Ryzen 3700x alltid i boost och går varm?

Permalänk
Medlem

Ryzen 3700x alltid i boost och går varm?

Hejsan, googlat en massa men hittar ingen lösning..
Min ryzen går i 100% (4.2Ghz) konstant och ligger på 60c på skrivbordet..
Hur får jag den att klocka ner? Och ska den verkligen vara så varm?
Cooler Master MasterLiquid ML240L RGB V2 kylaren jag använder mig av.

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har du kollat aktivitetshanteraren(task manager) vad det är för process som kapar den?

När startade problemet, och vad för ändringar har nyligen gjorts till datorn? Installerade mjukvaror, uppdaterad hårdvara etc.

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtazz:

Har du kollat aktivitetshanteraren(task manager) vad det är för process som kapar den?

När startade problemet, och vad för ändringar har nyligen gjorts till datorn? Installerade mjukvaror, uppdaterad hårdvara etc.

Datorn är bara någon dag gammal. Ingenting som kapar den som max är de 5% om jag öppnar chrome.
Läst att det är standard att de går i 100% speed och ska gå att stänga av men hittar inte hur xD

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt:

Nybyggd dator(byggt själv?). Aktivitetshanteraren rapporterar ingen process som tar CPU kraft, men CPU rapporteras ändå på 100% load.

Vart hittar du siffran som säger att CPU är 100% load?
Om du går in i BIOS, vad säger den för hastighet då? Om normalt(3.7Ghz) i BIOS är det något med windows och troligtvis inte hårdvarurelaterat.

Kan i så fall vara problem med mjukvaran som rapporterar.

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

60 är varken ett problem eller konstigt för Ryzen. Använd ryzen master för att mäta och sluta oroa dig om inte processorn går över 90 grader i load.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

60 är varken ett problem eller konstigt för Ryzen. Använd ryzen master för att mäta och sluta oroa dig om inte processorn går över 90 grader i load.

Jag har en 3700x och tycker 60 grader i idle låter högt. Sitter inte hemma nu och kan kolla, men minns jag inte fel ligger min på 40-45 grader i idle.
Sitter kylaren på som den skall? Rätt mängd kylpasta?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Datorn är bara någon dag gammal. Ingenting som kapar den som max är de 5% om jag öppnar chrome.
Läst att det är standard att de går i 100% speed och ska gå att stänga av men hittar inte hur xD

Du kan köra ECO läge i ett av programmen från AMD.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtazz:

Om jag förstått det rätt:

Nybyggd dator(byggt själv?). Aktivitetshanteraren rapporterar ingen process som tar CPU kraft, men CPU rapporteras ändå på 100% load.

Vart hittar du siffran som säger att CPU är 100% load?
Om du går in i BIOS, vad säger den för hastighet då? Om normalt(3.7Ghz) i BIOS är det något med windows och troligtvis inte hårdvarurelaterat.

Kan i så fall vara problem med mjukvaran som rapporterar.

Byggt själv ja. Nej inte 100% load, 100% speed. Alltså att den går konstant i boost asså 4.2 ghz.
Samma i bios. Googlar du på det så är det standard hos 3000 serien. Förut hade AMD ett program som man kunde ändra det men det ska ha kommit inbyggt i Radeon Software dock kan jag inte hitta det eller ändra det.

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

60 är varken ett problem eller konstigt för Ryzen. Använd ryzen master för att mäta och sluta oroa dig om inte processorn går över 90 grader i load.

Klart det inte är ett problem och är inget jag oroar mig över men vet ju att det inte ska gå så varm med en bra kylare.
Det alstrar ju rätt bra med värde i rummet liksom i onödan om det går att göra något åt.
Poängen är ju att den inte ska gå konstant i boost.

Skrivet av KingCobra:

Jag har en 3700x och tycker 60 grader i idle låter högt. Sitter inte hemma nu och kan kolla, men minns jag inte fel ligger min på 40-45 grader i idle.
Sitter kylaren på som den skall? Rätt mängd kylpasta?

Skrivet av KingCobra:

Du kan köra ECO läge i ett av programmen från AMD.

Ja min polares går i 40-45c med och han kör Tornkylare från Noctua.
Kylaren ska sitta rätt men när jag satte dit den så kändes det inte som den når processorn ordentligt men följde guiden punkt till pricka. Kylpasta har jag bra mängd av.

Vart hittar jag ECO läget? Det är de jag läst på google om med men jag kan verkligen inte hitta vart man sätter ECO läge xD

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en 3700x och average temp i idle är 50c. Några av kärnorna ligger i 4,300 mhz, och några ligger i 3,600 mhz.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Klart det inte är ett problem och är inget jag oroar mig över men vet ju att det inte ska gå så varm med en bra kylare.
Det alstrar ju rätt bra med värde i rummet liksom i onödan om det går att göra något åt.
Poängen är ju att den inte ska gå konstant i boost.

Ja min polares går i 40-45c med och han kör Tornkylare från Noctua.
Kylaren ska sitta rätt men när jag satte dit den så kändes det inte som den når processorn ordentligt men följde guiden punkt till pricka. Kylpasta har jag bra mängd av.

Vart hittar jag ECO läget? Det är de jag läst på google om med men jag kan verkligen inte hitta vart man sätter ECO läge xD

ECO läget finns i ett av programmen till moderkortet. Finns ECO->Normal->Boost->extreeme har jag för mig. Sitter som sagt på jobbet och kommer inte ihåg vad programmet heter.
Programmet följde med moderkortet, finns att ladda ned från din tillverkares produktsida.

Kollade lite nu på nätet, App center och easy tune är de två programmen på Gigabytes hemsida.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Testa att ändra inställningar i energialternativ, energisparfunktioner för processorn.
Kör med 20% i minsta processortillstånd, och 99% i maximala.
Ligger på 32-35 grader i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Sitter själv med en 3700x och average temp i idle är 50c. Några av kärnorna ligger i 4,300 mhz, och några ligger i 3,600 mhz.

Vad kör du för kylare?

Skrivet av KingCobra:

ECO läget finns i ett av programmen till moderkortet. Finns ECO->Normal->Boost->extreeme har jag för mig. Sitter som sagt på jobbet och kommer inte ihåg vad programmet heter.
Programmet följde med moderkortet, finns att ladda ned från din tillverkares produktsida.

Kollade lite nu på nätet, App center och easy tune är de två programmen på Gigabytes hemsida.

Jag har ju asus och inte gigabyte men antar att jag ska kolla på liknande till asus då! Checkar!

Laddade ner Ryzen Master nu och testade. När står det 39c och den ligger runt 500-800MHz som sig bör. Men i bios står det 3600 och i aktiivitetshanteraren 4,16GHz.. xD Blir bara mer och mer förvirrad här haha

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warzard:

Testa att ändra inställningar i energialternativ, energisparfunktioner för processorn.
Kör med 20% i minsta processortillstånd, och 99% i maximala.
Ligger på 32-35 grader i idle.

Ja detta var de jag letade efter, vart hittar du denna inställningen? Jag hittar ej energisparfunktioner för processorn.. :/

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Ja detta var de jag letade efter, vart hittar du denna inställningen? Jag hittar ej energisparfunktioner för processorn.. :/

Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Energialternativ --> Ändra schemainställningar --> Ändra avancerade inställningar-->Energisparfunktioner för processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Energialternativ --> Ändra schemainställningar --> Ändra avancerade inställningar-->Energisparfunktioner för processorn

Tackar! Ser ut som detta löste problemet!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Gick från 60c på skrivbordet till 35c. Sinnes vilken skillnad haha!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Gick från 60c på skrivbordet till 35c. Sinnes vilken skillnad haha!

Vad ändrade du i energialternativen för processorn?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Vad ändrade du i energialternativen för processorn?

Gissar att han ändrade "Maximal processor andväning" från 100 till 99%

Samt "Minimal användning" från 99 till (vad du vill) 10%.

Gjort det här trixet själv på min 3700x,funkar prima för idle temp,fast man förlorar boost funktionen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Vad ändrade du i energialternativen för processorn?

ändrade till 20%-99% håller sig runt 60-65c i load nu med så gjorde stor skillnad! xD

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahla:

Gissar att han ändrade "Maximal processor andväning" från 100 till 99%

Samt "Minimal användning" från 99 till (vad du vill) 10%.

Gjort det här trixet själv på min 3700x,funkar prima för idle temp,fast man förlorar boost funktionen..

Attans man förlorar boosten asså? Man måste väll kunna göra något för att få behålla den samtidigt som CPUn kan hålla sig på låg hastighet vid inte load? xD

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Attans man förlorar boosten asså? Man måste väll kunna göra något för att få behålla den samtidigt som CPUn kan hålla sig på låg hastighet vid inte load? xD

Finns säkert ifall man grotta ned sig ordentligt i Bios inställningar och så..

Fast att ha 3700x på 3,7?ghz vid spel och vanlig användning är för mig helt okej,går ju att välja en annan Powerplan ifall man vill ha/behöver maximal effekt

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min 3700x. Stängde bara av boosten, vilket jag självklart skulle vilja undvika. Gick i en cykel från 40-65 grader i idle. Under load gjorde den likadant fast mellan 70-85 grader vilket gjorde att fläkten blev extremt jobbig.

Permalänk
Medlem

Har 3900X och X570 Gigabyte Aorus Elite och har inte detta problemet. Kolla så du har senaste UEFI/BIOS samt Windows uppdateringar och feature pack. Båda är lätta att göra och då felsöker man iaf på en bra bas.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.