If else loop array [Java (Ej nödvändigt)]
(Tror inte kunskap om java behövs)
Hej,
Jag har ett litet problem, ("Not: Koden var för sig fungerar som dem ska"), principen är ganska enkel skriv in input från user jämför med array om lika skriv ej till array om ej lika skriv till array. Som jag skrivit ner koden här jämför den input med array[0] och ingen annan i arrayen vilket givetvis då lägger till sist i arrayen som den inte ska.
Ja, min andra for loop är kommenterad för att den istället för att lägga sist i arrayen ersätter array[0] så det fungerar ju inte. Breaks är där dem är just för att det inte ska bli massa oändligt med text. Dem två sista breaks är egentligen inte nödvändiga tar jag bort dem så går den igenom arrayen en gång till så om det matchar Array[1] så skrivs "Har sett" ut igen men det läggs ju fortfarande in sist i arrayen från första loopen. Okej jag förstår att om jag skriver test input för array[1] så första loopen jämför den ju egentligen inte med array[1] utan endast array[0] på det viset är det rätt men ändå fel.
Vad saknar jag för att den ska gå igenom hela arrayen innan den börjar skriva nytt till arrayen? Det kan inte vara en stor skillnad mot den jag redan gjort.
for(DokAct dokact:settFilm){
//for(antal = 0; antal <= settFilm.length; antal++){
if(settFilm != null && actfNamn.equalsIgnoreCase(dokact.getActFNa())){
System.out.println("Har sett");
break;
}else{
DokAct pers = new DokAct(actfNamn, acteNamn, filmAct, dat);
settFilm[antal] = pers;//original
antal++; //räkna
if(antal >=50) {
System.out.println("Filmer överstiger arrray");
antal--;