Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Hur kör man med openxr med Q2'an? Jag fick ändra i registret som tidigare sagts för att ens kunna hitta headsetet.

Steam VR skall inte behöva vara igång alls.

Du kan också ladda ner Open XR Developer Tool och se vilken runtime som är aktiv.

Passar även på att tipsa om att öka på bitrate om du kör link (Använd Oculus Debug Tool eller Oculus Tray Tool). Ger mycket skarpare bild och mindre kompressionsartefakter med Q2, som blir extra tydligt i FS2020. Anisotropisk filtrering ger ett uppsving också (8-16X) så ser man långt och skarpt

Permalänk
Medlem

En sak jag har märkt med live weather är att det stämmer nada då det gäller här i Vasa eller så . Finns inget snö i spelet på marken eller på landningsbanan , ändå har vi de bra med snö här i Vasa.

Nån annan som har märkt av de med eller? Har för mig att det ska vara lika i spelet som det är irl om man kör live weather

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

En sak jag har märkt med live weather är att det stämmer nada då det gäller här i Vasa eller så . Finns inget snö i spelet på marken eller på landningsbanan , ändå har vi de bra med snö här i Vasa.

Nån annan som har märkt av de med eller? Har för mig att det ska vara lika i spelet som det är irl om man kör live weather

Snö i live-vädret annonserades ju i december-uppdateringen men jag har hittills bara sett det i nordamerika. Inte för jag har letat så hårt då. Om du t.ex. lyfter i Kelowna, BC, Kanada, och kör med liveväder igår (nu är det ju natt där) så ser du snö på backen.

Jag är ingen expert men jag antar de får vädret via olika källor och saker som vind, lufttryck och nederbörd är ju "väder i luften". Snödjup på marken kanske de inte får från hela världen? På Wikpedia-sidan om METAR står snödjup bland de amerikanska tilläggen till standarden t.ex.

Har vi nån som gjort lumpen i ett vädertorn här som kan berätta mer?

Om det kom i nordamerika för en månad sedan kommer det säkert till oss ... om ett tag.

Permalänk
Medlem

Vinterförhållanden så som snödjup och status på banan orsakad av snö brukar publiceras som SNOWTAM men tvekar starkt på att utvecklarna hämtar data från dessa.

Så som jag har uppfattat det bygger live weather i simulatorn inte på metar-observationer utan snarare en mer övergripande väderbild som sträcker sig utanför bara flygplatserna.

Har för mig jag har sett ett tillägg som någon har skapat som heter live metar istället för live weather, då har väl denne fixat så att data kommer från metar istället.

Permalänk
Skrivet av edvinnn:

Vinterförhållanden så som snödjup och status på banan orsakad av snö brukar publiceras som SNOWTAM men tvekar starkt på att utvecklarna hämtar data från dessa.

Så som jag har uppfattat det bygger live weather i simulatorn inte på metar-observationer utan snarare en mer övergripande väderbild som sträcker sig utanför bara flygplatserna.

Har för mig jag har sett ett tillägg som någon har skapat som heter live metar istället för live weather, då har väl denne fixat så att data kommer från metar istället.

Jag har laddat ner "Unreal Weather" freeware. Fungerar ganska bra.Den laddar ner metadata från varje flygplats du passerar ibland är det ingen snö men oftast norr om Gävle och skulle man märka att det inte är snö fast det borde vara det så kan man ställa om det under väder menyn (kommer säkert en uppdatering i msfs). Länk till Unreal Weather:
https://www.msfsaddon.com/2020/10/flight-simulator-2020-unrea... En bra vfr map är denna: https://modshost.com/mfs2020/other/vfrmap-enhanced/ Det är en plugin öppnas från tool menyn visar också tempraturen på marken och när man flyger. Lycka till!

Permalänk
Inaktiv

Ni som spelat ett tag, jag ha två frågor kanske någon har erfarenhet att svara på ?

1. Visst bör man kunna spela rätt okej med en I5 10400F 16 GB RAM samt 1660 Super? Inte ultra men mid-high ?
2. Är Thrustmaster 16000M en okej joystick för en glad amatör?

Permalänk
Medlem

En helt annan fråga för en nybörjare på spel: Kan jag installera samma licens av MSFS 2020 på flera datorer samtidigt, rent licensmässigt? Jag har flera datorer och även om en är huvuddatorn vore det skoj att kunna prova simulatorn på en annan bara för att se hur det går där - men jag vill inte sabba för huvudinstallationen.

Datorerna är kopplade till samma Microsoft-konto.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blackcoffee:

En helt annan fråga för en nybörjare på spel: Kan jag installera samma licens av MSFS 2020 på flera datorer samtidigt, rent licensmässigt? Jag har flera datorer och även om en är huvuddatorn vore det skoj att kunna prova simulatorn på en annan bara för att se hur det går där - men jag vill inte sabba för huvudinstallationen.

Datorerna är kopplade till samma Microsoft-konto.

Jadå, det ska du kunna göra. Nästan alla licenser idag är kopplade till ditt konto och inte till en specifik maskin.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

2. Är Thrustmaster 16000M en okej joystick för en glad amatör?

Absolut. Kör främst ARMA 3 och Flight Simulator med den. Skön och rejält med knappar.

Dock finns det två saker som är vanliga (vad jag vet) att känna till.
1. Man kommer att behöva smörja gasreglaget efter ett tag. Jag har satt min på minst motstånd men det börjar gå ryckigt trots det.
2. Roderfunktionen, vrida på spaken, kan börja spöka och leva sitt eget liv. I mitt fall räckte det att öppna handtaget och rätta till sladdarna. Annars kan det vara potentiometern som behöver rengöras.

Den här videon var till hjälp med spaken även om det ser väldigt lätt ut när han gör det. Triggersprinten satt som f-n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Jadå, det ska du kunna göra. Nästan alla licenser idag är kopplade till ditt konto och inte till en specifik maskin.

Tack.

Permalänk
Medlem

AMD Radeon RX 5700 XT kraschar när jag flyger FS 2020

Mitt grafikkort AMD Radeon RX 5700 XT kraschar när jag flyger Flight simulator 2020. Kraschen sker efter 15-60 minuter. Felmeddelande om att "tidsgränsen för drivrutin har gått ut. Systemet har återställts".

Jag kör med standardinställningar. Har även testat överklockning av GPU men det gör ingen skillnad. Har testat med att nedgradera drivrutinen dock utan förbättring.

Någon som har förslag till åtgärd?

Permalänk

En liten fråga, jag startar upp FS2020 och spelet börjar ladda i 5 sekunder och sedan blir skärmen svart och ingenting mer händer, går jag in på akvitetshanteran och skall stänga får jag ett meddelande att "Varning spelet körs redan". Har återställt datorn och lagt in spelet på nytt inga problem att starta, dagen efter skall jag starta upp spelet igen och samma visa.
Datorn som allt ligger på är en Taurus Gaming Elite, med Intel Core i9 3,6 Ghz 20mb, Asus GeForce RTX 3080 10 GB TUF GAMING OC, ASUS ROG STRIX Z490+GAMING. Tacksam om någon har något tips, börjar att bli lätt förbannad då maskinen är inköpt bara för FS2020,

Permalänk
Medlem
Skrivet av SafetyOfficer:

En liten fråga, jag startar upp FS2020 och spelet börjar ladda i 5 sekunder och sedan blir skärmen svart och ingenting mer händer, går jag in på akvitetshanteran och skall stänga får jag ett meddelande att "Varning spelet körs redan". Har återställt datorn och lagt in spelet på nytt inga problem att starta, dagen efter skall jag starta upp spelet igen och samma visa.
Datorn som allt ligger på är en Taurus Gaming Elite, med Intel Core i9 3,6 Ghz 20mb, Asus GeForce RTX 3080 10 GB TUF GAMING OC, ASUS ROG STRIX Z490+GAMING. Tacksam om någon har något tips, börjar att bli lätt förbannad då maskinen är inköpt bara för FS2020,

Det blir svart i början. Det tar LÅNG tid att starta upp FS2020. Får du igång simulatorn över huvud taget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Mitt grafikkort AMD Radeon RX 5700 XT kraschar när jag flyger Flight simulator 2020. Kraschen sker efter 15-60 minuter. Felmeddelande om att "tidsgränsen för drivrutin har gått ut. Systemet har återställts".

Jag kör med standardinställningar. Har även testat överklockning av GPU men det gör ingen skillnad. Har testat med att nedgradera drivrutinen dock utan förbättring.

Någon som har förslag till åtgärd?

Går fläktarna på kortet för fullt när det händer? Det kan hända att det överhettar. Överklockning gör då saken bara värre. Jag skulle prova undervolta kortet lite istället för att se om det hjälper. Inte för mycket, det gör bara att det kraschar av det istället men runt 1100 mV borde det fungera med om allt annat är inställt på standard.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga. Inte köpt FS2020 än men kommer göra det snart. För att köra det i VR, är det bättre att köpa det separat och inte via Steam och skippa kopplingen helt med SteamVR och köra OpenXR istället?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Går fläktarna på kortet för fullt när det händer? Det kan hända att det överhettar. Överklockning gör då saken bara värre. Jag skulle prova undervolta kortet lite istället för att se om det hjälper. Inte för mycket, det gör bara att det kraschar av det istället men runt 1100 mV borde det fungera med om allt annat är inställt på standard.

Okej tack! Det ska jag testa!👍

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Jag har en liten fråga. Inte köpt FS2020 än men kommer göra det snart. För att köra det i VR, är det bättre att köpa det separat och inte via Steam och skippa kopplingen helt med SteamVR och köra OpenXR istället?

Inte för att vara negativ men FS2020 i VR är för stunden ingen trivial upplevelse eller en speciellt optimerad sådan.
Inte ens 5950x och 3090 leverar bilder per sekund som kan ses som acceptabelt med tanke på kostnaden för hårdvara... Ta och kolla runt lite på reviews, prestandatester mm innan du investerar tid och pengar på det.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henkepenke:

Inte för att vara negativ men FS2020 i VR är för stunden ingen trivial upplevelse eller en speciellt optimerad sådan.
Inte ens 5950x och 3090 leverar bilder per sekund som kan ses som acceptabelt med tanke på kostnaden för hårdvara... Ta och kolla runt lite på reviews, prestandatester mm innan du investerar tid och pengar på det.

Ja, det man läser på forumet verkar ganska galet. Många sitter med 35 fps utan reprojection påslaget, vilket om jag inte missförstår något helt enkelt är 35 fps? Jag stör mig på att röra kameran med musen eller TrackIR i 35 fps och vill inte ens föreställa mig hur jag skulle må om hela världen runt mig var i 35 fps.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkepenke:

Har redan all hårdvara så det är inget problem och kommer ändå köpa spelet då jag vill ha det, vr eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vilket headset gäller det? Tror inte det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Vilket headset gäller det? Tror inte det spelar någon roll.

Reverb G2. Vet att jag tvingas dra ner rejält men tycker mig ha läst att OpenXR ska fungera bättre än WMR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Reverb G2. Vet att jag tvingas dra ner rejält men tycker mig ha läst att OpenXR ska fungera bättre än WMR.

Okey, vet tyvärr inte hur det fungerar med G2an.

Permalänk
Skrivet av EnJoker:

Okey, vet tyvärr inte hur det fungerar med G2an.

Jag valde hp reverb g2 efter att provat Oculus quest 2 tack vare skärpa och ljud.Jag har gjort en hel del inställningar i msfs för att nå ett bra resultat, men jag tror att dom kommer med fler uppdateringar från msfs2020.Openxr har jag också installerat men jag tycker inte det ger någon skillnad (har inte kollat så noga) Men för övrigt är jag väldigt nöjd med G2an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

Jag valde hp reverb g2 efter att provat Oculus quest 2 tack vare skärpa och ljud.Jag har gjort en hel del inställningar i msfs för att nå ett bra resultat, men jag tror att dom kommer med fler uppdateringar från msfs2020.Openxr har jag också installerat men jag tycker inte det ger någon skillnad (har inte kollat så noga) Men för övrigt är jag väldigt nöjd med G2an

Såg någon youtuber som tyckte Openxr gav bättre prestanda och kvalitet så därför jag undrar. Men man kan visst köra det även om man har spelet via Steam så kanske kör den vägen ändå.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SiwJon:

Det blir svart i början. Det tar LÅNG tid att starta upp FS2020. Får du igång simulatorn över huvud taget?

Tror att den startar upp då datorn ger den indikationen men jag ser bara muspekaren på en svart skärm och sen händer inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Okej tack! Det ska jag testa!👍

Det blev tyvärr inte bättre. Kraschar fortfarande.

Permalänk
Medlem

Fantastiska nyheter från Orbx! Marcus Nyberg jobbar med Bromma flygplats, å inte bara det, kommer inkludera byggnader för Stockholm! (Marcus har gjort Landvetter och Sturup, som jag tycker båda håller hög kvalité!)

"Bromma Airport has been built to the highest standard and with no detail spared, as well as an updated Stockholm city with over 100+ custom POI's, crisp color-balanced custom aerial imagery as well as various other upgrades that brings the city to life. An incredible amount of work has also been put on making the final approach over Bromma to be as spectacular as it is in real life."

https://orbxdirect.com/product/essb-msfs

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Fantastiska nyheter från Orbx! Marcus Nyberg jobbar med Bromma flygplats, år inte bara det, kommer inkludera byggnader för Stockholm! (Marcus har gjort Landvetter och Sturup, som jag tycker båda håller hög kvalité!)

"Bromma Airport has been built to the highest standard and with no detail spared, as well as an updated Stockholm city with over 100+ custom POI's, crisp color-balanced custom aerial imagery as well as various other upgrades that brings the city to life. An incredible amount of work has also been put on making the final approach over Bromma to be as spectacular as it is in real life."

https://orbxdirect.com/product/essb-msfs

TACKAR för den här uppdateringen av Stockholm och bromma flygplats har längtar efter detta😃👍

Permalänk
Medlem

Ska det vara så här suddigt i satellitvyn? Kanske en skitsak men det irriterar mig.
https://youtu.be/4Zd1GmXE7ms

Visa signatur

| ASUS ROG STRIX B650E-F | AMD RYZEN 9800X3D | ASUS PRIME 9070 XT |
| 64GB DDR5 6000 CL30 | NOCTUA NH-D15 | FRACTAL DESIGN POP AIR |

Permalänk
Medlem

Var ett tag sen jag flög, måste göra ett ryck nu igen. Snabb fråga. Varför är Bushtrips grått och går inte längre att välja?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus