Värdelösa filter på t.ex komplett/webhallen

Permalänk
Medlem

Värdelösa filter på t.ex komplett/webhallen

Hej,

Är det bara jag som tycker att t.ex webhallen och komplett har helt värdelösa filter på sina hemsidor jämfört med t.ex inet?

Är just nu inne och kollar efter tangentbord på webhallen och de enda filtren som finns är Pris, Tillverkare, Anslutningsteknik och Bakrundsbelysning.
Jämför det med Inet där det utöver de ovan även har, Formfaktor, Layout, Mekaniska brytare, Typ av brytare, Färg och Vikt.

Jag tittar just nu bara på Inet/webhallen då de ligger i närheten av jobbet.

Vet för övrigt inte vart denna tråd passar in. Försökte lägga den under "Butiker och tillverkare" men det gick sig inte.

Tråd flyttad till "Butiker och tillverkare" /Vzano, Mod
Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jupps, reflekterade över det tidigare, det leder faktiskt till att jag oftare handlar på Inet om jag köper online

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har faktiskt raka motsatsen till din upplevelse.
Tycker det är mer modernt och intuitivt på Webhallen och Komplett. Inet känns mer... Windows Classic, många val men också väldigt många onödiga val. T.ex Minimumlängd på grafikkort..? "Oh nej, kortet är för litet?"

Permalänk
Medlem

Gillar också inet’s filter, perfekt för att söka passande komponenter när man kan filtrera på mått o.s.v., har faktiskt inte sett någon annan webshop som har lika välbyggd möjlighet. Så simpelt, men ändå så lättanvänt, precis som det ska vara!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Tycker att alla parametrar som kan vara en söksträng ska vara det.
Därför jag gav upp amazon.se så snabbt för deras sökfunktioner va ju kassa, då jag vet exakt vad det är jag vill ha och letar efter.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jepp. Inet verkar ha anpassat alla filter efter varje kategori, medan de andra bara använder ett generiskt system. Mycket användbart är det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Därför man använder prisjakt eller google för att söka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PL4C:

Hmm, jag har faktiskt raka motsatsen till din upplevelse.
Tycker det är mer modernt och intuitivt på Webhallen och Komplett. Inet känns mer... Windows Classic, många val men också väldigt många onödiga val. T.ex Minimumlängd på grafikkort..? "Oh nej, kortet är för litet?"

Minimumlängd på grafikkort är ju bra om man vill ha en fullstor kylarlösning och inte vill råka köpa ett mini-ITX kort. Så tycker personligen inte att det är onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Därför man använder prisjakt eller google för att söka.

Google hjälper mig inte eftersom jag inte vet vad jag vill ha.
Prisjakt fungerade inte heller med de filter jag ville ha så det hjälpte mig inte heller denna gång

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

De har iaf fixat så den inte tog första bokstaven i en sökning.
Förut kunde du skriva valfritt könsord och få upp 2000 träffar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Google hjälper mig inte eftersom jag inte vet vad jag vill ha.
Prisjakt fungerade inte heller med de filter jag ville ha så det hjälpte mig inte heller denna gång

Jag brukar oftast googla typ "top gaming keyboards 2020", lästa artikeln och sen pasta in modellerna i prisjakt för att läsa recensioner men alla jobbar olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Jag brukar oftast googla typ "top gaming keyboards 2020", lästa artikeln och sen pasta in modellerna i prisjakt för att läsa recensioner men alla jobbar olika.

Får en farbror undra vad som skiljer en vanlig keyboard från en gaming keyboard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Får en farbror undra vad som skiljer en vanlig keyboard från en gaming keyboard?

Var bara ett exempel, kan ta vad som helst.
Men ofta är väl gaming keyboard mekaniskt med olika typer av switchar som helst ska reagera tidigt så man inte behöver trycka ner hela tangenten. Brukar vara upplysta med led och även ha diverse usb portar i tangentbordet.

Sedan brukar de finnas macro knappar där man spela in en sekvens av knapptryck och ha de på ett knapptryck.

Brukar också finnas genvägar till att toggla gaming mode eller dylikt, som då slår av vissa windows funktioner som tar prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag förstår, tack!

Permalänk
Medlem

Därför jag använder prisjakt för alla teknikprylar deras filter är riktigt bra. Man ska dock komma ihåg att dessa filter tar tid att bygga upp och det är lätt att någon detalj blir fel. Så ett bra fritext sök ska inte underskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Därför jag använder prisjakt för alla teknikprylar deras filter är riktigt bra. Man ska dock komma ihåg att dessa filter tar tid att bygga upp och det är lätt att någon detalj blir fel. Så ett bra fritext sök ska inte underskattas.

Yea, sätta upp en enkel elastic lösning är relativt smärtfritt. Att dock indexera korrekt, vikta sökindex etc blir snabbt väldigt komplext. Jag har bara använt elastic för att indexera sidor i Episerver, så är långt ifrån expert. Finns mycket att konfigurera