Vad har Bitcoin för värde nu och i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Mer än hälften av alla bitcoins är ägda av ransomware gäng. Bitcoin är uppbyggt för att gynna kriminella. Om folk visste hur mycket andel bitcoin dessa gäng ägde så skulle det bli chockade.

Folk som skriver att bitcoin endast används av en ytterst liten del av kriminella har absolut ingen koll alls och bör inte uttala sig i frågan.

En vettig digital valuta ska ha någon form av central auktoritet.

Hur vet du detta?

Permalänk
Medlem

Tycker det är sorgligt med all beräkningskraft, hårdvara och elförbrukning som används för crypto.
Känns som allt det borde kunna användas till något bättre. Det är den största anledningen till att jag inte vill investera i crypto.

Någon som kan förklara för mig varför det skulle vara värt det?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Tycker det är sorgligt med all beräkningskraft, hårdvara och elförbrukning som används för crypto.
Känns som allt det borde kunna användas till något bättre. Det är den största anledningen till att jag inte vill investera i crypto.

Någon som kan förklara för mig varför det skulle vara värt det?

Här har du en bra artikel i ämnet: https://medium.com/@danhedl/pow-is-efficient-aa3d442754d3

Att nån skulle diktera hur energi används utanför en vanlig supply/demand-kostnad känns inte som något attraktivt för mig personligen, och jag kan se mycket annat som känns mer "slösaktigt" för mig än att använda energi och resurser för att säkra bitcoins nätverk, t.ex:

https://phys.org/news/2015-12-christmas-energy-entire-countri...

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Här har du en bra artikel i ämnet: https://medium.com/@danhedl/pow-is-efficient-aa3d442754d3

Att nån skulle diktera hur energi används utanför en vanlig supply/demand-kostnad känns inte som något attraktivt för mig personligen, och jag kan se mycket annat som känns mer "slösaktigt" för mig än att använda energi och resurser för att säkra bitcoins nätverk, t.ex:

https://phys.org/news/2015-12-christmas-energy-entire-countri...

Jag har scrollat igenom lite snabbt. Läser detta:
"All things in our lives are closely linked to the price of energy. Purifying water requires energy. Transporting products requires energy. Manufacturing products requires energy. Cooking requires energy. Refrigerators and freezers require energy. In a free market, the cost of any good largely reflects the energy used in producing that good."

Så att dricka rent vatten är jämförbart med att kunna skicka en bitcoin till någon?
Det övertygar inte mig något vidare i frågan.
Alla saker som beskrivs ovan är saker som behövs för något. Bitcoin iaf som betalmedel är ju bara en ersättning för nåt som redan finns. Därför ser jag inte värdet i det på samma sätt.

Om vi inte hade bitcoins, vad skulle vi då göra? Svaret är att vi hade kunnat leva våra liv likadant som nu. Iaf så som jag ser det.

Edit: Kärnan i artikeln verkar vara att eftersom bitcoin förbrukar mycket el så tvingar det oss att utveckla bättre sätt att skapa el. Det känns lite som att kriga för att upptäcka nya sätt att skydda oss mot faror som vi inte har än.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Så att dricka rent vatten är jämförbart med att kunna skicka en bitcoin till någon?
Det övertygar inte mig något vidare i frågan.

Självklart inte, och då missar du poängen. Personen som minear bitcoin köper energi och är självklart fri att göra vad han vill med den energin, marknaden har satt ett värde på bitcoin och hur mycket det är värt att lägga energin på att säkra bitcoins nätverk.

Skrivet av thom.g:

Alla saker som beskrivs ovan är saker som behövs för något. Bitcoin iaf som betalmedel är ju bara en ersättning för nåt som redan finns. Därför ser jag inte värdet i det på samma sätt.

Då förstår jag dina invändningar, ser du Bitcoin som något som redan finns och idag görs i ett effektivare system så köper jag din ståndpunkt.

Skrivet av thom.g:

Om vi inte hade bitcoins, vad skulle vi då göra? Svaret är att vi hade kunnat leva våra liv likadant som nu. Iaf så som jag ser det.

Absolut, och vi hade kunnat skita i att gräva ner kabel i atlanten, bygga vägar och broar och levt kvar utan internet ridandes på hästar.

Skrivet av thom.g:

Edit: Kärnan i artikeln verkar vara att eftersom bitcoin förbrukar mycket el så tvingar det oss att utveckla bättre sätt att skapa el. Det känns lite som att kriga för att upptäcka nya sätt att skydda oss mot faror som vi inte har än.

Just nu så är Bitcoins system att säkra ett decentraliserat nätverk det säkraste och bäst beprövade sättet, utvecklingen går framåt och vi kommer självklart hitta lösningar och förbättringar med åren som gör att dagens sätt ter sig som stenåldern också.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Självklart inte, och då missar du poängen. Personen som minear bitcoin köper energi och är självklart fri att göra vad han vill med den energin, marknaden har satt ett värde på bitcoin och hur mycket det är värt att lägga energin på att säkra bitcoins nätverk.

Bara för att något är möjligt att göra så är det inte att likställa med att det är bra för något.
Jag skulle om jag ville kunna köpa batterier på ICA o sen springa o gräva ner det i min trädgård. Det stärker inte argumentet för bitcoin.

Skrivet av Teval:

Då förstår jag dina invändningar, ser du Bitcoin som något som redan finns och idag görs i ett effektivare system så köper jag din ståndpunkt.

Ja som betalmedel fungerar ju t.ex. svenska kronan. Det behövs inte så mycket beräkningskraft för att driva den gissar jag.

Skrivet av Teval:

Absolut, och vi hade kunnat skita i att gräva ner kabel i atlanten, bygga vägar och broar och levt kvar utan internet ridandes på hästar.

Jag kan förklara nyttan med alla saker du skriver där, men inte nyttan med bitcoins.
Kabel i atlanten finns för kommunkation.
Vägar finns för att transportera saker.
Broar för att komma över ex.vis vattendrag.
Kanske inte var så dåligt att ta sig fram med hästar egentligen. Biologin spöar väl dom flesta motorer vad gäller effektivitet? Men jag är ganska dåligt påläst där.

Skrivet av Teval:

Just nu så är Bitcoins system att säkra ett decentraliserat nätverk det säkraste och bäst beprövade sättet, utvecklingen går framåt och vi kommer självklart hitta lösningar och förbättringar med åren som gör att dagens sätt ter sig som stenåldern också.

Det kanske är bra med ett decentraliserat nätverk, men jag vet inte till vilket pris. Speciellt inte när vi står inför en framtid med stora klimatutmaningar så känns det avlägset att bygga fler system som förbrukar el utan någon egentlig nytta.

Slutligen så håller jag med om att det finns andra onödiga saker också, men två fel gör inte ett rätt.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Bara för att något är möjligt att göra så är det inte att likställa med att det är bra för något.
Jag skulle om jag ville kunna köpa batterier på ICA o sen springa o gräva ner det i min trädgård. Det stärker inte argumentet för bitcoin.

Det kan du absolut göra, men väldigt få/inga gör det pga att dom inte ser ett värde i det. Bitcoin har ett värde på över 500 miljarder $, vilket har satts genom en fri marknad.

Skrivet av thom.g:

Ja som betalmedel fungerar ju t.ex. svenska kronan. Det behövs inte så mycket beräkningskraft för att driva den gissar jag.

Att hålla igång världsekonomin och svenska kronan kräver rätt mycket infrastruktur och anställda.

Skrivet av thom.g:

Jag kan förklara nyttan med alla saker du skriver där, men inte nyttan med bitcoins.
Kabel i atlanten finns för kommunkation.
Vägar finns för att transportera saker.
Broar för att komma över ex.vis vattendrag.
Kanske inte var så dåligt att ta sig fram med hästar egentligen. Biologin spöar väl dom flesta motorer vad gäller effektivitet? Men jag är ganska dåligt påläst där.

Det kanske är bra med ett decentraliserat nätverk, men jag vet inte till vilket pris. Speciellt inte när vi står inför en framtid med stora klimatutmaningar så känns det avlägset att bygga fler system som förbrukar el utan någon egentlig nytta.

Precis min poäng, bara för att du inte kan artikulera nyttan med bitcoin så innebär det inte att det är värdelöst. Väldigt få kunde se och spå nyttan med internet i början av 90-talet. De som utvecklade bilar skrattade man åt och förde fram hur mycket bättre hästar var innan infrastrukturen för bilar byggts ut. Självklart vore en trip tillbaka i tiden till innan industrialismen varit fördelaktig för miljön, men jag ser inte bitcoin som en märkbart bidragande faktor till miljöförstöring nu eller i framtiden.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Det kan du absolut göra, men väldigt få/inga gör det pga att dom inte ser ett värde i det. Bitcoin har ett värde på över 500 miljarder $, vilket har satts genom en fri marknad.

Att hålla igång världsekonomin och svenska kronan kräver rätt mycket infrastruktur och anställda.

Precis min poäng, bara för att du inte kan artikulera nyttan med bitcoin så innebär det inte att det är värdelöst. Väldigt få kunde se och spå nyttan med internet i början av 90-talet. De som utvecklade bilar skrattade man åt och förde fram hur mycket bättre hästar var innan infrastrukturen för bilar byggts ut. Självklart vore en trip tillbaka i tiden till innan industrialismen varit fördelaktig för miljön, men jag ser inte bitcoin som en märkbart bidragande faktor till miljöförstöring nu eller i framtiden.

Nä jag kan inte fatta nyttan o därför frågade jag i tråden om nån kunde förklara. Du skickar en länk som inte hade några bra argument. Vad är det så bra till anser du? Vad motiverat den höga teknik- o energiförbrukningen? Nånstans står kolkraftverk o mullrar för att svåra beräkningar ska lösas till synes för mig utan nån bra anledning. Vad är den bra anledningen? Att vi kanske kan förstå den i framtiden?

Edit: En krona kan jag betala med direkt utan någon elförbrukning. Bitcoin är varken direkt eller utan elförbrukning

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Nä jag kan inte fatta nyttan o därför frågade jag i tråden om nån kunde förklara. Du skickar en länk som inte hade några bra argument. Vad är det så bra till anser du? Vad motiverat den höga teknik- o energiförbrukningen? Nånstans står kolkraftverk o mullrar för att svåra beräkningar ska lösas till synes för mig utan nån bra anledning. Vad är den bra anledningen? Att vi kanske kan förstå den i framtiden?

Bitcoin är lösningen på problemet man inte kunnat lösa tidigare, nämligen att ha något som både är digitalt och begränsat samtidigt som det inte har någon central del. Det är öppet för vem som helst att använda/utveckla utan att det går att censureras eller konfiskeras.

För mig så är det enormt värdefullt. Änsålänge så har vi bara en "killer app" och det är pengar som är enligt mig överlägset fiat/guld/silver etc för mina behov.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Sorry, var tvungen att skapa ett konto bara för att besvara din inkompetens här.
...
Källa 1: https://cointelegraph.com/news/comparing-money-laundering-wit...
...
Källa 2: https://www.tap.global/fiat-used-money-laundering-800x-crypto

Du kände dig tvungen att skapa ett konto för att kunna skriva av vad du precis läst i en annan tråd?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1622156-nyborjarguide-...

Skrivet av TobiasStockholm:

Webhallen tar ju dessutom emot bitcoin direkt väl? Sedan 2014 dessutom...
https://www.bitcoin.se/articles/webhallen-tar-emot-bitcoin

Jag kan tycka att det faktum att webhallen fortfarande efter 6 år är det exemplet som används talar emot bitcoin snarare än för. Speciellt då när de inte ens tar/tog emot bitcoin på riktigt utan implementerat en tjänst där en mellanhand fixar det åt dem.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Bitcoin är lösningen på problemet man inte kunnat lösa tidigare, nämligen att ha något som både är digitalt och begränsat samtidigt som det inte har någon central del. Det är öppet för vem som helst att använda/utveckla utan att det går att censureras eller konfiskeras.

För mig så är det enormt värdefullt. Änsålänge så har vi bara en "killer app" och det är pengar som är enligt mig överlägset fiat/guld/silver etc för mina behov.

Tack det var ett bra svar.
Ser du några nackdelar med bitcoin?
Varför går det inte censurera? Spärrar man någons åtkomst till internet så har dom inte tillgång till sin crypto?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Tack det var ett bra svar.
Ser du några nackdelar med bitcoin?
Varför går det inte censurera? Spärrar man någons åtkomst till internet så har dom inte tillgång till sin crypto?

Det finns absolut nackdelar med bitcoin, så som tillverkning koncentreras i Kina nuförtiden så har större delen av beräkningskraften i nätverket hamnat just där, inte idealiskt.
Bitcoin är kod och därmed kan buggar och annat uppkomma, och även om det är open source så sitter inflytandet över koden hos vissa individer i slutändan, vilket lett till flertalet forkar.

Du kan använda bitcoin utan internet, https://www.coindesk.com/gotenna-partners-with-blockstream-sa... , men självklart så kan du låsa in nån och hindra dom från att använda bitcoin på det sättet.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Nä jag kan inte fatta nyttan o därför frågade jag i tråden om nån kunde förklara. Du skickar en länk som inte hade några bra argument. Vad är det så bra till anser du? Vad motiverat den höga teknik- o energiförbrukningen? Nånstans står kolkraftverk o mullrar för att svåra beräkningar ska lösas till synes för mig utan nån bra anledning. Vad är den bra anledningen? Att vi kanske kan förstå den i framtiden?

Edit: En krona kan jag betala med direkt utan någon elförbrukning. Bitcoin är varken direkt eller utan elförbrukning

Visas betalningssystem är helt överlägset bitcoin i både antal transaktioner, hastighet och energieffektivitet. Det som många menar gör det värdefullt är avsaknad av tredjepart, och det begränsade utbudet.

Avsaknad av tredjepart iform av en bank kan dock komma med ett pris:
https://www.breakit.se/artikel/27575/han-har-2-miljarder-i-bi...

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Det finns absolut nackdelar med bitcoin, så som tillverkning koncentreras i Kina nuförtiden så har större delen av beräkningskraften i nätverket hamnat just där, inte idealiskt.
Bitcoin är kod och därmed kan buggar och annat uppkomma, och även om det är open source så sitter inflytandet över koden hos vissa individer i slutändan, vilket lett till flertalet forkar.

Du kan använda bitcoin utan internet, https://www.coindesk.com/gotenna-partners-with-blockstream-sa... , men självklart så kan du låsa in nån och hindra dom från att använda bitcoin på det sättet.

Just det ja läste nåt om att kina hade mkt inflytande. Dom kan bestämma om det ska bli svårare eller dyrare att skicka? Fan ja kan för lite om tekniken för att våga investera känner jag...

Haha vad fan den tekniken bygger ju på att nån annan har internet.

Jag tänker på t.ex mtgox som tappade bort några 800000 btc. Känns skört men folk trodde inte att det skulle kunna hända då...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Visas betalningssystem är helt överlägset bitcoin i både antal transaktioner, hastighet och energieffektivitet. Det som många menar gör det värdefullt är avsaknad av tredjepart, och det begränsade utbudet.

Avsaknad av tredjepart iform av en bank kan dock komma med ett pris:
https://www.breakit.se/artikel/27575/han-har-2-miljarder-i-bi...

Ja det är ju inget kul om man blir dement o instant utfattig

Sen tänker jag att dataintrång där folk kommer åt dina lösen gör att du blir pank o har ingen o skylla på. Typ som att ha alla sina besparingar i plånboken o sen blir man rånad på stan.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Just det ja läste nåt om att kina hade mkt inflytande. Dom kan bestämma om det ska bli svårare eller dyrare att skicka? Fan ja kan för lite om tekniken för att våga investera känner jag...

Nej dom kan inte censurera på det sättet i praktiken, i teorin så skulle det gå om alla kinesiska miners gick ihop och började minea med egna regler, resultatet av det lär bara blivit en fork där resten av nätverket fortsatte minea på ett sätt som gynnade resten av nätverket.

Skrivet av thom.g:

Haha vad fan den tekniken bygger ju på att nån annan har internet.

Meshtekniken som dom pratar om gör det, men finns andra sätt att använda satteliterna för att ta mot/skicka information till bitcoinnätverket.

Skrivet av thom.g:

Jag tänker på t.ex mtgox som tappade bort några 800000 btc. Känns skört men folk trodde inte att det skulle kunna hända då...

Idag så är rätt många medvetna om riskerna med att låta större summor ligga hos en central aktör, även om det blivit bra mycket säkrare än det var på mtgox. Samma gäller historierna när folk tappat bort pengar för dom glömt lösenord eller tappat bort hårddiskar etc, nuförtiden är det betydligt säkrare och enklare att ha bitcoin jämfört med att låta dom ligga i en krypterad fil på din hårddisk.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Visas betalningssystem är helt överlägset bitcoin i både antal transaktioner, hastighet och energieffektivitet. Det som många menar gör det värdefullt är avsaknad av tredjepart, och det begränsade utbudet.

Avsaknad av tredjepart iform av en bank kan dock komma med ett pris:
https://www.breakit.se/artikel/27575/han-har-2-miljarder-i-bi...

Hur räknar du på energieffektiviteten? Endast den tekniska infrastrukturen som krävs för att utföra en transaktion? En visatransaktion tar flera dagar(upp till 30 dagar) innan den är klar. Bitcoin har medvetet utvecklats för att inte konkurrera med Visa och Mastercard på baslagret.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Hur räknar du på energieffektiviteten? Endast den tekniska infrastrukturen som krävs för att utföra en transaktion? En visatransaktion tar flera dagar(upp till 30 dagar) innan den är klar. Bitcoin har medvetet utvecklats för att inte konkurrera med Visa och Mastercard på baslagret.

Visa gör drygt 1,700 transactions per sekund i medelvärde.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Visa gör drygt 1,700 transactions per sekund i medelvärde.

Absolut, och tar 2-4% i avgift för det. Senaste transaktionen jag gjorde med hjälp av bitcoinnätverket var motsvarande 2kr och kostade 0,28 öre i avgift.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Absolut, och tar 2-4% i avgift för det. Senaste transaktionen jag gjorde med hjälp av bitcoinnätverket var motsvarande 2kr och kostade 0,28 öre i avgift.

Antar du missade ett k eller något annars är ju detta argumentet bara förvirrande.
Du klagar på att kortföretagen tar 2-4% medan du själv tycker 14% (0,28/2) för en överföring i bitcoinnätverket är ok.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Antar du missade ett k eller något annars är ju detta argumentet bara förvirrande.
Du klagar på att kortföretagen tar 2-4% medan du själv tycker 14% (0,28/2) för en överföring i bitcoinnätverket är ok.

Kronor och ören, 0,28/200=0,14%

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Kronor och ören, 0,28/200=0,14%

Ahh, blev förvirrad när du blanda både enhet och la till kommatal.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Ahh, blev förvirrad när du blanda både enhet och la till kommatal.

Förstår det, blev själv lite förvirrad när jag skulle räkna ut %en

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Fick en insättning på 1000kr i BTC på coinbase. Tror ni det kommer gå upp närmsta året eller är det lika bra att plocka ut?

Permalänk
Medlem

Om ni undrar BTC's värde. Hör med Elon Musk:
https://twitter.com/elonmusk

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipstah:

Om ni undrar BTC's värde. Hör med Elon Musk:
https://twitter.com/elonmusk

Blir intressant att se hur många som vågar hoppa på efter Microstrategys konferens, eller kanske hur många som vågar avstå

https://www.microstrategy.com/en/resources/events/world-2021/...

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

” Tesla har köpt bitcoin för 1,5 miljarder dollar – lyfter till nytt rekord”
https://www.di.se/live/tesla-har-kopt-bitcoin-for-1-5-miljard...

Oo nice!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

BC kommer att leva länge men det påverkar inte att det är en ohållbar konstruktion på lång sikt och att de som hoppade in i bubblan tidigt är de som går med vinst och de som är kvar sist får betala.

Finns ju inget i denna värld som håller om din tidshorisont är tillräckligt lång. Din domedagsprofetia för just BTC verkar ju inte stå sig så väl ännu, det har kraschat ett par ggr, precis som de flesta andra investeringar, men verkar repa sig igen.

Skrivet av thom.g:

Edit: En krona kan jag betala med direkt utan någon elförbrukning. Bitcoin är varken direkt eller utan elförbrukning

Jaså. Har du präglat myntet själv och fått fram metallen utan elförbrukning? Eller drivs kortterminalerna som du betalar i på ICA med fjärilar och drömmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

” Tesla har köpt bitcoin för 1,5 miljarder dollar – lyfter till nytt rekord”
https://www.di.se/live/tesla-har-kopt-bitcoin-for-1-5-miljard...

Oo nice!

10% av deras "sparkonto" in i bitcoin. Är väl tänkt som försäkring mot dollarns eventuella ras i värde.

Permalänk
Medlem

Det grämer lite i en nu att man bara gick in med 5000kr senast när kursen låg på 170k i december 🤐 synd att man inte hade mer lösa pengar att handla för. Upp mot 400k då 🚀

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |