Nej, den formuleringen tycker jag är helt missvisande.
Det var ett designval med att dom prioriterade högre klockfrekvenser framför högre IPC.
Jag förstår inte riktigt vad du argumenterar för med det här.
Men även i optimerade program som inte alls hade med realistisk prestanda att göra så presterade Bulldozer inte alls så bra som den "borde".
Jag tycker du verkar fokusera alldeles för mycket på vissa designval och helt blunda för många andra.
Kanske, men vad spelar det för roll hur den marknadsfördes om vi pratar om arkitekturen i sig?
Oavsett hur den marknadsfördes så var prestandan rätt dålig, både per mm2 och watt.
Bulldozer var inte usel, men även om optimeringar gjorts för dess moduluppbyggd så var det en hel del andra designval som gjorde det till en dålig arkitektur imo.
Jag hade väldigt gärna velat se hur modul-systemet hade utvecklats om andra designval varit bättre.
Jag är väldigt positiv till just del delen, men väldigt skeptisk och oförstående till en del andra.
Då framförallt fokus på klockfrekvenser över IPC trots misslyckandes med Netburst-arkitekturen från Intel.
https://sciencenode.org/feature/the-5-fastest-supercomputers-...
Världens snabbaste superdator kör ARM och det är ändå ganska "spektakulärt" skulle jag vilja påstå.