SQL Problem med FOREIGN KEY, behöver tips!!

Permalänk

SQL Problem med FOREIGN KEY, behöver tips!!

Tjena! Sitter och försöker inserta data där jag vill få med en foreign key som bara blir null vilket får programmet att krascha.
Har försökt 2 dagar i sträck men hittar ingen lösning.. Vad kan vara fel?
Mina tables:

[dbo].[ParkingLot] ( [ParkingLotID] INT IDENTITY (1, 1) NOT NULL, [ParkingSpaceNumber] INT NOT NULL, [ParkingSpaceSize] INT NOT NULL, [ParkingSpacesLeft] INT NOT NULL, CONSTRAINT [PK_ParkingLot] PRIMARY KEY CLUSTERED ([ParkingLotID] ASC), UNIQUE NONCLUSTERED ([ParkingLotID] ASC)

Mitt andra table som innehåller FK ParkingLotID

[dbo].[Vehicle] ( [VehicleID] INT IDENTITY (1, 1) NOT NULL, [VehicleRegNumber] NVARCHAR (10) NOT NULL, [VehicleType] NVARCHAR (10) NOT NULL, [VehicleArrivalTime] DATETIME NOT NULL, [ParkingLotID] INT NOT NULL, CONSTRAINT [PK_Vehicle] PRIMARY KEY CLUSTERED ([VehicleID] ASC), CONSTRAINT [FK_Vehicle_ParkingLot] FOREIGN KEY ([ParkingLotID]) REFERENCES [dbo].[ParkingLot] ([ParkingLotID])

Får felmeddelande att "Cannot insert the value null to ParkingLotID".. Vill inte ha null utan vill ju ha ett värde,
såhär försöker jag inserta det:

INSERT INTO Vehicle(VehicleType , VehicleRegNumber, VehicleArrivalTime) VALUES (@VehicleType, @VehicleRegNumber, GETDATE())

Permalänk
Medlem

Skicka med ett id på en parkinglot i din insert, så bör det funka. Alltså ett id som finns i parkinglot-tabellen.

Permalänk
Medlem

Eller plocka bort NOT i NOT NULL på den kolumn som du vill sätta till NULL (ParkingLotId). Den kan forfarande vara foreign key.