Blivit lurad, produkten som såldes har nedgraderats i smyg.

Permalänk
Avstängd

Blivit lurad, produkten som såldes har nedgraderats i smyg.

Hej, försöker få ett grepp på hur jag ska framföra en begäran till computersalg och få maximal chans att de åtgärdar problemet.

Har handlat sammanlagt 3st av en produkt hos computersalg under olika tillfällen. Den första matchar specifikationerna. De andra två har tillverkaren halverat prestandan på i smyg trots att de säljer den som exakt samma produktnamn och exakt samma modell Ulmer. Riktigt vidrigt.

Det är alltså tillverkaren som har lurats, inte Computersalg.

- Är det bäst att kontakta Computersalg via Telefon eller Email?

- Jag tänker inte acceptera något annat än att köpet på de 2 senaste scam-varorna (köpta i november och februari) hävs och återbetalas eftersom de ej matchar specifikationerna. Det går nämligen inte att reparera dem. Tillverkaren har valt att scamma folk genom att nedgradera produktens prestanda, så det finns inget computersalg kan göra för att åtgärda prestandan.

- Har dock bestämt mig för att köpa en annan tillverkares produkt istället. Computersalg har den produkten till salu men deras pris är 300kr högre än konkurrentbutikerna så jag skulle aldrig handla hos Computersalg för den alternativa produkten normalt sett.

- När en kund råkar ut för scam (som jag I detta fallet) så finns ju diverse skydd mot kostnader såsom prisskillnader för ersättningsprodukter och färdkostnader etc. https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

- Därför undrar jag slutligen om det är rimligt att föreslå detta till computersalg: 1. Jag beställer 2st av den fungerande alternative produkten, för totalt 600kr överpris pga att de ej är billigaste butiken. 2. När produkterna anlänt så skickar jag tillbaka de tidigare scam-produkterna. 3. Computersalg återbetalar hela summan för scamprodukterna, samt de 600kr extra för besväret som det kostade att köpa bättre produkter via deras dyrare butik gentemot andra butiker.

- Alternativt: 1. Beställer 2st av de fungerande produkterna hos en ANNAN butik. 2. Skickar tillbaka scam-produkterna till Computersalg och de återbetalar hela summan. I detta alternativet så tjänar computersalg ingenting på mig eftersom jag isåfall gör köpet av bättre produkt via annan butik.

Permalänk
Medlem

?? ??

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dextrodammit:

Hej, försöker få ett grepp på hur jag ska framföra en begäran till computersalg och få maximal chans att de åtgärdar problemet.

Har handlat sammanlagt 3st av en produkt hos computersalg under olika tillfällen. Den första matchar specifikationerna. De andra två har tillverkaren halverat prestandan på i smyg trots att de säljer den som exakt samma produktnamn och exakt samma modell Ulmer. Riktigt vidrigt.

Det är alltså tillverkaren som har lurats, inte Computersalg.

- Jag tänker inte acceptera något annat än att köpet på de 2 senaste scam-varorna (köpta i november och februari) hävs och återbetalas eftersom de ej matchar specifikationerna. Det går nämligen inte att reparera dem. Tillverkaren har valt att scamma folk genom att nedgradera produktens prestanda, så det finns inget computersalg kan göra för att åtgärda prestandan.

- Har dock bestämt mig för att köpa en annan tillverkares produkt istället. Computersalg har den produkten till salu men deras pris är 300kr högre än konkurrentbutikerna så jag skulle aldrig handla hos Computersalg för den produkten normalt sett.

- När en kund råkar ut för scam (som jag I detta fallet) så finns ju diverse skydd mot kostnader såsom prisskillnader för ersättninhsprodukter etc. https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

- Därför undrar jag slutligen om det är rimligt att föreslå detta till computersalg: 1. Jag beställer 2st av den fungerande alternative produkten, för totalt 600kr överpris pga att de ej är billigaste butiken. 2. När produkterna anlänt så skickar jag tillbaka de tidigare scam-produkterna. 3. Computersalg återbetalar hela summan för scamprodukterna, samt de 600kr extra för besväret som det kostade att köpa bättre produkter via deras dyrare butik gentemot andra butiker.

- Alternativt: 1. Beställer 2st av de fungerande produkterna hos en ANNAN butik. 2. Skickar tillbaka scam-produkterna till Computersalg och de återbetalar hela summan. I detta alternativet så tjänar computersalg ingenting på mig eftersom jag isåfall gör köpet av bättre produkt via annan butik.

Kan vi börja med vad det är för produkt och på vilket sätt prestandan har halverats?
Pratar vi om en SSD som har fått andra NAND-chip?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

----

Email, det är alltid bra att ha allt skriftligt.

Alternativet är rimligt. Jag är ingen konsumenträttsexpert, men jag tror att du kommer få det extremt svårt att få Computersalg att betala någon mellanskillnad i det här scenariot.

Vad tusan är det du har köpt för något?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan vi börja med vad det är för produkt och på vilket sätt prestandan har halverats?
Pratar vi om en SSD som har fått andra NAND-chip?

Hur bra är du på att gissa? Otroligt bra gissning. Orkar dock inte gå in på det för då kommer en miljard helt orelaterade frågor från alla som undrar vilken produkt det är. Men ja det är en SSD och prestandan är halverad jämfört med det NAND de använde tidigare. Produkten matchar inte längre sitt eget prestandablad. Kan dock säga tillverkaren som scammar folk så här: ADATA.

Permalänk
Avstängd

Du bör väl kontakta ÅF först ja, mail för att få det skriftligt är bra.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Hur bra är du på att gissa? Otroligt bra gissning. Orkar dock inte gå in på det för då kommer en miljard helt orelaterade frågor från alla som undrar vilken produkt det är. Men ja det är en SSD och prestandan är halverad jämfört med det NAND de använde tidigare. Produkten matchar inte längre sitt eget prestandablad. Kan dock säga tillverkaren som scammar folk så här: ADATA.

Enda du kan göra är nog att begära att får skicka tillbaka, är ju inte säkert att Computersalg vet om att specifikationerna ändrats och då ska dom inte stå för det. Tror kingstone gjorde liknande med en SSD förut, där den blev mkt slöare men man meddelade ingen om det. Kan även vara så att det står lite fint i någon text om att specifikationera kan ändras utan notifikation och då är det ju lite svårare. Men jag tror inte dom kommer bråka om att ta tillbaka dom, så länge du inte använt dom otroligt mkt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dextrodammit:

Detta är känt, har även hänt tidigare med Kingston och deras V300-SSD.

Problemet med computersalg är att de är danskar. Visst, att vara dansk är inte så farligt, men de har ett eget konsumentverk och egna reklamationsregler. Hur det funkar när man är en svensk köpare vågar jag inte svara på.

Jag vet att t ex Shark Gaming tillämpade danska lagar för svenska köpare, dvs endast två års reklamationsrätt.
Om du hade köpt enheten i svensk handel och prestandan är påtagligt dålig så har du rätt att häva köpet. Jag har svårt att tro att det är annorlunda i Danmark utan det gäller väl bara att du påvisar att du inte fått det du förväntade dig och det inte är rimligt att vänta sig att du ska ha koll på när Adata byter sina kretsar utan att släppa information om detta.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hax1:

Email, det är alltid bra att ha allt skriftligt.

Alternativet är rimligt. Jag är ingen konsumenträttsexpert, men jag tror att du kommer få det extremt svårt att få Computersalg att betala någon mellanskillnad i det här scenariot.

Vad tusan är det du har köpt för något?

Tack, sant att det är bra att ha det skriftligt eftersom det rör en uppgörelse för att rätta ett problem. Dock var jag lite orolig för att email är för opersonligt och leder till sämre chanser att få hjälp. Men det är nog bäst med email trots allt.

Och ja alternativet är nog enklast för deras ordersystem att hantera. Tror inte de bryr sig om att de förlorar pengar på att jag handlar hos någon annan butik i det fallet så det blir säkert bäst. Ska föreslå den lösningen. Tack!

Handla aldrig ADATAs produkter. De har bytt ut sin 3500MB/s NAND flash mot 2400MB/s billigt skräp, men behåller exakt samma produktnamn och modellnummer (EAN osv) som den ursprungliga, välrecenserade produkten. Total scam. Jag orkar inte gå in på detaljer. Bara undvik ADATA så råkar ni aldrig ur för det. De är uppenbarligen inte intresserade av att vara ärliga mot kunderna och de hoppas att alla kunder är för korkade för att upptäcka att produkten ej motsvarar specifikationerna längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Problemet med computersalg är att de är danskar. Visst, att vara dansk är inte så farligt, men de har ett eget konsumentverk och egna reklamationsregler. Hur det funkar när man är en svensk köpare vågar jag inte svara på.

Jag vet att t ex Shark Gaming tillämpade danska lagar för svenska köpare, dvs endast två års reklamationsrätt.
Om du hade köpt enheten i svensk handel och prestandan är påtagligt dålig så har du rätt att häva köpet. Jag har svårt att tro att det är annorlunda i Danmark utan det gäller väl bara att du påvisar att du inte fått det du förväntade dig och det inte är rimligt att vänta sig att du ska ha koll på när Adata byter sina kretsar utan att släppa information om detta.

Tack för tipset och tankarna, ska kolla upp det där med deras lagar i Danmark innan kontakten! Bra upptäckt att de ej är svenskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

De marknadsför sina produkter i Sverige. Då är det svensk rätt som ska tillämpas på försäljningen till svenska kunder, oberoende om säljaren befinner sig i Danmark och har skrivit in att dansk rätt ska tillämpas i sina villkor.

Men sen så borde nog läget vara samma i Danmark också, även om jag inte är så insatt i dansk konsumenträtt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Tack, sant att det är bra att ha det skriftligt eftersom det rör en uppgörelse för att rätta ett problem. Dock var jag lite orolig för att email är för opersonligt och leder till sämre chanser att få hjälp. Men det är nog bäst med email trots allt.

Och ja alternativet är nog enklast för deras ordersystem att hantera. Tror inte de bryr sig om att de förlorar pengar på att jag handlar hos någon annan butik i det fallet så det blir säker bäst. Ska föreslå den lösningen. Tack!

Handla aldrig ADATAs produkter. De har bytt ut sin 3500MB/s NAND flash mot 2400MB/s billigt skräp, men behåller exakt samma produktnamn och modellnummer (EAN osv) som den ursprungliga, välrecenserade produkten. Total scam.

Exakt vilken A-data disk handlar det om?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Exakt vilken A-data disk handlar det om?

Allihopa. Är de villiga att göra så med en produkt så är de villiga med alla sina produkter. I detta fallet deras flaggskepp: SX8200 Pro. De sänkte prestandan med minus 1000MB/sekund och de hoppas att kunderna är för korkade för att märka något. De behöll exakt samma produktnamn och modellnummer/EAN kod, trots att produkten inte längre matchar specifikationerna som de annonserar.

Kommer aldrig lita på ADATA en enda gång till i detta livet. Det är inte första gången de gör detta. De var i nyheterna i Oktober för exakt samma scam men då var prestandafallet inte lika högt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

De marknadsför sina produkter i Sverige. Då är det svensk rätt som ska tillämpas på försäljningen till svenska kunder, oberoende om säljaren befinner sig i Danmark och har skrivit in att dansk rätt ska tillämpas i sina villkor.

Men sen så borde nog läget vara samma i Danmark också, även om jag inte är så insatt i dansk konsumenträtt.

Åfasen, tack för detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Allihopa. Är de villiga att göra så med en produkt så är de villiga med alla sina produkter. I detta fallet deras flaggskepp: SX8200 Pro. De sänkte prestandan med minus 1000MB/sekund och de hoppas att kunderna är för korkade för att märka något.

Kommer aldrig lita på ADATA en enda gång till i detta livet.

Lugna ner dig nu.. Så länge du inte har bevis att det gäller för alla produkter så ska du nog inte säga det heller.

Är det samma storlekar på alla diskarna? Ser detta på deras hemsida:

Performance(Max) Read 3500MB/s , Write 3000MB/s
Maximum 4K random read/write IOPS : up to 390K/380K
* Performance may vary based on SSD capacity, host hardware and software, operating system, and other system variables.

Så dom säger ju klart och tydligt att det kan diffa mellan storlekarna samt att det är MAX, så inte säkert något du som användare kommer att uppnå.

Visa signatur

Main

Spare/kontor

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/bGY9hEVk_Bc Dom pratade om det för ett bra tag sen på Wan show med linus tech tips om just Adata som bytt chip utan att berätta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Lugna ner dig nu.. Så länge du inte har bevis att det gäller för alla produkter så ska du nog inte säga det heller.

Är det samma storlekar på alla diskarna? Ser detta på deras hemsida:

Performance(Max) Read 3500MB/s , Write 3000MB/s
Maximum 4K random read/write IOPS : up to 390K/380K
* Performance may vary based on SSD capacity, host hardware and software, operating system, and other system variables.

Så dom säger ju klart och tydligt att det kan diffa mellan storlekarna samt att det är MAX, så inte säkert något du som användare kommer att uppnå.

Du visar exakt varför jag inte ens ville nämna vad det är för produkt. Nu börjar tjafset. Det är alltid så här i alla trådar jag läser oavsett vem eller vad som skrivs. Orkar inte med det.

Ja jag vet vad jag gör. Det är 2TB med exakt samma EAN modell på alla. De har i hemlighet ändrat från högpresterande Intel/Micron flash till långsammare gammal generations Samsung budget-flash och sedan till extremt medioker SK Hynix flash som bara uppnår 2/3e delar av deras ursprungliga Intel/Micron prestanda. Allt för att de vill tjäna pengar på att folk är för korkade för att veta att de blir lurade och får medioker prestanda istället för den välrecenserade produkt de läser om online från gamla recensioner. Detta är inget annat än en ordagrann bait and switch scam. De gör ändringen i smyg och behåller exakt samma prestandapåståenden och produktnamn.

Ursprungsprodukten med Intel/Micron flash som jag också äger uppnår 3500MB/s read och 3000MB/s write. Det är scam-varianterna jag tänker returnera.

Detta var inte en tråd för att diskutera ADATA. De är scammers och kommer aldrig få något köp från mig igen. Jag lämnar tråden nu. Svaren gällande konsumenträtt är uppnådda. Tack allihopa!

Permalänk
Hedersmedlem

Iom. att Computersalg marknadsför sig på svenska (hemsida, priser i SEK osv.) är det svensk konsumenträtt som gäller. Vägrar säljaren att följa svensk lagstiftning får du kontakta din konsumentombudsman och ARN.
Edit: Meh, tvåa på bollen

Reklamationsrätten skiljer lite grann mellan Danmark och Sverige. I DK har man ex. bara 24 månaders reklamationsrätt istället för 36, men det är som sagt irrelevant i detta fallet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Åfasen, tack för detta!

Det gäller alltså enbart om du har gjort köpet som konsument. Om köpare är företag (eller annan icke-konsument) så gäller det inte.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

Det gäller alltså enbart om du har gjort köpet som konsument. Om köpare är företag (eller annan icke-konsument) så gäller det inte.

Tack för utförlig info, som tur är köpte jag privat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Du visar exakt varför jag inte ens ville nämna vad det är för produkt. Nu börjar tjafset. Det är alltid så här i alla trådar jag läser oavsett vem eller vad som skrivs. Orkar inte med det.

Ja jag vet vad jag gör. Det är 2TB med exakt samma EAN modell på alla. De har i hemlighet ändrat från högpresterande Intel/Micron flash till långsammare gammal generations Samsung flash och sedan till extremt medioker SK Hynix flash som bara uppnår 2/3e delar av deras ursprungliga Intel/Micron prestanda. Allt för att de vill tjäna pengar på att folk är för korkade för att veta att de blir lurade och får medioker prestanda istället för den välrecenserade produkt de läser om online från gamla recensioner. Detta är inget annat än en ordagrann bait and switch scam. De gör ändringen i smyg och behåller exakt samma prestandapståenden och produktnamn.

Detta var inte en tråd för att diskutera ADATA. De är scammers och kommer aldrig få något köp från mig igen. Jag lämnar tråden nu. Svaren gällande konsumenträtt är uppnådda. Tack allihopa!

Det är inte tjafs, ville bara veta vilken disk det rörde sig om. Jag tänkte inte försvara dom, dom ska leverera det som skrivs. Tänker att det kanske är brist på delarna som dom har bytt på diskarna, inte okey utan att förklara läget för kunder, men kan vara en anledning om ej fortfarande rätt att göra det utan att meddela kunderna.

Visa signatur

Main

Spare/kontor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Det är inte tjafs, ville bara veta vilken disk det rörde sig om. Jag tänkte inte försvara dom, dom ska leverera det som skrivs. Tänker att det kanske är brist på delarna som dom har bytt på diskarna, inte okey utan att förklara läget för kunder, men kan vara en anledning om ej fortfarande rätt att göra det utan att meddela kunderna.

Okej lugnt, ursäkta att jag är så defensiv, är supertrött och orkade bara inte prata om det. Men ja, ADATA har gjort så här flera gånger nu och den sista gången nu i början av 2021 var värst. Det är säkert komponentbrist som gör det, men att de behåller exakt samma EAN-produktnummer och prestandapåståenden som ej uppnås längre är väldigt scammigt.

Det påminner om när ADATA sålde SX8200 på Black Friday för 1-2 år sedan, och sedan skickade ut SX8100 till köparna utan att säga något. När pressen frågade ut dem så sa de att de fått slut på SX8200 och att alla som ville ha en SX8200 kunde skicka in sin SX8100 för utbyte. De hoppades alltså återigen på att folk ej ska förstå att ADATA lurat dem.

Märker ju skillnaden på företagens moral. Förstår nu varför Samsung är värt sin +30% extra kostnad för sin Samsung 970 Evo Plus. Det blir byte till det märket istället från och med nu. Så slipper man sån här huvudvärk, hehe.

Permalänk
Avstängd

@dextrodammit

Hur ser det ut med hårddiskutrymme, om det är gott som tom så gör en benchmark samt ha upp tex CrystalDiskInfo så att man se vilken disk som du testat med och ta skrämdump, så att du har bevis så att du kan skicka det till företaget/konsumentverket.

Länka även till faktasida när det står att dom har byte clipp.

För mig så är ADATA ett skit märkte, finns bara två bra märke Intel, Samsung, när det kommer till SSD.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Avot:

https://youtu.be/bGY9hEVk_Bc Dom pratade om det för ett bra tag sen på Wan show med linus tech tips om just Adata som bytt chip utan att berätta

Det stämmer, även Toms Hardware och annat pratade om det. Men det de pratar om där, och i videon, var i Oktober 2020 när ADATA bytte ut Controller och Flash till sämre varianter (jättegammal budget Samsung flash generation) men som fortfarande var halv-okej i de flesta fall. Folk var mest chockade då att ADATA i smyg nedgraderade prestandan och bytte ut varje komponent i produkten men ändå kallade det för samma sak.

Nu har de i början av 2021 nedgraderat i smyg igen till sviiiinlångsamt flash som tappat nästan halva prestandan. Det är säkert komponentbrist och dyrt att köpa in bra Flash nu i coronatiderna. Men det är inte okej att ADATA bara i smyg lägger in skräpkomponenter med massiv prestandaförlust såhär. De bara hoppas att de flesta inte märker det. Jobbigt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

@dextrodammit

Hur ser det ut med hårddiskutrymme, om det är gott som tom så gör en benchmark samt ha upp tex CrystalDiskInfo så att man se vilken disk som du testat med och ta skrämdump, så att du har bevis så att du kan skicka det till företaget/konsumentverket.

Länka även till faktasida när det står att dom har byte clipp.

För mig så är ADATA ett skit märkte, finns bara två bra märke Intel, Samsung, när det kommer till SSD.

Japp har kört crystaldiskmark på helt tom disk, det var så jag upptäckte att den bara uppnår 2400MB/s medan det chip som den egentligen ska innehålla uppnår 3500MB/s. Jag har alla 3 varianterna av produkten (ursprung och 2st nedgraderade versioner).

Bra ide att ta med detta i reklamationen.

Och ja, ADATA är verkligen ett skitmärke helt utan moral. Du såg kanske det jag skrev i ett annat inlägg om hur de hade en Black Friday sale och sedan skickade en annan, sämre produkt till alla köpare, och bara åtgärdade det åt de kunder som upptäckte det och klagade. Galet hur detta företag struntar i kunderna. Kommer aldrig handla deras produkter igen. Dessutom är deras SSD management mjukvara värdelös, ser ut ungefär som man gett kritor till ett barn år 1995. Skulle inte förvåna mig, då vissa dialoger i programmet bokstavligen använder Windows 3.1 tema. Hmm. Heh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Okej lugnt, ursäkta att jag är så defensiv, är supertrött och orkade bara inte prata om det. Men ja, ADATA har gjort så här flera gånger nu och den sista gången nu i början av 2021 var värst. Det är säkert komponentbrist som gör det, men att de behåller exakt samma EAN-produktnummer och prestandapåståenden som ej uppnås längre är väldigt scammigt.

Det påminner om när ADATA sålde SX8200 på Black Friday för 1-2 år sedan, och sedan skickade ut SX8100 till köparna utan att säga något. När pressen frågade ut dem så sa de att de fått slut på SX8200 och att alla som ville ha en SX8200 kunde skicka in sin SX8100 för utbyte. De hoppades alltså återigen på att folk ej ska förstå att ADATA lurat dem.

Märker ju skillnaden på företagens moral. Förstår nu varför Samsung är värt sin +30% extra kostnad för sin Samsung 970 Evo Plus. Det blir byte till det märket istället från och med nu. Så slipper man sån här huvudvärk, hehe.

ja dom verkar ha fulat sig med detta förut, såg detta: https://www.tomshardware.com/news/adata-xpg-sx8200-pro-contro...
Och det är ju absolut inte rätt sätt att få lojala kunder. Jag hoppas att ComputerSalg hjälper dig med återköp då du faktiskt inte fått rätt vara

Det är lungt, alla är vi trött ibland och jag var inte ute efter tjafs, ville som sagt bara veta vilken disk så jag kunde googla lite och se, har själv kollat på sån disk, men nu vet jag ju att den inte är intressant

Visa signatur

Main

Spare/kontor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

ja dom verkar ha fulat sig med detta förut, såg detta: https://www.tomshardware.com/news/adata-xpg-sx8200-pro-contro...
Och det är ju absolut inte rätt sätt att få lojala kunder. Jag hoppas att ComputerSalg hjälper dig med återköp då du faktiskt inte fått rätt vara

Det är lungt, alla är vi trött ibland och jag var inte ute efter tjafs, ville som sagt bara veta vilken disk så jag kunde googla lite och se, har själv kollat på sån disk, men nu vet jag ju att den inte är intressant

Tack så mycket, hoppas också att Computersalg löser detta. Från och med nu blir det bara kända märken när jag handlar saker.

Glad att jag kunde hjälpa dig undvika ADATA. Och ja, så som de håller på så kommer de inte bygga trogna kunder, så ADATA skjuter sin egen fot i längden.

Jag har hört att HP EX950 innehåller den bra controllern och bra flash som motsvarar den ursprungliga SX8200 Pro, om du letar efter nåt som matchar SX8200 Pro's pris men där man får vad man betalar för:

https://www.proshop.se/Haarddisk/HP-SSD-M2-2TB-EX950-NVMe-PCI...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dextrodammit:

Japp har kört crystaldiskmark på helt tom disk, det var så jag upptäckte att den bara uppnår 2400MB/s medan det chip som den egentligen ska innehålla uppnår 3500MB/s. Jag har alla 3 varianterna av produkten (ursprung och 2st nedgraderade versioner).

Bra ide att ta med detta i reklamationen.

Och ja, ADATA är verkligen ett skitmärke helt utan moral. Du såg kanske det jag skrev i ett annat inlägg om hur de hade en Black Friday sale och sedan skickade en annan, sämre produkt till alla köpare, och bara åtgärdade det åt de kunder som upptäckte det och klagade. Galet hur detta företag struntar i kunderna. Kommer aldrig handla deras produkter igen. Dessutom är deras SSD management mjukvara värdelös, ser ut ungefär som man gett kritor till ett barn år 1995. Skulle inte förvåna mig, då vissa dialoger i programmet bokstavligen använder Windows 3.1 tema. Hmm. Heh.

Tänkt även på att ta skärmdumpar av sidan, då dom inte alltid är så pigga på att öppna okända länkar.

För om man inte börja med bevis/fakta i början på reklamationen, så kan det tar längre tid.

Hmm, borde man inte kunna se i någon SSD program vilket chip dom använder sig av, kanske är bra att ta med det?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Tack så mycket, hoppas också att Computersalg löser detta. Från och med nu blir det bara kända märken när jag handlar saker.

Glad att jag kunde hjälpa dig undvika ADATA. Och ja, så som de håller på så kommer de inte bygga trogna kunder, så ADATA skjuter sin egen fot i längden.

Jag har hört att HP EX950 innehåller den bra controllern och bra flash som motsvarar den ursprungliga SX8200 Pro, om du letar efter nåt som matchar SX8200 Pro's pris men där man får vad man betalar för:

https://www.proshop.se/Haarddisk/HP-SSD-M2-2TB-EX950-NVMe-PCI...

Får kolla på det, tackar för tipset.

Använde A-data förut, men det var på tiden då Premier PRO SP900 var på tapeten, så det är många år sedan.

Visa signatur

Main

Spare/kontor

Permalänk
Medlem

Inga sx8200 har några dåliga betyg på prisjakt, just sayin'