig själv med lite kläder och dom har flera hundra följare men dom följer nästan ingen själv, och ofta får man notis att man har en ny följare och ser att de är en tjej men när man går inte och kollar finns inte kontot.
Verkar vara otroligt mycket tjejer som är ute efter pengar och vill locka folk via WhatsApp till exempel.
För ett tag sedan fick jag en Svenska tjej som följare vilket inte är lika vanligt, är alltid utländska av nån anledning.
Standard är att dom alltid vill chatta med en i Instagram och där försöka locka vidare, har aldrig brytt mig men när jag fick från en Svenska så tänkte jag att nu ska jag chatta vidare och se vad som händer, slutade ganska snabbt med att hon skicka korta klipp där hon badade, urartade ganska fort och de blev värre sedan ville hon att jag skulle skapa ett konto på en oseriös sida, hon hade över 1300 följare och hennes konto var typ 1 vecka gammalt, fanns 3 bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Att markera är också viktigt. Annars fortsätter bigtech att behandla dig som boskap. Det ända de förstår är att rösta med fötterna...

Respekterar den åsikten om man försöker löpa linan ut.

Annars blir det ungefär som att påstå att man slutat äta godis för man avstår produkter från Marabou men fortsätter äta sötsaker från Cloetta.

Skrivet av m4gnify:

Problemet är ju att det inte går att undvika. I stort sett alla använder Facebook, Instagram, m.fl. Helt omöjligt att föra över gemene man till t.ex Signal eller Telegram istället. Vill du ha kontakt med en vanlig äldre familjemedlem så blir det antagligen Facebook.

Absolut, kommer själv fortsätta med WhatsApp då jag använder Facebook. Syftade mer på folk som raljerar över den här WhatsApp ändringen och övertalar sig själva över deras val av personlig integritet när man samtidigt använder en mängd andra tjänster som samlar mer data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Respekterar den åsikten om man försöker löpa linan ut.

Annars blir det ungefär som att påstå att man slutat äta godis för man avstår produkter från Marabou men fortsätter äta sötsaker från Cloetta.

Beror på. Säg en situation Marabou trycker in ännumer socker och du markerar genom att sluta köpa de men fortsätter med Cloeatta tillsvidare.

Ja, i det längre loppet ska man sluta med alla. Jag ska dumpa Instagram nu och ska försöka med Facebook sen, kanske ta bort de från mobilen men ha Feys i datorn tillsvidare(firefox samt Abp blocker har jag i datorn).

Man ska inte glömma att dessa företag drivs av direktörer vars enda intresse är att lyfta x % löneförhöjning/bonus nästa kvartal, då blir markeringar som att ta bort appar en brutal påminnelser till dessa att det där större bilen/villan/kukförlängaren de siktar på är i farozonen...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Men det ligger ju även i mitt intresse att andra slutar använda Whatsapp, Insta, FB och andra "gratis" tjänster som slangar data från enheten då jag även bor i andras enheter i form av mail, sms, foton, kontaktlistor, delar kommunikationsvägar osv osv.
Så det är bra att fler blir upplysta och förhoppningsvis funderar lite på vilka plattformar dom använder.

Många tycker att detta är väldigt obekvämt att prata om för att belöningen/kicken det ger att använda dessa plattformar är så såpass kraftig så vi vill inte sluta. Och det gäller ju användare i alla åldrar.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Sidospår om SVT-borttaget*

Håll er till ämnet, SVT är inte samtalsämnet!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

*Sidospår om SVT-borttaget*

Håll er till ämnet, SVT är inte samtalsämnet!

/Vzano, Moderator

...

Permalänk
Medlem

Det är tydligen fake news.
Inte Facebook

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Det är tydligen fake news.
Inte Facebook

"Whatsapp planerar inte att ändra de nya villkoren utan drar i stället i gång en kampanj som ska informera och ta död på myter om de nya villkoren. "

Dom skjuter på uppdateringen och drar igång en (des)informationskampanj.

Känns tryggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

"Whatsapp planerar inte att ändra de nya villkoren utan drar i stället i gång en kampanj som ska informera och ta död på myter om de nya villkoren. "

Dom skjuter på uppdateringen och drar igång en (des)informationskampanj.

Känns tryggt.

Tror att det som sakta men säkert sker nu är att det långsamt går upp för de stora drakarna att en hel del av användarna faktiskt månar om deras integritet. De börjar bli medvetna om att de är ute på hal is vilket allvarligt skadar deras rykte (pga debatten om integritet och datainsamling), de måste ändra sig eller bli ännu slugare helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

"Whatsapp planerar inte att ändra de nya villkoren utan drar i stället i gång en kampanj som ska informera och ta död på myter om de nya villkoren. "

Dom skjuter på uppdateringen och drar igång en (des)informationskampanj.

Känns tryggt.

De har restriktioner på sig inom EU pga. politisk tryck. I resten av världen försöker de forcera allt det här på användarna som de inte kan inom EU än så länge. Krävs lite cash och lobbying i Bryssel, sen kommer de kunna att stoppa en chip i analen på oss alla oavsett om vi vill eller inte...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Tror att det som sakta men säkert sker nu är att det långsamt går upp för de stora drakarna att en hel del av användarna faktiskt månar om deras integritet. De börjar bli medvetna om att de är ute på hal is vilket allvarligt skadar deras rykte (pga debatten om integritet och datainsamling), de måste ändra sig eller bli ännu slugare helt enkelt.

Så länge bolagen får vara så stora på flera olika angränsande områden är nog hoppas allt man kan göra.
Även om det i teorin kan komma en uppstickare som utmanar face/insta/whatsapp, så har de ju tillräckligt med pengar för att bara köpa konkurrenten och lägga ner den, eller koppla ihop den med befintliga tjänster. Som nu är fallet vi diskuterar.

USA borde använda sina konkurrenslagar för att dela upp flera av big tech bolagen, facebook och google i synnerhet. Jag tycker de har blivit alldeles för stora.

Skrivet av Yasko:

De har restriktioner på sig inom EU pga. politisk tryck. I resten av världen försöker de forcera allt det här på användarna som de inte kan inom EU än så länge. Krävs lite cash och lobbying i Bryssel, sen kommer de kunna att stoppa en chip i analen på oss alla oavsett om vi vill eller inte...

Så länge vi har chippet i vår hand 24/7 (mobilen) så behövs det ju inte ens ett till i brunögat. Chippet i vår hand har ju både inbyggd avlyssningsfunktion och vi ser själva till att den är full laddad och funktionsdugligt...

Saknas bara en merge mellan Google och Facebook så är mer eller mindre hela internet i ett företags händer.

mobildyslexi(?)
Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Så länge bolagen får vara så stora på flera olika angränsande områden är nog hoppas allt man kan göra.
Även om det i teorin kan komma en uppstickare som utmanar face/insta/whatsapp, så har de ju tillräckligt med pengar för att bara köpa konkurrenten och lägga ner den, eller koppla ihop den med befintliga tjänster. Som nu är fallet vi diskuterar.

USA borde använda sina konkurrenslagar för att dela upp flera av big tech bolagen, facebook och google i synnerhet. Jag tycker de har blivit alldeles för stora.

Japp, inte bara USA tryck från EU och andra länder behövs, i värsta fall att man bannar derasa app om de inte lyder.

Skrivet av henkiii:

Så länge vi har chippet i vår hand 24/7 (mobilen) så behövs det ju inte ens ett till i brunögat. Chippet i vår hand har ju både inbyggd avlyssningsfunktuonin och vi ser sjålva till att den är dull laddad och funktionsduglig...

Saknas bara en merge mellan Google och Facebook så är mer eller mindre hela internet i ett företags händer.

Chip i brunögat kan innebära de även kan läsa våra tankar, tänk vinstmöjligheterna, du tänker på din flickväns stjärt, en dörrförsäljare plingar och erbjduer kondomer inom en minut...

Tänker du "fel" saker så rapporterad direkt din arbetstivare och alla andra potentiella arbetsgivare mot naturligtvis mot ersättning...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk

På tal om läsa tankar. Minns jag rätt har FB redan visat intresse

https://youtu.be/rfLweqeoH7I