Fredagspanelen 210: Fler grafikkort återuppstår från de döda

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 210: Fler grafikkort återuppstår från de döda

Tveksamma benchmarks, gamla grafikkort som återlanseras och brinnande chassin är några av de ämnena som Kenneth och Jonas ska avhandla i veckans fredagspanel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Så himla trist att ni bara skriver och tar upp Tesla när det är negativa nyheter och bashing.

Aldrig några av de massvis med intressanta technyheter som anda sajter skriver om.

Uselt dåligt att bara så ensidigt basha något. Pinsamt för både redaktionen och Fredagspanelen!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av martinot:

Så himla trist att ni bara skriver och tar upp Tesla när det är negativa nyheter och bashing.

Aldrig några av de massvis med intressanta technyheter som anda sajter skriver om.

Uselt dåligt att bara så ensidigt basha något. Pinsamt för både redaktionen och Fredagspanelen!

Vi har bokstavligen skrivit två nyheter om Tesla, varav en handlar om denna återkallning och den andra om hur bra det går för företaget på börsen. Så på vilket sätt ensidigt bashar vi Tesla?

Permalänk
Medlem

Pa-pa-pa-paaaaaaneel!!!!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi har bokstavligen skrivit två nyheter om Tesla, varav en handlar om denna återkallning och den andra om hur bra det går för företaget på börsen. Så på vilket sätt ensidigt bashar vi Tesla?

Har tipsat om massor av intressanta tekniska nyheter kring de chip och datorer de utvecklar, men det verkar helt ointressant för er att ta upp, trots att ni skall vara en techsite.

Problemet är just denna tekniska artikel med minnet. Hade det varit så att ni även skrivit andra tekniska nyheter och tesla och bevakat det, så hade det inte varit något konstigt. Är fullt naturligt att som journalist täcka både bra och dåliga tekniknyheter.

1. Nyhetsrapportering: Men när man länge ignorerat alla positiva (tekniska) nyheter, och bara skriver en negativ, så säger det urvalet om hur dålig journalistisk bevakning och bias ni har.

2. Fredagspanelen: Ni inleder dessutom med en massa fördomar om att Teslor brinner och är osära bilar då de krockar. Även det klart negativ bias.

Fakta (som ni inte bryr er om) är att det procentuellt brinner fler ICE-bilar än procentuellt elbilar, eller Tesla. Statiskt så är även autopiloten och den aktiva säkerheten hos Tesla något som undviker fler personskador och dödsfall än vad det orsakar.

Typisk faktaresistent och ogrundade journalistik som ni bedriver. Hade det varit Aftonbladet så hade jag förstått det, men för att vara en av Sveriges största techssajter så är det bara eländigt obildat och pinsamt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Man kan ju skriva jättemycket om precis allt. Förstår att det känns tråkigt när man tipsar och det inte skrivs. Du kanske ska ansöka om nyhetsskribent-jobbet när det väl dyker upp.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Och Apples benchmarks va bra eller?

Permalänk
Skrivet av martinot:

Har tipsat om massor av intressanta tekniska nyheter kring de chip och datorer de utvecklar, men det verkar helt ointressant för er att ta upp, trots att ni skall vara en techsite.

Problemet är just denna tekniska artikel med minnet. Hade det varit så att ni även skrivit andra tekniska nyheter och tesla och bevakat det, så hade det inte varit något konstigt. Är fullt naturligt att som journalist täcka både bra och dåliga tekniknyheter.

1. Nyhetsrapportering: Men när man länge ignorerat alla positiva (tekniska) nyheter, och bara skriver en negativ, så säger det urvalet om hur dålig journalistisk bevakning och bias ni har.

2. Fredagspanelen: Ni inleder dessutom med en massa fördomar om att Teslor brinner och är osära bilar då de krockar. Även det klart negativ bias.

Fakta (som ni inte bryr er om) är att det procentuellt brinner fler ICE-bilar än procentuellt elbilar, eller Tesla. Statiskt så är även autopiloten och den aktiva säkerheten hos Tesla något som undviker fler personskador och dödsfall än vad det orsakar.

Typisk faktaresistent och ogrundade journalistik som ni bedriver. Hade det varit Aftonbladet så hade jag förstått det, men för att vara en av Sveriges största techssajter så är det bara eländigt obildat och pinsamt.

Jag antar att du är investerad i Tesla eller äger en Tesla för ditt inlägg låter biased.

Sweclockers skriver inte endast negativa saker om Tesla var har du fått det ifrån? Teslor autonoma system är knappast felfri som du försöker få det till. De är bättre än många andras men knappast perfekt.

Att Teslor brinner mindre än ICE-bilar har jag svårt att tro. Jag skulle tro det är lika mellan dem. Du får gärna länka den källan.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av martinot:

Har tipsat om massor av intressanta tekniska nyheter kring de chip och datorer de utvecklar, men det verkar helt ointressant för er att ta upp, trots att ni skall vara en techsite.

Problemet är just denna tekniska artikel med minnet. Hade det varit så att ni även skrivit andra tekniska nyheter och tesla och bevakat det, så hade det inte varit något konstigt. Är fullt naturligt att som journalist täcka både bra och dåliga tekniknyheter.

1. Nyhetsrapportering: Men när man länge ignorerat alla positiva (tekniska) nyheter, och bara skriver en negativ, så säger det urvalet om hur dålig journalistisk bevakning och bias ni har.

2. Fredagspanelen: Ni inleder dessutom med en massa fördomar om att Teslor brinner och är osära bilar då de krockar. Även det klart negativ bias.

Fakta (som ni inte bryr er om) är att det procentuellt brinner fler ICE-bilar än procentuellt elbilar, eller Tesla. Statiskt så är även autopiloten och den aktiva säkerheten hos Tesla något som undviker fler personskador och dödsfall än vad det orsakar.

Typisk faktaresistent och ogrundade journalistik som ni bedriver. Hade det varit Aftonbladet så hade jag förstått det, men för att vara en av Sveriges största techssajter så är det bara eländigt obildat och pinsamt.

Jag kan ge lite insikt i varför Teslanyheten dök upp den här veckan då jag både valde ut den och skrev den. Det fanns två orsaker till att den valdes ut: först och främst var det en ganska seg vecka. Jag menar, det är en återkallelse av en bil (vi rapporterar om datorer och relaterad hårdvara i hemmet, inte bilar), i USA. Som faktaresistent ogrundad journalist väger jag in var en händelse sker, att det är något som händer i endast nordamerika hade normalt diskvalificerat nyheten till att börja med.

Eftersom det felkällan ändå var en minneskrets som även används i enheter vi normalt avhandlar kände jag att den fick duga, med länken till att inget meddelats för svenska konsumenter.

Det är alltså inte någon smutskastningskampanj mot Gud Jesus Själv III (Elon Musk) som bedrivs, utan information om hur stora konsekvenser dåligt konfigurerade system som står och hänger på en krets med ett listpris till konsument för 50 spänn kan bli, ur teknikvinkeln. Du får alltså även i fortsättningen leta efter Teslanyheter i dina normala positiva feedbackloopar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hade missat nyheten med 1050ti. Fungerade den inte rickigt bra med för 4k att få bättre bild? (madVR sa någon) Lite som 750 med GM206 och dess H/W kodare för HTPC byggen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Skönt med riktig sweclockers Ingen är perfekt, inte ens jag

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Tack för fredagsunderhållningen.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har tipsat om massor av intressanta tekniska nyheter kring de chip och datorer de utvecklar, men det verkar helt ointressant för er att ta upp, trots att ni skall vara en techsite.

Problemet är just denna tekniska artikel med minnet. Hade det varit så att ni även skrivit andra tekniska nyheter och tesla och bevakat det, så hade det inte varit något konstigt. Är fullt naturligt att som journalist täcka både bra och dåliga tekniknyheter.

1. Nyhetsrapportering: Men när man länge ignorerat alla positiva (tekniska) nyheter, och bara skriver en negativ, så säger det urvalet om hur dålig journalistisk bevakning och bias ni har.

2. Fredagspanelen: Ni inleder dessutom med en massa fördomar om att Teslor brinner och är osära bilar då de krockar. Även det klart negativ bias.

Fakta (som ni inte bryr er om) är att det procentuellt brinner fler ICE-bilar än procentuellt elbilar, eller Tesla. Statiskt så är även autopiloten och den aktiva säkerheten hos Tesla något som undviker fler personskador och dödsfall än vad det orsakar.

Typisk faktaresistent och ogrundade journalistik som ni bedriver. Hade det varit Aftonbladet så hade jag förstått det, men för att vara en av Sveriges största techssajter så är det bara eländigt obildat och pinsamt.

Det här är väl en site som handlar om datorer? Börjar de skriva mer om Tesla måste de ju skriva mer om andra elbilar och då har det ju spårat. Att Tesla ens nämns är ju bara som en lite skojig sidenote. Det finns säkert andra siter som täcker elbilar på ett mycket bättre sätt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Så himla trist att ni bara skriver och tar upp Tesla när det är negativa nyheter och bashing.

Aldrig några av de massvis med intressanta technyheter som anda sajter skriver om.

Uselt dåligt att bara så ensidigt basha något. Pinsamt för både redaktionen och Fredagspanelen!

@martinot

Haha du gjorde min dag,. Du va mig en bitter människa.

Permalänk
Medlem

Älskar "nyheten" att ni nu kanske får det varmt i rummet, efter att man dragit igång elementet ^^

Underbar fredagspanel i vanlig ordning

//Skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har tipsat om massor av intressanta tekniska nyheter kring de chip och datorer de utvecklar, men det verkar helt ointressant för er att ta upp, trots att ni skall vara en techsite.

Problemet är just denna tekniska artikel med minnet. Hade det varit så att ni även skrivit andra tekniska nyheter och tesla och bevakat det, så hade det inte varit något konstigt. Är fullt naturligt att som journalist täcka både bra och dåliga tekniknyheter.

1. Nyhetsrapportering: Men när man länge ignorerat alla positiva (tekniska) nyheter, och bara skriver en negativ, så säger det urvalet om hur dålig journalistisk bevakning och bias ni har.

2. Fredagspanelen: Ni inleder dessutom med en massa fördomar om att Teslor brinner och är osära bilar då de krockar. Även det klart negativ bias.

Fakta (som ni inte bryr er om) är att det procentuellt brinner fler ICE-bilar än procentuellt elbilar, eller Tesla. Statiskt så är även autopiloten och den aktiva säkerheten hos Tesla något som undviker fler personskador och dödsfall än vad det orsakar.

Typisk faktaresistent och ogrundade journalistik som ni bedriver. Hade det varit Aftonbladet så hade jag förstått det, men för att vara en av Sveriges största techssajter så är det bara eländigt obildat och pinsamt.

Totalt finns det väl omkring en miljard bilar i världen... EN MILJARD... antalet elbilar av dessa är lätträknade i förhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag kan ge lite insikt i varför Teslanyheten dök upp den här veckan då jag både valde ut den och skrev den. Det fanns två orsaker till att den valdes ut: först och främst var det en ganska seg vecka. Jag menar, det är en återkallelse av en bil (vi rapporterar om datorer och relaterad hårdvara i hemmet, inte bilar), i USA. Som faktaresistent ogrundad journalist väger jag in var en händelse sker, att det är något som händer i endast nordamerika hade normalt diskvalificerat nyheten till att börja med.

Eftersom det felkällan ändå var en minneskrets som även används i enheter vi normalt avhandlar kände jag att den fick duga, med länken till att inget meddelats för svenska konsumenter.

Det är alltså inte någon smutskastningskampanj mot Gud Jesus Själv III (Elon Musk) som bedrivs, utan information om hur stora konsekvenser dåligt konfigurerade system som står och hänger på en krets med ett listpris till konsument för 50 spänn kan bli, ur teknikvinkeln. Du får alltså även i fortsättningen leta efter Teslanyheter i dina normala positiva feedbackloopar.

Fy fan vilken nedsättande ton.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Skrattade rätt gott när Jonas sa att det var kallt och sitter i skjorta 😂

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fy fan vilken nedsättande ton.

Det känns snarast som att det var svar på tal i samma andemening som kritiken som framfördes.
Jag hade nog varit betydligt mer nedlåtande om någon kallade mig faktaresistent och ifrågasatte min yrkesutövning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Det känns snarast som att det var svar på tal i samma andemening som kritiken som framfördes.
Jag hade nog varit betydligt mer nedlåtande om någon kallade mig faktaresistent och ifrågasatte min yrkesutövning.

Nu är ju kritik nåt man behöver lära sig att ta om man ska uppfattas som en seriös publicist. Att ge "svar på tal" på låg sarkastisk nivå är knappats professionellt beteende.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Då får väl Nvidia börja betala traktamente för Nagelfar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nu är ju kritik nåt man behöver lära sig att ta om man ska uppfattas som en seriös publicist. Att ge "svar på tal" på låg sarkastisk nivå är knappats professionellt beteende.

Då kan man ju även se till att kritiken som ges är saklig och korrekt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Då kan man ju även se till att kritiken som ges är saklig och korrekt.

Nej, man kan avstå att bete sig som en butthurt unge om man får kritik man inte tycker om eller håller med om, eller till och med är direkt felaktig. Det spelar mindre roll i samanhanget. Man kan svara sakligt och professionellt, eller låta bli.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nej, man kan avstå att bete sig som en butthurt unge om man får kritik man inte tycker om eller håller med om, eller till och med är direkt felaktig. Det spelar mindre roll i samanhanget. Man kan svara sakligt och professionellt, eller låta bli.

Man kan ju även låta bli att framföra sin kritik på ett sätt som kan provocera fram svar på den nivån. But to each his own, I guess.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Man kan ju även låta bli att framföra sin kritik på ett sätt som kan provocera fram svar på den nivån. But to each his own, I guess.

Ja det kan man såklart. Jag har väl aldrig påstått att originalinlägget var särskilt välskrivet. Jag blev dock lite chockad av att läsa ett sånt översittarsvar från redaktionen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Do not feed the trolls, please 😢

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja det kan man såklart. Jag har väl aldrig påstått att originalinlägget var särskilt välskrivet. Jag blev dock lite chockad av att läsa ett sånt översittarsvar från redaktionen.

Själv tycker jag att det är uppfriskande att se journalister ge svar på tal, med tanke på vad världens journalistkår brukar få stå ut med.
Men det är ju självklart min synvinkel, och det är ju något som ingen annan behöver hålla med om.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD