Första Apple Watchen - S3 38/42mm? SE 40/44mm?

Permalänk
Medlem

Första Apple Watchen - S3 38/42mm? SE 40/44mm?

Tja!

Jag gick över till en iPhone 12 mini för en vecka sedan efter att ha använt androidlurar i 10år.
Hittills är jag otroligt nöjd med både minin’s storlek och även iOS.

Nu har jag blivit sugen på att utöka applefamiljen, med appleTV, AirPods och en Apple Watch.
Men jag har kommit fram till att jag förmodligen kommer att uppskatta klockan mest, och därmed börja med den.

De nya funktionerna i S6 kontra SE/S3 kommer jag inte ha nytta av.
Så valet står mellan SE och S3.
Jag tränar inte något speciellt, så jag är mest ute efter apparna, för att ha koll på notiser, snabbt svara på sms, styra mitt smarta hem osv. Men även logga promenaderna med hunden.

Har någon av er använt båda två?
Är SE’n värt den extra tusenlappen?
Vad isåfall motiverar den extrasumman?

Utöver det är jag osäker på vilken storlek jag ska välja.
Alla storlekarna ser bra ut på min arm, så frågan är vilken skärmstorlek man blir mest nöjd med funktionsmässigt?

Övrig input och åsikter är otroligt välkomna då det blir min första Apple Watch

Tusen tack på förhand!

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiffler:

Tja!

Jag gick över till en iPhone 12 mini för en vecka sedan efter att ha använt androidlurar i 10år.
Hittills är jag otroligt nöjd med både minin’s storlek och även iOS.

Nu har jag blivit sugen på att utöka applefamiljen, med appleTV, AirPods och en Apple Watch.
Men jag har kommit fram till att jag förmodligen kommer att uppskatta klockan mest, och därmed börja med den.

De nya funktionerna i S6 kontra SE/S3 kommer jag inte ha nytta av.
Så valet står mellan SE och S3.
Jag tränar inte något speciellt, så jag är mest ute efter apparna, för att ha koll på notiser, snabbt svara på sms, styra mitt smarta hem osv. Men även logga promenaderna med hunden.

Har någon av er använt båda två?
Är SE’n värt den extra tusenlappen?
Vad isåfall motiverar den extrasumman?

Alla storlekarna ser bra ut på min arm, så frågan är vilken skärmstorlek man blir mest nöjd med funktionsmässigt?

Övrig input och åsikter är otroligt välkomna då det blir min första Apple Watch

Tusen tack på förhand!

Hade köpt SE för att den är nyare och har bättre display och processor. Köpte själv en S6 när den kom. Det finns olika artiklar som går igenom skillnaderna på SE och S3. Kolla exempelvis på denna.

Permalänk
VR-fantast

Jag hade kört på SE (har en Series 3 själv). Du får mycket större skärmyta, processorn är dubbelt så snabb, det interna lagringsutrymmet är 4x större (jag har gett upp att fortsätta uppdatera min klocka för att den får slut på sina 8GB även med minimalt med appar), samt lite annat krafs som kan vara trevligt som man inte nödvändigtvis uppskattar förrän man använder den (kompass så att GPS:en visar riktning till exempel, BT 5.0 istället för 4.2 etc.). Sen misstänker jag att Series 3 är inne på sitt sista försäljningsår, så frågan är hur länge till den kommer uppdateras. Å andra sidan håller jag på saker länge, har haft klockan i 3 år och byter antagligen inte förrän den pajar.

Edit: Glömde på svara på det om storlek. Antagligen vill du ha den större modellen.

Permalänk
Medlem

Jag hade också gått på SE, jag har själv en S2 och den börjar definitivt upplevas rätt seg. Så köper du en S3 nu, som ändå är en 3,5 år gammal modell är ju risken att hårdvaran inte riktigt hänger med om ett år eller två.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Tveklöst SE om S3 är alternativet. Kommer att hänga med betydligt längre, den större skärmen gör större skillnad än vad man kan tro och klockan är bara allmänt mycket trevligare. Bara en sån liten grej som haptisk feedback när man scrollar på "kronan" bidrar mer till helhetsupplevelsen än man kan tro.

Kör på SE 👍

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiffler:

Jag gick själv från en 42mm S1 till en 44mm S6 och den större skärmen är riktigt trevlig. Jag skulle inte gå tillbaka till en mindre igen. Antar dock att 42mm S3 har något större skärm än S1 ändå.

Permalänk
Medlem

Är personligen också lite intresserad av att införskaffa en SE. Kollat lite på andra klockor också men eftersom jag har en iPhone SE (2020) så vore det ju trevligt med en AW. Jag undrar bara när ni laddar den? Gör ni det på natten utan att ni trackar sömnen eller hur gör ni?

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Är personligen också lite intresserad av att införskaffa en SE. Kollat lite på andra klockor också men eftersom jag har en iPhone SE (2020) så vore det ju trevligt med en AW. Jag undrar bara när ni laddar den? Gör ni det på natten utan att ni trackar sömnen eller hur gör ni?

Personligen gör jag det på natten av vana. Men vet att andra gör det under tiden de duschar/käkar frukost/whatever. Det är mest en vanegrej.

Visa signatur

---

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Eptk:

Oftast hemma, men har laddare på jobbet också. Aldrig på natten, upplever inte batteritiden som ett problem utan laddandet brukar sammanfalla rätt väl med att jag ändå vill ta av mig den. Använder den sällan på natten och då inte med sleep tracking. Finns det någon sleep tracker som är värd att använda ens? I så fall kan jag tänka mig att vid slutet av dess liv förpassa den nuvarande S3:an till nattklocka och ha en nyare på dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Personligen gör jag det på natten av vana. Men vet att andra gör det under tiden de duschar/käkar frukost/whatever. Det är mest en vanegrej.

Skrivet av Halldin:

Oftast hemma, men har laddare på jobbet också. Aldrig på natten, upplever inte batteritiden som ett problem utan laddandet brukar sammanfalla rätt väl med att jag ändå vill ta av mig den. Använder den sällan på natten och då inte med sleep tracking. Finns det någon sleep tracker som är värd att använda ens? I så fall kan jag tänka mig att vid slutet av dess liv förpassa den nuvarande S3:an till nattklocka och ha en nyare på dagen.

Okej. Tack för er input!

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag använder AutoSleep. Den ger mycket information, t.ex. djupsömn, sömnbetyg och även nån lustig sömnbalans. Jag ligger tydligen +5% nu. Om det är tillförlitligt eller ej låter jag dock vara osagt. Kostar 50kr men väl värt pengarna.