Kommer bara till BIOS efter bytt ut delar

Permalänk

Kommer bara till BIOS efter bytt ut delar

Hej.
Har idag bytt moderkort, processor samt ramminne till datorn min.

När detta är gjort så kommer jag enbart in i BIOS och när jag försöker starta därifrån på olika hårddiskar eller ett USB minne med windows 10 så försöker den starta upp men fryser efter några sekunder.
Har tagit ut alla delar och satt in de igen för att lista ut vad detta kan vara.

Har ni någon aning? Supertacksam för alla svar till en icke så kunnig påg.

Dator delar som jag bytt till är:
Processor I7-9600k
Moderkort asus prime Z390-P
Ram 32GB corshair 2x16gb DDR4 2666mhz cl16

I övrigt har jag
650w nätaggregat
Geforce 1060 6gb

Mvh Klassemannen

Permalänk
Medlem

Kontrollera att alla sladdar ifrån PSU är ordentligt isatta. Efter det skulle jag prova att bara ha Boot-disken inkopplad första booten.

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Inaktiv

Testa att slå på CSM i bios så ska det nog lösa sig. Troligen har du inte en UEFI installation av windows sedan tidigare vilket gör att bios inte hittar någon bootdisk

Permalänk

Då vi har gått igenom sladdarna ett antal gånger så tänker jag att de är som det ska. Men absolut skadar inte att gå igenom igen...
Boot disken, asså där finns typ 4 stycken som man ska rangordna vilken ordning hårddiskarna/USB ska starta i. Så då ska jag disable på de jag inte använder/dra ut sladdarna kopplade till dem och enbart ha en ”boot” kvar?

Gällande CSM så går de inte heller när jag ”enable” detta. Kommer då vidare där den står och tuggar några sekunder varpå den fryser även där.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Ryck ur kablarna till alla utom en, den du har för avsikt att ha windows på. Startar datorn då?

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska plocka ut alla andra lagringsenheter än den du ska ha som systemenhet och så installerar du om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

EDIT2:
Var visst trött och lite ofokuserad när jag läste och missade att det frös och inte startade om bara.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klassemannen:

Hej.
Har idag bytt moderkort, processor samt ramminne till datorn min.

När detta är gjort så kommer jag enbart in i BIOS och när jag försöker starta därifrån på olika hårddiskar eller ett USB minne med windows 10 så försöker den starta upp men fryser efter några sekunder.
Har tagit ut alla delar och satt in de igen för att lista ut vad detta kan vara.

Har ni någon aning? Supertacksam för alla svar till en icke så kunnig påg.

Dator delar som jag bytt till är:
Processor I7-9600k
Moderkort asus prime Z390-P
Ram 32GB corshair 2x16gb DDR4 2666mhz cl16

I övrigt har jag
650w nätaggregat
Geforce 1060 6gb

Mvh Klassemannen

Det fetade i din text. fryser den eller kommer något felmedellande upp tex boot drive not found eller liknande? eller blir den helt "fryst"?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Köpte nya ramminnnen för att testa och utesluta, vilket inte fungerade. Så har nu köpt nytt moderkort som jag ska installera imorgon.
De förra moderkortet lös inte alla lampor på, då jag jämfört med andra som lagt upp på youtube när de installerat samma moderort. To be continued!

Permalänk

Försöker du starta en installation av Windows från en annan dator? Isf skulle jag testa en ren installation.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

De var moderkortet som var sönder från fabrik.
Nu fungerar allt som det ska 😄. Tack alla!