Lika många kalorier - Är den verkligen sååå mycket godare?

Permalänk
Medlem

Jag undviker helst sötningsmedel, dricker hellre mindre av sockerdrycker.

Permalänk
Medlem

Sötningmedel har kanske inga kalorier men de driver på sötsuget ändå. Dricker hellre en öl eller ett glas vin. Tror det är minst tio år sedan jag drack en läsk, oavsett märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Är det kalorierna eller smaken som avgör? Eller kanske både och?

Definitivt smaken, dessutom har jag inga problem med vikten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Jag håller mig till riktig Coca Cola. Vill jag ha något annat alternativ så kan jag alltid gå ut och slicka på asfalten.

Skrivet av Söderbäck:

Det gör säkert alla. Frågan är väl hur man definierar "riktig" ;).

Själv tänker jag mig att cola med socker är lika riktig som aspartamvarianten.
Inget av recepten använder originalrecept.

Vägrar att dricka någon variant av Coca Cola tills att vi får tillbaka orginalreceptet:

Citat:

Coca-Cola’s history has been well-documented. The drink was invented in 1885 by John Pemberton, a pharmacist from Atlanta, Georgia, who made the original formula in his backyard. Pemberton’s recipe contained cocaine in the form of an extract of the coca leaf, which inspired the “Coca” part of the beverage’s name. The “Cola” comes from the kola nut (which contains caffeine, another stimulant).

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Vägrar att dricka någon variant av Coca Cola tills att vi får tillbaka orginalreceptet:

Nåja, inget kokain i längre. Men smaken bör inte ha påverkats mycket.

https://www.technology.org/2019/03/15/coca-cola-does-not-cont...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Du menar man ska plåga i sig light läsk i en månad för att sen gilla det. Är det inte bättre bara dricka vatten istället då?
Jag tycker det är så vedervärdigt att jag hellre inte dricker alls än dricker light.

Håller med, man ska inte behöva "vänja" sig vid en smak, då är det något som är fel, och då kan man hellre dricka vatten eller något annat som smakar gott från första början.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Enda gångerna jag köper läsk är när jag är ute på långa löprundor och drabbas av "löpmage" att halsa en vanlig sockrad CC funkar märkligt nog.

Min himma läsk:
2-3 mtsk mkt finhackad ingefära som man först slår ca 1 dl kokande vatten över
för att sen fylla upp med kallt krana_vann i en tillbringare ca 1,5 liters.
Det kokande vattnet gör att aromerna från ingefäran frigörs och att drycken håller sej längre,
går utmärkt att fylla på mer vann

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Nåja, inget kokain i längre. Men smaken bör inte ha påverkats mycket.

https://www.technology.org/2019/03/15/coca-cola-does-not-cont...

Säger du att man vänjer sig? Som att man vänjer sig när man går från socker till sötningsmedel?

Antingen så innehåller den kokain och är enligt orginalrecept, eller så är det skräp.

Permalänk
Medlem

Zero sugar, zero taste. Nämen varför ens dricka sånt skräp. Drick vatten istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Sötningmedel har kanske inga kalorier men de driver på sötsuget ändå. Dricker hellre en öl eller ett glas vin. Tror det är minst tio år sedan jag drack en läsk, oavsett märke.

Vissa artificiella sötningsmedel kan trigga igång insulinproduktionen, iaf hos vissa så helt riskfritt är det inte. Det är kanske ett bättre alternativ för många. Jag tar hellre en riktig Cola någon gång vilket jag verkligen njuter av än diet Coke som enligt mig smakar skit. Bryr man sig om insulinnivån vilket alla borde göra eftersom det ligger till grund för många sjukdomar bör man inte äta ofta och speciellt inte kolhydrater eftersom varje gång du stoppar i det dig just kolhydrater går insulinnivån upp. Under denna period kan man inte förbränna fett samt att du riskerar att bli insulinresistent med ökad risk för hjärt och kärlsjukdomar samt diabetes typ 2.
De flesta jag känner som förespråkar diet coke har problem med vikten. Lösningen är att äta sällan, mindre kolhydrater och att röra på sig mer.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Kan väl passa på att nämna några vanliga drycker som ibland nämns som/tros vara "nyttiga"

Apelsinjos: 148 kcal/33cl
Äppeljos: 148 kcal/33cl
Äppelmust med fruktkött: 165 kcal/33cl
Mellanmjölk (1,5%): 148 kcal/33cl
Standardmjölk (3,0%): 198 kcal/33cl
Vatten: 0 kcal/33cl

Kan ju vara värt att tillägga att flertalet av dessa produkter ger mer än enbart energi. Dessutom är det, om man ser det ut en hälsosynpunkt, bra med en varierande kost där fruktdrycker, juicer och mejeriprodukter inte behöver vara farligt fastän man konsumerar mycket kalorier i små portioner. I vissa fall kan det till och med vara önskvärt. Exempelvis efter högintensiv träning för återhämtning tillsammans med proteinrik kost.

Ibland blir det fel om man enbart tar hänsyn till antalet kalorier i en produkt och ingenting annat. Nackdelen med exempelvis läskedrycker eller skräpmat överlag är att kaloriintaget pga. socker eller mättat fett är högt i förhållande till andra näringsämnen.

Permalänk
Keeper of Traditions

Skulle aldrig få för mig att dricka "vanlig" Cola längre...

Hade varit kul att se ett blindtest med de som påstår att drycker med sötningsmedel smakar så mycket värre. De flesta hade antagligen misslyckats

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Dricker man ca en burk läsk i veckan så hör det varken till eller från.

Permalänk
Medlem

Aldrig artificiella sötningsmedel, smakar som något man inte borde dricka, d.v.s "kemikalier" Eftersom jag dricker kanske 2-3 små brukar sockerläsk i veckan så ser jag ingen anledning att hänga upp sig över kalorier. De få gånger jag drukigt i högre utsträkning blir det bara en sur och mindre trevlig smak i munnen, då tar jag hällre kallt vatten, det ska inte underskattas.

Sen kan man undra hur hälsosamt artificiella sötningsmedel verkligen är i längden men det får tiden avgöra. Vad vi kan konstatera är att vissa av dem kan trigga igång sötsuget rejält.

Vill man verkligen gå ner i vikt ska man troligen vidtag andra åtgärder, ex mer träning, mindre portioner och framförallt uthållighet för dessa förändringar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

För min del så är det sötningsmedel som används i t.ex. Pepsi Max migräntriggande på senare år. Så har helt slutat med det, dricker inte vanlig läsk särskilt ofta heller men om det blir det så är det Vanilla Coke och Red Bull Simply Cola som är favoriterna.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hade varit kul att se ett blindtest med de som påstår att drycker med sötningsmedel smakar så mycket värre. De flesta hade antagligen misslyckats

Hahaha, då har de inget smaksinne, det är rejäl skillnad, sen om man tycker det är gott eller inte är en annan femma.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Försöker hålla nere på läsk vare sig det är sockerfritt eller ej. Brukar bli 0,5-1L Pepsi max eller Fanta per vecka eller annan läsk.

Jag ser läsk och energidryck som förorenat vatten, så visst det kan vara gott men det lär ju knappast vara nyttigt oavsett hur lite kalorier det innehåller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Kan väl passa på att nämna några vanliga drycker som ibland nämns som/tros vara "nyttiga"

Apelsinjos: 148 kcal/33cl
Äppeljos: 148 kcal/33cl
Äppelmust med fruktkött: 165 kcal/33cl
Mellanmjölk (1,5%): 148 kcal/33cl
Standardmjölk (3,0%): 198 kcal/33cl
Vatten: 0 kcal/33cl

Är dock inte bara kalorier kroppen reagerar på utan hur man klarar att bryta ner dessa & hur naturligt råvaran är.

Lovar om jag dricker 33 cl mjölk & du tar Pepsi Max med samma kalorier så kommer du öka mer i vikt.

Samma om du jämför rent smör med mycket kalorier vs margarin så kommer kroppen mycket enklare bryta ner smöret.

Vet att de var bra med diskussion ett tag hur bra funlight var med aspartan & hur kroppen klarar bryta ner detta.

Själv valt bort läsk i vardagen & använder soda stream & kolsyrar vatten istället.

Samma på mat så kan man inte enbart kolla på kalorier utan hur lätt man bryter ner maten som fisk & kyckling är mycket lättare att bryta ner en rött kött.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Är dock inte bara kalorier kroppen reagerar på utan hur man klarar att bryta ner dessa & hur naturligt råvaran är.

Lovar om jag dricker 33 cl mjölk & du tar Pepsi Max med samma kalorier så kommer du öka mer i vikt.

Samma om du jämför rent smör med mycket kalorier vs margarin så kommer kroppen mycket enklare bryta ner smöret.

Vet att de var bra med diskussion ett tag hur bra funlight var med aspartan & hur kroppen klarar bryta ner detta.

Själv valt bort läsk i vardagen & använder soda stream & kolsyrar vatten istället.

Samma på mat så kan man inte enbart kolla på kalorier utan hur lätt man bryter ner maten som fisk & kyckling är mycket lättare att bryta ner en rött kött.

Kan man inte se det som att generellt det som är lättare för miljön att bryta ner förmodligen är lättare för din kropp att bryta ner. Att varor som tex kan hålla i månader/år ute i rumstemperatur förmodligen inte är lätt för din kropp att bryta ner heller? Kanske inte finns ett sådant samband?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Lovar om jag dricker 33 cl mjölk & du tar Pepsi Max med samma kalorier så kommer du öka mer i vikt.

Fast många av de som väljer artificiell socker för att gå ner i vikt kommer inte påverka vikten nämnvärt. Även om de klarar av att kämpa emot en eventullt ökat sockersug så sägs det att kroppen går i in sparlåga när den inte får vad den vill ha vilket gör det mycket svårare att gå ner i vikt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Varför dricka olika läsk överhuvud taget?
Och framförallt alla dessa "energi"-drycker.
Vänj er av med socker eller sockersmak.
Ät ordentligt istället så behöver ni inte en socker/koffein kick för att komma igång.
Och är du törstig: Drick vatten!

Permalänk
Medlem

Mängden pseudovetenskap, rena påhitt och direkta felaktigheter i den här tråden är häpnadsväckande.

Men on topic. Vatten> Light> Socker.

Permalänk
Medlem

Jag har historik med njursjukdom. Mina njurar börjar bråka av bland annat sötningsmedel, så sockeralternativ är tyvärr inget alternativ för mig.

Smaken är absolut bättre med sockerläsk, men absolut inte på långa vägar 139 gånger bättre. Men att slippa att njurarna lägger av och få anemi och sånt där trevligt är förstås mer än 139 gånger bättre.

Med det sagt, så köper jag en flaska 1.5l socker-Pepsi ibland. Framförallt för att jag, njurarna igen, behöver dricka mycket vatten. Pepsi är bättre än Cola på att behålla etiketten läsbar för pantmaskinen vid konstant påfyllning av vatten, så det är mitt val. Jag byter ut den varannan vecka ungefär, pga bakterier och PET-flaskor känns ofräscht.

Ni får gärna rekommendera mig "riktiga" vattenflaskor på mer än 1l som går att diska om ni vill, men jag orkar inte undersöka saken själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Kan man inte se det som att generellt det som är lättare för miljön att bryta ner förmodligen är lättare för din kropp att bryta ner. Att varor som tex kan hålla i månader/år ute i rumstemperatur förmodligen inte är lätt för din kropp att bryta ner heller? Kanske inte finns ett sådant samband?

Här håller jag med dig.

Är alla tillsatser & konserveringsmedel som gör att dom håller mycket längre medans färska grönsaker, frukt, potatis, bär som finns naturligt är lättare att bryta ner för kroppen.

Vill man ner i vikt enligt egna erfarenheter genom åren är det rätt kost, mindre portioner & mer mål så man inte stoppar i sig på få stora portioner som gäller.

Självklart ska man kombinera detta med motion räcker att gå ut & gå eller cykla.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Ni får gärna rekommendera mig "riktiga" vattenflaskor på mer än 1l som går att diska om ni vill, men jag orkar inte undersöka saken själv.

En ståltermos, eller termoskanna?

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Är dock inte bara kalorier kroppen reagerar på utan hur man klarar att bryta ner dessa & hur naturligt råvaran är.

Lovar om jag dricker 33 cl mjölk & du tar Pepsi Max med samma kalorier så kommer du öka mer i vikt.

Samma om du jämför rent smör med mycket kalorier vs margarin så kommer kroppen mycket enklare bryta ner smöret.

Vet att de var bra med diskussion ett tag hur bra funlight var med aspartan & hur kroppen klarar bryta ner detta.

Själv valt bort läsk i vardagen & använder soda stream & kolsyrar vatten istället.

Samma på mat så kan man inte enbart kolla på kalorier utan hur lätt man bryter ner maten som fisk & kyckling är mycket lättare att bryta ner en rött kött.

Nej, alltså nej. Jag kan inte säga något om ditt första påstående, eftersom man skulle behöva dricka enorma mängder zero för att komma upp i samma antal kalorier.

Men kroppen bryr sig inte om du äter smör eller margarin.

Aspartam består av två aminosyror man satt ihop och det metaboliseras 100% i kroppen. Ska man använda sötningsmedel så är det Aspartam. Läs under metabolism.

Mjölk är däremot finfina grejor.

Skrivet av Neon:

Fast många av de som väljer artificiell socker för att gå ner i vikt kommer inte påverka vikten nämnvärt. Även om de klarar av att kämpa emot en eventullt ökat sockersug så sägs det att kroppen går i in sparlåga när den inte får vad den vill ha vilket gör det mycket svårare att gå ner i vikt.

Möjligtvis att Aftonbladet "säger så" men det är en fet myt. Sanningen är att de helt enkelt fyller på med kalorierna ifrån något annat.

Kroppen går inte in i "sparlåga" förens du är nere i väldigt låg kroppsfett. Den här killen åt inget på över ett år och gick ändå inte in i någon "sparläge".

Oroande hur lite folk i allmänhet förstår ang. kost och hälsa. Inte undra på att folk blir fetare och fetare varje år 😑.

Permalänk
Medlem

Vatten för att släcka törsten, kaffe eller te (gärna grönt) för koffein. Dessa alternativ har faktiskt hälsofördelar till skillnad från energidryckerna.

Om man måste ha taurinet i energidryckerna (som också ger tolerans och kan påverka sömn negativt tillsammans med koffein, mer än bara koffein ensamt) så är det billigt att köpa som kosttillskott...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Men kroppen bryr sig inte om du äter smör eller margarin.

Smör är en naturlig råvara från ren grädde medans margarin är en artificiell råvara på palmolja, konserveringsmedel & hård processad därför du får äta naturligt smör, grädde, ägg m.m i en kost jag glömt namnet på utan bröd & basvaror som potatis, ris, pasta.

Men margarin ska ej ingå i denna kosten.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Håller med, man ska inte behöva "vänja" sig vid en smak, då är det något som är fel, och då kan man hellre dricka vatten eller något annat som smakar gott från första början.

Um...kaffe någon?

Permalänk
Medlem

Tillhör gruppen där aspartam enbart smakar starkt beskt, så föredrar socker.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S