PHP Laravel 8 Upload image successful men ingen bild sparad någon stans?

Permalänk
Medlem

PHP Laravel 8 Upload image successful men ingen bild sparad någon stans?

Sitter med Laravel 8 och bygger en ecom sida. Jag håller just på med Admin panel och använder AdminLTE 3's mall.
jag försöker fixa så Admin kan ändra sin profil ikon. Alltså ladda upp en bild som ersätter den gamla ikonen i den vänstra kolumnen uppe till vänster. Koden går igenom och jag får mitt "success" meddelande. Men ikonen uppdateras inte. Det kommer inte in någon bild i min "public" mapp. Det syns heller inget i min SQL DB eller i min AdminTableSeeder.php. När jag gör ett echo på koden så får jag

Array ( [_token] => YjCkvjkR03AEkPnqt0mJbDkle1JHABr9L5iGGvvX [admin_name] => admin [admin_mobile] => 980000000 [admin_image] => raypic.jpg )

Så det koden ser ju ut att funka men bilden sparas inte någonstans. Så här ser den kod ut jag använder.

public function updateAdminDetails(Request $request){ Session::put('page','update-admin-details'); if($request->isMethod('post')){ $data = $request->all(); /* echo "<pre>"; print_r($data); die; */ $rules = [ 'admin_name' => 'required|regex:/^[\pL\s\-]+$/u', 'admin_mobile' => 'required|numeric', //'admin_image' => 'image' ]; $customMessages = [ 'admin_name.required' => 'Name is required', 'admin_name.alpha' => 'Valid Name is required', 'admin_mobile.required' => 'Mobile is required', 'admin_mobile.numeric' => 'Numbers is required', 'admin_image.image' => 'Valid Image is requied' ]; $this->validate($request,$rules,$customMessages); // Uppload Image if($request->hasFile('admin_image')){ $image_tmp = $request->file('admin_image'); if($image_tmp->isValid()){ // Get Image Extension $extension = $image_tmp->getClientOriginalExtension(); // Generate New Image Name $imageName = rand(111,99999).'.'.$extension; $imagePath = '/public/images/admin_images/admin_photos/'.$imageName; // Upload the Image Image::make($image_tmp)->save($imagePath); } }else if(!empty($data['current_admin_image'])){ $imageName = $data['current_admin_image']; }else{ $imageName = ""; } // Update Admin Details Admin::where('email',Auth::guard('admin')->user()->email) ->update(['name'=>$data['admin_name'],'mobile'=>$data['admin_mobile'],'image'=>$imageName]); Session::flash('success_message','Admin details updated succesfully'); return redirect()->back(); } return view('admin.admin_update_details'); }

kollat på olika sätt att använda $imagePath men jag vill ju inte spara den på C:/ i framtiden utan i SQL när sidan blir uppladdad till min domän.
i och med att bilden inte sparas så är det nog ingen ide att posta HTML koden för den används ju inte om inte bilden först sparas någonstans. men kan posta den om det skulle behövas.

edit: högst upp har jag

<?php namespace App\Http\Controllers\Admin; use Auth; use Session; use App\Http\Controllers\Controller; use Illuminate\Http\Request; use Hash; use App\Models\Admin; use Image;

vet inte om det gör någon skillnad.