AMD tappar marknadsandelar till Intel för första gången på tre år

Permalänk
Melding Plague

AMD tappar marknadsandelar till Intel för första gången på tre år

Hemarbetets år 2020 avslutades med Intel som innehavare av 78,3 procent av x86-processormarknaden, rapporterar Tom's Hardware.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Med tredje generations Epyc som utökar prestandagapet över Intels motsvarighet så behöver nog AMD knappast vara oroliga.

Permalänk
Medlem

AMD säljer ju allt de tillverkar så att det är inte direkt dåligt.
Intel har ju en sjuk tillverkningskapacitet, dock på 14nm så mängdmässigt så har ju intel lättare att kränga grejer...speciellt när det finns segment som bara behöver en x86 och skiter fullständigt vad för sort

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Det var jag inte beredd på, trodde AMD skulle fortsätta ta mark ett tag till. Kan de nya konsolerna vara en del av förklaringen? De produceras väl i samma fabs? Jag antar att en hel del kisel måste hamnat där.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

5600x men framför allt 5800x är på tok för dyra. finns mängder av 5800x på lager i sverige men få är intresserade.

Edit: för mindre än halva priset av en 5600x kan du få en i5 10400f.. sinnessjukt.

Permalänk
Medlem

Det handlar ju om att marknaden växer på grund av pandemin och att allt som produceras säljs, den vågen rider AMD också på. Men Intel drar iväg på grund av stor kapacitet. Inte så konstigt. Det är inte så att AMD lider på något sätt.

Permalänk
Medlem

AMD fortsätter ju öka på serversidan. Det som räknas för dem, där prioriteten ligger och därför det sjunker på desktop- och laptopsidan då kapaciteten helt enkelt saknas för allt.

Serversidan är stor, det är lätt låta sig luras av den lilla ökningen i marknadsandel och tro det är marginellt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det var jag inte beredd på, trodde AMD skulle fortsätta ta mark ett tag till. Kan de nya konsolerna vara en del av förklaringen? De produceras väl i samma fabs? Jag antar att en hel del kisel måste hamnat där.

Fast statistik säger inte allt. Räknar man totalt antal enheter har det garanterat ökat men rörelserna på serversidan ser små ut eftersom den är så oerhört stor. Då den prioriteras så blir det en minskning på de andra delarna även om totalen är högre. Att se statistik på marknadsandelar som den presenteras här är lurigt.

Lögn, förbannad lögn och statistik.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

5600x men framför allt 5800x är på tok för dyra. finns mängder av 5800x på lager i sverige men få är intresserade.

Edit: för mindre än halva priset av en 5600x kan du få en i5 10400f.. sinnessjukt.

Precis detta.
En stor del i framgången med Zen 2 berodde på prisvärdheten.
Zen 3 ökade ganska kraftigt i pris och var då inte längre det billigare alternativet mot Intel på samma sätt som Zen 2.

Permalänk
Avstängd

Tyvärr är folk sega med att bryta vanor. Det såg man redan under Pentium 4 och Athlon 64 tiden.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Detta är väl mest pga kapacitesbrist, AMD säljer ju allt dom tillverkar.
Vet flera som bara sitter och väntar på att deras Ryzen 5000 serie processor ska skickas efter månader av att stå i kö.

Själv tröttnade jag och när jag trillade över en rätt bra rabatterad demo ex av 3900XT så blev det de med ett rabatterat mobo och rätt bra pris på ram så i slutändan, inte senaste men bra bang for the buck.

AMD kan inte växa mer än vad det finns varor för oss att slåss om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

5600x men framför allt 5800x är på tok för dyra. finns mängder av 5800x på lager i sverige men få är intresserade.

Edit: för mindre än halva priset av en 5600x kan du få en i5 10400f.. sinnessjukt.

10400f är en ett år gammal processor baserad på en ännu äldre arkitektur och socket. Att jämföra den mot 5600X är inte direkt rätt.

5600X är en smartare investering ur alla synpunkter.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Viking
Skrivet av JDM:

5600x men framför allt 5800x är på tok för dyra. finns mängder av 5800x på lager i sverige men få är intresserade.

Edit: för mindre än halva priset av en 5600x kan du få en i5 10400f.. sinnessjukt.

Du kan inte säga att 5600X är på tok för om den inte finns i lager någonstans. Köper folk produkten så är den inte för dyr, och om det t.o.m. är brist på den är den helt klart för billig. Så jag skulle snarare säga att den är för billig än för dyr med tanke på det.

Men 5800X som du nämner kan jag hålla med om.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

10400f är en ett år gammal processor baserad på en ännu äldre arkitektur och socket. Att jämföra den mot 5600X är inte direkt rätt.

5600X är en smartare investering ur alla synpunkter.

Du kanske tycker det, men Nisses dator har en budget på 10 papp, allt blir dyrare just nu, han vill helst ha så bra grafikkort som möjligt och mellan de två processorvalen så märks knappt skillnaden rent praktiskt

Jag vet dock inte hur stor inverkan DYI-marknaden ens har på detta tapp för AMD. Jag tror den CPU-tillverkare som satt i flest "work from home" desktops och framförallt laptops vann förra året och det var rimligtvis Intel, som artikeln påpekar.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Folk tar ju det som står i hyllorna naturligtvis. Det är ju få som orkar köa i veckor/månader för en specifik modell när man kan få en direkt.

Ang. kapacitetsbristen. Har den också tagit stor skada av corona eller vad beror den på i grunden? Någon som vet?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Du kanske tycker det, men Nisses dator har en budget på 10 papp, allt blir dyrare just nu, han vill helst ha så bra grafikkort som möjligt och mellan de två processorvalen så märks knappt skillnaden rent praktiskt

Jag vet dock inte hur stor inverkan DYI-marknaden ens har på detta tapp för AMD. Jag tror den CPU-tillverkare som satt i flest "work from home" desktops och framförallt laptops vann förra året och det var rimligtvis Intel, som artikeln påpekar.

Har Nisse en budget på 10 papp är det förmodligen 1080p gaming han sikar på, och där är en Ryzen 5 3600 närmre en 10400 än en 10400 är en 5600X. Finns tillgänglig i stora mängder och har 6 st moderkort chipset som stödjer den.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Det är underhållande att vissa uttalat oro att AMD ska bli för dominanta. Att ett starkt Intel är bra för konkurrensen. Tror inte många förstår hur dominerande Intel är och vilket järngrepp de har om i stort sett marknadssegment.

Permalänk
Inaktiv

Känns som AMDs största problem inte är Intel utan tillverkningskapacitet. Bra att kunderna köper allt som produceras men volymerna måste upp.

Permalänk
Medlem

Ökningen av såld hårdvara, handlar väl mest om att folk jobbar hemifrån, så borde ju märkas mest på bärbart fjoll. Gissar att det fortfarande finns folk som köper stationärt även till hemmen, vilket jag gillar då kan även de uppdatera istället för att slänga allt efter 1-3 år,(dåligt för de stora men bättre för miljön,
för entusiaster verkar det ju mest säljas AMD (när de nu finns att köpa,
för mig personligen så släppte amd sina produkter för att vara aktuella/ för det jag vill ha & är intresserad av på tok för sent, wrx80 så nu blir det att invänta sapphire rapide eller, ännu nästa gen. threadripper. pci-e5, ddr5)

P.S sen de som köpt (företag/privat) För att jobba hemifrån, så handlar de väl mest av de stora jättarna Dustin tex eller direkt från dell hp osv. så det vi håller på med gaming är en liten annan sak. Mao så är jag inte förvånad över att intel tagit tillbaks lite eftersom de är betydligt större än AMD.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Har Nisse en budget på 10 papp är det förmodligen 1080p gaming han sikar på, och där är en Ryzen 5 3600 närmre en 10400 än en 10400 är en 5600X. Finns tillgänglig i stora mängder och har 6 st moderkort chipset som stödjer den.

Körde det genom komponentkoll, propp med billigast möjliga moderkort och skillnaden var 600kr till Intels fördel. Det går absolut att argumentera för Nisse att den lite dyrare plattformen är mer framtidssäker. Dock oklart om hans vänner (som är generellt oinsatta men hade negativa upplevelser från när de köpte AMD-FX för att spara en peng) resonerar likadant om han frågar om hjälp

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ökningen av såld hårdvara, handlar väl mest om att folk jobbar hemifrån, så borde ju märkas mest på bärbart fjoll. Gissar att det fortfarande finns folk som köper stationärt även till hemmen, vilket jag gillar då kan även de uppdatera istället för att slänga allt efter 1-3 år,(dåligt för de stora men bättre för miljön,
för entusiaster verkar det ju mest säljas AMD (när de nu finns att köpa,
för mig personligen så släppte amd sina produkter för att vara aktuella/ för det jag vill ha & är intresserad av på tok för sent, wrx80 så nu blir det att invänta sapphire rapide eller, ännu nästa gen. threadripper. pci-e5, ddr5)

P.S sen de som köpt (företag/privat) För att jobba hemifrån, så handlar de väl mest av de stora jättarna Dustin tex eller direkt från dell hp osv. så det vi håller på med gaming är en liten annan sak. Mao så är jag inte förvånad över att intel tagit tillbaks lite eftersom de är betydligt större än AMD.

Har för mig det var du som pratade om att man inte skulle se AMD som en underdog längre i en tidigare kommentar!
Nu ser vi ju att Intel har 78% drygt av processor marknaden!
Så du hade nog grovt fel där!
Annars kan du ju komma tillbaka med en kommentar när AMD har närmare 80% a marknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Har för mig det var du som pratade om att man inte skulle se AMD som en underdog längre i en tidigare kommentar!
Nu ser vi ju att Intel har 78% drygt av processor marknaden!
Så du hade nog grovt fel där!
Annars kan du ju komma tillbaka med en kommentar när AMD har närmare 80% a marknaden!

Då tänkte jag inte i ekonomiska termer utan då var det prestanda eller att göra konkurrens kraftiga produkter,
i att ligga efter ekonomiskt är de fortfarande en underdog även om de växer. det bästa för oss är väl om de vore lika stora.
Just nu så är vi alla förlorare med brist på chip & priser som ökar på det mesta.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Då tänkte jag inte i ekonomiska termer utan då var det prestanda eller att göra konkurrens kraftiga produkter,
i att ligga efter ekonomiskt är de fortfarande en underdog även om de växer. det bästa för oss är väl om de vore lika stora.

OK det var ju inte specifierat i ditt inlägg då, men som du säger så är det ju mer jämt nu på prestanda fronten.
Kan hålla med om att det var bäst om de vore mer jämna på marknaden. Är ju en ganska stor bit kvar innan det skulle vara jämnt!

Permalänk
Medlem

Hur många gånger större är den färdigbyggda datormarknaden och hur stor andel har intel där? Den måste ju vara enorm. Hade varit roligt att se siffror på.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alphahanne:

Fast statistik säger inte allt. Räknar man totalt antal enheter har det garanterat ökat men rörelserna på serversidan ser små ut eftersom den är så oerhört stor. Då den prioriteras så blir det en minskning på de andra delarna även om totalen är högre. Att se statistik på marknadsandelar som den presenteras här är lurigt.

Lögn, förbannad lögn och statistik.

Råder inga tvivel om att servermarknaden har högre marginaler än PC-konsumentmarknaden, men vare sig man räknar antal sålda enheter eller genererad omsättning så är konsumentmarknaden fortfarande signifikant större jämfört med servermarknaden. Intel DCG (Data Center Group, alla server CPUer ligger här) utgör "bara" ~35 % av DGC+CCG (Client Computing Group) trots att Intel har en mer dominerade ställning på serversidan.

Att då presentera all data i samma graf ger inte en helt korrekt bild av totala marknaden, men just nu är förändringen på serversidan mindre sett till totala marknaden än vad ren summering av delmarknaderna ger.

Det skrivet: just p.g.a. att servermarknaden är den med högst marginaler är det just den man rimligen borde prioritera i lägen där produktionskapaciteten är största flaskhals. I det läget är det bästa man kan göra är att maximera vinst per tillverkad enhet.

På serversidan gissar jag att Intel hellre förlorar marknadsandelar till AMD än till Arm (som procentuellt sett ökade rejält 2020 på serversidan). Det man förlorar till AMD kan man ta tillbaka "enbart" genom att få fram bättre produkter, det man förlorar till Arm är betydligt svårare att vinna tillbaka av en rad olika skäl.

Tittar man i prislistan och även hur DCG utvecklats känns det som Intels enda vapen här just nu är rejält nedskruvade priser, för man har problem med att produktportföljen börjar bli rätt daterad!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

När man ser hur 4,5 miljoner PS5:or har sålts, lägg där till Xbox, så förstår man vart kretsarna gått.

Om man spekulerar, borde inte GloFo kunna hämta in pengarna som krävs för att hoppa på tåget om nodtillverkning i absolut toppklass igen? Det finns ju ingenting som tyder på att suget efter halvledare kommer minska direkt. Snart är ju varenda bil, lampa, telefon, hörlurar och gadgets fulla med prylar som tjänar på att vara små, strömsnåla och kraftfulla. Nog för att det är många, många miljarder som krävs men suget är ju ostoppbart.

Men det kanske är de två folkölen som talar. Tror nog folket på GloFo har lite mer koll än mig.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Snusfri
Skrivet av arganis:

10400f är en ett år gammal processor baserad på en ännu äldre arkitektur och socket. Att jämföra den mot 5600X är inte direkt rätt.

5600X är en smartare investering ur alla synpunkter.

Faktiskt helt tvärtom mot vad du påstår så är 10400F en smartare investering, framförallt om man tänker på en "budget-dator".

i5 10400F använder sig av Socket 1200, vilket även kommande Rocket Lake S kommer att göra, och du kommer att kunna köra Rocket Lake S på 400-seriens moderkort.

Så om Styrbjörn vill uppgradera sin dator med ny CPU från en nyare generation så är det fullt möjligt.

5600X är "End of the Line" då AMD byter från AM4 till AM5 eller vad de nu väljer att kalla nästa sockel för.

Sedan att 10400F skulle vara äldre och baserad på en äldre arkitektur har egentligen ingen som helst betydelse, det är prestandan (och priset) som avgör imho.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Efterfrågan på AMD är enorm just nu och 5600X, 5900X och 5950X är slut överallt. (Ingen vill ha dej till det priset 5800X!) Medans det finns bra med Intels processorer till ett "något" lägre pris. "AMD" har dessutom höjt priset på sina moderkort med massor. Ett crosshair VIII kostar nästan dubbla mot vad ett crosshair VII kostade när 2000-serien kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns som AMDs största problem inte är Intel utan tillverkningskapacitet. Bra att kunderna köper allt som produceras men volymerna måste upp.

Exakt, AMD har inte kapacitetsbrist. Det tar dock tid att justera volymerna.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Efterfrågan på AMD är enorm just nu och 5600X, 5900X och 5950X är slut överallt. (Ingen vill ha dej till det priset 5800X!) Medans det finns bra med Intels processorer till ett "något" lägre pris. "AMD" har dessutom höjt priset på sina moderkort med massor. Ett crosshair VIII kostar nästan dubbla mot vad ett crosshair VII kostade när 2000-serien kom.

Visste inte att "AMD" gjorde moderkort...? Asus sätter nog sina egna priser ska du se.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|