AMD utlovar grafikkort till "så många gamers som möjligt" under första kvartalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Fast det är ju referensmodellen hela nyheten handlar om.

Fast nu ignorera du ju helt att mitt klagemål är tonen av hela artikeln och rubriken. Allt lukta bara bitter.
Trodje att swec skulle vara ett journalistisk sida. Inte ett block där man lägga upp emotionella inlägg som i en dagbok.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Bernd_P1:

Fast nu ignorera du ju helt att mitt klagemål är tonen av hela artikeln och rubriken. Allt lukta bara bitter.
Trodje att swec skulle vara ett journalistisk sida. Inte ett block där man lägga upp emotionella inlägg som i en dagbok.

Nja, om du vill att vi ska vara bittra mot AMD så kommer du läsa in det som att vi är bittra mot just AMD. Sanningen är att vi hade haft exakt samma ton mot Nvidia och då hade vi inte haft den här konversationen.

Varje gång vi skickar minsta lilla kritik mot AMD får vi alltid mothugg, och det händer sällan om ens någon gång när det handlar om Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hur tänker du gammalt stoff? Nyheten är ju baserad på en intervju med AMD som är daterad andra februari 2021, det vill säga idag?

Det där gamla med Frank Azor som lovade vitt och brett drogs upp igen, det är väl gammalt stoff?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nja, om du vill att vi ska vara bittra mot AMD så kommer du läsa in det som att vi är bittra mot just AMD. Sanningen är att vi hade haft exakt samma ton mot Nvidia och då hade vi inte haft den här konversationen.

Varje gång vi skickar minsta lilla kritik mot AMD får vi alltid mothugg, och det händer sällan om ens någon gång när det handlar om Nvidia.

Fast när jag kollar och hittar två artiklar som handlar om bristen från nvidia så saknas den där nedlåtande och sarkastiska tonen som finns i denna artikel.

Du måste själv inse varför det blir sådana reaktioner när det är så uppenbart sarkastisk ton mot amd men inte mot nvidia?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Till skillnad från 3000-serien från Nvidia har jag fått intrycket av att AMDs 6000-serie inte alls är lika populära bland miners. I så fall måste bristen uppstå i produktionen enbart. Det är ju något de faktiskt kan ha koll på och grunda sitt uttalande på.

För efterfrågan på dessa är väl lägre med tanke på att de ligger efter teknikmässigt (DLSS och RT)?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Alphahanne:

Fast när jag kollar och hittar två artiklar som handlar om bristen från nvidia så saknas den där nedlåtande och sarkastiska tonen som finns i denna artikel.

Du måste själv inse varför det blir sådana reaktioner när det är så uppenbart sarkastisk ton mot amd men inte mot nvidia?

Och om du läser hela den här artikeln kommer du också finna inte bara ett rättfärdigande stycke, utan två – de inledande styckena. Där förklaras exempelvis att Nvidia aldrig gjort en sak av att senaste generationens grafikkort kommer bli tillgängliga en masse med en gång, medan andra stycket avhandlar Azors dubbla självmål.

Sedan är det som bekant lätt att argumentera mot sättet nyheter levereras på när man inte kan ha invändningar mot den fakta som presenteras.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Är det AMDs egna webb-shop på den här adressen som menas med "bolagets egna försäljningskanaler" eller finns det några andra ställen utöver den? Jag minns att de samarbetade med Komplett för rabatterade Vega-kort för några år sedan till exempel.

https://www.amd.com/en/direct-buy/se

Det var den x antal av oss satt och försökte lägga en order i någon timme, som du ser så ser man att korten är tillgängliga där, och du kan komma hela vägen till sista steget i beställningsflödet (inkl. välja land några steg tidigare) innan du får informationen om att produkten inte levereras till valt land....

Måste vara ett snille som byggt webshoppen som ens tillåter att välja ett leveransland som man inte levererar till.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Till skillnad från 3000-serien från Nvidia har jag fått intrycket av att AMDs 6000-serie inte alls är lika populära bland miners. I så fall måste bristen uppstå i produktionen enbart. Det är ju något de faktiskt kan ha koll på och grunda sitt uttalande på.

För efterfrågan på dessa är väl lägre med tanke på att de ligger efter teknikmässigt (DLSS och RT)?

Ja RDNA 2 är rena gamingGPUer, suger för mining. Antar att AMD inte hade förväntat sig att det skulle bli så hög efterfrågan(eller inte ville riskera att det inte skulle vara det) så de allokerade sin möjliga tillverkning till vad de vanligtvis brukar få sålt och resten till Zen/Sony/MS etc som är säkra kort. AMD existerar ju knappt på GPUmarknaden i jämförelse med Nvidia så inte helt omöjligt att de planerade utefter det. Kan ju inte precis ställa om på en vecka när man märker att de fått chansen att ta marknadsandelar från Nvidia heller.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Ett stort tack till sweclockers som är oberoende i artiklarna , skriver ifrågasättande mot de stora AMD ,Nvidia & Intel Tycker själv de skött sig ganska bra, med kritik mot både Nvidia & AMD men som Kenneth skriver så blir många väldigt upprörda så fort man skriver nåt negativt om AMD tycker de ska ha beröm när de förtjänar det, men samtidigt skit när de förtjänar detta. (Smekmånaden är över de är inte underdogs längre, där man behöver hålla fram minsta lilla positiva nyhet som månde finnas) De ska kritiskt granskas både Nvidia, Intel & AMD.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Bristen på kort har jag verkligen inte märkt av personligen. Fick ett referens 6800 vid release från komplett, ett referens 6800 XT från komplett 8 dagar senare. Ett RTX 3070 som jag stod i kö för i 7 dagar från webhallen. Och ett referense 6900 XT från en säljare på ebay som inte var en scalper i December.

Vill jag ha ett kort idag får jag betala mera men jag hade lätt kunnat surfa in på inet.se under de senaste 4 veckorna och köpt fleratalet modeller av 6800, 6800 XT och 6900 XT.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Säger ju ingenting, hur långt är snöret?

Precis om än nästan mer intet sägande.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har försökt att få ett nytt kort från både AMD och Nvidia sedan "launch". Hade nu pga priserna siktet inställt på 3070, men så dök det upp en hel drös med RX 6800 på Inet. Priset....8900 kr. Det gör lite ont, men på torsdag kommer det med postbilen. Känslan är dock att man blivit lite lurad.

Du skulle knipigt ett TUF 3090 FÖR 16800! Mmmmm, billigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Och om du läser hela den här artikeln kommer du också finna inte bara ett rättfärdigande stycke, utan två – de inledande styckena. Där förklaras exempelvis att Nvidia aldrig gjort en sak av att senaste generationens grafikkort kommer bli tillgängliga en masse med en gång, medan andra stycket avhandlar Azors dubbla självmål.

Sedan är det som bekant lätt att argumentera mot sättet nyheter levereras på när man inte kan ha invändningar mot den fakta som presenteras.

Jag invänder mig inte mot sakinnehållet i sig, jag kritiserar den sarkastiska tonen som ALDRIG förekommer i artiklar om nvidia, eller intel för den delen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag invänder mig inte mot sakinnehållet i sig, jag kritiserar den sarkastiska tonen som ALDRIG förekommer i artiklar om nvidia, eller intel för den delen.

Efter att ha läst igenom artikeln 2 gånger till så kan jag inte begripa var den "sarkastiska tonen" är någonstans, måste man läsa mellan raderna och tolka texten väldigt negativt för att se det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Efter att ha läst igenom artikeln 2 gånger till så kan jag inte begripa var den "sarkastiska tonen" är någonstans, måste man läsa mellan raderna och tolka texten väldigt negativt för att se det?

Du läser dåligt då.

"Bolaget ser ut att producera fler löften än grafikkort när Radeon Technologies Groups Ritche Corpus tar bladet från munnen."

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kort som riktar sig "till så många gamers som möjligt" är ju modeller som skulle ersätta RX 570 och RX 580? Dvs typ 1300-2500 kr? Lite missvisande rubrik kan jag tycka.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Mer imponerande vore ifall marknadsavdelning på Radeon Technologies Group lovade att hålla tyst i ett kvartal.
Låt någon tekniker intervjuas om andra saker istället, det kan åtminstone inte gå lika fel. 😋

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mkk:

Mer imponerande vore ifall marknadsavdelning på Radeon Technologies Group lovade att hålla tyst i ett kvartal.
Låt någon tekniker intervjuas om andra saker istället, det kan åtminstone inte gå lika fel. 😋

Att intervjua tekniker/ingenjörer kan gå fel på sååå många sätt...

ibland är helt enkelt lögner mer tilltalande!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Med tanke på att det för tillfället verkar vara en bättre tillgång på AMD-kort och leveranserna mer frekventa än konkurrentens men inte ett ord av kritik åt det hållet? Sådana här artiklar, där man dessutom återvinner gammalt "nyhetsstoff", luktar bara surt.

Bättre tillgång på Nvidia kort? Vad har du rökt?

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det inte bara AMD och Nvidia som har problem med att få fram sina kort. Sony kan inte ens släppa fler ps5or förrän i sommar, intel har brist på processorer och listan fortsätter. Tyvärr gör ju denna pandemi att allt tar så mycket längre tid att få fram. Försök bara hålla ut så ska ni nog se att allt kommer komma ut på marknaden igen.

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du läser dåligt då.

"Bolaget ser ut att producera fler löften än grafikkort när Radeon Technologies Groups Ritche Corpus tar bladet från munnen."

Frågan är om det ändå inte är mer ren fakta är sarkasm i detta fall...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Låt oss ta denna artikel som exempel.
https://www.sweclockers.com/nyhet/30913-nvidia-brist-pa-gefor...
Synd om nvidia, det är svårt med leveranser pga bl. A corona. Och tillverkningsproblem hos Samsung.
För att avsluta ariklen med att ge en känga till AMD.
Denna artikel om AMD har tonen att AMD är ett misslyckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Bättre tillgång på Nvidia kort? Vad har du rökt?

Kan du läsa?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Frågan är om det ändå inte är mer ren fakta är sarkasm i detta fall...

Det är inte särskilt journalistiskt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:
Skrivet av Alphahanne:

Med tanke på att det för tillfället verkar vara en bättre tillgång på AMD-kort och leveranserna mer frekventa än konkurrentens men inte ett ord av kritik åt det hållet? Sådana här artiklar, där man dessutom återvinner gammalt "nyhetsstoff", luktar bara surt.

Hur tänker du gammalt stoff? Nyheten är ju baserad på en intervju med AMD som är daterad andra februari 2021, det vill säga idag?

Fast jag kan väl iofs förstå att en viss irritation över formuleringarna kan uppstå...

För det som artikeln handlar om, att referensdesignen ska fortsätta tillverkas, rapporterade ju Jacob på Sweclockers redan om för två månader sedan, den 10/12-20: AMD fortsätter tillverka referensdesigner för Radeon RX 6000 – "hög efterfrågan" , men den artikeln förbigås i artikeln, istället framställs det som att "Detta går stick i stäv med uppgifterna som delades med SweClockers" i en äldre artikel från 25/11-20 som det länkas till. Vilket iofs i sak är korrekt, om man inte låtsas om att den nyare artikeln existerar...

När det förbigåendet sedan kombineras med formuleringar som "Nu ger AMD sken av att vara medvetna av tillgångsproblematiken" och "Bolaget ser ut att producera fler löften än grafikkort" verkar det mer som att skribenten snarare är ute efter att skapa ett narrativ, en egen liten "artikelbubbla", som kanske snarare är tänkt att alstra kommentarer och trafik på sajten, som då t ex den här kommentaren.

Detta alldeles oaktat tillgången på grafikkort, såklart, som ju faktiskt AMD lovade skulle vara löst i början på februari. Men rätt ska vara rätt.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Kan du läsa?

Jag läser att du skriver att det är betydligt bättre tillgång på AMD-kort än Nvidia-kort. Det speglar ju inte verkligheten.

Permalänk
Medlem

Kanske blir en wafer till Europa med andra ord? /s Tror inte vi lär se några nämnvärda mängder, speciellt inte till det priset. Varför ens säga något mer än typ "Vi beklagar, men vi har köpt så mycket produktionskapacitet vi kan." vilket jag faktiskt hade trott på. Sedan prioriterar de gissningsvis Zen 3 och PS5/XBOX SX/SS då det förstnämnda har bättre marginaler och det sistnämnda skulle jag vara förvånad om det inte har viten kopplade till sig. TSMC är ju helt överbokade, finns inte mer tillverkningskapacitet att få tag på helt enkelt.

Sedan skiten med MSRP är ju rent krasst både från Nvidia och AMD riktigt riktigt fult, även om AMD verkar vara något värre där.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag läser att du skriver att det är betydligt bättre tillgång på AMD-kort än Nvidia-kort. Det stämmer ju noll med verkligheten!

Det var ju precis motsatsen till vad du skrev i din förra kommentar. Svårt hänga med i vad du argumenterar om då.

Tillägg: Om du läser igen vad jag skrev i inlägget du först kommenterade så skriver jag "verkar" så ja, jag kan ha fel. Det är det intryck jag fått utifrån inflödet av kort på diverse onlinebutiker. Möjligt att jag fått fel uppfattning men dina kommentarer säger mot varandra så som sagt, vet inte riktigt vad du argumenterar.

Tillägg:
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

"“We have had a private conversation with AMD. They assured us that in 4 to 8 weeks there will be AIB cards available at MSRP. They said they enabled the AIBs to achieve the 649 dollars [RX 6800 XT] MSRP and they expect that to happen within 8 weeks.”
– Steve Walton, Hardware Unboxed"

https://videocardz.com/newz/amd-expects-aibs-to-sell-radeon-r...

Det här sade AMD i slutet av November, så jag vet inte om de bara vill göra aktieägare nöjda för jag har inte sett några kort till msrp i allafall.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz