Blivit lurad, produkten som såldes har nedgraderats i smyg.
Hej, försöker få ett grepp på hur jag ska framföra en begäran till computersalg och få maximal chans att de åtgärdar problemet.
Har handlat sammanlagt 3st av en produkt hos computersalg under olika tillfällen. Den första matchar specifikationerna. De andra två har tillverkaren halverat prestandan på i smyg trots att de säljer den som exakt samma produktnamn och exakt samma modell Ulmer. Riktigt vidrigt.
Det är alltså tillverkaren som har lurats, inte Computersalg.
- Är det bäst att kontakta Computersalg via Telefon eller Email?
- Jag tänker inte acceptera något annat än att köpet på de 2 senaste scam-varorna (köpta i november och februari) hävs och återbetalas eftersom de ej matchar specifikationerna. Det går nämligen inte att reparera dem. Tillverkaren har valt att scamma folk genom att nedgradera produktens prestanda, så det finns inget computersalg kan göra för att åtgärda prestandan.
- Har dock bestämt mig för att köpa en annan tillverkares produkt istället. Computersalg har den produkten till salu men deras pris är 300kr högre än konkurrentbutikerna så jag skulle aldrig handla hos Computersalg för den alternativa produkten normalt sett.
- När en kund råkar ut för scam (som jag I detta fallet) så finns ju diverse skydd mot kostnader såsom prisskillnader för ersättningsprodukter och färdkostnader etc. https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...
- Därför undrar jag slutligen om det är rimligt att föreslå detta till computersalg: 1. Jag beställer 2st av den fungerande alternative produkten, för totalt 600kr överpris pga att de ej är billigaste butiken. 2. När produkterna anlänt så skickar jag tillbaka de tidigare scam-produkterna. 3. Computersalg återbetalar hela summan för scamprodukterna, samt de 600kr extra för besväret som det kostade att köpa bättre produkter via deras dyrare butik gentemot andra butiker.
- Alternativt: 1. Beställer 2st av de fungerande produkterna hos en ANNAN butik. 2. Skickar tillbaka scam-produkterna till Computersalg och de återbetalar hela summan. I detta alternativet så tjänar computersalg ingenting på mig eftersom jag isåfall gör köpet av bättre produkt via annan butik.