AMD utlovar grafikkort till "så många gamers som möjligt" under första kvartalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

"“We have had a private conversation with AMD. They assured us that in 4 to 8 weeks there will be AIB cards available at MSRP. They said they enabled the AIBs to achieve the 649 dollars [RX 6800 XT] MSRP and they expect that to happen within 8 weeks.”
– Steve Walton, Hardware Unboxed"

https://videocardz.com/newz/amd-expects-aibs-to-sell-radeon-r...

Det här sade AMD i slutet av November, så jag vet inte om de bara vill göra aktieägare nöjda för jag har inte sett några kort till msrp i allafall.

det är den här lilla biten det ligger på äntligen mig. många AIB har struntat i att göra det. dem har valt att istället tillverka dem påkostade versioner då AMD själv ju redan också gör referens version. sen såklart underskatta dem totalt efterfrågan.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Fick inte tag i ett 6800 eller XT.. Så fick bli ett Asus 3070 som jag fick tag i för 6200 kr. Tyckte under omständigheterna att det var ett ok pris.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att intervjua tekniker/ingenjörer kan gå fel på sååå många sätt...
https://assets.amuniversal.com/828dcae0429501379371005056a9545d

ibland är helt enkelt lögner mer tilltalande!
https://assets.amuniversal.com/cb58da806cc901301d50001dd8b71c47

Dilbert minsann! En man av kultur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det där är ett 6800 icke XT medans i artikeln så hänvisas till 6800 XT för samma pris.

https://www.inet.se/produkt/5411929/gigabyte-radeon-rx-6800-x...
Om det var XT du var ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

De finns ju dock att köpa om man vill ha ett. 45st i lager.
https://www.inet.se/produkt/5411930/gigabyte-radeon-rx-6800-1...

Sweclockers grinar än en gång åt AMDs håll.
Oj vilken överaskning.

Det börjat bli lite komiskt nu att Sweclockers skriker om att AMD saknar kort, även när det finns hundratals att tillgå, men skriver inte om att 3080 och 3070 är helt otillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nja, om du vill att vi ska vara bittra mot AMD så kommer du läsa in det som att vi är bittra mot just AMD. Sanningen är att vi hade haft exakt samma ton mot Nvidia och då hade vi inte haft den här konversationen.

Varje gång vi skickar minsta lilla kritik mot AMD får vi alltid mothugg, och det händer sällan om ens någon gång när det handlar om Nvidia.

Kan ju vara för att ni ljuger i artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nja, om du vill att vi ska vara bittra mot AMD så kommer du läsa in det som att vi är bittra mot just AMD. Sanningen är att vi hade haft exakt samma ton mot Nvidia och då hade vi inte haft den här konversationen.

Varje gång vi skickar minsta lilla kritik mot AMD får vi alltid mothugg, och det händer sällan om ens någon gång när det handlar om Nvidia.

Sanningen är väl att båda klantat sig rejält och totalt missbedömt efterfrågan i Covidtider.
Jag kan tycka att båda skall ursäktas till en viss del tack vare detta.
I dagsläget är det lättare att få tag på Radeonkorten än Nvidia, så tajmingen kanske är lite olycklig med denna tråden.

Att referenskorten som utlovats inte har kommit än beror säkert på kontrakt som måste uppfyllas med 3djepartare och de måste gå först.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av thomas_skane:

Kan ju vara för att ni ljuger i artikeln?

Hur menar du nu? Ljuger vi om det som Ritchie Corpus sagt? Jag vet inte var du kollar men personligen har jag inte sett några AMD referenskort att köpa sen lanseringen, vilket är det artikeln handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Hur menar du nu? Ljuger vi om det som Ritchie Corpus sagt? Jag vet inte var du kollar men personligen har jag inte sett några AMD referenskort att köpa sen lanseringen, vilket är det artikeln handlar om.

Jag vill minnas att det fanns ett fåtal all köpa vid en eller flera tillfällen via AMD’s egen shop. Men lika snabbt som dem har lagta upp så försvann dem igen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Bernd_P1:

Jag vill minnas att det fanns ett fåtal all köpa vid en eller flera tillfällen via AMD’s egen shop. Men lika snabbt som dem har lagta upp så försvann dem igen.

Även här i Sverige? Har för mig att deras shop inte fungerade här, eller så var jag bara för seg. Där om någonstans borde det varit till MSRP tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Även här i Sverige? Har för mig att deras shop inte fungerade här, eller så var jag bara för seg. Där om någonstans borde det varit till MSRP tycker jag

Hört ifrån andra att den inte funkade på releasedagen men ska funk därefter. Men som sagt väldigt lite tillgång som snabbt är borta igen, så man hinnar aldrig att uppmerksamma om det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Även här i Sverige? Har för mig att deras shop inte fungerade här, eller så var jag bara för seg. Där om någonstans borde det varit till MSRP tycker jag

Bättre tillgång än Nvidia som enligt internet helt har slutat sälja sina FE i hela europa.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av HenrikM:

Bättre tillgång än Nvidia som enligt internet helt har slutat sälja sina FE i hela europa.

Skulle inte påstå att det är bättre tillgång när AMD:s ref inte finns någonstans heller. Det är sjukt tråkigt när båda bolagen äntligen har gjort utmärkta referenskylare, så går det inte att köpa... *sad fejs*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Hur menar du nu? Ljuger vi om det som Ritchie Corpus sagt? Jag vet inte var du kollar men personligen har jag inte sett några AMD referenskort att köpa sen lanseringen, vilket är det artikeln handlar om.

Jodå, det har dykt upp några efter lanseringen. Inte många dock men jag har sett det i alla fall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Deras ord är inte värt någonting, de hånade ju Nvidia för deras papperslansering och sade att de skulle ha mer än tillräckligt med kort vid sin egna release...

Permalänk
Medlem

Varför ser AMD kort så förbaskat illa ut? Kan dom inte lägga mer krut på design?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Varför ser AMD kort så förbaskat illa ut? Kan dom inte lägga mer krut på design?

Kortet på bilden är ett power color.
Deras referenskort är enligt mig inte särskilt fula, men Nvidias kanske är snyggare. Designen på vega 64 och 5700 referens är enligt mig riktigt bra men där har de istället en för liten kylare så att den väsnas för mycket.
För mig är utseende på komponenterna det sista jag kikar på som tur är för jag fick tag på ett 6800xt från asrock :P.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Varför ser AMD kort så förbaskat illa ut? Kan dom inte lägga mer krut på design?

Design är nog det sista jag bryr mig om när det gäller datorkomponenter. Funktion före design för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Design är nog det sista jag bryr mig om när det gäller datorkomponenter. Funktion före design för mig

självklart, men varför är dom så förbannat oavsett ? Varför kan dom inte bara fixa till designen

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX