Hemmabio förstärkare fundering!

Permalänk

Hemmabio förstärkare fundering!

Hallå!
Har 2 st frågor :
Tänkte köpa en ny förstärkare en denon AVR-X1600H när den kommer in i lager igen. Har i dagsläget en denon 1100w
Vad tror ni kommer det bli någon skillnad i ljudet med en ny denon? 1100 är 6år gammal
Kommer även att uppgradera mina högtalare i samma köp ned detta paket https://www.hifiklubben.se/dali-spektor-5.1_1/
Byter bara ut subba i paketet till en E-9 F.
Har i dagsläget ett ihop plock
Av proson högtalare som jag vill byta ut.

Sen finns det något bra alternativ till denon x1600h förstärkaren?
Verkar vara bristvara på förstärkare idagsläget om man tittar på lagerstatus på nätet i butikerna.

Mvh Peter

Permalänk
Medlem

Det som jag skulle sakna på denna, när du ändå skall byta, är väl HDMI 2.1, Audyssey MultEQ XT32.
HDMI 2.1 om du vill koppla xbox series x, PS5 genom den (för att få 4k 120 hz), Audyssey MultEQ XT32 om du vill få en bra rumskorrigering där du får ett riktigt bra utgångsläge på ljudinställningarna justerat efter ditt rum.
Jag har Marantz 7008 idag och skall snart uppgradera och dessa två sakerna skall bara finnas på min nästa reciver.

Annars får du ju vad du betalar för. Det är ju ingen monsterreciver du funderar på och då saknas det lite extra.
För att kunna köra PS5 i 4k 120 hz måste ju TVn stödja det såklart (ha HDMI 2.1). Men det är ju ändå lite framtids säkerare att ha den möjligheten.

Ljudmässigt är Denon väldigt lika i de olika årsmodellerna, den största ljudförändringen blir väl när du byter högtalare och sub.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Alla nuvarande recievers har ett buggigt hdmi 2.1 chip, så antingen får du chansa på att de kan åtgärda det via firmware, eller vänta på årets generation.
Jag gillar Yamaha bäst. RX-V4A i din prisklass, RX-V6A om du kan.
Sound uniteds apparater, Denon och Marantz bl.a., blir väldigt varma (de jag har haft iaf) vilket jag inte gillar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Det som jag skulle sakna på denna, när du ändå skall byta, är väl HDMI 2.1, Audyssey MultEQ XT32.
HDMI 2.1 om du vill koppla xbox series x, PS5 genom den (för att få 4k 120 hz), Audyssey MultEQ XT32 om du vill få en bra rumskorrigering där du får ett riktigt bra utgångsläge på ljudinställningarna justerat efter ditt rum.
Jag har Marantz 7008 idag och skall snart uppgradera och dessa två sakerna skall bara finnas på min nästa reciver.

Annars får du ju vad du betalar för. Det är ju ingen monsterreciver du funderar på och då saknas det lite extra.
För att kunna köra PS5 i 4k 120 hz måste ju TVn stödja det såklart (ha HDMI 2.1). Men det är ju ändå lite framtids säkerare att ha den möjligheten.

Ljudmässigt är Denon väldigt lika i de olika årsmodellerna, den största ljudförändringen blir väl när du byter högtalare och sub.

Frågan är hur viktigt det är att kunna koppla konsolen via förstärkaren? Den har ju eARC så man får ju ut ljudet precis lika bra om man kopplar konsolen till teven och ljudet via HDMI tillbaka till förstärkaren (om teven har eARC förstås). Sen vet jag inte hur det ser ut på TV-apparaterna men jag har fått för mig att eARC ofta inte går via samma HDMI som kan ta emot de tyngsta signalerna. Min TV har inte eARC dock så jag vet inte, men den stöder bara högre bandbredd på en av HDMI-ingångarna.

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Det som jag skulle sakna på denna, när du ändå skall byta, är väl HDMI 2.1, Audyssey MultEQ XT32.
HDMI 2.1 om du vill koppla xbox series x, PS5 genom den (för att få 4k 120 hz), Audyssey MultEQ XT32 om du vill få en bra rumskorrigering där du får ett riktigt bra utgångsläge på ljudinställningarna justerat efter ditt rum.
Jag har Marantz 7008 idag och skall snart uppgradera och dessa två sakerna skall bara finnas på min nästa reciver.

Annars får du ju vad du betalar för. Det är ju ingen monsterreciver du funderar på och då saknas det lite extra.
För att kunna köra PS5 i 4k 120 hz måste ju TVn stödja det såklart (ha HDMI 2.1). Men det är ju ändå lite framtids säkerare att ha den möjligheten.

Ljudmässigt är Denon väldigt lika i de olika årsmodellerna, den största ljudförändringen blir väl när du byter högtalare och sub.

Då jag inte spelar någon xbox eller PS konsol så spelar inte hdmi2. 1 någon roll men Audyssey MultEQ XT32 hade ju varit Nice. Det finns det på min 1100w iallafall någon version av det.

Som du säger största förändringar är väl högtalarna 🙂.
Kanske lugnar mig och går på en
denon X2700H när dom kommer in i lager istället

Mvh Peter

Permalänk
Skrivet av Cruentuz:

Alla nuvarande recievers har ett buggigt hdmi 2.1 chip, så antingen får du chansa på att de kan åtgärda det via firmware, eller vänta på årets generation.
Jag gillar Yamaha bäst. RX-V4A i din prisklass, RX-V6A om du kan.
Sound uniteds apparater, Denon och Marantz bl.a., blir väldigt varma (de jag har haft iaf) vilket jag inte gillar.

Ska kolla in RX-V6A lite 🙂
Aldrig tittat på Yamaha får mig bara att tänka på motorcyklar 😂😂😂
Har den något bra kalibrering program?

Permalänk
Skrivet av snajk:

Frågan är hur viktigt det är att kunna koppla konsolen via förstärkaren? Den har ju eARC så man får ju ut ljudet precis lika bra om man kopplar konsolen till teven och ljudet via HDMI tillbaka till förstärkaren (om teven har eARC förstås). Sen vet jag inte hur det ser ut på TV-apparaterna men jag har fått för mig att eARC ofta inte går via samma HDMI som kan ta emot de tyngsta signalerna. Min TV har inte eARC dock så jag vet inte, men den stöder bara högre bandbredd på en av HDMI-ingångarna.

Har inte heller tyvärr eARC på min Philips 9002 oled tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Alla nuvarande recievers har ett buggigt hdmi 2.1 chip, så antingen får du chansa på att de kan åtgärda det via firmware, eller vänta på årets generation.
Jag gillar Yamaha bäst. RX-V4A i din prisklass, RX-V6A om du kan.
Sound uniteds apparater, Denon och Marantz bl.a., blir väldigt varma (de jag har haft iaf) vilket jag inte gillar.

De släpper inte nytt varje år. Så finns det inga rykten om att det ska släppas nytt som åtgärdar hdmi 2.1 specen så tror jag man får vänta åtminstone till 2022.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hollowman71:

Har inte heller tyvärr eARC på min Philips 9002 oled tv

Nej ok. Den har heller inte stöd för VRR eller höga bildhastigheter ser jag.

Frågan är varför du vill byta ut din förstärkare? Om den du har är kass kan jag förstå det absolut, men har du en som stöder 5.1 och så, så får du ju inte så mycket nytt av förstärkaren liksom. Spotify och så är förstås trevligt, men det är rätt mycket pengar för att slippa BT liksom. eARC är också trevligt, men om teven inte stöder det så är det ingen mening liksom.

Nya högtalare däremot är ju en bra investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Hallå!
Har 2 st frågor :
Tänkte köpa en ny förstärkare en denon AVR-X1600H när den kommer in i lager igen. Har i dagsläget en denon 1100w
Vad tror ni kommer det bli någon skillnad i ljudet med en ny denon? 1100 är 6år gammal
Kommer även att uppgradera mina högtalare i samma köp ned detta paket https://www.hifiklubben.se/dali-spektor-5.1_1/
Byter bara ut subba i paketet till en E-9 F.
Har i dagsläget ett ihop plock
Av proson högtalare som jag vill byta ut.

Sen finns det något bra alternativ till denon x1600h förstärkaren?
Verkar vara bristvara på förstärkare idagsläget om man tittar på lagerstatus på nätet i butikerna.

Mvh Peter

Stativhögtalarna ligger på 83db i känslighet och receivern på 80 watt. Det känns spontant lite klent (men jag vet inte hur tungdrivet Dali-systemet är).

Annars är det värt att gå upp till Denon X3700H. Förutom ovan nämnda fördelar som Hdmi 2.1 osv så får du ju även möjlighet att uppgradera med en extra sub och atmos-högtalare.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/de...

Antar att det är främst tv/film som är tanken?
Om du inte bestämt dig för Dali skulle jag även kolla på SVS. De har ett satellitsystem som lirar riktigt bra ihop. Beror förstås lite på hur stort rum man har.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av snajk:

Nej ok. Den har heller inte stöd för VRR eller höga bildhastigheter ser jag.

Frågan är varför du vill byta ut din förstärkare? Om den du har är kass kan jag förstå det absolut, men har du en som stöder 5.1 och så, så får du ju inte så mycket nytt av förstärkaren liksom. Spotify och så är förstås trevligt, men det är rätt mycket pengar för att slippa BT liksom. eARC är också trevligt, men om teven inte stöder det så är det ingen mening liksom.

Nya högtalare däremot är ju en bra investering.

Håller med dig vet faktiskt inte varför jag är inne på en ny förstärkare. Man tänker väl att nya högtalare så vill man ha en ny förstärkare också 😮
= dumt tänk igentligen 😂

Permalänk
Medlem

Jag tror att det värsta man kan göra är att snåla och köpa en 7 kanals förstärkare. När takhögtalare inte var en grej förstår jag 7 kanaler, men inte längre. Jag gjorde det för ett par år sen och ångrar varje dag att jag inte la någon extra tusenlapp för minst 9 kanals

Om du inte tänker köra atmos de närmsta åren är en annan femma.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv

Nu var det ett tag sen jag höll på med sånt här men jag gissar att detta tipset fortfarande gäller om man vill ha upp ljudkvaliten utan att få ett jättehål i plånboken.

Först och främst är det ju rummet som har den största påverkan i hur bra ditt ljud blir. Är det skit spelar det ingen roll hur mycket pengar du lägger på elektroniken.

Annars är tipset att köra din hemmabioreciver som ett försteg. Sen köper du ett begagnat bra slutsteg. Det händer liksom inte så mycket med utvecklingen inom slutsteg men det är den biten som kostar pengar och det är där du vill ha kvalite för att få bättre ljud. Jag köpte nått Rotelslutsteg för ett par tusen minns jag, det hade säkert kostat det tiodubbla nytt och ljudet blev riktigt bra.

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Stativhögtalarna ligger på 83db i känslighet och receivern på 80 watt. Det känns spontant lite klent (men jag vet inte hur tungdrivet Dali-systemet är).

Annars är det värt att gå upp till Denon X3700H. Förutom ovan nämnda fördelar som Hdmi 2.1 osv så får du ju även möjlighet att uppgradera med en extra sub och atmos-högtalare.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/de...

Antar att det är främst tv/film som är tanken?
Om du inte bestämt dig för Dali skulle jag även kolla på SVS. De har ett satellitsystem som lirar riktigt bra ihop. Beror förstås lite på hur stort rum man har.

Ja det är främst tv och film som går där hemma!
Det du skrev om watt antalet vet jag inte hur man ska uppfatta det hela om man läser på hifi klubben :
Obs! De 80 watt som anges har uppmätts som faktiska hifi-watt (8 ohm, 20–20 000 Hz, låg förvrängning, två kanaler i drift). Om man mäter på samma sätt som vissa konkurrenter (med ett pip på 1 kHz i en enda kanal) så levererar AVR-X1600H hela 145 watt

Stog lika på min denon 1100w!

Permalänk

Kanske väntar med förstärkare som det ser ut. Och testar dom nya högtalarna med min gamla 1100 först. Skulle jag gå upp några tusen så måste jag vänta ändå då det verkar vara en brist vara på förstärkare just nu!

Mvh Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Ja det är främst tv och film som går där hemma!
Det du skrev om watt antalet vet jag inte hur man ska uppfatta det hela om man läser på hifi klubben :
Obs! De 80 watt som anges har uppmätts som faktiska hifi-watt (8 ohm, 20–20 000 Hz, låg förvrängning, två kanaler i drift). Om man mäter på samma sätt som vissa konkurrenter (med ett pip på 1 kHz i en enda kanal) så levererar AVR-X1600H hela 145 watt

Stog lika på min denon 1100w!

Det där är Hifiklubbens marknadsföring. Deras Watt är inte mer värda än någon annan watt. Jag vet faktiskt inte vilka tillverkare de syftar på som skulle mäta sina watt med ett pip på 1kHz i en enda kanal.
Jag äger själv en X3600H (2019-modellen av X3700H). Den är inte jättestark, men ganska trevlig tack vare att den har 9 kanaler.

Det är en smaksak antar jag, men om jag var du skulle jag iaf spana in SVS Prime-serie innan jag sprang och köpte det där denon-paketet

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det är en smaksak antar jag, men om jag var du skulle jag iaf spana in SVS Prime-serie innan jag sprang och köpte det där denon-paketet

Och även SVS SB-1000 istället för E-9 F som nämns i första posten
https://www.hembiobutiken.se/produkter/subwoofers/aktiv/25146...

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Det där är Hifiklubbens marknadsföring. Deras Watt är inte mer värda än någon annan watt. Jag vet faktiskt inte vilka tillverkare de syftar på som skulle mäta sina watt med ett pip på 1kHz i en enda kanal.
Jag äger själv en X3600H (2019-modellen av X3700H). Den är inte jättestark, men ganska trevlig tack vare att den har 9 kanaler.

Det är en smaksak antar jag, men om jag var du skulle jag iaf spana in SVS Prime-serie innan jag sprang och köpte det där denon-paketet

Ska ta en Titt på SVS Prime-serie 😉.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hollowman71:

Hallå!
Har 2 st frågor :
Tänkte köpa en ny förstärkare en denon AVR-X1600H när den kommer in i lager igen. Har i dagsläget en denon 1100w
Vad tror ni kommer det bli någon skillnad i ljudet med en ny denon? 1100 är 6år gammal
Kommer även att uppgradera mina högtalare i samma köp ned detta paket https://www.hifiklubben.se/dali-spektor-5.1_1/
Byter bara ut subba i paketet till en E-9 F.
Har i dagsläget ett ihop plock
Av proson högtalare som jag vill byta ut.

Sen finns det något bra alternativ till denon x1600h förstärkaren?
Verkar vara bristvara på förstärkare idagsläget om man tittar på lagerstatus på nätet i butikerna.

Mvh Peter

Jag sitter själv i samma tankar då jag har en X1000 och nyligen skaffade en 4k TV.

Det du tjänar på att skaffa en X1600H ljudmässigt är stöd för fler format, tex Dolby Atmos. Har du inga källor som sänder detta så tjänar du inget ljudmässigt skulle jag säga.

Det du dock tjänar är möjligheten att styra all din utrustning via Denonen. Innan jag uppgraderade min TV hade jag allt kopplat till min X1000 och en sladd till TV'n. Eftersom X1000 stödjer max 1080P så försvann den möjligheten då jag ville använda tex 4k från min AppleTV med den nya TV'n. Därför kör jag nu ARC, och det funkar inte alls lika smidigt.

Det har pratats i tråden om dåliga HDMI-chip. X1600H är inte drabbad av det eftersom den inte alls stödjer den högre uppdateringsfrekvensen i HDMI 2.1. Själv tittade jag på en X2700 för att ge mig själv lite mer utrymme för framtida uppgraderingar. Men där tog det då stopp på grund av problemet med HDMI 2.1-chippen. Denon antyder nu på sin hemsida att det ska komma en mjukvaruuppgradering som löser detta, men jag vet inte om jag helt ska tro på det, så just nu avvaktar jag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Och även SVS SB-1000 istället för E-9 F som nämns i första posten
https://www.hembiobutiken.se/produkter/subwoofers/aktiv/25146...

Den är finfin! För pengarna är den ruggigt prisvärd tycker jag

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det du tjänar på att skaffa en X1600H ljudmässigt är stöd för fler format, tex Dolby Atmos. Har du inga källor som sänder detta så tjänar du inget ljudmässigt skulle jag säga.

Själv tittade jag på en X2700 för att ge mig själv lite mer utrymme för framtida uppgraderingar.

Sant ang ljudformaten tittar en del på Netflix som sänder Atmos på vissa titlar men vet ju inte hur det sänds ut när man inte har ett Atmos högtalare setup! Och en förstärkare som stöder detta!

Har också tittat på x2700 som du säger lite mer framtids säkrad.
Har som sagt inte en tv med earc
Men vem vet kanske kommer en sån i framtiden också. Fast jag är super nöjd med min Philips 9002 oled än så länge

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Den är finfin! För pengarna är den ruggigt prisvärd tycker jag

😉 I sanningens namn har ja igentligen en subba jag är nöjd med
Proson Rumble R-10 Black
MEN den är svart! Och jag vill ha vita nya högtalare . Där av inköp av en ny subba också

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hollowman71:

Sant ang ljudformaten tittar en del på Netflix som sänder Atmos på vissa titlar men vet ju inte hur det sänds ut när man inte har ett Atmos högtalare setup! Och en förstärkare som stöder detta!

Har också tittat på x2700 som du säger lite mer framtids säkrad.
Har som sagt inte en tv med earc
Men vem vet kanske kommer en sån i framtiden också. Fast jag är super nöjd med min Philips 9002 oled än så länge

Ah, du har redan stöd för Atmos och även 4k. Finns ingen mening att uppgradera.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ah, du har redan stöd för Atmos och även 4k. Finns ingen mening att uppgradera.

Nej 1100w har inte Atmos stöd men Den har 4k uppskalning jag uttryckte mig lite fel kanske Sry
Så nog skulle jag vinna lite på att uppgradera 😉
Men för att få Atmos till förstärkaren så måste tv ha eARC och det har inte min tv som jag har nu tyvärr!

Permalänk
Skrivet av hollowman71:

Nej 1100w har inte Atmos stöd men Den har 4k uppskalning jag uttryckte mig lite fel kanske Sry
Så nog skulle jag vinna lite på att uppgradera 😉
Men för att få Atmos till förstärkaren så måste tv ha eARC och det har inte min tv som jag har nu tyvärr!

Rent generellt bara köp den du gillar så länge det är något hyfsat bra märke. Alla fancy stuff är inget man direkt behöver hänga upp sig på. Då är du ute ur leken efter 1 månad om du hela tiden skall ha det senaste.
Watt är inget du behöver hänga upp dig på. Sällan det stämmer och i din prisklass är det väldigt få produkter som kan levera 100w i alla kanaler samtidigt.
Vilken kaliberingsprogram du vill ha är inte heller något att bry sig över. Alla gör jobbet. Bara med olika processer.

Permalänk
Hedersmedlem

Amazon.se satte ner priset på X2700H med 2000kr vid ett tillfälle. Ångrar att jag inte slog till då.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Rent generellt bara köp den du gillar så länge det är något hyfsat bra märke. Alla fancy stuff är inget man direkt behöver hänga upp sig på. Då är du ute ur leken efter 1 månad om du hela tiden skall ha det senaste.
Watt är inget du behöver hänga upp dig på. Sällan det stämmer och i din prisklass är det väldigt få produkter som kan levera 100w i alla kanaler samtidigt.
Vilken kaliberingsprogram du vill ha är inte heller något att bry sig över. Alla gör jobbet. Bara med olika processer.

👍 Jo det är väl så 🙂

Permalänk
Skrivet av giplet:

Amazon.se satte ner priset på X2700H med 2000kr vid ett tillfälle. Ångrar att jag inte slog till då.

Då skulle man varit med på noterna 😉