Permalänk
Medlem

Fryser vid boot efter rengöring.

Hej på er.

Igår kväll dammade jag av datorn och hade på ny kylpasta på CPUn.
Startade utan problem och klarade flera stresstester i ryzen master med lägre temp än innan. Efter jag kom tillbaka efter att ha varit afk en stund svarade den inte på input från varken mus eller tangentbord. Tänkte att det kanske var en slump och att jag dealar med det idag ifall det var något tokigt.

Startade utan problem idag med. Var igång en stund, kom tillbaka och den hade fryst likadant igen. Stängde av på knappen och nu kommer jag inte förbi windows bootlogga efter flera försök.

Kommer in i bios och den känner av båda minnena, har 32° på cpu i idle @3.6ghz och sys temp ligger på 26°.

Hade esd band på hela tiden på psugallret med det i pluggat.
De komponenter jag tog ur och i var gpu, ram och cpufläkten.

Min anledning att ha på ny kylpasta var att jag kände med mig när jag byggde den första gången att det blev för lite och jag hade rätt. Hade på vanlig "pea size" denna gång utan överflödigt kladd.

Nån som har en aning vad som kan vara tokigt? Bara att fråga om jag missat nån info.

All hjälp uppskattas enormt.

Lista på komponenter:
Case: Phanteks P600S
MB: Aorus x570 Elite
CPU: Ryzen 3700x + Dark Rock Pro 4
RAM: HyperX Fury 2x16 32gb 3600mhz
GPU: MSI GTX 970 Gaming
PSU: Seasonic HW 750W 80+Gold
2x Kingston A2000 m.2 500gb(c:)/1tb

Visa signatur

Phanteks P600S | Aorus X570 Elite | Ryzen 7 5800X3D | MSI 3080 Gaming Z Trio 10G LHR | HyperX Fury Black 2x16 3600MHz | Seasonic GX 750w 80+Gold | 2x Kingston A2000 1TB/500GB

Permalänk
Avstängd

Börjat först med att plocka ur din hårddisk så att den inte tar någon mer skadad.

Vild gissning när du gjorde rent så kanske du kom åt en spark på moderkortet som överklocka CPU, som även överklocka din ram.

Så testa först om dina ram är ok, du kan tex använda denna program MemTest86.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Vad gjorde du när du dammade av datorn? Hur gjorde du det? Vilka verktyg?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Vad gjorde du när du dammade av datorn? Hur gjorde du det? Vilka verktyg?

Dammade mest av filtren på chassit med en microfiberduk, men även lite på psu-shrouden. Använde tops på chassi-och cpu fläktar.

Visa signatur

Phanteks P600S | Aorus X570 Elite | Ryzen 7 5800X3D | MSI 3080 Gaming Z Trio 10G LHR | HyperX Fury Black 2x16 3600MHz | Seasonic GX 750w 80+Gold | 2x Kingston A2000 1TB/500GB

Permalänk
Medlem

Update; Windows triggade en reparation nu. Håller på att återställa så håller tummarna för det.

Visa signatur

Phanteks P600S | Aorus X570 Elite | Ryzen 7 5800X3D | MSI 3080 Gaming Z Trio 10G LHR | HyperX Fury Black 2x16 3600MHz | Seasonic GX 750w 80+Gold | 2x Kingston A2000 1TB/500GB

Permalänk
Medlem

Du har inte en riser kabel till gpu? Min var defekt, fick fortfarande bild men den frös en stund efter att man loggat in i Windows. Ville sedan inte boota ordentligt, utan endast starta reperation av Windows. Testade utan riser kabeln och då fungerade allting som vanligt.

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gewdiz:

Du har inte en riser kabel till gpu? Min var defekt, fick fortfarande bild men den frös en stund efter att man loggat in i Windows. Ville sedan inte boota ordentligt, utan endast starta reperation av Windows. Testade utan riser kabeln och då fungerade allting som vanligt.

Nä, den sitter som vanligt med 8+6 pin från psut.

Kommit in i Windows nu efter återställningen. Hoppas det håller denna gång. Annars återkommer jag.

Visa signatur

Phanteks P600S | Aorus X570 Elite | Ryzen 7 5800X3D | MSI 3080 Gaming Z Trio 10G LHR | HyperX Fury Black 2x16 3600MHz | Seasonic GX 750w 80+Gold | 2x Kingston A2000 1TB/500GB

Permalänk
Medlem

Update: Har gått hela dagen utan problem, startade om nyss för att aktivera XMP i BIOS och efter save and reset crashar den på startup igen. Fryser helt vid windowsloggan.

Råkade jag döda mina RAM? Kan de sitta i dåligt? Varför skulle windows skita på sig så brutalt av det isåfall?

Visa signatur

Phanteks P600S | Aorus X570 Elite | Ryzen 7 5800X3D | MSI 3080 Gaming Z Trio 10G LHR | HyperX Fury Black 2x16 3600MHz | Seasonic GX 750w 80+Gold | 2x Kingston A2000 1TB/500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läppen:

Update: Har gått hela dagen utan problem, startade om nyss för att aktivera XMP i BIOS och efter save and reset crashar den på startup igen. Fryser helt vid windowsloggan.

Råkade jag döda mina RAM? Kan de sitta i dåligt? Varför skulle windows skita på sig så brutalt av det isåfall?

Update 2: Avaktiverade XMP igen och kom in i Windows den här gången. Misstänker RAM.

Visa signatur

Phanteks P600S | Aorus X570 Elite | Ryzen 7 5800X3D | MSI 3080 Gaming Z Trio 10G LHR | HyperX Fury Black 2x16 3600MHz | Seasonic GX 750w 80+Gold | 2x Kingston A2000 1TB/500GB

Permalänk
Medlem

I vilka slots har du monterat ram minnena i? 1/3 eller 2/4, testa byta plats till den ena eller den andra. Kontrollera i din moderkorts manual vilka slots du ska sätta minnena i, eftersom du verkar använda 2x ram minnen enligt din sign.

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem

Montera ur/i SSDerna en gång också för att säkerställa att de inte glappat

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gewdiz:

I vilka slots har du monterat ram minnena i? 1/3 eller 2/4, testa byta plats till den ena eller den andra. Kontrollera i din moderkorts manual vilka slots du ska sätta minnena i, eftersom du verkar använda 2x ram minnen enligt din sign.

Skrivet av Gorian:

Montera ur/i SSDerna en gång också för att säkerställa att de inte glappat

Tack för hjälpen allihopa.

Jag provade helt enkelt att ta ur ram och sätta i dem igen och efter det verkar det ha löst sig. Inga krascher pga xmp eller liknande. Måste varit att en sticka inte satt ordentligt även fast bios kände av båda.

Men jag vågar inte hurra än. Jag återkommer om det blir något nytt, annars kan man anse problemet som löst.

Visa signatur

Phanteks P600S | Aorus X570 Elite | Ryzen 7 5800X3D | MSI 3080 Gaming Z Trio 10G LHR | HyperX Fury Black 2x16 3600MHz | Seasonic GX 750w 80+Gold | 2x Kingston A2000 1TB/500GB

Permalänk
Skrivet av Läppen:

Tack för hjälpen allihopa.

Jag provade helt enkelt att ta ur ram och sätta i dem igen och efter det verkar det ha löst sig. Inga krascher pga xmp eller liknande. Måste varit att en sticka inte satt ordentligt även fast bios kände av båda.

Men jag vågar inte hurra än. Jag återkommer om det blir något nytt, annars kan man anse problemet som löst.

Fungerar det än? Har exakt samma problem och har gått igenom alla stegen du har utan resultat. Funderar om jag behöver köpa nya ram minnen, men eftersom jag är en fattig student så vet jag inte om jag vågar om det skulle vara så att det inte funkar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyharry:

Fungerar det än? Har exakt samma problem och har gått igenom alla stegen du har utan resultat. Funderar om jag behöver köpa nya ram minnen, men eftersom jag är en fattig student så vet jag inte om jag vågar om det skulle vara så att det inte funkar..

Yes nu har det funkat som vanligt sedan jag skrev sist. Jag tog ut minnena och satte tillbaka dem. Tror jag inte tryckte till dem i slotsen ordentligt första gången, det ska klicka rejält.

Har du exakt samma problem skulle jag börja där. Tryck ner hårt på båda ändarna i slotten.

Hoppas det löser det för dig!

Visa signatur

Phanteks P600S | Aorus X570 Elite | Ryzen 7 5800X3D | MSI 3080 Gaming Z Trio 10G LHR | HyperX Fury Black 2x16 3600MHz | Seasonic GX 750w 80+Gold | 2x Kingston A2000 1TB/500GB